Around the World in 80 Days (filem 2004)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Around the World in 80 Days
Poster Filem Around the World in 80 Days, 2004.jpg
PengarahFrank Coraci
PenerbitBill Badalato
Hal Lieberman
Lakon layar olehDavid Titcher
David Benullo
David Goldstein
BerdasarkanAround the World in Eighty Days oleh Jules Verne
Dibintangi oleh
Muzik olehTrevor Jones
David A. Stewart
SinematografiPhil Meheux
Disunting olehTom Lewis
Syarikat
penerbitan
Walt Disney Pictures
Walden Media
Spanknyce Films
Mostow/Lieberman Productions
PengedarBuena Vista Pictures
Mula ditayangkan
13 Jun 2004 (Los Angeles, California)
16 Jun 2004 (Amerika Syarikat)
Tempoh tayangan
120 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInglish
Perancis
Mandarin
Hindi
Perbelanjaan$110 juta[1]
Pecah panggung$75 juta[1]

Around the World in 80 Days adalah sebuah filem aksi pengembaraan komedi yang diadaptasikan dari novel karya Jules Verne. Dibintangi oleh Jackie Chan, Steve Coogan dan Cécile de France.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Pada abad ke-19, seorang lelaki China, Lau Xing, merompak Bank Inggeris. Untuk menghindari dari pihak polis, Xing menjadi pelayan Phileas Fogg, seorang inventor. Namanya berubah menjadi Passepartout. Sebelum kedatangan Xing, Phileas sedang berusaha memecahkan hambatan kecepatan 50-mph. Dia berjaya dengan bantuan Passepartout. Mereka kemudian pergi ke Royal Academy of Science.

Di sana, Fogg dihina oleh para ilmuwan lainnya, khususnya oleh Lord Kelvin yang percaya bahawa segalanya telah ditemukan. Setelah sebuah debat antara para ilmuewan tentan pencuri bank, Phileas tiba-tiba bertaruh bahwa dia bisa mengelilingi dunia dalam 80 hari. Jika dia menang, maka dia akan menggantikan posisi Lord Kelvin sebagai Minister of Science. Jika tidak, dia akan menghancurkan labnya dan tidak akan pernah berusaha membuat penemuan lagi. Phileas dan Xing memulai perjalanan mereka dari London setelah berhadapan dengan Inspektur Fix, seorang petugas polisi yang korup yang disogok oleh Lord Kevin untuk menghentikan mereka.


Xing dan Phileas menuju Paris. Berpura-pura membawa Phileas ke sebuah konvensi dengan Thomas Edison, Xing malah membawa dia ke sebuah sekolah seni di mana Phileas bertemu dengan Monique La Roche, seorang impresionis. Di sana Xing diserang oleh Black Scorpions yang dikirim oleh Jenderal Fang, panglima perang dari China yang berusaha merebut kembali Jade Buddha yang dicurinya. Fang sebelumnya berusaha memberikan jade itu sebagai pertukran untuk Kevin, namun Monique yang mengetahui keinginan Phileas mengelilingi dunia, meminta mereka membawanya. Mereka kemudian pergi dengan balon udara, kabur dari pasukan Fang.

Saat berada di Orient Express, Monique mengetahui Xing sedang berusaha mengembalikan Jade Buddha ke desanya. Jade Buddha itu milik desanya yang dicuri oleh jenderal Fang. Dia berniat mampir ke China dalam perjalanan. Monique memaksa Xing agar meyakinkan Phileas membawanya. Kalau tidak, dia akan bilang pada Phileas tentang rahasianya. Mereka pergi ke Turki. Saat kereta berhenti, para penjaga kerajaan memberitahukan bahwa mereka diminta untuk menjadi tamu pangeran Hapi. Saat di tempat pangeran, Monique diminta menjadi isteri ketujuhnya, sementara yang lain dibiarkan untuk pergi. Phileas dan Xing memeras pangeran agar membebaskan Monique, karena kalau tidak, mereka akan menghancurkan patung Pemikir. Patung tersebut dihancurkan, membuat Hapi makin marah. Mereka melarikan diri dari penjaga.

Lord Kelvin mengetahui bahwa Phileas membawa seorang pencuri. Dia meminta kolonial Inggris di India menangkap mereka berdua. Mereka menyamar menjadi wanita India dan sukses kabur ke China.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Around the World in 80 Days (2004)". Box Office Mojo. IMDB. Dicapai 29 Oktober 2011. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]