Arturo Román

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Arturo Román
Watak Money Heist
Fail:Arturo Román.jpg
Kemunculan pertama "Do as Planned" (2017)
Kemunculan terakhir "The Paris Plan" (2020)
Dicipta oleh Álex Pina
Dilakonkan oleh Enrique Arce
Informasi
GelaranArturito
PekerjaanKetua Royal Mint of Spain (bekas)
Motivator
PasanganLaura Román (cerai)
AnakThree unnamed children
Cincinnati (anak)
KewarganegaraanSpanish

Arturo Román ialah watak fiksyen dalam siri Netflix Money Heist, dilakonkan oleh Enrique Arce.[1] Dia adalah salah seorang tebusan di bahagian 1 dan 2, pernah menjadi Pengarah Royal Mint of Spain, sebelum menimba pengalamannya menjadi karier pengucapan awam yang berjaya. Beberapa tahun kemudian, di bahagian 3, dia kembali menjadi tebusan sebagai sebahagian daripada rancangan yang lebih besar untuk melemahkan rompakan geng di Bank of Spain.

Biografi Watak[sunting | sunting sumber]

Di bahagian 1 dan 2, Arturo adalah pendorong utama penentangan tebusan terhadap penculik mereka. Dia menerima julukan "Arturito" dari Denver dalam episod pertama siri ini, yang kekal untuk baki siri ini. Tidak berpuas hati dengan hidupnya setelah serangan terhadap Mint dan rindu untuk menjalin semula hubungan dengan bekas perempuan simpanannya Mónica, Arturo mengambil langkah untuk menjadi tembusan buat kali kedua semasa Bank of Spain mencuri perhatian di bahagian 3.


Penerimaan Watak[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana beliau memfokuskan diri pada karier lakonannya di Amerika Syarikat, Arce pada awalnya tidak berminat untuk mengikuti audisi untuk peranan Arturo, yang dia anggap sebagai lelaki yang menjijikkan.[2] Majalah Brazil Veja menggambarkan watak itu sebagai "disukai oleh beberapa orang dan dibenci oleh orang lain (dan mungkin lebih dibenci)".[3].A

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Enrique Arce es Arturo Román, el jefe de la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre" (dalam bahasa Sepanyol). antena3.com. Dicapai pada 17 April 2020.
  2. ^ Almodóvar, Marco (6 October 2019). "El mensaje que envió Neymar a Enrique Arce por 'La casa de papel': "¡Qué hijo de puta eres, Arturito!"" (dalam bahasa Sepanyol). ecoteuve.eleconomista.es. Dicapai pada 22 December 2019.
  3. ^ Almodóvar, Marco (20 August 2019). "Enrique Arce, o Arturito de 'La Casa de Papel', está de férias no Brasil" (dalam bahasa Portugis). veja.abril.com.br. Dicapai pada 22 December 2019.