Asavadi Prakasarao

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Asavadi Prakasarao (2 Ogos 1944 - 17 Februari 2022) ialah seorang penyair, pengkritik, penterjemah dan sarjana India, yang terkenal dengan karya puisi dan prosanya. Beliau terkenal kerana sumbangan pentingnya kepada kesusasteraan Telugu dan Sanskrit . Pada Januari 2021, beliau telah dianugerahkan anugerah awam keempat tertinggi India Padma Shri dalam kategori Seni dan Kesusasteraan. [1] [2] [3] Sebagai Ashtavadhani, beliau telah memberikan 170 persembahan serta telah menulis dan menerbitkan 50 buku dalam pelbagai genre. [4] Sumbangan sasteranya yang paling ketara ialah persembahan Avadhanam - persembahan sastera. [1] Beliau telah menerima anugerah D Litt kehormat dari Universiti Potti Sreeramulu Telugu dan anugerah Guru Cemerlang daripada Jabatan Pengajian Tinggi, Kerajaan Andhra Pradesh. [5]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Asavadi Prakasarao dilahirkan oleh Kulayamma dan Fakeerappa pada 2 Ogos 1944 di Korivipalli . Gurunya Nanduri Ramakrishnamacharya menukar namanya kepada Prakash Rao yang optimis. [6] Dilahirkan dalam keluarga Dalit, beliau menghabiskan masa kecilnya di kampung Beluguppa dan Sirpi. Beliau mendapat pendidikan rendah di sekolah-sekolah kebajikan masyarakat di kampung-kampung tersebut. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Lelaki Perbandaran Potti Sriramulu dan Sekolah Menengah Perbandaran Rajendra di Anantatapuram antara tahun 1953-1959. Beliau menamatkan PUC di Kolej Seni Kerajaan, Anantapur antara tahun 1960-61. Beliau juga menamatkan BA pada tahun 1962-65 dari kolej yang sama.

Beliau kemudiannya bekerja selama beberapa hari di Eluru sebagai Kerani Bahagian Bawah selepas lulus dalam peperiksaan APPSC Kumpulan-4. Beliau telah meninggalkan pekerjaan itu kerana menjadi penghalang kepada kemajuannya dan bekerja sebagai sarjana Telugu di sekolah Venkatadripalle, Y. Rampuram, Kanekal, Kurli Zilla Parishad antara 1965-68. Beliau mengambil MA Linguistik Telugu dari Anantapur PG Centre (bergabung dengan Universiti Sri Venkateswara, Tirupati ) antara tahun 1968-70. Sejak tahun 1970 beliau telah bekerja sebagai pensyarah Andhra di Maktab Rendah Kerajaan, Rayadurgam, Kolej Ijazah Kerajaan di Anantapur, Guntakallu, Nagari, Punganur dan Penukonda. Beliau berkhidmat sebagai Pengetua Kolej Ijazah Kerajaan Penukonda dan bersara pada tahun 2002.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Prakasarao telah diterima sebagai guru dalam Pendidikan Avadhanam . Beliau membuat Avadhanam pertamanya pada tahun 1963 di usia 19 tahun. [6] Beliau dianggap sebagai satu-satunya Dalit Avadhāni dalam kesusasteraan Andhra. Beliau mempersembahkan 171 Avadhanam, oktaf berganda, bukan sahaja di Andhra Pradesh tetapi juga di bahagian lain di India seperti Taruttani, Arakkonam, Pallipattu, Hosur, Bengaluru, Bellary, Donimalai, Delhi dan sebagainya.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Prakasarao meninggal dunia akibat serangan jantung di rumahnya di Penukonda, pada 17 Februari 2022, di usia 77 tahun. [7] [8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Three from Andhra Pradesh get Padma Shri". The Times of India. 26 January 2021.
  2. ^ "Andhra CM YS Jagan congratulates four Telugu Padma Shri award recipients". Telugu Bulletin. 26 January 2021.
  3. ^ Sarma, U Atreya (6 November 2016). "Dr. Asavadi Prakasa Rao - A Literary Luminary with a Fund of Goodwill". Boloji.
  4. ^ "Four artistes from Telugu states honoured with Padma Shri". The News Minute. 26 January 2021.
  5. ^ "Asavadi Prakasa Rao". Setumag.com.
  6. ^ a b "Noted poet, Padma Shri awardee Asavadi Prakasa Rao passes away". The New Indian Express. Dicapai pada 18 February 2022. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":0" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  7. ^ "ప్రముఖ సాహితీవేత్త ఆశావాది ప్రకాశరావు మృతి పట్ల పలువురి సంతాపం.. నేత్రదానం చేసిన ఆశావాది!". ap7am.com (dalam bahasa Telugu). Dicapai pada 19 February 2022.
  8. ^ "Anantapur: Telugu poet Asawadi passes away". The Hans India (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 February 2022.