Asiavision

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Latihan Asiavision di RTM-Malaysia, 2011
Wartawan dari bengkel Asiavision

Asiavision ialah pertukaran berita harian oleh satelit dan pemindahan fail antara stesen televisyen di 20 buah negara di Asia. Dilancarkan pada Januari 1984, ia menyatukan banyak penyiar utama di Asia.

Asiavision ialah aktiviti bukan keuntungan Kesatuan Penyiaran Asia Pasifik (ABU). Ia tidak mempunyai matlamat komersial atau politik. Tujuannya adalah untuk menggalakkan pertukaran bebas berita di kalangan penyiar di Asia.

Asiavision mempunyai pusat operasi di ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur, dan diselaraskan oleh kakitangan Sekretariat ABU. Asiavision mempunyai dua satelit penyiaran setiap hari. Satelit yang pertama adalah dari pukul 0830 hingga 0900 GMT dan yang kedua dari 1215 hingga 1235 GMT. Penghantaran adalah pada AsiaSat 5. Lebih daripada 9,000 acara ditukar setiap tahun.

Selain siaran harian, laporan berita disusun untuk berita yang penting dan tergempar seperti bencana alam atau kejadian politik utama.

Antara acara berita utama yang diliputi oleh Asiavision pada tahun 2011 ialah gempa bumi dan tsunami di Jepun pada 11 Mac yang meragut lebih 15 ribu nyawa. Penyiar awam Jepun, NHK, telah meliputi keadaan susulan pada setiap hari untuk pertukaran berita. Ahli Asiavision telah menyatakan kekaguman mereka terhadap usaha penyiar Jepun dalam membuat liputan bencana, dan sokongan penuh untuk peranan mereka sebagai pembekal maklumat kecemasan.

Sistem pemindahan fail[sunting | sunting sumber]

Latihan Asiavision di Dhaka, September 2011

Asiavision telah melancarkan satu sistem pemindahan fail untuk pertukaran bahan berita dalam talian. Ia beroperasi bersama pertukaran berita berasaskan satelit yang sedia ada. Ahli memuat naik dan memuat turun berita dengan log masuk ke laman web pemindahan fail Asiavision. Ahli menjalani latihan pemindahan fail pada mesyuarat penyelaras berita dan teknikal Asiavision di New Delhi pada November 2009, yang dihoskan oleh DDI.

Latihan[sunting | sunting sumber]

Latihan berita sukan untuk wartawan Asiavision, Kuala Lumpur 2011

Asiavision menganjurkan kursus latihan dibiayai untuk ahli-ahlinya. Terkini ialah projek AsiaNews, satu siri bengkel berita serantau yang diadakan dengan kerjasama Canal France International (CFI) dan Bengkel Berita Sukan di Kuala Lumpur pada Jun 2011.

Peristiwa sebelum ini termasuk bengkel meliputi selesema burung,[1] kursus kewartawanan alam sekitar,[2] bengkel siaran berita untuk wartawan muda, kursus tanggungjawab seorang ketua editor,[3] satu seminar mengenai isu yang dihadapi pengarah berita di Asia dan latihan teknikal di uplinks satelit, dan bengkel mengenai bilik berita digital, yang diadakan di Mumbai pada bulan Disember 2009 dengan kerjasama CFI.[4]

Perkhidmatan nasihat Asiavision[sunting | sunting sumber]

Latihan Asiavision, Ulaanbaatar, 2010

Khidmat Nasihat Asiavision adalah satu inisiatif di mana Asiavision menyediakan dana untuk latihan dan perundingan dalaman untuk ahli.[5] Peristiwa baru-baru telah merangkumkan seminggu berita latihan masing-masing untuk RTA dan Saba TV di Kabul, latihan bagi kakitangan berita RTM di Kuala Lumpur dan Kuching, tiga minggu latihan di BBS di Thimphu dan bengkel untuk kakitangan TDM di Macau.

Anugerah Asiavision[sunting | sunting sumber]

IRIB memenangi Anugerah Memorial Dennis Anthony 2010
NHK memenangi Anugerah Memorial Dennis Anthony 2011

Setiap tahun, ahli-ahli mengadakan undian untuk memilih pemenang Anugerah Tahunan Asiavision, diberi bagi kualiti sumbangan untuk pertukaran berita. Pemenang 2011 adalah NHK, MCOT dan CCTV.[6]

Hadiah tahunan, Anugerah Memorial Dennis Anthony, diberikan untuk berita terbaik Asiavision dalam setahun. Pemenang pada tahun 2011 adalah NHK, bagi liputan bencana 11 Mac.[7]

Skim lampiran[sunting | sunting sumber]

Asiavision menjalankan skim lampiran di mana wartawan daripada organisasi ahli menghabiskan sehingga satu bulan di pusat Asiavision di Kuala Lumpur. Mereka membantu kakitangan Asiavision menyelaras pertukaran berita. Sejak tahun 2004, wartawan dari BBS, BTV, CCTV, CNA, IRIB, MCOT, NTV, RTB, SLRC dan TV5 telah mengambil bahagian dalam skim ini.

Kumpulan Berita ABU[sunting | sunting sumber]

Peserta pada Mesyuarat Kumpulan Berita 2011, Kathmandu

Kumpulan Berita ABU menetapkan dasar untuk Asiavision. Kumpulan itu membawa bersama-sama ketua-ketua berita dan wartawan kanan dari ahli ABU. Pengerusinya adalah Prattana Nuntaratpun daripada MCOT-Thailand. mesyuarat yang terbaru kumpulan itu berada di Kathmandu pada 14-15 Julai 2011, dirasmikan oleh Perdana Menteri Nepal, Encik Jhalanath Khanal.[8] Ia seterusnya akan bertemu di Hanoi pada pertengahan tahun 2012.

Keselamatan wartawan[sunting | sunting sumber]

Latihan keselamatan Asiavision, Langkawi, 2011

Asiavision telah mengambil pendirian yang kuat bagi menyokong keselamatan wartawan. Melalui Kumpulan Berita ia telah meluluskan kod keselamatan Institut Keselamatan Berita luas untuk wartawan yang bekerja dalam persekitaran yang bermusuhan.[9] Asiavision juga telah menyediakan dana untuk latihan keselamatan wartawan di Filipina, Singapura dan Thailand. Ia mengadakan seminar mengenai keselamatan berita dalam Langkawi, Malaysia, pada 1 April 2011 di mana ahli-ahli mengikat meluas garis panduan berita keselamatan.[10] Ini telah diluluskan oleh Kumpulan Berita pada Julai 2011.

Rakan kongsi[sunting | sunting sumber]

Asiavision bekerja rapat dengan beberapa rakan kongsi antarabangsa termasuk CNN, Canal France International dan Eurovision, pertukaran berita daripada Kesatuan Penyiaran Eropah.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Delegasi kumpulan berita, Bangkok, 2010

Asiavision telah dilancarkan pada 16 Januari 1984,[11] dengan tujuh ahli: BTV, RTB, CCTV, TVRI-Indonesia, RTM, PTV dan SLRC. Tiga orang ahli pengasas lain, NHK, KBS / MBC-Korea dan IRIB, menyertai pada bulan April 1984. Ia melangkaui digital sepenuhnya pada Januari 2001. Pertukaran berita mempunyai satu suapan satelit setiap hari sehingga Mei 2005, apabila suapan kedua dilancarkan untuk mengendalikan berkembang yang beberapa tawaran dari ahli.

Friedrich Ebert Foundation (FES) Jerman memberikan sokongan yang luas untuk pertukaran berita pada tahun-tahun awal. Pada tahun 1990 Dr Erich Vogt daripada FES menulis: "Pelancaran Asiavision telah mengubah keseluruhan senario yang berkaitan dengan aliran maklumat di rantau Asia Pasifik."[12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ United Nations International Strategy for Disaster Reduction (UNISDR) website. See http://www.unisdr.org/asiapacific/ap-highlights/asiapacific-highlights.htm
  2. ^ UNISDR website. See http://www.unisdr.org/eng/risk.../docs/Bali-Media-Workshop-report.pdf
  3. ^ Canal France International website. See http://www.cfi.fr/focus_en_ligne_en.php3?id_rubrique=154&id_article=986 Diarkibkan 2011-09-12 di Wayback Machine
  4. ^ Canal France International website. See http://www.cfi.fr/partenaires_en.php3?id_rubrique=25&id_pays=409&id_article=732 Diarkibkan 2011-09-12 di Wayback Machine
  5. ^ Asia-Pacific Broadcasting Union website. See "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-06. Dicapai pada 2010-01-27. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  6. ^ Connect World website. See http://www.connect-world.com/extras/ict_telecom_press_release_article.php?press_id=3044[pautan mati kekal]
  7. ^ NHK website See "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-11. Dicapai pada 2011-11-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  8. ^ Greatway Online. See "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-27. Dicapai pada 2011-08-09. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  9. ^ International News Safety Institute website. See http://www.newssafety.org/index.php?view=article&catid=314%3Apress-room-news-release&id=14364%3Aabu-broadcasters-endorse-journalist-safety-code&option=com_content&Itemid=100077
  10. ^ ABU website. See "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-26. Dicapai pada 2011-04-05. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  11. ^ See reference 3
  12. ^ The Socio-Economic Impact of Broadcast Satellites with reference to the Asiavision TV News Exchange System, by Erich Vogt. See http://dr.ntu.edu.sg/bitstream/handle/10220/2110/AMIC_1990_07_06.pdf?sequence=1 Diarkibkan 2017-08-09 di Wayback Machine.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]