Asid hipofluorus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
氟氧酸
次氟酸
次氟酸
Nama
Nama IUPAC
Hypofluorous acid
Pengecam
Imej model 3D Jmol
ChemSpider
  • InChI=1S/FHO/c1-2/h2H N
    Key: AQYSYJUIMQTRMV-UHFFFAOYSA-N N
  • InChI=1/FHO/c1-2/h2H
    Key: AQYSYJUIMQTRMV-UHFFFAOYAN
  • HOF
Sifat
HFO
Jisim molar 36.0057
Rupa bentuk cecair kuning mudah
Takat lebur −117 °C
Takat didih < 0 °C
0°C reput
Sebatian berkaitan
Kation lain
LiOF
Kecuali jika dinyatakan sebaliknya, data diberikan untuk bahan-bahan dalam keadaan piawainya (pada 25 °C [77 °F], 100 kPa).
Rujukan kotak info

Asid hipofluorus ialah sejenis sebatian yang berformula HOF.Sebenarnya, namanya tidak tepat kerana keelektronegatifan, fluorin dalam asid hipofluorik masih ada keadaan pengoksidaan -1. Ia boleh didapati dari mereaksikan air/ais dan fluorin. Ia adalah satu-satunya asid hipohalous yang dapat dipisahkan menjadi keadaan pepejal. Ia boleh meletup dan akan terurai menjadi HF dan oksigen[1]

2HOF → 2HF + O2

Menurut penyelidikan kristalografi sinar X, molekul asid hipofluorik pepejal adalah sudut, sudut ikatan adalah 101°, jarak antara [1] OF dan OH masing-masing 1.442 dan 0.78A, dan terdapat ikatan hidrogen OH ... O. Gambar di kanan adalah struktur molekul asid hipofluorik gas.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b W. Poll, G. Pawelke, D. Mootz, E. H. Appelman, “The Crystal Structure of Hypofluorous Acid : Chain Formation by O-H. . . O Hydrogen Bonds” Angewandte Chemie International Edition in English 1988, volume 27, pp 392-3.

Link keluaran[sunting | sunting sumber]