Asmaul Husna

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Asmaaulhusna)
Lompat ke: pandu arah, cari

Sebahagian daripada siri berkaitan
Allah-green.svg
Islam

Rukun Iman

Allah • Kitab • Malaikat • Nabi
Hari Akhirat • Qada dan Qadar

Rukun Islam

Syahadah • Solat • Puasa
Zakat • Haji

Kota Suci

Makkah • Madinah
Baitulmuqaddis

Hari Raya

Aidilfitri • Aidiladha

Hukum

Al-Quran • Sunnah • Hadis

Sejarah

Garis Masa Sejarah Islam
Khulafa al-Rasyidin
Khalifah • Khilafah

Tokoh Islam

Nabi Muhammad s.a.w
Ahlul Bait • Sahabat Nabi

Mazhab

Ahli Sunah Waljamaah
Hanafi • Syafie
Maliki • Hanbali

Budaya Dan Masyarakat

Akademik • Haiwan • Seni
Takwim • Kanak-kanak
Demografi • Perayaan
Masjid • Dakwah • Falsafah
Sains • Wanita • Politik

Lihat juga

Kritikan • Islamofobia
Glosari

Portal Islam

Dalam agama Islam, Asmaul Husna (Bahasa Arab: أسماء الحسنى ʾasmāʾu l-ḥusnā) merupakan sembilan puluh sembilan (99) nama (أسماء ʾasmāʾ) Allah Subhanahuwataala yang terbaik (الحسنى al-ḥusnā). Sejak dahulu para ulama telah banyak membahas dan menafsirkan Asmaul Husna ini. Meskipun timbul perbezaan pendapat tentang jumlah nama itu, ada yang menyebut 132, 200, bahkan 1000 nama, namun menurut mereka, yang terpenting merupakan hakikat Zat Allah Subhanahuwataala yang harus difahami oleh orang-orang yang beriman.

Asmaul Husna bermaksud dari segi bahasa ialah nama-nama Allah yang baik, mulia dan agung sesuai dengan sifat-sifat-Nya. Nama-nama Allah yang agung dan mulia itu merupakan suatu kesatuan yang menyatu dalam kebesaran dan kehebatan Allah, sebagai pencipta dan pemelihara alam semesta beserta segala isinya.

Para ulama berpendapat bahawa kebenaran ialah ketetapan dengan kebenaran yang lain. Dengan cara ini, masyarakat orang Islam tidak akan mudah menulis "Allah ialah ..." kerana tiada satupun yang dapat disetarakan dengan Allah. Perbahasan berikut hanyalah pendekatan yang disesuaikan dengan konsep akal kita yang sangat terbatas ini. Semua kata yang dilekatkan pada Allah harus difahami keberbezaannya dengan penggunaan wajar kata-kata itu.

Para ulama menekankan bahawa Allah ialah pencipta dan penguasa alam yang abadi dan alam yang fana. Semua nilai kebenaran mutlak hanya ada (dan bergantung) pada-Nya. Dengan demikian, Allah Maha Tinggi. Tapi juga Allah Maha Dekat. Allah Maka Kuasa. Tapi juga Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Sifat-sifat Allah dijelaskan dengan istilah Asmaul Husna, yaitu nama-nama yang baik.

Keterangan bagi 99 Asmaul Husna[sunting | sunting sumber]

1. al-Rahman

Allah al-Rahman. Maha Pengasih. Maha Pemurah. Maha Belas Kasihan. Dia menaburkan kasih kepada semua makhluk di dunia ini walaupun manusia tidak menyembah-Nya, tidak mengucapkan terima kasih kepada-Nya atau tidak meminta kepada-Nya. Rahmat Allah meliputi segala-galanya.

Al-Rahman ialah vitamin jiwa yang didambakan oleh jiwa-jiwa manusia yang tandus dan gersang dengan perasaan kasih sayang. Sesungguhnya, setiap makhluk yang berkasih sayang di dunia ini atas daya kasih sayang Allah al-Rahman yang dialirkan sedikit kepada setiap makhluk ciptaan-Nya. Dengan itu, nyata bagi kita yang benar-benar mengenali Allah al-Rahman bahawa kasih sayang suami, ibu bapa, anak-anak, sahabat, manusia di sekeliling kita, pada hakikatnya ialah kasih sayang Allah kepada diri kita selama ini. Kurniaan kasih sayang al-Rahman kepada manusia, sudah pasti kebahagiaan menunggu kita.

Kasih sayang mampu melahirkan kekuatan luar biasa. Seseorang yang menghayati sifat Allah al-Rahman akan berakhlak dengan sifat tersebut. Sedetik pun tidak pernah memperlihat perasaan benci. Setiap kata-katanya mengeluarkan mutiara-mutiara kasih, setiap tatapan matanya memancarkan kasih. Gerakan kaki dan tangannya hanya bertujuan menolong atas dasar kasih dan bukan atas kepentingan diri. Membantu dan menghulurkan bantuan tanpa bersikap pilih kasih.

Bicara Hati Damba

Allahumma Ya Rahman, ya Rahman Ya Rahman, Sesungguhnya Engkau Maha Pemurah, Engkau tetap memberi walau terkadang kami lalai dan lupa kepada-Mu. Engkau memberiku kurniaan-Mu tanpa pernah berkira, tidak berhenti-henti jantungku ini terus Engkau degupkan walau kubalas-Mu dengan dosa. Udara terus Engkau masukkan dalam tubuhku walau anggota tubuh ini terus-terusan melakukan perkara yang sia-sia. Penglihatanku masih Engkau pinjamkan walau daku terus-terusan melihat perkara yang Engkau murkai. Engkau terus menerus memberiku pendengaran walau sering kali daku berpaling dan tidak menyahut panggilan-Mu.

Ya Allah Ya Rahman kurniaan-Mu pada diri ini melimpah ruah tanda kasih-Mu yang tidak terhingga kepadaku, sedangkan amalanku terlalu sedikit dan dosaku terlalu banyak. Sesungguhnya tiada lafaz syukur yang dapat kuungkapkan sepadan dengan sifat Maha Pemurah-Mu. Jadikanku hamba yang sentiasa bersyukur kepada-Mu, yang sentiasa menggunakan anggota tubuhku, wang ringgit, harta benda, jawatan dan segala kurniaan-Mu di atas jalan keredaan-Mu. Jadikanku juga hamba yang pemurah dengan orang-orang sekelilingku dengan sedikit sifat al-Rahman yang Engkau alirkan dalam jiwaku agar dapatku menunaikan amanah-Mu sebagai khalifah di muka bumi ini.

2. al-Rahim

Allah Ya Rahim Yang Maha Penyayang. Allah penyayang kepada hamba-Nya yang beriman. Dengan sayang-Nya, Dia memelihara hamba pilihan-Nya untuk tetap berada di dalam reda-Nya. Sayang Allah akan berakhir dengan balasan syurga di akhirat.

Sifat al-Rahim yang ada pada manusia membolehkan manusia menyayangi, mendidik dan membimbing ummah untuk membawa manusia lain kepada Allah Ya Rahim. Menegur sekiranya tersilap, memberikan perhatian dan sokongan di dalam perkara yang diperjuang.

Seseorang yang menghayati sifat al-Rahim akan mendatangi orang yang lalai dengan memberi teguran dan nasihat secara lembut, bukannya secara kasar. Orang derhaka dan masih bergelumang dengan dosa dipandang dengan penuh kasih, bukan dengan pandangan menghina.

Bicara Hati Damba

Allahumma Ya Rahim, Ya Rahim, Ya Rahim, Sesungguhnya Engkau Maha Penyayang, Engkau sentiasa memimpinku di atas jalan kebenaran dan keredaan-Mu, walau daku terus-terusan tersasar, malas, bertangguh dan beralasan dalam ibadahku kepada-Mu. Engkau terus-menerus membimbingku, menarik-narikku dari tersasar jauh dan kembali ke jalan yang benar agar daku dapat menjejak kaki ke Syurga-Mu nanti.

Sayang-Mu kepadaku tiada lafaz yang sepadan dapatku lafazkan. Walau bagaimanapun diriku ini, kerana sifat al-Rahim-Mu, Engkau tetap memberi daya kepadaku untuk sujud dan rukuk kepada-Mu, lidah ini masih lagi Engkau aturkan untuk menyebut-nyebut nama-Mu dan membaca kalam-Mu. Kaki ini masih lagi Engkau kurniakan daya untuk terus melangkah berbakti kepada ummah. Jalan kebaikan dan kebaktian masih terus Engkau buka kepadaku walau sering kali daku menggelengkan kepala tidak mahu melakukan.

Sering kali ketika lalai, Engkau mengejutku dengan peristiwa ujian dan musibah agar daku sedar dari kelalaian, kembali mengingati-Mu dan mendampingi-Mu. Terima kasih Ya Rahim kerana masih sayang kepadaku. Masukkanlah rasa redha dalam hatiku atas sedikit ujian-Mu kerana sesungguhnya ujian-Mu itu tanda kasih-Mu kepadaku. Wujudkanlah rasa kasih dan sayang kepada-Mu dalam jiwaku yang kering ini agar daku sentiasa ingin memuji dan mentaati-Mu.

Jadikan daku hamba yang suka membimbing orang-orang di sekelilingku di atas jalan kebaikan dan kebenaran dengan sedikit sifat al-Rahim-Mu yang Engkau alirkan dalam jiwaku.

3. al-Malik

Allah Ya Malik Yang Maha Memiliki. Dia memiliki seluruh isi langit dan bumi secara mutlak. Dan Dia memiliki diri kita, tubuh badan kita, anak-anak kita, suami/isteri kita. Dia boleh memberi dan Dia boleh mengambil apa-apa sahaja daripada manusia pada bila-bila masa. Tiada siapa-siapa pun yang mampu menghalang sekiranya Allah Ya Malik ingin memberi atau mengambil. Setiap pemberian ialah amanah dan pinjaman yang akan ditanyai semuanya di Akhirat kelak.

Menghayati sifat al-Malik membuatkan seseorang sedar dirinya fakir, tidak memiliki suatu apa-apa pun. Dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakan setiap amanah yang diberikan Allah dan menjaga semua anugerah Allah yang dipinjamkan sebaik mungkin.

Penghayatan kepada sifat al-Malik juga membolehkan manusia menggenggam dunia dan bertindak memastikan dunia tunduk kepada al-Malik. Dengan itu setiap kerjanya, tugasannya dan perlakuannya menjurus kepada menjadi alat al-Malik, mentadbir manusia ke jalan Allah.  Menghasilkan modul-modul, produk-produk, silibus-silibus, sekolah-sekolah, pusat-pusat latihan yang ditadbir oleh alat-alat al-Malik. Dunia akan menjadi aman apabila semuanya mampu tunduk kepada al-Malik.

Tidak ada seorang pun yang dapat mendakwa diri sebagai penguasa tertinggi. Tugas pemerintah adalah untuk mewujudkan rasa aman, damai, sejahtera dan bahagia kepada saudara-saudaranya.

Bicara Hati Damba

Allahumma Ya Malik, Ya Malik, ya Malik, sesungguhnya Engkau yang Maha Memiliki dan Berkuasa di atas segalanya. Daku ini milik-Mu Ya Malik. Jantungku milik-Mu, Engkaulah Ya Muhyi yang mendegupkannya dan Engkau juga yang mampu menghentikannya Ya Mumit. Otakku dan ilmu dalam otak ini milikmu Ya Malik Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, Engkau yang memasukkannya dan Engkau juga mampu mengeluarkannya, wang ringgit yg ada padaku milik=Mu, Engkau memberi dan Engkau mampu mengambilnya kembali, suamiku, isteriku, anak-anakku, ibu bapaku, sahabat-sahabatku milik-Mu, Engkau memberi pinjam dan Engkau mampu mengambil mereka, segalanya milik-Mu Ya Malik. Matahari, bulan, bintang dan planet-planet di angkasa raya semuanya milik-Mu Ya Malik, Engkau Ya Baari' mengatur perjalanannya dan Engkau juga akan memberhentikan dan memusnahkannya nanti. Alam dan isinya ini seluruhnya milik-Mu, Engkaulah Ya Malik, Ya Waliy Ya Wakil Ya Baari' Ya Hayyu Ya Qayyum, pemilik mutlak yang mengurus, mentadbir dan mengatur semuanya dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa.

Daku hamba yang fakir tiada memiliki apa pun, semuanya meminjam dari-Mu dan pinjaman itu ialah amanah-Mu yg akan dipersoal setiap satunya nanti di hati perhitungan, hari hisab dan di Mahkamah-Mu nanti, oleh itu Ya Allah Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq, bimbinglah daku dengan cahaya petunjuk dan cahaya makrifat-Mu agar daku dapat menggunakan segala amanah dan pinjaman milik-Mu ini di atas jalan reda-Mu Ya Rahman Ya Rahim.

4. al-Quddus

Allah Ya Quddus Yang Maha Suci. Ini bererti Allah suci, bersih dan sempurna dari segala kesalahan, kecacatan atau kekurangan. Penciptaan langit dan bumi membuktikan kesempurnaan penciptaan-Nya dan kekuasaan-Nya. Al-Quddus juga membawa makna mempunyai pekerti yang sangat mulia diliputi dengan kasih sayang tanpa kebencian.

Penghayatan al-Quddus dalam diri manusia adalah dengan menyucikan jiwa daripada sembahan-sembahan lain selain daripada Allah (hawa nafsu, bisikan syaitan, dunia, kata-kata manusia). Menyucikan jiwa daripada penyakit-penyakit hati (dendam, benci, mengumpat, menghasut dan lain-lain). Menyucikan hidup daripada dosa dan noda, serta menyucikan mulut, telinga, mata, anggota tubuh dan sebagainya.

Bicara Hati Damba

Allahumma Ya Quddus, Ya Quddus, Ya Quddus, sesungguhnya Engkau yang Maha suci lagi Maha Sempurna, setiap yang berlaku adalah atas kehendak dan takdir-Mu jua Ya Qodir Ya Muktadir yang melambangkan kesucian dan kesempurnaan-Mu. Kurniaan dan kasih sayang serta pemeliharaan-Mu melalui pelbagai peristiwa yang bersilih ganti dalam hidupku ini antara kesempitan dan kesenangan, antara kejatuhan dan kenaikan, antara kemuliaan dan kehinaan, ialah tanda kesempurnaan sifat pemurah dan penyayang-Mu Ya Quddus Ya Rahman Ya Rahim, kesempurnaan kebijaksanaan-Mu Ya Quddus Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, kesempurnaan kekuasaan Mu Ya Quddus Ya Qodir Ya Muktadir Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir.

Allahumma Ya Quddus yang Maha suci lagi Maha Sempurna, tindakan-Mu sangat tepat, tidak pernah tersilap, tepat pada masanya, caranya dan kesannya. Sekiranya daku lemah, Engkau memberiku kekuatan dengan menghantar  peristiwa yang memaksa diriku bergerak dengan kuat dan laju, Engkau tidak akan membiarkan daku terleka dan terlalai dengan dunia yang fana ini. Sekiranya daku terleka dgn harta benda dunia dan cinta manusia yang menyekat dan mengikatku daripada datang hampir kepada-Mu, Engkau Ya Quddus sering kali memisahkan dan memutuskan dunia dan manusia dariku agar hati ini merdeka daripada makhluk, dapat kembali mengabdi diri kepada-Mu. Ketika daku tersasar ke jalan Neraka, Engkau Ya Quddus mencipta peristiwa-peristiwa untuk mengembalikan daku ke jalan Syurga-Mu, sesungguhnya tiada peristiwa yang berlaku kepadaku melainkan semuanya tanda kesempurnaan-Mu Ya Quddus.

5. al-Salam

Allah Ya Salam bererti Yang Maha Sejahtera, tenang, menyelamatkan dan damai. Dia yang memberi kesejahteraan, ketenangan, keselamatan dan kedamaian kepada manusia. Dia memberi kesejahteraan jiwa, pemikiran, emosi dan tubuh badan. Untuk mendapat kesejahteraan dari Ya Salam, hendaklah mendekatkan diri dengan-Nya dengan melakukan ketaatan dan memperbanyak ibadah-ibadah sunat.

Penghayatan kepada al-Salam melahirkan manusia yang sanggup mengorbankan diri bagi kesejahteraan dan keselamatan orang lain dengan membantu mengikut kemampuan, memberi ketenangan melalui motivasi, nasihat dan pandangan.

Menjaga kesejahteraan badan dengan mengikut sunah nabi (makan, tidur, bermuamalat dan lain-lain).

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Salam, Ya Salam, Ya Salam, sesungguhnya Engkau Maha Sejahtera, seluruh kesejahteraan pada alam dan makhluk milik dan kurniaan-Mu. Daku bersyukur kepada-Mu Ya Salam atas kesejahteraan yang Engkau kurniakan kepada jiwaku sehingga jiwa ini sentiasa ingat kepada-Mu, syukur atas kesejahteraan kurniaan-Mu kepada fikiran dan emosiku sehingga tenang perasaan dan fikiran ini, syukur atas kesejahteraan kepada jasadku dengan itu daku mampu lagi rukuk sujud kepada-Mu dan melakukan kebaktian kepada manusia sekelilingku.

Namun, ketika Engkau mengambil kembali kesejahteraan kurniaan-Mu Ya Salam, gelaplah hati ini dari mengingat-Mu, resah gelisahlah fikiran dan perasaanku dan sakitlah seluruh jasadku. Oleh itu Ya Allah Ya Baaqi Ya Salam, kekalkan kesejahteraan buatku di dunia, di alam barzakh dan alam akhirat.

6. al-Mukmin

ALLAH YA MUKMIN Yang Maha Memberi Keamanan. Memberi keamanan jiwa, emosi dan jasmani serta dibebaskan dari rasa takut dan bimbang. ALLAH sumber  keamanan kehidupan manusia, saat sama DIA juga mampu memberikan bahaya dan ancaman (Ya Dharr). Untuk mendapat keamanan dari Ya Mukmin, perlukan kekuatan persandaran dan keimanan yang teguh kepada ALLAH, Malaikat, Rasul, Kitab, Akhirat, Qada’ dan Qadar sebagaimana yang dituntut dalam Rukun Iman.

Penghayatan kepada Al-Mukmin adalah seseorang harus ikhlas dalam setiap apa yang dilakukan demi kerana ALLAH semata-mata, bersemangat dan tidak ada sikap putus asa. Tidak gentar atau takut menghadapi cabaran kehidupan ini kerana tingginya keyakinan berdampingan dengan ALLAH YA MUKMIN.

Bicara Hati Damba

Allahumma Ya Mukmin, Ya Mukmin, Ya Mukmin, sesungguhnya Engkau yg Maha Memberi Keamanan. Alam buana ini aman tanpa bencana alam, diamankan olehMu Ya Mukmin.  Negara ini aman tanpa huruhara atas kurniaanMu Ya Mukmin, Engkaulah Ya Mukmin yang memberi rasa aman dalam jiwa-jiwa manusia dari kejahatan makhlukMu. Engkau juga yang memberi rasa aman di Alam Barzah dan Alam Akhirat nanti dari azabMu Ya Muntaqim.

Sekiranya Engkau Ya Mukmin mencabut rasa aman itu, akan cemas dan takutlah jiwa ini.  Sekiranya Engkau Ya Mukmin mengambil balik keamanan dunia ini, akan huru-haralah dunia ini sehingga berlakunya bunuh-membunuh dan berperang antara satu sama lain disana sini. Sesungguhnya seluruh keamanan itu milikMu dan kurniaan Mu Ya Mukmin kepada hamba-hambaMu. Oleh itu Ya Allah Ya Mukmin, amankanlah jiwaku yg sering kali cemas dan takut ini, amankanku dari gangguan dan tipu daya syaitan yang sentiasa membisik dan dari kejahatan makhluk samada yang nampak atau tak nampak. Amankan negara kami dan dunia ini Ya Mukmin.

7. al-Muhaimin

ALLAH YA MUHAIMIN Yang Maha Memelihara. DIA memelihara hidup manusia daripada bahaya dan bencana. DIA memelihara manusia daripada tergelincir dari jalan kebenaran dan daripada mengikut bisikan syaitan serta memelihara hamba-hamba yang beriman daripada azab api neraka.

Menghayati sifat AL-MUHAIMIN akan menjadikan seseorang cuba sedaya upaya memelihara kesejahteraan manusia lain agar manusia selamat dunia dan akhirat. Juga memelihara manusia lain daripada terpesong dari kebenaran dengan kerja-kerja dakwah.

Manusia harus memohon pemeliharaan daripada ALLAH daripada bencana dunia dan akhirat, makhluk  tidak mampu memelihara melainkan dengan pertolongan dan izin ALLAH YA MUHAIMIN. Manusia harus bergantung harap sepenuhnya hanya kepada ALLAH YA MUHAIMIN demi kesejahteraan dunia dan akhirat.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Muhaimin, Ya Muhaimin, Ya Muhaimin, sesungguhnya Engkau Maha Melindungi lagi Maha Memelihara, Engkau memeliharaku dari kepanasan matahari dengan mencipta awan, Engkau melindungiku di dunia ini dengan mengawal panas, hujan dan angin agar manfaatMu Ya Nafi' dapat ku nikmati dan tidak memudaratkanku Ya Dharru.

Engkau Ya Muhyi menghidupkan alam dengan kehijauan pokok-pokok, agar kami semua dapat menghirup oksigenMu dan terlindung kami dari keracunan karbon dioksida. Engkau Ya Muhaimin Ya Waliy mengawal binatang-binatang buas dan berbisa agar tidak dapat memudaratkan kami.

Engkau Ya Muhaimin mengurniakan sistem perkumuhan dalam tubuh kami untuk memelihara dan melindungi tubuh badan kami agar setiap bahan buangan dapat dibersihkan dan tidak menjadi racun kepada tubuh kami. Engkau melindungi kami dari gangguan makhluk ghaib yg kami tak nampak. Engkau juga Ya Muhaimin memelihara kami dari melakukan kejahatan dan dosa dengan pancaran cahaya hidayahMu Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq.

Ya Allah Ya Muhaimin, peliharalah kami dari siksaanMu Ya Muntaqim di dalam kubur nanti, pelihara kami dari lemas dengan peluh dan air mata di Mahsyar nanti, pelihara kami dari jatuh ketika meniti titian sirat dan pelihara kami dari dicampakkan ke dalam api NerakaMu Ya Muntaqim, sesungguhnya Engkau Ya Muhaimin Maha Memelihara lagi Maha Pengasih Penyayang Ya Rahman Ya Rahim

8. AL AZIZ

ALLAH YA AZIZ Yang Maha Perkasa. DIA lebih perkasa daripada seluruh makhluk di dunia ini. KeperkasaanNYA dapat dilihat dalam penciptaan langit dan bumi serta makhlukNYA. DIA perkasa dalam menguasai setiap makhluk ciptaanNYA seperti matahari, bulan, bintang, binatang, gunung serta manusia. Seluruh keperkasaan makhlukNYA adalah daya keperkasaanNYA Ya Aziz. DIA juga mampu memperkasakan jiwa manusia agar cekal dan tabah dalam menghadapi ujian kehidupan.

Menghayati sifat Al Aziz akan melahirkan manusia yang cekal semangat dalam mengharungi kehidupan, tidak mudah putus asa ketika kecewa dan berusaha bersungguh-sungguh mencapai kejayaan dan kecemerlangan. Hamba Al Aziz akan menguatkan jiwa-jiwa yang lemah dan kecewa dengan keyakinan bahawasanya semakin dia diuji, semakin cinta ALLAH kepadaNYA dan DIA redha dan sabar atas ujian itu.

BICARA HATI HAMBA

Alllahumma Ya Aziz Yang Maha Perkasa, sesungguhnya seluruh keperkasaan dan kekuatan di alam buana ini adalah milikMu, tiada wujud makhluk yang perkasa selain Engkau. Berputarnya alam dan isinya adalah dengan daya keperkasaanMu, bergeraknya planet-planet di atas orbit, memancarnya matahari, tegaknya langit, terhamparnya bumi, bergeraknya awan, semuanya dengan daya keperkasaan dan kekuatanMu Ya Aziz. Sedetik sahaja Engkau cabut kekuasaan ini, lemah dan hancurlah alam ini.

Sebagaimana perkasanya alam ini Ya Aziz, perkasakan jiwa kami yg lemah ini. Seringkali kami lemah ketika berhadapan dengan ujianMu, merasa gagal dan kecewa dalam hidup ini, kami lemah dgn kata-kata dan cemuhan manusia, lemah ketika diberi tugasan dan agendaMu, lemahnya jiwa kami utk rukuk sujud kepadaMu khususnya di pagi-pagi hari, lemahnya kami dalam mengawal nafsu kami, sibuk dengan agenda shopping, berborak, menonton tv, melayari internet, whatsapp, mengejar-ngejar kekayaan dunia yg hina ini.

Maka Allahumma Ya Aziz, perkasa dan kuatkan iman kami kepadaMu, kuatkan pergantungan kami hanya kepadaMu, kuatkan keyakinan kami kepadaMu agar dapat kami hidup dengan pergantungan yangg kukuh kepadaMu dan Ya Baaqi Ya Mukmin Ya Aziz, kekalkan kekuatan iman kami sehingga akhir hayat kami.

9. AL JABBAR

ALLAH YA JABBAR Yang Maha Memaksa, yang kehendakNYA tidak dapat diingkari oleh sesiapa pun. PemaksaanNYA tanda kasih sayangNYA kepada hamba-hamba pilihanNYA kerana manusia itu sifatnya sering lupa dan lalai. Hanya dengan pemaksaan dan kehendakNYA manusia akan ingat kepada ALLAH ketika diri alpa.

Menghayati AL-JABBAR menjadikan manusia bersyukur dan bersikap redha kerana mengerti kehendak ALLAH itu tanda kasih sayangNYA, untuk menyelamatkan manusia daripada kemungkaran dan kemurkaan ALLAH. Disempitkan rezekinya atau diberikan ujian kesakitan dan kehinaan agar manusia kembali ingat dan menginsafi setiap salah silapnya dan berpatah balik ke jalan yang benar. ALLAH YA JABBAR memastikan hambaNya bergerak di atas landasan orbit yg ditetapkanNya dengan tegas, apabila tersasar ditarik kembali samada secara lembut atau paksaan.

Orang beriman yang menghayati nama ALLAH YA JABBAR menzahirkan fitrah ini pada akhlak dan peribadinya. Setiap saat berlapang dada dan redha akan agenda Allah meskipun tidak disukai oleh nafsunya yg sukakan rehat dan keduniaan. Sentiasa tunduk pada setiap arahan Allah. Istiqomah dalam menyebarkan ilmu makrifat, menegakkan kebenaran dan mencantas kemungkaran.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Jabbar, Ya Jabbar Ya Jabbar, sesungguhnya Engkau Maha Pemaksa, sekiranya daku tersasar dari jalan kebenaranMu, Engkau memaksaku kembali dengan sedikit ketegasanMu kerana kasihMu kepadaku. Ketika daku bersantai-santai di dunia ini sedangkan mahligai Syurga belum terbina dan jurang Neraka sudah terbuka, Engkau Ya Jabbar menarikku untuk sujud kepadaMu dengan peristiwa-peristiwa yang memaksaku terpisah dengan dunia dan manusia, peristiwa kesakitan, kebangkrapan, perpisahan, kemiskinan dan pelbagai peristiwa yang Engkau Ya Khaliq Ya Baari' Ya Musowwir ciptakan agar daku datang merintih dan mengadu kepadaMu Ya Rahman Ya Rahim.

Ketika mataku asyik menonton tv dan video yg melalaikan, Engkau Ya Jabbar mencabut sedikit nikmat penglihatanku agar ianya tidak terkena kotoran dosa, ketika pendengaran ini sering ku pergunakan untuk mendengar umpat keji dan perkara dosa lagi syirik, Engkau Ya Jabbar mengambil nikmat pendengaranku agar ianya tidak dikotori. Ketika kaki ini begitu malas untuk menghidupkan sunnah ziarah menziarahi, sibuk bersantai-santai, Engkau Ya Jabbar mengambil nikmat kakiku agar daku ada masa berdamping denganMu. Ketika hati ini kosong dari cintaMu Ya Wadud, Engkau Ya Jabbar memaksaku untuk mencintaiMu dengan perpisahan dan perceraian dengan makhluk. Ketikaku lupa kematianku yang akan datang entahkan esok entahkan lusa, Engkau Ya Jabbar memaksaku untuk membuat persiapan menghadapinya dengan pelbagai peristiwa penyucian bagi hatiku yg kotor ini. Terima kasih Ya Allah Ya Jabbar kerana kasihMu Ya Rahman Ya Rahim Ya Wadud, maafiku dan ampuniku Ya Affuw Ya Ghafar kerana tidak mampu memaksa nafsuku untuk tunduk kepadaMu.

10. AL MUTAKABBIR

ALLAH YA MUTAKABBIR Yang Maha Memiliki Kebesaran. Kebesaran DZATNYA meliputi kebesaran alam ini. Manusia dan alam semesta sangat kerdil berbanding dengan kebesaran ALLAH.

Menghayati AL MUTAKABBIR menjadikan manusia sedar akan kekerdilan diri, tidak menyombong diri, sentiasa merendah dan menginsafi diri. Hamba                                 AL MUTAKABBIR bergantung penuh kepada ALLAH dalam setiap yang dilakukan kerana menyedari akan kedhaifan dan kekurangan diri.

Hamba AL MUTAKABBIR yang dipakaikan jubah kebesaranNYA seperti jawatan, kedudukan ataupun kebesaran gelaran sedar dirinya hanya alat ALLAH YA MUTAKABBIR dalam menjalankan amanah sebagai Abdi ALLAH dan Khalifah ALLAH didunia ini semata-mata.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Mutakabbir, sesungguhnya Engkau Maha Memiliki Kebesaran, alam ini menceritakan akan kebesaranMu. Engkau mencipta makhluk, manusia dan peristiwa agar manusia sentiasa membesar-besarkanMu. Engkau layak dibesar-besarkan kerana Engkaulah Ya Khaliq Ya Baari' Ya Musowwir yang mencipta, mengatur dengan penuh kreativitiMu seluruh alam dan isinya, hatta kenderaan dan telefon yang canggih itu semuanya adalah ciptaanMu bukan ciptaan Jepun atau Korea. Engkau Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid yang memasukkan idea, ilmu dan kreativiti ke dalam otak manusia, sesungguhnya otak manusia buntu tanpa ilmuMu. Dengan itu Engkau layak dibesar-besarkan.

Ya Mutakabbir, daku insaf bahawa diri ini sangat kerdil, utk membuka kelopak matapun tiada daya ku apatah lagi untuk menguruskan makhluk dan kehidupanku, maka bantulah daku hambaMu yg dhaif ini dalam kehidupan ini. Walau apapun yang Engkau kurniakan bagi diriku, itu semua milikMu, harta itu milikMu Ya Ghoni Ya Mughni, jawatan serta gelaran pada manusia adalah kurniaanMu Ya Kabir Ya Mutakabbir, Ya Aliy, Ya Muta’ali, Ya Adzim, suami/isteri/anak-anak adalah milikMu Ya Malik, kecantikan itu milikMu Ya Baadi' , seluruh anggota tubuh badanku milikMu Ya Malik, daku hanya peminjam sementara, dengan itu Engkaulah yang layak dibesar-besarkan, daku hambaMu hanya ciptaanMu yang sangat kerdil

11. AL KHALIQ

ALLAH YA KHALIQ Yang Maha Pencipta menciptakan alam semesta ini serta seluruh isi langit dan bumi tanpa bantuan sesiapa. DIA pencipta dan pemilik mutlak ke atas segalaNYA. PenciptaanNYA sangat sempurna, indah dan harmoni. Manusia adalah ciptaan ALLAH dan sebagai pencipta, ALLAH mengetahui keperluan manusia, DIA mengatur segala keperluan manusia di atas muka bumi ini. Untuk mencapai kesempurnaan penciptaan Ya Khaliq, manusia harus kembali kepada fitrah kesempurnaan ciptaan yang dialirkan dengan sifat-sifat ALLAH yang Maha Hebat.

Penghayatan kepada sifat AL-KHALIQ akan menjadikan manusia suka mencipta perkara dan idea baru, sentiasa membuat perubahan ke arah kebaikan dan memikirkan teknik dan kaedah baru yang tidak pernah difikirkan oleh orang lain. Mereka tidak mengenal putus asa dan kecewa kerana bergantung penuh dengan YA KHALIQ.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Khaliq Ya Khaliq Ya Khaliq, sesungguhnya Engkau Maha Pencipta, Engkau mencipta seluruh alam dan isinya kerana cinta kepada manusia. Bulan, bintang, matahari dan planet-planet adalah ciptaanMu. Engkau mencipta semua ini agar manusia mengkaji kebesaran dan keagongan serta kebijaksanaanMu, memuji memujaMu Ya Allah Ya Hamid Ya Khaliq Ya Baari' Ya Musowwir.

Ya Khaliq Engkau mencipta manusia, seluruh anggota tubuh manusia dan sistem tubuh manusia dengan penuh kasih dan cintaMu Ya Rahman Ya Rahim Ya Wadud. Engkau juga pencipta peristiwa-peristiwa hidup manusia agar manusia mengenalMu dan merasa kasih kepadaMu Ya Rahman Ya Rahim, merasa kagum kepadaMu Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, merasa berharap denganMu Ya Qobidh, Ya Khafidh, Ya Muzill, merasa gerun kepadaMu Ya Muntaqim Ya Dharru Ya Hakam.

Ya Allah seluruh ciptaanMu ini Engkau ciptakan agar daku mengingatMu, merasa dekat denganMu dan mencintaiMu, oleh itu ciptakanlah rasa kasih dan cinta kepadaMu dalam hatiku, ciptakanlah rasa rindu dalam hati ini kepadaMu, ciptakanlah peristiwa-peristiwa yang membawa daku menghampirkan diri kepadaMu, walau daku terpaksa melalui sedikit kesempitan, kejatuhan, kehinaan didunia ini, daku redha asalkan daku dapat berada disisiMu memuji memujaMu setiap saat hidupku.

12. AL BAARI’

ALLAH YA BAARI’ Yang Maha Merancang dan Mengatur kejadian alam dan agenda hidup manusia. DIA merancang kehidupan manusia dan perjalanan seluruh makhluq di dunia ini. Perancangan dan pengaturanNYA sangat hebat dan sempurna. Manusia sering gagal melihat perancangan dan aturan ALLAH yang menyebabkan mereka merosakkan perancangan ALLAH dengan perancangan sendiri yang dipengaruhi nafsu dan bisikan syaitan sehingga merosakkan alam dan kehidupan.

Menghayati AL-BAARI’ melahirkan hamba yang menyerah diri mengikut perancangan, aturan dan agenda ALLAH. Membiarkan diri mengikut agenda ALLAH akan melahirkan kehidupan yang tenang dan bahagia tanpa kecewa dan derita. Agenda ALLAH YA BAARI’ penuh dengan kesempurnaan, ketaatan dan kebaikan. Sebailknya agenda manusia sering dipenuhi kepentingan diri dan nafsu.

Menghayati Al-Baari juga akan melahirkan manusia yang berperancangan, tidak mudah panik dan terburu-buru atau tergesa-gesa. Sentiasa merancang dan melakukan perubahan ke arah kebaikan dan kecemerlangan, tidak ada istilah putus asa atau kecewa dalam hidupnya.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Baari' yg Maha Mengatur, sesungguhnya alam buana ini bergerak dgn aturanMu, Engkau mengatur pergerakan bulan, bintang dan matahari, planet bergerak diatas orbitnya dgn aturanMu. Engkau juga mengatur perjalanan hidup manusia, dari kelahiran hingga kepada kematian, setiap peristiwa yang datang dalam hidupku semuanya diatur olehMu satu persatu, samada kesenangan maupun kesempitan, kejayaan maupun kegagalan, kesihatan maupun kesakitan, kenaikan maupun kejatuhan, kemuliaan maupun kehinaan, semuanya itu diatur olehMu.

Engkau juga mengatur perjalanan hidupku di Mahsyar, di hari perhitungan, hari hisab, mahkamah Mu di akhirat dan ketika melalui titian sirat. Ya Allah, daku mohon agar Engkau aturkan perjalanan yg baik yang Engkau redhai setiap saat hidupku di dunia ini dan di akhirat nanti, janganlah Engkau biarkan daku mengatur sendiri hidupku mengikut nafsuku utk kepentingan diri sendiri. Aturlah Ya Baari' hidupku seperti kehidupan Rasulullah s.a.w, yang mana setiap saat hidup baginda, memberi kasihkasayang kepada orang sekeliling, memberi ilmu dan bimbingan menuju syurgaMu, agar di akhirat nanti dalam perjalanan itu dapat ku menumpang kenderaan baginda yg lajunya lebih laju dari kepantasan cahaya.

13. AL MUSOWWIR

ALLAH YA MUSOWWIR Yang Maha Merekabentuk, merekabentuk alam semesta dan semua makhlukNYA dengan cantik dan sempurna serta penuh keunikan dan amat kreatif. Maha Kreatif ALLAH YA MUSSOWIR mencipta alam yang berwarna warni ini, pelbagai bentuk planet dan bintang, pelbagai gerakan alam yg menghasilkan pelbagai jenis cuaca, pelbagai rupabentuk gunung dan bukit, air terjun yg pelbagai rupa, pokok dan binatang yg berjuta jenis, kuman dan virus yg pelbagai, jenis tanah yg pelbagai, bisnes yang pelbagai, produk dan perkhidmatan yang pelbagai, pendekatan, teknik dan strategi yang pelbagai, rakan, sahabat, lawan, musuh yang pelbagai jenis, nikmat syurga yang pelbagai, azab neraka yang pelbagai, jin yg pelbagai jenis, syaitan yg pelbagai jenis kejahatan, penjahat dan pendosa yg pelbagai, pelbagai jenis perbuatan baik dan amal soleh, jutaan cara amalan asmaulhusna dalam kehidupan, pelbagai teknik untuk solat kusyuk, pelbagai jenis bidang ilmu, penyelidikan, pelbagai jenis ujian hidup, pelbagai jenis penyakit, pelbagai jenis stres. Sungguh tidak mampu diungkapkan kreatifnya ALLAH YA MUSSOWWIR.

Setiap kreativiti yang ada pada manusia merupakan sifat ALLAH YA MUSOWWIR yang dialirkan sedikit sifat ini. DIA mengalirkan sifat Al-Mosowwir kepada manusia sehingga manusia menjadi kreatif dalam perbuatannya.

Menghayati SIFAT AL-MUSOWWIR akan melahirkan manusia yang kreatif dalam tindakannya seperti dalam merekabentuk bangunan, mencipta teknik dan kaedah-kaedah baru yang kreatif dan menghasilkan idea-idea baru yang tidak pernah difikirkan oleh manusia lain.

BICARA HATI

Allahumma Ya Musowwir, sesungguhnya Engkau yg Maha Kreatif, Engkau mencipta berbagai jenis planet, pelbagai jenis awan, pelbagai jenis cuaca, pelbagai jenis binatang, tumbuhan dan berbagai bangsa manusia, kaum, warna, budaya dan bahasa, juga pelbagai penyakit, kuman dan peristiwa-peristiwa hidup manusia. Seluruh ciptaan di alam ini memaparkan kreativitiMu Ya Musowwir. Kurniakanlah daku kreativitiMu untuk mencipta pelbagai pendekatan, teknik, formula, produk, perkhidmatan, teknologi bagi membawa manusia mengenalMu dan mendekatkan diri kepadaMu, mengingatMu sentiasa serta memujiMu setiap saat hidupnya

14. AL GHOFFAR

ALLAH YA GHAFFAR Yang Maha Pengampun mengampunkan dosa-dosa hambaNYA walaupun dosa itu seluas buih di lautan, sebanyak pasir di pantai. DIA mengampunkan kesalahan hambaNYA walaupun setiap kali melakukan kesalahan, memohon ampun namun diulangi balik kesalahan itu, maka memohon ampun lagi dan kemudian diulangi dan begitulah seterusnya. Walau banyak kali melakukan kesalahan tapi setiap kali melakukan kesalahan akan memohon ampun dan bertaubat dan berazam meninggalkan kesalahan tersebut, pasti akan diampunkan oleh ALLAH YA GHAFFAR.

Menghayati sifat YA GHAFFAR akan melahirkan manusia pemaaf yang mudah memaafkan manusia lain. Hamba AL-GHAFFAR akan mudah menerima kelemahan dan kekurangan orang lain dan bersedia memaafkan kesalahan dan kelemahan tersebut. Ini akan membuatkan seseorang tidak mudah putus asa dan merasa rendah diri dalam menjalani kehidupan seharian.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Ghaffar, Ya Ghaffar, Ya Ghaffar, sesungguhnya Engkau yg Maha Pengampun, ampunkan dosa-dosaku, sesungguhnya Engkau mengampunkan dosa hambaMu walau seluas buih di lautan dan sebanyak pasir di pantai. Walau ku bawa dosa setinggi gunung, tinggi lagi keampunanMu Ya Ghaffar Ya Ghaffur Ya Aliy, walau dosaku seluas langit dan bumi, luas lg keampunanMu Ya Ghaffar Ya Ghaffur Ya Wasi'. Sesungguhnya Engkau sentiasa menunggu daku datang kepadaMu di pagi-pagi hari menangis di hadapanMu. Daku datang kepadaMu dalam sujud dan rukukku bersama airmata menangis dan merintih kepadaMu Ya Ghaffar Ya Sami' Ya Mujib memohon keampunanMu atas atas segala dosa-dosaku yang banyak, yang tidak disengajakan maupun yang disengajakan.

Ya Rahman Ya Rahim, kasihaniku, tiada erti hidup ini, kekayaan ini dan hartabenda ini tanpa keampunan dan redhaMu Ya Ghaffar Ya Ghaffur Ya Rahman Ya Rahim.

15. AL QOHHAR

ALLAH sebagai AL-QOHHAR Yang Maha Menundukkan, menundukkan orang kafir dengan kejelasan tanda-tanda kebesaranNYA, menundukkan yang ingkar dan yang mungkar dengan kekuasaanNYA, menjinakkan para pencintaNYA sehingga bergembira di hadapan pintu RahmatNYA, menundukkan panas dengan dingin, menggabungkan kering dengan basah, mengalahkan besi dengan api, memadamkan api dgn air, memberi manusia apa yang tidak diinginkan dan menghalanginya daripada apa yang diingini.

Ketika manusia berdegil tidak mematuhi perintah ALLAH, ALLAH YA QOHHAR akan menghukum agar manusia kembali ke jalan ALLAH.

Hamba yang menghayati sifat AL-QOHHAR akan aktif, produktif dan inovatif dalam hidupnya, tak pernah menyusahkan orang lain kerana mereka yakin suntikan vitamin AL-QOHHAR dalam jiwa mereka adalah sumber kekuatan luar biasa bagi mengharungi hidup yang sukar di dunia ini, dan mereka bertawakkal kepadaNYA kerana yakin ALLAH akan membantu dan menolongnya.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Qohhar, Ya Qohhar, Ya Qohhar, sesungguhnya Engkau Maha menundukkan, Engkaulah yg menundukkan matahari kepadaMu dan memancarkan cahayaMu ke bumi. Engkau menundukkan planet-planet sehingga ia beredar diatas orbitnya dengan patuh sekali, bulan dan matahari silih berganti menjalankan tugasnya malam dan siang tanpa terlambat sesaatpun.

Engkau Ya Qohhar menundukkan para malaikatMu, ada yg sujud kepadaMu selama-lamanya. Engkau Ya Qohhar juga mampu menundukkan manusia untuk rukuk dan sujud kepadaMu, Engkau menundukkan ego, kesombongan, ketakburan manusia, sesungguhnya tiada sesuatupun yg tak boleh ditundukkan olehMu Ya Qohhar.

Allahumma Ya Qohhar, tundukkan nafsu makanku yang seringkali berlebih-lebihan, nafsu tidurku yang seringkali melebihi had, nafsu membeli-belah yang seringkali membazir, nafsu berborak yang seringkali tersasar, nafsu bermewah yang seringkali mendatangkan kemarahanMu. Tundukkan diri ini kepadaMu di pagi hari kerana mungkin esok daku terbaring dalam keranda tanpa boleh rukuk dan sujud lagi kepadaMu.

16. AL WAHHAAB

ALLAH YA WAHHAAB Yang Maha Memberi, memberi apa yang diperlukan oleh manusia tanpa meminta balasan dan seringkali ALLAH memberi tanpa manusia meminta. KebaikanNYA tidak putus-putus mengalir kepada manusia. Kadang-kadang pemberianNYA dalam bentuk kesusahan atau kemiskinan, namun jika itu memberi kebaikan kepada kita, bersikaplah redha dan berlapang dada. Mungkin kesenangan dan kekayaan akan melalaikan kita, oleh kerana itu ianya dijauhi oleh ALLAH. Panjatkan sentiasa rasa bersyukur atas setiap pemberianNYA.

AL-WAHHAB sebagai vitamin jiwa akan membangkitkan semangat sentiasa ingin memberi kepada orang lain, termasuk membahagiakan dan menggembirakan orang lain serta mengurangkan derita orang lain. Manusia perlu bekerja keras memajukan ummah, membantu orang-orang yang susah dan memerlukan. Walau kita dalam keadaan lapang mahupun sempit, kita perlu memberi apa sahaja yang kita miliki.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Wahhab Yang Maha Menolong, sesungguhnya Engkaulah yang selama ini menolong diriku. Engkau Ya Wahhab menolongku dengan memberiku roh yg dihiasi dgn sifat-sifat mulia rabbaniah. Engkau Ya Wahhab memberi makan kepadaku sejak daku di dalam rahim ibuku, Engkau menolong mendegupkan jantungku sejak daku dari dalam rahim ibuku sehingga kesaat ini. Engkau menolongku dengan mengajarku menghisap susu, makan, merangkak, berdiri, berjalan sehingga berlari, menolongku membuang najis dalam tubuhku, membunuh kuman yang menjangkitiku, mengeluarkan karbon dioksida dalam tubuhku dan memasukkan oksigen dalam tubuhku. Ya Wahhab, Engkau juga menolongku untuk daku melangkah ke alam persekolahan, Engkau menolongku waktu daku kepayahan menghadapi zaman remaja dan persekolahanku. Engkau juga menolongku mendapatkan pekerjaan dan rezekiMu dalam bentuk wang ringgit, hartabenda, pakaian, makanan, rumah dan kenderaan.

Allahumma ya Wahhab, sebegitu banyak dan tidak terbilang kurniaanMu, namun daku masih tidak mampu dan sangat berat bagiku menyebut nama-namaMu dan memujiMu, masih berat untukku sujud dan rukuk kepadaMu, masih berat bagiku berkorban untukMu menolong anak-anak yatim, fakir miskin dan orang yang memerlukan, masih berat untukku berdakwah di jalanMu. Ya Allah Ya Wahhab, hinanya diriku, derhakanya diriku kepadaMu, terus menerus tenggelam dalam kemungkaran, malasnya diriku untuk berkorban untukMu, menumpang bumiMu tetapi tiada adab denganMu, duduk berlindung dibawah langitMu, menikmati cahayaMu dan menghirup udaraMu, namun melupaiMu, malas menyebut-nyebut NamaMu, malahan membalas kebaikanMu yang tak terbilang itu dengan perbuatan mengumpat, mengata, membenci dan pelbagai dosa lagi.

Ya Allah Ya Wahab, pada pagi ini daku malu untuk berhadapan denganMu yang Maha Mulia lagi Suci, Ya Karim Ya Quddus Ya Jalil, sekiranya boleh, daku ingin menyebut namaMu tanpa henti, sujud kepadaMu tanpa bangkit, menangis dihadapanMu tanpa henti, mengadapMu tanpa menoleh kiri dan kanan, namun hanya Engkau jua Allahumma Ya Wahab yang boleh memberiku daya upaya utk melakukan semua itu, oleh itu daku menyerahkan jiwa ragaku, seluruh anggota tubuhku, wangringgi, harta, jawatan yang ada padaku untuk Engkau bimbingku Ya Haadi untuk digunakan atas kebaikan dan keredhaanMu, bantuku Ya Wahhab untuk terus berzikir mengingatMu, mencintaiMu, berkorban untukMu. Terima kasih Ya Wahhab atas segalanya..

17. AR RAZZAQ

ALLAH YA RAZZAQ Yang Maha Pemberi Rezeki, memberi rezekiNYA kepada setiap makhlukNYA. Setiap makhluk samada manusia, tumbuh-tumbuhan atau binatang sudah tersedia rezeki masing-masing. Rezeki ALLAH dalam pelbagai bentuk. Terdapat rezeki dalam bentuk keperluan duniawi seperti makan-minum, wang ringgit, rumah, kenderaan dan sebagainya. Terdapat juga rezeki dalam bentuk ukhrawi iaitu ilmu mengenal ALLAH dan Syurga. Rezeki juga merupakan ujian daripada ALLAH. ALLAH memerintahkan kita untuk menafkahkan sebahagian daripada rezekiNYA kepada orang yang memerlukan.

Penghayatan sifat Ar-Razzaq akan melahirkan manusia yang bekerja dan berdikari. Manusia yang inovatif, suka membuat perkara-perkara baru dan perubahan dalam kehidupan tetapi semuanya berlandaskan hukum syariat ALLAH. Sekiranya diperlukan, keluarlah merantau mencari rezeki dari seluruh pelusuk dunia kerana kepunyaan ALLAH perbendaharaan langit dan bumi.

Setiap rezeki yang diterima harus disyukuri setiap masa dan setiap yang hilang harus diredhai juga. Semuanya hanyalah pinjaman daripada ALLAH yang akan dihisab setiap satu amanah yang diberikanNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Razzaq Ya Razzaq Ya Razzaq, sesungguhnya Engkau Maha memberi Rezeki, Engkau memberi rezekiMu kepadaku dalam pelbagai bentuk, ilmu-ilmu yang bermanfaat dan berkat, kesihatan yg bermanfaat dan berkat, hartabenda yang bermanfaat dan berkat, wang ringgit yang bermanfaat dan berkat, pangkat, gelaran dan kemasyuran yg bermanfaat dan berkat, keluarga yang baik. Daku bersyukur atas kurniaan rezekiMu Ya Wasi' yang sangat luas dan tidak bertepi dan tidak terhitung.

Ya Syakur Yang Maha Menghargai, jadikan daku hamba yang sering mensyukuri nikmat-nikmatMu. Maafiku Ya Affuw kerana seringkali meminta-meminta kepadaMu, tetapi nikmat rezeki yang melimpah ruah yg sedang ku nikmati ini seringkali daku lupa untuk mengungkapkan terima kasih dan syukur kepadaMu. Ya Allah Ya Zohir, nampakkan sentiasa rezekiMu yang mengalir pada diriku agar daku mampu memujiMu Ya Hamid dan mensyukuriMu Ya Syakur, membesar-besarkanMu Ya Kabir Ya Mutakabbir dan mengagungkanMu Ya Adzim.

Allahumma Ya Razzaq Ya Razzaq Ya Razzaq, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Memberi rezeki kepada hamba-hambaMu, sesungguhnya tiada sezarah pun rezeki melainkan semuanya datang dariMu, manusia hanyalah alatMu semata-mata dalam mengalirkan rezekiMu.

Sesungguhnya rezekiMu yang paling mulia disisiMu adalah ilmu makrifatullah, dengan ilmuMu Ya Alim Ya Hakim ya Rashid, kami mengenalMu. Apabila pancaran cahaya makrifatMu Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq memancar dalam jiwa kami, leburlah wujud daya diri kami, terpancarlah dengan terang nama-nama dan sifat-sifatMu pada cermin hati kami. Dengan mengenalMu, hati kami akan kasih kepadaMu apabila mengenal kasihMu Ya Rahman Ya Rahim, kagum kepada kebijaksanaanMu Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, kreativitiMu Ya Khaliq Ya Baari' Ya Musowwir, gerun kepada azabMu Ya Muntaqim Ya Dharru Ya Hakam Ya Adl.

18. AL FATTAH

ALLAH YA FATTAH Yang Maha Membuka, membuka setiap yang tertutup. DIA membuka pintu rezeki, pintu penyelesaian segala masalah hidup, membuka pintu kasih sayang untuk yang hati tertutup, membuka minda dan pemikiran yang buntu dan tertutup dan membuka setiap sesuatu yang tertutup yang diperlukan oleh manusia. DIA juga mampu membuka jalan ke arahNYA dengan membuka pintu misteri dan keajaiban untuk manusia lebih dekat denganNYA dengan membuka pintu hati dan akal.

Kekuatan AL-FATTAH yang ada dalam diri manusia mampu menjadikan manusia sentiasa berusaha memecah pelbagai kesulitan yang dihadapi. Hamba kepada YA FATTAH mempunyai hati dan fikiran yang jernih yang mampu menerima pandangan orang lain, sentiasa positif kerana yakin YA FATTAH akan sentiasa membuka jalan bagi hamba-hambaNYA yang menyerah diri dan bersandar kepadaNYA, tidak pernah mengenal erti putus asa.

ALLAH YA FATTAH bersifat Maha Membuka sentiasa membuka ruang pengampunan dan taubat kepada hamba yg beriman. Keterbukaan ini dapat dilihat apabila ALLAH detikkan manusia beriman untuk bermunajat di malam hari memohon keampunan dan membuka pintu berdampingan denganNya di malam hari. ALLAH YA FATTAH lah yg merungkaikan kesulitan yang manusia alami, membuka kesempitan dan keresahan. ALLAH YA FATTAH sentiasa membiarkan pintu ke jalan yang benar terbuka luas kerana ALLAH YA WAASI' YA BASITH Maha Luas Maha Melapangkan.

Hamba yang beriman kepada ALLAH YA FATTAH akan menzahirkan fitrah keterbukaan ini, mewujudkan suasana 'welcoming' kepada manusia sekeliling. Hubungan sesama manusia terutama yang mempunyai matlamat sama iaitu memperjuangkan agama dan membantu ummah sentiasa dipandang positif. Bukakan persepsi matahati supaya tiada rendah-merendah, benci-membenci timbul. Bersifat terbukalah kepada semua orang yang didatangkan ALLAH kepada kita, pasti ada agenda ALLAH yang tersirat di situ samada berbentuk tugasan atau ujian. Bersifat terbuka merupakan sunnah Rasulullah s.a.w hatta kepada orang buta yang membenci Baginda.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Fattah Ya Fattah Ya Fatah, sesungguhnya Engkau Yang Maha Membuka, Engkau yang membuka langit yang terbuka luas, 7 lapisan langit yang mempunyai rahsia keagunganMu Ya Adzim yang hanya Engkau yang mengetahui Ya Alim. Engkau juga Ya Fattah membuka pintu Syurga kepada hamba-hamba yang Engkau Ya Rahman Ya Rahim redhai, membuka pintu Neraka bagi hamba yg engkar kepadaMu yang Engkau murkai.

Engkaulah Ya Fattah yang membuka laluan yang luas diatas titian sirat kepada para Nabi dan Rasul serta pengikutnya yang taat, Engkau juga membuka laluan yg sempit yang nipisnya lebih nipis dari rambut dibelah tujuh dan lebih tajam dari mata pedang yang paling tajam.

Ya Allah Ya Fattah Ya Haq, bukalah jalan kebenaran bagi kami di dunia ini, Ya Fattah Ya Mukmin, bukalah jalan keimanan kepada kami, Ya Fattah Ya Barr, bukalah jalan kebaikan kepada kami, Ya Fattah Ya Rahman Ya Rahim, bukalah jalan kasih sayangMu kepada kami. Ya Fattah, bukalah hijab yang menghijab antara kami denganMu selama ini. Ya Fattah Ya Wasi’, bukalah minda kami seluas langit dan bumi untuk menerima ilmuMu Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid sederas tsunami. Ya Fattah, buka lah pintu hati suami/isteri kami untuk bangun di pagi-pagi hari sujud rukuk kepadaMu sebagaimana Engkau buka pintu hati kami. Ya Fattah Ya Wadud, bukalah jalan kekasih dan pencintaMu kepada kami agar kami dapat mencintai dan merinduiMu Ya Allah.

19. AL ‘ALIM

ALLAH YA ‘ALIM Yang Maha Mengetahui, mengetahui setiap sesuatu yang berlaku. DIA mengetahui perkara-perkara yang ghaib yang diluar jangkauan manusia dan DIA mengetahui setiap apa yang akan berlaku. Tiada sehelai daun pun yang gugur tanpa pengetahuanNYA. Ilmu ALLAH YA ‘ALIM sangat hebat. Kehebatan ilmuNYA terserlah dalam kesempurnaan penciptaan makhlukNYA. YA ALIM memberikan ilmuNYA kepada sesiapa yang dikehendakiNYA. Hamba ALLAH YA ‘ALIM akan membuka fikirannya untuk dialirkan Ilmu ALLAH YA ALIM untuk digunakan bagi kesejahteraan sejagat. Hamba YA ‘ALIM juga rela menimba ilmu daripada ALLAH melalui makhluk-makhlukNYA tanpa merasa dirinya hebat dengan sedikit ilmu yang ALLAH berikan.

IlmuNYA juga perlu disebarkan kepada orang lain agar dapat dimanfaatkan untuk kesejahteraan manusia dunia dan akhirat. Orang yang dikurniakan ilmu sewajarnya lebih takut kepada ALLAH kerana mengetahui kehebatan dan sifat-sifatNYA. ALLAH YA ‘ALIM mengarahkan kita mencari ilmuNYA bersungguh-sungguh dan tanpa henti serta di mana sahaja. Dalam mencari ilmu, kita harus merenungi, mengkaji, menganalisis dan mengamati serta mengambil pengajaran dari semua itu dan seterusnya sujud kepada ALLAH apabila dapat melihat kehebatan dan keagonganNYA melalui penciptaanNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya ‘Alim Ya ‘Alim Ya ‘Alim, sesungguhnya Engkaulah yg Maha Berilmu dan Maha Mengetahui. Seluruh ilmu pengetahuan di alam buana ini dan yang ada dalam otak manusia adalah ilmuMu, tiada satulah ilmu manusia. Kami hanya hambaMu yang jahil, tanpa ilmuMu, kami akan terus jahil. Engkau memberi ilmuMu kepada sesiapa yg Engkau kehendaki. IlmuMu Engkau datangkan melalui pelbagai cara, melalui Al Quran, Hadis NabiMu, melalui ulama' Mu, ilham dlm hati manusia, melalui pengalaman kehidupan, melalui guru-guru yang Engkau alirkan ilmuMu, melalui pemerhatian disebalik makhluk dan alam. IlmuMu meliputi alam ghaib dan alam zohir.

Engkau Ya “Alim memberi ilmu dan mengambil kembali ilmuMu dari otak manusia mengikut kehendakMu. Ya ‘Alim, kurniakanku ilmu mengenalMu agar daku dapat mengasihiMu, mengagumiMu dan gerun kepadaMu, oleh itu dapatku hidup dalam redhaMu sentiasa.

20. AL QOBIDH

ALLAH YA QOBIDH Yang Maha Menyempitkan mampu menggenggam, menyempitkan, menghalang. DIA mampu menyempitkan rezeki seseorang sekiranya DIA merasakan perlu sebagai peringatan dan hukuman kepada hambaNYA. DIA juga mampu menghalang atau menangguhkan seseorang daripada mendapat sesuatu seperti jawatan, harta, kasih sayang dan sebagainya. Tetapi setiap ketentuan ALLAH YA QOBIDH mempunyai kebaikan yang seringkali tidak mampu difikirkan oleh manusia. DIA juga menutup dosa hamba-hambaNYA dengan menyempitkannya.

Hamba ALLAH YA QOBIDH adalah seorang yang redha atas setiap ketentuanNYA dan mengambil pengajaran atas setiap yang berlaku, memohon ampun di atas setiap kesalahan yang disedarinya. Ketika diuji oleh ALLAH YA QOBIDH, haruslah memerah tenaga dan akal untuk menghadapinya dengan usaha dan tawakkal. Setiap ujian yang diberikan untuk membuktikan nilai seseorang disisi ALLAH. Dalam menghadapi ujian YA QOBIDH, hendaklah bersikap redha dan tunjukkan kesenangan dengan ketentuanNYA dan memohon pertolonganNYA serta mengharapkan semata-mata dariNYA.

21. AL BASITH

ALLAH YA BASITH Yang Maha Melapangkan mampu melapangkan rezeki seseorang setelah disempitkanNYA. ALLAH melapangkan rezeki seseorang mengikut keperluan dan kesesuaian. Disebalik kelapangan itu tersirat ujian daripada ALLAH. Setiap kelapangan harus diiringi dengan syukur, menafkah sebahagiannya dan alat untuk mendekatkan diri kepadaNYA. Hamba ALLAH YA BASITH adalah orang yang yakin diri, mempunyai harga diri dan berdikari. Mereka berusaha tanpa henti mengejar cita-cita, cekal dan sabar. Hamba YA BASITH suka melapangkan orang lain, memberi apa yang ada padanya demi menolong orang yang memerlukan.

Kita harus mentauladani Nabi Muhammad S.A.W yang menjadikan hidup dan hartanya diabdikan untuk kepentingan manusia, keselamatan dunia dan akhirat. Orang yang dilapangkan pangkat dan kekuasaan menggunakannya untuk membantu orang lain menyelesaikan masalah hidup. Ingatlah kelapangan itu adalah amanah yang akan dipersoalkan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma ya Qobidh Ya Basith, sesungguhnya Engkau Maha Menyempitkan dan Maha Melapangkan. Engkau menyempitkanku kerana kasihMu kepadaku agar daku sentiasa ingat kepadaMu dan ketika daku datang merintih kepadaMu, Engkau melapangkan ku Ya Basith. Daku insaf Ya Allah Ya Qobidh, nafsu ini seringkali tersasar dari jalan kebenaranMu, hanya dgn sedikit kesempitan, ia akan tunduk dan kembali kepadaMu memohon ampun dan taubat, Ya Affuw Ya Ghaffar Ya Tawwab. Ketika daku sihat, kesihatan itu membuatku melupakanMu dan hari Akhirat, Engkau Ya Qobidh menyempitkan daku sedikit dengan kesakitan, maka sakit itu tanda Engkau akan melapangkan akhirat bagiku.

Ketika wang ringgit membuatku lalai dan membazir, Engkau Ya Qobidh menyekat wang ringgit seketika agar daku memuhasabah dan insaf diri agar wang ringgit itu tidak dikalungkan ke leherku menjadi kalungan api Neraka nanti. Ya Allah Ya Qobidh, ketika Engkau menyempitkanku, kurniakanku kesabaran Ya Sobur, kekuatan Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, cahaya petunjukMu Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq dan kelapangan Ya Basith. Dan ketika daku dilapangkan olehMu Ya Basith, jadikan daku hamba yang bersyukur Ya Syakur dan menggunakan segala kurniaanMu di jalan kebenaran dan kebajikan.

22. AL KHOFIDH

ALLAH YA KHOFIDH Yang Maha Merendahkan atau Menjatuhkan berhak merendahkan atau menghinakan makhlukNYA sekiranya DIA merasakan perlu bagi memberi peringatan kepada hambaNYA yang lalai. ALLAH YA KHOOFIDH juga mampu menghinakan tempat kembali hamba-hambanya di Akhirat, iaitu di Neraka disebabkan oleh dosa-dosa. Orang yang dipandang hina oleh manusia mungkin dipandang mulia oleh ALLAH disisiNYA dan sebaliknya.

Manusia harus berhati-hati dalam mempergunakan amanah ALLAH dalam bentuk kemuliaan seperti harta, pangkat, anak-anak kerana DIA YA KHOFIDH boleh merendahkan pada bila-bila masa. Menghayati nama YA KHOFIDH, seseorang itu tidak akan menghina sesama makhluk apatah lagi manusia, terutamanya orang-orang miskin yang dimuliakan ALLAH.

23. AR RAFI’

ALLAH YA RAFI’ Yang Maha Meninggikan atau Mengangkat mampu meninggikan seseorang mengikut pilihanNYA. DIA mampu meninggikan seseorang samada semasa hidup atau selepas mati. Perjuangan manusia semasa hidup akan dinikmati oleh generasi akan datang sementara kemaksiatan juga akan menghinakan generasi akan datang.

Hamba YA RAFI’ sentiasa sedar bahawa ada kuasa yang sentiasa mengendalikan hidupnya dan apabila diuji, dia yakin bahawa selepas kesukaran pasti ada kemudahan. Apabila dihina oleh manusia, dia juga yakin bahawa ALLAH YA RAFI’ akan meninggikan darjat selagi mana dia bertaqwa kepadaNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Khofidh Ya Rofi', sesungguhnya Engkau Maha Menjatuhkan dan Maha Menaikkan. Setiap kejatuhan samada jatuh jawatan, jatuh bisnes, jatuh status dan sebagainya, semuanya itu perbuatanMu Ya Allah Ya Khofidh. Engkau menjatuh daku kerana kasihMu Ya Rahman Ya Rahim kepadaku kerana ketika berada diatas daku sering lalai kpMu, sombong, riak dan ujub, dan kejatuhan itu membuatku insaf diriku yg dhaif dan lemah serta hina ini Ya Allah.

Kejatuhan itu juga merupakan kerehatan dari tanggungjawab yang berat yang mana Engkau mengetahui betapa penatnya diriku selama ini, kejatuhan itu memberiku peluang mendekatkan diri kepadaMu untuk mencari secebis cintaMu Ya Wadud. Disebalik setiap kejatuhan disisi manusia merupakan kenaikan olehMu Ya Rofi' disisiMu, masukkan rasa redha dan syukur Ya Qodir Ya Muqtadir Ya Syakur dalam jiwaku atas setiap peristiwa kejatuhan yang Engkau Ya Khofidh datangkan dalam hidupku.

24. AL MU’IZ

Kemuliaan itu milik ALLAH YA MU’IZZ Yang Maha Memuliakan dan DIA memberikan kepada sesiapa yang DIA kehendaki dan DIA memberi kepada utusanNYA dan orang-orang yang beriman. DIA juga boleh menarik balik kemuliaan itu dengan menghinakan. Orang-orang yang menjadi hamba dunia, pangkat dan wang tidak akan mendapat kemuliaan dari YA MU’IZ.

Hamba kepada YA MU’IZ mempunyai keyakinan diri, harga diri yang tinggi dan hidup berdikari menggunakan seluruh potensi yang ada pada diri untuk kebaikan manusia sejagat. Dengan mempercayai pertolongan ALLAH YA MU’IZ, kekuatan luar biasa akan terserlah dan kemenangan akan dicapai. Hamba YA MU’IZ juga senang memuliakan orang lain serta menebarkan cinta dan kasih sayang sesama manusia.

25. AL MUDZIL

ALLAH YA MUDZIL Yang Maha Menghinakan berhak dan berkuasa menghinakan seseorang dan tiada siapa yang terlepas daripadaNYA. Sekiranya dihina ALLAH, tiada siapa yang dapat memuliakannya. ALLAH YA MUDZIL menghina manusia yang melampaui batas, zalim, mementing diri sendiri dan sombong. ALLAH juga menghina manusia ketika mereka menjauhiNYA, melakukan laranganNYA dan tidak menghiraukan perintahNYA dan ketika manusia lebih takut kepada manusia daripada murka ALLAH.

Hamba ALLAH YA MUDZIL akan sentiasa mendekatkan diri dengan ALLAH, mengerjakan perintahNYA dan menjauhi laranganNYA. Hamba YA MUDZIL juga adalah manusia yang merendah diri sesama manusia dan mengganggap manusia itu sama dan tidak boleh membangga diri.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Muiz Ya Mudzil, sesungguhnya Engkau Maha Memuliakan dan Menghinakan. Setiap kemuliaan, pujian, anugerah adalah kurniaanMu Ya Muiz sebagai tanda Engkau memuliakan dan menghargai setiap pengorbanan hambaMu dan Engkau juga memuliakanku pada pandangan mata manusia agar dengan kemuliaan ini, daku mampu mengajak manusia kepada jalanMu, namun kadangkala kemuliaanMu itu membuatku lalai dan datangnya riak dan ujub apabila manusia mula mengagumiku, maka Engkau Ya Mudzil mendatangkan peristiwa kehinaan, fitnah dan keaiban kepadaku agar daku menginsafi bahwa diriku ini dicipta dari tanah yg hina. Tanpa kemuliaan kurniaanMu Ya Muiz, daku akan hina dan dipandang hina. Kehinaan yg Engkau kurniakan kepadaku juga akan mengelakkan manusia mengagungkan dan memujaku kerana yang hanya layak dipuja adalah Engkau Ya Hamid Ya DzalJalaaliwalikram Yang Maha Terpuji dan Pemilik Seluruh Kemuliaan Dan Keagungan di alam buana ini. Ya Allah Ya Muiz Ya Mudzil, kurniakanku rasa syukur dan redha atas setiap peristiwa yang memuliakanku maupun yang menghinakanku, daku tidak mengharapkan kemuliaan manusia, daku hanya mengharapkan kemuliaan disisiMu di akhirat nanti, kurniaku kekuatanMu Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin dalam mengharungi kehidupan ini.

26. AS SAMII’

ALLAH YA SAMII’ Yang Maha Mendengar mendengar dan mengabulkan permintaan hamba-hambaNYA, mendengar keluhan serta puji-pujian kepadaNYA. ALLAH juga mendengar setiap rahsia yang disembunyikan oleh hamba-hambaNYA. DIA mendengar suara lidah dan suara hati dan DIA menghitungnya.

Hamba ALLAH YA SAMII’ akan sentiasa berhati-hati dalam bicaranya dan tindakannya kerana ALLAH mendengar semuanya, tiada suatu pun dapat lari dari pendengaranNYA. HAMBA YA SAMII’ menjadi pendengar yang baik kepada pandangan dan teguran orang disekitarnya dan juga keluhan hati mereka.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Sami', sesungguhnya Engkau yg Maha Mendengar, Engkau mendengar setiap bicara hati, rintihan, tangisan, rayuan, permintaan, harapan, cita-cita dan apa saja doa hambaMu yang merintih kepadaMu. Ya Allah Ya Sami', Engkau tidak pernah membezakan antara hamba-hambaMu yang miskin atau kaya, yang sihat atau sakit, yang muda atau tua, semuanya Engkau beri layanan yang sama tanda kasihMu Ya Rahman Ya Rahim.

Ya sami', dengarilah rintihan hambaMu ini di pagi yang mulia ini Ya Karim, sesungguhnya daku ingin hidup sebagai abdi dan khadamMu yang sejati yang Engkau redhai, setiap saat daku ingin dalam ketaatan, tak mahu terjerumus dalam dosa dan kemurkaanMu. Ya Sami' Ya Mujib, dengarlah rayuan hambaMu ini, tunjuki ku jalan yg lurus Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq, kurniakanku ilmu mengenalMu Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid, agar daku dapat mengasihiMu, kagum kepadaMu dan gerun kepadaMu.

Ya Sami', walau tiada siapa yang mendengar rintihanku, ku yakin sepenuhnya Engkau tetap sudi mendengar ku. Ya Sami', lepaskan daku dari tali perhambaan nafsu, manusia dan makhluk sebaliknya ikatkan daku dengan tali perhambaan hanya kepadaMu Ya Ahad Ya Wahid Ya Somad, dan kukuhkan tali ini Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, kekalkan ikatan yang kuat ini Ya Baaqi.

27. AL BASHIR

ALLAH YA BASHIR Yang Maha Melihat. DIA melihat setiap perbuatan manusia dan menghitung setiap perbuatan tersebut. Tiada sesuatupun yang boleh lari daripada pandangan dan perhatian ALLAH.

Manusia yang mengenali ALLAH YA BASHIR akan sentiasa berwaspada atas apa sahaja tindakan dan aktiviti yang ingin dilakukan kerana sudah pasti ALLAH melihat walaupun manusia lain tidak melihat. Manusia yang mengamalkan sifat AL-BASHIR akan sentiasa melihat nasib dan masalah orang lain dan membantu manusia menyelesaikan masalah hidup.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Bashir Yang Maha Melihat, Engkau melihat hambaMu setiap saat apa yg daku perlukan dalam hidup ini, Engkau Ya Rahman Ya Rahim Ya Wahhab Ya Karim terus memberi, seringkali tanpa perlu daku meminta-minta kepadaMu. Engkau melihat segala ibadahku kepadaMu, segala akhlak ku zahir dan bathin, Engkau melihat segala perbuatan kebaikanku dan Engkau Ya Muhshi Ya Hasib terus mencatit dan menghisab untuk diganjari dengan ganjaran berlipatganda di Syurga nanti.

Engkau juga Ya Bashir sentiasa melihatku, ketika daku nyaris terjebak dengan dosa dan kejahatan, Engkau terus mewaspadakan ku Ya Khobir dan sentiasa mengawasiku Ya Roqib dari tipudaya syaitan dan nafsu. Ya Bashir, Engkau sentiasa ada disisiku ketika daku kesunyian, keseorangan dan kesakitan, sudi menemaniku setiap saat.  Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, Engkau sentiasa memberiku kekuatan ketika Engkau melihat daku lemah, Engkau Ya Salam memberiku ketenangan ketika Engkau melihat daku kerisauan, Engkau Ya Fattah memberiku jalan keluar ketika Engkau melihat daku kebuntuan. Ya Allah Ya Baaqi Ya Bashir kekalkan penglihatanMu terhadap diriku yg lemah lagi hina ini, ketika daku tersasar, bimbinglah daku Ya Nuur ya Haadi Ya Haq.

28. AL HAKAM

ALLAH YA HAKAM Yang Maha Menghukum mempunyai ketetapan hukum terhadap manusia. ALLAH menetapkan hukum untuk kebaikan manusia dan agar manusia mengikut jalan yang benar. Tiada siapa yang boleh menghalang dan mengingkari hukuman ALLAH. Manusia harus menerima apa sahaja hukum ALLAH sebagai anugerah dan nikmat, bukan bencana. Manusia harus membaca keputusan hukuman ALLAH sebagai satu ujian, satu proses pembersihan dosa-dosa manusia dan menerima penderitaan sebagai pengubatan, serta redha di atas segala ketentuan ALLAH.

Penghayatan kepada sifat ALLAH AL-HAKAM akan melahirkan manusia yang redha, tenang dan berusaha tanpa putus asa bagi mengatasi segala kesulitan dan bencana yang dikurniakan oleh ALLAH YA HAKAM.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Hakam Yang Maha Menetapkan Peraturan dan Menetapkan hukuman, Engkau menetapkan peraturan dan landasan iman, islam dan ihsan sebagai peraturan hidup hambaMu. Sekiranya hidup mengikut peraturan lain, maka hukuman akan dikenakan. Sekiranya hati tidak beriman dan tidak yakin kepada Allah Ya Razzaq telah menjamin rezeki dunia, sebaliknya leka dan terus bermati-matian bersungguh-sungguh mengejar rezeki dunia kerana lebih yakin kepada ikhtiar sendiri, maka hukuman Ya Hakam adalah kekecewaan dunia dan akhirat.

Sekiranya hati tidak beriman kepada Rasulullah s.a.w iaitu dengan meninggalkan cara dan peraturan hidup sederhana yang telah ditunjuki oleh Baginda, hukuman Ya Hakam adalah kesibukan dunia yg memenatkan dan tiada kesempatan utk ibadah kepada Allah, terjebak dalam riak dan ujub, menjadi muflis apabila segala amalan menjadi debu yang berterbangan. Allahumma Ya Hakam yang menetapkan peraturan iman, islam dan ihsan untuk hidupku sebagai abdi dan khalifahMu, tundukkan kami kepada peraturanMu Ya Qohhar, pimpin kami atas landasan iman, islam dan ihsan Allahumma Ya Haadi, perhatikan kami dan awasi kami serta cegahlah kami agar kami tidak tergelincir dari ketiga-tiga landasan ini Allahumma Ya Bashir Ya Khobir Ya Raqib. Sekiranya daku tersasar dan Engkau Ya Hakam Ya Latif Ya Halim menghukumku di dunia ini dengan hukuman yang penuh kelembutan dan kesantunan, daku redha Ya Allah, asalkan saja daku terselamat dari hukuman NerakaMu Ya Muntaqim.

29. AL ‘ADL

ALLAH YA ‘ADL bersifat Yang Maha Adil kepada makhlukNYA. Seseorang tidak akan dirugikan dan akan dibalasi mengikut apa yang dia kerjakan. Jalan keburukan yang dilalui oleh manusia akan dibalas dengan adil oleh ALLAH YA ‘ADL. Manusia harus menerima pengadilan ALLAH dengan penuh rasa nikmat kerana kasih sayangNYA menyelamatkan kita daripada bencana. Keadilan ALLAH tidak mampu ditafsirkan oleh manusia. Seringkali apa yang disukai ALLAH tidak disukai manusia dan apa yang dibenci ALLAH disukai pula oleh manusia. Beringat sentiasa bahawa setiap pengadilan ALLAH itulah yang paling adil dan baik untuk manusia dan terimalah ianya dengan redha penuh rasa nikmat.

Manusia harus menghayati sifat AL-‘ADL agar berlaku adil kepada semua orang tanpa memilih atau memihak kepada orang-orang tertentu serta tidak mengikut hawa nafsu dalam memberi keadilan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya ‘Adl, sesungguhnya Engkau Maha Adil, mengadili setiap hambaMu sehingga setiap zarah kebaikan Engkau hargai dan ganjari, setiap zarah kejahatan juga Engkau adili seadil-adilnya sehingga tiada siapa yang teraniaya dan dizalimi olehMu. Engkau Ya ‘Adl mengurniakan Syurga abadi bagi hamba-hambaMu yang beriman yang menyibukkan diri dengan amal soleh di dunia ini. Bagi yang memilih kekufuran dan kesenangan dunia yang fana’ ini, Engkau limpahkan sebanyak-banyaknya kurniaanMu di dunia ini sehingga mereka tidak dapat menuntut lagi di Akhirat, disana mereka menemui Neraka yang menyala-nyala sebagai balasan atas kekufuran mereka.

Engkau juga Ya ‘Adl membalas dengan penuh keadilan bagi hamba yang Engkau uji dengan kesakitan, ujian dan musibah yang beriskap redha dan sabar dengan ganjaran pahala yang melimpah ruah. KeadilanMu sentiasa dapat dilihat ketika Engkau memberikan rezekiMu yang mulia kepada hamba-hambaMu yang melalui pelbagai kepayahan dan keperitan hidup.

Golongan miskin di dunia ini Engkau izin memasuki Syurga Akhirat terlebih dahulu dari golongan kaya kerana setiap sen kekayaanMu yang dipinjamkan kepada hambaMu akan diadili seadil-adilnya. Setiap ibubapa akan diadili setiap anak-anaknya, apakah didikan yang diberikan, setiap suami akan diadili akan tanggungjawab memimpin keluarganya ke syurga, setiap majikan akan diadili tanggungjawab terhadap pekerjanya dan setiap saat kehidupan ini akan disoal siasat dan diadili apakah yg dia lakukan di dunia ini. Ya Allah Ya ‘Adl, selamatkan ku di hari keadilanMu nanti, dimana hakim yg akan mengadili kami adalah Engkau Ya Hakam Ya ‘Adl, tiada siapa yang dapat menolong kami melainkanMu Ya Ghaffar Ya Ghaffur Ya Tawwab Ya Wahhab Ya Karim.

30. AL LATIF

ALLAH Yang Maha Lembut membawa erti hasil ciptaanNYA Maha Halus, setiap takdir ke atas manusia penuh kebaikan dan hikmah dan ALLAH melihat sesuatu dengan penuh lembut dan halus. ALLAH Ya Latif juga melayan hamba-hambaNYA dengan penuh kelembutan dan kasih sayang. KelembutanNYA dapat dirasai ketika dimaafkan segala kesalahan kita ketika kita memohon ampun, dimakbulkan segala keperluan ketika kita memohon, diselamatkan dari bala bencana ketika kita memohon perlindungan dan kata-kata yang lembut oleh manusia sekeliling kita apabila dialirkan kelembutanNYA.

Penghayatan Al-Latif di dalam diri sebagai seorang khalifah mampu menjadikan seseorang itu bersikap lemah-lembut sesama manusia kerana fitrah manusia sukakan kelembutan dan tidak selesa dengan kekasaran. Kelembutan itu dapat digambarkan melalui kata-kata dan tingkah laku yang sopan serta sikap suka memaafkan, menerima kelemahan dan bertolak ansur.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Latif, sesungguhnya Engkau Maha Lembut, kelembutanMu dapat kurasakan ketika Engkau memberi apa saja yang daku perlukan dalam hidup ini walaupun daku ini hamba yg dhaif dan penuh kelemahan. KelembutanMu juga sentiasa ku rasakan ketika Engkau sentiasa membuka ruang bagiku utk bertaubat atas segala kesilapan dan dosa yang daku lakukan samada sengaja kerana kalah dengan hawa nafsuku maupun tak sengaja kerana kelalaian dan kejahilanku.

KelembutanMu juga tergambar disebalik kelembutan layanan suami, anak-anak dan orang-orang sekelilingku yang sebenarnya sifat kelembutan kurniaanMu Ya Latif. Allahumma Ya Latif, lembutkan hatiku yang keras ini, yang sering berpaling dari arahanMu, yang sering mengulang-ngulang laranganMu, yang tak dapat merasa khusyuk ketika solat, tak dapat bangkit dipagi hari walau esok mungkin hari daku akan mengadapMu.

31. AL KHABIR

ALLAH YA KHABIR Yang Maha Waspada sentiasa berwaspada terhadap tingkahlaku manusia. Sekiranya manusia tersasar, maka akan diperbetulkan untuk berpatah balik ke jalan yang benar.

Penghayatan kepada sifat AL-KHABIR akan melahirkan manusia yang sentiasa berwaspada dengan kehadiran, penglihatan dan kewaspadaan ALLAH. Mereka akan mengelakkan diri daripada perkara-perkara dosa, kemaksiatan dan kemarahan ALLAH. Khalifah YA KHABIR juga akan waspada dengan kemaksiatan anak-anaknya, suami/isterinya, sahabat-sahabatnya dan orang-orang sekelilingnya dengan mengingati serta menasihati mereka agar kembali ke jalan yang benar ketika mereka melakukan kesalahan dan dosa.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Khabir Yang Maha Waspada. Sesungguhnya Engkau sentiasa berwaspada terhadap kami, ketika kami mula berjalan di atas jalan Neraka, Engkau Ya Khabir sentiasa menarik kami kembali di atas jalan Syurga. Ketika Engkau melihat hambaMu terleka dengan dunia yg melalaikan ini, Engkau Ya Khabir menarik kami hampir kepadaMu dengan pelbagai peristiwa yang menjauhkan kami dari dunia dan mendekatkan diri kepadaMu.  Engkau sentiasa mewaspadakan kami tentang kampung akhirat yang kami akan tuju, agar bekalan kami nanti cukup disana.

Ketika datang perasaan sombong diri dalam hati kami tentang kehebatan yang Engkau kurniakan, Engkau Ya Qohhar Ya Khabir menundukkan ego dan kesombongan kami dengan pelbagai kesempitan. Ketika kami tidur lena di pagi hari dan hidup bersantai-santai, Engkau Ya Khabir mewaspadakan kami dengan bantal dan tilam Neraka dan minuman Neraka, agar masuk rasa gerun dalam jiwa ini, dengan itu kami bangkit untuk sujud kepadaMu. Engkau Ya Khabir waspadakan kami sentiasa dari tipudaya syaitan dengan menarik kami ke dalam golongan mukhlisin yg dipelihara olehMu Ya Hafiz Ya Muhaimin. Kami bersyukur atas kewaspadaanMu terhadap diri kami, Ya Baaqi Ya Khabir, kekalkan kami dalam kewaspadaan sentiasa agar kami sentiasa dalam redhaMu.

32. AL HALIM

ALLAH YA HALIM Yang Maha Penyantun sentiasa bersifat santun kepada hamba-hambaNYA walaupun hamba-hambaNYA tidak santun kepadaNYA. ALLAH YA HALIM santun dalam memberikan nasihat dan teguran, santun dalam layanan, santun dalam perkataan, santun dalam tindakbalas kasar hambaNYA. Kesantunan ALLAH dapat dilihat dengan mata hati dalam diri wakil-wakilNYA YA HALIM yang bersifat santun kepada sesama manusia.

Menghayati sifat AL-HALIM, seseorang itu harus menunjukkan kesantunan sesama manusia bagi mengalirkan sifat kesantunan ALLAH kerana dengan menyebarkan sifat santun YA HALIM akan melembutkan hati yang keras, menundukkan kesombongan orang yang sombong dan merendahkan orang yang suka meninggi diri serta berbangga dengan kehebatan diri. Manusia dilarang bersikap kasar kerana jiwa manusia itu inginkan dan sukakan kelembutan.

ALLAHUMMA YA HALIM Yang Maha santun menyantuni hamba-hambaNya dengan membuka jalan kemaafan walaupun berkali-kali hambaNya melakukan kesilapan, walaupun hambaNya berkali-kali tersungkur dengan dosa dan kemaksiatan, namun kerana ALLAHUMMA YA HALIM sangat memahami akan lemahnya dan dhaifnya hamba-hambaNya, namun Dia Ya Syakur mengetahui akan kesucian hati hamba-hambaNya yang sangat amat ingin bertaubat, sangat amat ingin kembali kepada jalan kebenaran, sangat amat ingin menjadi abdi dan khalifah yang diredhai Allah. DIA YA HALIM YA SYAKUR YA KARIM YA RAHMAN YA RAHIM terus sudi memaafkan, memberi peluang, memimpin dan membimbing di atas jalan kebenaran. YA HALIM menyantuni hamba-hambaNya dengan menghormati dan menghargai walau sezarahpun kebaikan atau sumbangan, walau manusia sekeliling tidak menghargai, tidak nampak, tidak ucap terima kasih, ALLAH YA HALIM sangat menghargai, sangat melihat dan sentiasa berterima kasih kepada hamba-hambaNya setiap masa dengan mencurahkan kurniaanNya yg secukupnya di dunia dan melimpah ruah di akhirat nanti.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Halim, sesungguhnya Engkau Maha Santun. KesantunanMu terhadap makhlukMu terserlah dengan pelbagai kurniaan yang tidak pernah berhenti dan tidak bertepi walau bagaimana pun keadaan makhlukMu, Engkau tetap terus menyantuni mereka. Engkau Ya Halim Ya Nuur terus menyantuni hamba-hambaMu dengan pancaran cahaya matahari walau hambaMu sedang membuat maksiat kepadaMu, Engkau Ya Halim Ya Muhyi terus mendegup jantung hambaMu walau dia tidak pernah mahu sujud kepadaMu, Engkau terus menerus menyantuni hamba-hambaMu dengan membalas kejahatan dan kebiadaban hambaMu dengan kesantunan dan kelembutanMu Ya Halim Ya Latif.

KesantunanMu Ya Halim, Engkau serlahkan melalui kesantunan Rasulullah s.a.w agar baginda menjadi contoh tauladan buat kehidupan kami. Sikap baginda yang Engkau alirkan kesantunanMu Ya Halim, penuh santun tak kira kepada kawan atau lawan, tak kira kepada yang tua maupun yang muda, tak kira kepada yang miskin atau yang kaya, tak kira yang sakit maupun yang sihat. Hidup baginda memberi RahmatMu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Halim Ya Latif Ya Karim kepada seluruh alam dan isinya sebagai  pancaran sifat-sifat kebaikan dan kesantunanMu terhadap seluruh alam. Ya Halim, jadikan kami hamba yang sentiasa menyantuniMu di pagi-pagi hari denggn pujian kepadaMu atas kesantunanMu kepada kami yang tak terhingga.

33. AL ‘ADZIM

ALLAH YA ‘ADZIM Yang Maha Agong memiliki seluruh isi langit dan bumi. KeagunganNYA mengatasi keagungan manusia kerana manusia hanyalah hamba yang menggunakan pinjaman dan amanah ALLAH secara sementara. ALLAHlah pemilik yang mutlak dan DIA mampu berbuat apa sahaja kepada sesiapa sahaja tanpa perlu keizinan hamba-hambaNYA. DIA mengurus, mengatur dan mengawal setiap makhlukNYA tanpa bantuan dan begitu sempurna tanpa cacat-cela dan DIA juga Maha Pengasih Penyayang, Pelindung serta mempunyai budi pekerti mulia yang melayakkanNYA diagung-agungkan.

Menghayati sifat ALLAH Ya ‘Adzim menuntut seseorang itu hanya mengagungkan ALLAH dan tidak wajar baginya mengagungkan manusia kerana ALLAH Yang Maha Hebat sedangkan manusia hanyalah hamba yang tidak berdaya tanpa pertolongan ALLAH Ya ‘Adzim.

Sifat Al-‘Adzim juga mampu melahirkan manusia berani menentukan kehidupan, berani berusaha membuat perubahan dan mengambil risiko demi perjuangan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Adzim Yang Maha Agung. Engkau layak diagung-agungkan kerana Engkaulah yg menghamparkan bumi untuk kami memijak dan hidup, membentangkan langit untuk kami, memberikan udara dan rezeki kepada kami dengan percuma tanpa kami perlu membayar kepadaMu Ya Allah Ya Adzim. Tanda keagunganMu juga terserlah dengan penciptaan langit, matahari, planet, bintang dan seluruh binaan langit yang berputar setiap saat bertasbih mengagungkanMu Ya Adzim. Atas keagunganMu Ya Adzim jua tercipta pelbagai ciptaan binatang dan tumbuhan untuk kesejahteraan manusia.

KeagunganMu Ya Adzim juga terserlah dengan ciptaan tubuh badan manusia, sistem-sistem  tubuh manusia, daya dan energi yang ada pada roh, nafsu, fikiran dan jasad manusia yang sesungguhnya tiada lafaz yg sepadan untuk mengagungkanMu Ya Adzim.

Hanya Engkau yang mengetahui keagunganMu yang sebenar, kami hamba yang jahil ini mohon dibuka sedikit rahsia keagunganMu agar dapat kami sujud dan menghina diri kepadaMu dengan penuh rasa kehambaan, ketundukan, kedhaifan, kefakiran dengan penuh rasa keagunganMu Ya Allah Ya Adzim. Walaupun apa jua ujian yg Engkau datangkan dalam hidup kami, kami akan tetap mengagungkanMu Ya Allah Ya Adzim kerana tiada ujian, ketetapan dan takdirMu melainkan semua kebaikan bagi kami di dunia dan akhirat.

34. AL GHAFFUR

ALLAH YA GHAFFUR Yang Maha Pengampun mengampuni hambaNYA walaupun dosa hambaNYA seluas buih di lautan. Setiap kali hambaNYA melakukan dosa dan kemudian memohon ampun kepada ALLAH YA GHAFFUR, pasti DIA akan mengampunkan dosa mereka. Seorang hamba semestinyalah sentiasa memohon keampunan daripada ALLAH YA GHAFFUR kerana tanpa keampunanNYA, pastilah seseorang itu akan menerima azab api NerakaNYA di Akhirat kelak.

Menghayati sifat AL-GHAFFUR dalam diri seseorang akan melahirkan seorang yang sentiasa memaafkan kesilapan dan kesalahan orang lain. Seseorang itu amat mudah memaafkan kerana mengingati akan dosa-dosanya yang diampunkan ALLAH atas sifatNYA yang Maha Pengampun. Sifat suka memaafkan orang akan menjalin hubungan baik sesama manusia dan mampu mengubah seseorang daripada kelakuan yang buruk kepada kelakuan yang baik.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Ghaffur, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, ampunilah dosa hambaMu yang banyak dan pelbagai jenis dosa ini samada yang kami sengaja kerana kalahnya kami dengan nafsu kami atau yang tidak sengaja kerana kelalaian kami, dosa yang kami tahu atas ilmu yang Engkau kurniakan maupun yang kami tak ketahui kerana kejahilan kami, dosa yang kami ulangi kerana sifat degilnya kami, dosa yang pelbagai jenis yang tak mampu kami bilang, dosa seluruh anggota tubuh ini, dosa terhadap ibubapa kami, suami, anak-anak, adik beradik, saudara mara, jiran tetangga, anak-anak yatim, fakir miskin, orang-orang sakit yang kami abaikan, masukkan rasa pemaaf dalam jiwa mereka untuk memaafkan kami, dan bersihkan kami dari dosa syirik yang mana kami menyekutukanMu Ya Allah dengan makhluk  tanpa kami sedar sehingga kami rasa hebat diri ini ketika melakukan kebaikan sedangkan Engkaulah yang melakukan kebaikan itu melalui kami, kami menyekutukanMu tanpa sedar dengan makhluk sekeliling kami kerana kami sangkakan merekalah yang hebat mencipta pelbagai ciptaan, kehebatan ilmu, dan pelbagai kehebatan lagi sehingga kami kagumi mereka, sedangkan itu semua kehebatanMu, hanya Engkau yang layak dikagumi, kami juga sering menyekutukanMu dengan makhluk kerana yakin mereka boleh memberi mudharat, sedangkan yang memberi mudharat itu hanya Engkau Ya Dharru, maka bersihkanlah segala kotoran dosa-dosa kami agar hati ini bersih.

Sesungguhnya Engkau mengampuni dosa seluas buih di lautan, Ya Baaqi Ya Ghaffur, kekalkan kami dalam keampunanMu sentiasa, ampuni juga ya Ghaffur dosa ibubapa, suami/isteri, anak-anak, masyarakat dan pemimpin kami.

35. AS SYAKUR

ALLAH YA SYAKUR Yang Maha Mensyukuri dan Menghargai sentiasa menghargai hamba-hambaNYA yang mentaatiNYA dan mengikut perintahNYA serta melakukan kebaikan dan amal solih. DIA YA SYAKUR akan sentiasa menunjukkan penghargaanNYA membalasnya dengan mengalirkan kasih sayangNYA, mengalirkan rezeki dan kekayaanNYA, memberikan perlindunganNYA serta memberikan balasan syurga di Akhirat kelak.

Menghayati sifat AS-SYAKUR akan melahirkan seorang manusia yang suka menghargai sumbangan dan jasa seseorang kepadanya. Dia mudah memberikan pujian sewajarnya sebagai adab sesama manusia dan pujian yang hakiki ditujukan hanya kepada ALLAH YA SYAKUR yang sentiasa menghargai hamba-hambaNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Syakur, Sesungguhnya Engkau Maha Menghargai, Engkau menghargai sumbangn kebaikan hambaMu walau sebesar zarah sekalipun, Engkau catit dan akan Engkau balas dengan berlipat kali ganda. Walau manusia tidak memandang sumbangan kami, Engkau tetap memandang dan menghargainya. Kami menolong sesama manusia untuk mendapat penghargaan manusia, upah maupun anugerah tetapi semata-mata mencari redhaMu Ya Rahman Ya Rahim Ya Syakur, kami membesarkan dan mendidik anak-anak kami bukan utk dihargai dan dibalas oleh anak-anak, hanya semata tanda menghargai dan mensyukuri kurniaanMu. Kami sujud di pagi-pagi hari tanda kesyukuran kami dan menghargai kurniaan cahaya hidayah dan cahaya makrifah dariMu Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq.

Ya Syakur, jadikan kami hambaMu yang sentiasa mensyukuri dan menghargai kurniaanMu kepada kami, walau ketika kami diuji olehMu. Engkau Ya Syakur Ya Wahhab Ya Razzaq Ya Karim tetap menghantar orang-orang menghargai dan menolong kami, tetap Engkau ingatkan kami untuk rukuk dan sujud kepadaMu. Sesungguhnya kami sangat menghargaiMu Ya Allah, setitik air minum sangat berharga, sekiranya Engkau tidak memberi kepada kami, tiada siapa boleh memberinya, walau air banjir melimpahi kami, namun air yang kotor itu tidak akan dapat kami minum, Engkau menguji kami dengan dahaga dalam limpahan air ketika banjir,  dengan lapar dalam timbunan makanan yang rosak, dengan miskin dalam timbunan duit yg tiada nilai, begitu kekuasaanMu Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir, Engkau zahirkan wujud DzatMu dengan kejadian banjir yang luarbiasa ini agar manusia menghargai setiap kurniaanMu Ya Syakur.

36. AL ‘ALIYY

ALLAH YA ‘ALIYY Yang Maha Tinggi mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada yang ditakluki dan dikalahkan, sekaligus menakluki makhlukNYA. Kedudukan ALLAH YA ‘ALIYY mencapai puncak tertinggi di tempat yang tinggi. DIA Maha Tinggi disebabkan Dzat dan sifat-sifatNYA, lebih daripada gambaran makhlukNYA. DIA YA ‘ALIYY menganugerahkan darjat ketinggian kepada hamba-hamba pilhanNYA seperti para nabi dan rasul.

Merendah diri kepada ALLAH YA ‘ALIYY dicapai melalui sujud dalam solat yang mana ianya simbol merendahkan dan menghinakan diri di hadapan ALLAH. Sujud adalah darjat hamba yang paling tinggi. Seluruh makhluk di dunia ini sujud kepada ALLAH YA ‘ALIYY. Sujud adalah kondisi terbaik bagi seseorang mendekatkan diri kepada ALLAH.

Menghayati sifat AL-‘ALIYY melahirkan manusia positif dalam meraih cita-cita, optimis apabila memandang masa depan dan tidak pernah mengundur ke belakang. Ia menjadi asas kukuh dalam usaha mendaki ke puncak yang mana banyak onak dan duri, ujian datang silih berganti, ada pujian dan ada cemuhan. Ianya akan menghasilkan sikap tabah dan tekad.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Aliy yg Maha Tinggi, Hanya Engkau yg layak ditinggi-tinggikan kerana seluruh alam buana yg tingginya dan luasnya tidak bertepi adalah ciptaanMu Ya Khaliq Ya Baari' Ya Musowwir, semuanya milikMu Ya Malik Ya Malikul Mulk, semuanya tanda kebijaksanaanMu Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid. Kami makhlukMu datang  sujud merendah diri meninggikanMu, tidak layak sedikit pun kami seorang hamba, abdi, ciptaanMu yang hina dan rendah ini yang Engkau cipta dari tanah yang hina lagi rendah, tempat yang kami pijak itu menyombong diri meninggi-ninggikan diri kami yang serba dhaif, rendah, fakir, lemah, jahil lagi hina ini.

Hanya Engkau yang layak ditinggi-tinggikan kerana seluruh hartabenda dan kekayaan yg ada pada kami adalah milikMu Ya Ghoni Ya Mughni, seluruh kekuatan yang ada pada tubuh kami yang membuatkan kami bergerak adalah kekuatan milikMu, seluruh gelaran-gelaran ketinggian yang ada pada kami ini adalah milikMu, Engkau memberi pinjam semua ini kepada kami agar kami sujud meninggi-ninggikan Mu Ya ‘Aliy dan merendah diri kami. Ya ‘Aliy, sujudkanlah jiwa dan jasad ini kepadaMu dan tundukkan jiwa yang suka meninggi-ninggi diri ini kepadaMu dan basahilah lidah ini untuk meninggi-ninggikanMu Ya ‘Aliy Ya Muta’ali.

Pancarkan cahaya makrifah pada pandangan matahati kami agar terang benderanglah ketinggian, keluasan dan kebesaranMu disebalik alam yang tinggi, luas dan besar ini dan dengan itu hati ini sentiasa merendah diri dihadapanMu. Ya ‘Aliy, masukkan ketinggian cita-cita dalam jiwa ini untuk memimpin keluarga, masyarakat dan ummah agar mereka sujud kepadaMu sentiasa bagi meninggi-ninggikanMu Ya ‘Aliy Ya Muta’ali dan menginsafi diri yang rendah ini.

37. AL KABIR

ALLAH YA KABIR Yang Maha Besar merupakan ungkapan kesempurnaan Dzat. KebesaranNYA menyebabkan DIA tidak memerlukan kepada sesiapapun, malah semua makhlukNYA memerlukan kepadaNYA.

Menghayati sifat AL-KABIR akan melahirkan manusia yang merendah diri, tidak menyombong diri kerana sedar kebesaran itu hak mutlak ALLAH YA KABIR dan kita tidak ada apa-apa hak bagi mengakui kebesaran diri. Bagi orang yang dikurniakan harta kekayaan sehingga merasa sombong dan penguasa yang melakukan kezaliman dan penganiayaan akan menerima balasan daripada ALLAH kerana mereka merasa diri lebih besar dari orang lain dan merasa orang lain hina. Orang yang merendah diri akan diangkat ALLAH dan orang takbur akan direndah oleh ALLAH.

Takbir ketika solat merupakan simbol menafikan segala sesuatu selain ALLAH. Hanya ALLAH YA KABIR sahaja yang dibesarkan dan kita hamba yang paling kecil, kerdil dan hina di hadapanNYA. Takbir juga tanda seorang hamba itu sedia untuk bertemu dan berdialog dengan ALLAH.

Penghayatan kepada sifat AL-KABIR melahirkan manusia berjiwa besar, bijak dan pantang menyerah kalah ketika dilanda pelbagai masalah dan yakin semuanya dirancang ALLAH dan di akhirnya kebahagian menanti.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Kabir Yang Maha Besar, hambaMu ini semuanya kerdil, untuk membuka kelopak mata pun mengharapkan pertolonganMu, hanya Engkau layak dibesar-besarkan, kami tidak layak sedikit pun membesar-besarkan diri kami kerana setiap kebaikan yang kami buat adalah kurniaanMu jua Ya Barr, Engkau Ya Qodir Ya Baari' yang mendetikkan hati-hati ini dan mengagendakan manusia untuk melakukan kebaikan, dengan kekuatanMu jua Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin kaki ini digerakkan.

Hanya Engkau Ya Kabir yang layak dibesar-besarkan kerana Engkaulah Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq yang menunjuk jalan kebenaran kepada kami, dengan itu dapat kami beriman, sujud kepadaMu, taat kepadaMu, melakukan ketaatan kepadaMu dan menjauhi diri dari laranganMu. Tanda kebesaranMu Ya Kabir jelas terbentang pada alam buana dan seluruh isinya ini. Engkau lah Ya Kabir memiliki gelaran-gelaran kebesaran yang ada pada manusia, Engkau juga mengurnia pelbagai kurniaan sehingga manusia dibesar-besarkan. Semuanya itu milikMu Ya Kabir dan hanya Engkau yang layak dibesar-besarkan, kami hambaMu sangat kerdil. Ya Kabir, basahilah lidah ini untuk sentiasa membesarkanMu, Ya Mani', cegahlah kami dari segala sifat membesar-besar diri.

38. AL HAFIDZ

ALLAH YA HAFIDZ Yang Maha Memelihara dan menjaga seluruh ciptaanNYA. Tidak ada satu pun yang terlepas daripada jagaanNYA. DIA memelihara langit dan bumi dan setiap apa yang ada di antara keduanya. Manusia dijaga oleh Malaikat atas perintah ALLAH. Di antara pemeliharaan ALLAH ke atas manusia adalah dikurniakan kesihatan yang baik. Walaupun begitu melalui kesakitan, ALLAH YA HAFIDZ memelihara jiwa kita agar sentiasa ingat kepadaNYA dan ketika sakit manusia mampu merenungi apa yang berlaku disekelilingnya terutama berinteraksi dengan Tuhan yang selama ini dilupakannya. Ujian kesusahan dan kesakitan adalah cara ALLAH menyelamatkan hamba-hambaNYA dari azab api neraka. ALLAH YA HAFIZ Juga mampu melindungi kita daripada bisikan hawa nafsu dan syaitan.

Penghayatan kepada sifat AL-HAFIDZ adalah sentiasa ingat yang memelihara kita, anak-anak kita, suami/isteri kita, ibubapa kita, sahabat-sahabat kita dan seluruh manusia di dunia ini adalah ALLAH YA HAFIDZ, bukan sesekali makhluk. Penghayatan AL-HAFIZ juga menjadikan manusia mengeluarkan seluruh potensi yang ada pada dirinya dengan pemeliharaan dan perlindungan AL-HAFIDZ, menjadi manusia yang yakin diri dengan bantuan dan pemeliharaan ALLAH.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Hafiz Yang Maha Memelihara, sesungguhnya Engkaulah yang memelihara alam buana ini agar semuanya tetap bergerak dan berfungsi dan manusia dapat hidup dengan aman dan sejahtera. Ya Hafiz, Engkaulah yang memelihara tubuh badan kami sehingga masih boleh berdegup jantung ini, masih boleh bernafas, darah masih mengalir, makanan masih boleh ditelan dan diproses, anggota tubuh semuanya masih berfungsi, semuanya atas pemeliharaanMu Ya Hafiz.

Allahumma Ya Hafiz, peliharalah kami dari azab NerakaMu nanti, dari huru-hara Mahsyar, dari jatuh ke dalam api semasa meniti titian sirat, peliharalah kami dari azab kubur yang sempit lagi menghimpit, gelap gelita dan tiada peneman. Ya Hafiz  Ya Mukmin, peliharalah iman kami, Ya Quddus, pelihara kesucian hati kami agar kami setiap saat ingat kepadaMu dan bersandar hidup denganMu. Ya Hafiz Ya Rahman Ya Rahim Ya Jami', peliharalah kesatuan hati-hati kami. 

39. AL MUQIT

ALLAH YA MUQIT Yang Maha Memberi Kekuatan dan Kecukupan. ALLAH Ya Muqit juga menggenggam manusia. ALLAH YA MUQIT mencukupkan keperluan manusia, berkuasa ke atas manusia serta mampu menggenggam manusia mengikut kehendakNYA. ALLA YA MUQIT  juga mencukupkan rasa kebahagiaan dan kepuasan kepada hamba-hambaNYA hasil daripada amalan dan ketaatan hamba itu kepada ALLAH.

Penghayatan kepada AL-MUQIT melahirkan manusia yang tidak pernah berputus asa kerana kemampuan dan kekuatan yang cukup yang diberikan oleh ALLAH kepada kita untuk melakukan tugas dan amanah di atas dunia ini. Mereka akan sentiasa disuntik dengan kekuatan-kekuatan baru. Sifat AL-MUQIT juga akan melahirkan insan yang mengambil berat hal orang lain, suka menolong orang yang sedih, menderita, lapar dan sakit. Hidup juga tidak disia-siakan kerana sedar kematian pasti akan datang kerana itu menggunakan kekuatan ALLAH YA MUQIT untuk melakukan kebaikan dan kebajikan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Muqit Yang Maha mencukupkan, Engkau mencukupkan segala keperluan hambaMu dlm hidup ini. Bagi orang-orang yang beriman maupun kafir, Engkau Ya Muqit mencukupkan keperluan dunia kami dan untuk hambaMu yang beriman, Engkau cukupkan keperluan dunia dan akhirat bagi kami. Ya Muqit Ya Razzaq, Engkau sentiasa mencukupkan rezeki dunia bagi kami, tetapi kami yang sering merasai ketidakcukupan sehingga mencari-cari untuk menambah lagi harta dunia yang fana' ini, sehingga lalailah kami tentang akhirat.

Lalu Engkau ingin mencukupkan bekalan akhirat kami dgn menghalang rezeki dunia dari datag kepada kami, dengan mencipta pelbagai peristiwa yang pedih dan perit dalam hidup ini sebagai mencukupkan bekalan akhirat dengan pahala sabar dan redha. Ya Allah Ya Muqit, cukupkanlah segala keperluan kami untuk mengadapMu nanti agar kami terselamat dari azabMu Ya Muntaqim.

40. AL HASIB

ALLAH YA HASIB Yang Maha Menghisab, Menghitung atau Maha Mencukupi. ALLAH YA HASIB mencukupkan segala keperluan makhlukNYA tidak lebih dan tidak kurang, semuanya telah ditetap dan diatur oleh ALLAH. Apabila ALLAH YA HASIB mencukupkan anugerah dan keperluan seseorang, tiada siapapun yang boleh mengurangkannya. ALLAH YA HASIB juga menghitung setiap perbuatan manusia walau sebesar biji zarah sekalipun dan setiap kebaikan itu akan dibalas dengan adil, begitu juga dengan keburukan dan kejahatan.

Penghayatan AL-HASIB akan menjadikan seorang hamba itu sentiasa berwaspada dengan setiap apa yang ingin dilakukan kerana semuanya akan dihisab dan dihitung setiap masa dan saat ALLAH YA HASIB.

Menghayati sifat AL-HASIB adalah mencukupkan keperluan orang lain dengan membantu mereka. Kita adalah nakhoda kapal yang membawa manusia menuju pantai bahagia dan damai. Kita perlu bermasyarakat dan menentukan hala tuju masyarakat, mengeluarkan masyarakat daripada kegelapan jahiliyyah kepada cahaya Islam yang membahagiakan. Walaupun kita merasa lemah dan tidak mampu, yakinlah ALLAH YA HASIB akan mencukupkan segala keperluan kita.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Hasib, sesungguhnya Engkau Maha menghisab, setiap perbuatan kami Engkau hisab, hitung, kira dan timbang diatas timbangan dan neraca keadilan. HisabMu sangat teliti dan tepat, tiada sezarahpun kebaikan yang tertinggal, pasti akan dihisab dan ditimbang, begitu juga kejahatan kami, akan dihisab semuanya.

Sesungguhnya setiap sen duit yang Engkau pinjamkan kepada kami akan dihisab kemanakah ia dibelanjakan. Setiap saat kami bersama anak dan suami/isteri, setiap saat akan dihisab apakah yang kami lakukan untuk mereka. Setiap saat anggota tubuh yang Engkau pinjamkan ini akan Engkau hisab, apakah yang dipandang oleh mata kami, apakah yang didengar oleh telinga kami, apakah yang diberi oleh tangan ini, apakah yang diungkap oleh lidah ini, apakah yang difikir oleh akal ini, kemana kaki ini dilangkahkan, semuanya dihisab olehMu tanpa tertinggal walau sezarahpun kebaikan maupun kehajatan. Segala pahala dan dosa itu akan ditimbang diatas timbangan amal yang sangat adil.

Ya Allah, daku tak akan mampu berhadapan denganMu nanti dihari hisab dalam keadaanku sebegini, banyaknya dosa yang kami lakukan setiap masa dan sedikitnya amal soleh. Sesungguhnya walau seberat bumi amalan kami, nescaya harga sebelah mata kurniaanMu ini pun tak mampu kami bayar, apatah lagi untuk membayar harga SyurgaMu. Oleh itu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Hasib, kami mohon belas kasihMu di hari hisab nanti, padamkan segala catitan kejahatan kami Ya Quddus Ya Jalil Ya Bathin, dan permudahkan kami untuk melakukan amal soleh sebanyak-banyaknya didunia ini, kurniakan kami solat yg khusyuk dan amalan yang ikhlas, disertai hati yang redha dan sabar atas apa jua ujianMu.

41. AL JALIL

ALLAH YA JALIL Yang Maha Mempunyai Keagungan dan Kesempurnaan, Maha Kaya, Maha Suci, Maha Luas dan semuanya. Apabila sifat AL-JALIL mampu dilihat dengan mata hati akan nampaklah kecantikan dan keindahan ALLAH dan melahirkan suasana kekaguman yang luar biasa, akan membangkitkan kehairanan, ketakjuban dan penghargaan yang tak terhingga sehingga tidak mampu digambarkan dengan kata-kata. Apabila keindahan ALLAH tersingkap, maka sifat AL-JAMIL akan tersingkap dan seseorang akan merasakan kerinduan yang mendalam.

Penghayatan kepada SIFAT AL-JALIL DAN AL-JAMIL akan mempamerkan budi pekerti yang luhur dan mulia kepada sesama manusia dengan kecantikan dalam dan luar. Menghayati Sifat AL-JALIL ialah kemampuan untuk merenung keagungan dan keindahan ALLAH melalui diri kita sendiri dan seluruh alam semesta ciptaanNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Jalil, sesungguhnya Engkau Maha Agung lagi Maha Sempurna. Seluruh keagungan dan kesempurnaan di alam buana ini milikMu secara mutlak. Engkau sempurna dari segi kekayaan, kebijaksanaan, keluasan, kehebatan, kekuasaan, kekuatan dan segala-galanya. Kami hambaMu yang dhaif dan penuh dengan kekurangan ini datang pada saat ini tunduk kepadaMu, merendah diri, menghina diri dengan penuh rasa kehambaan yang sangat tidak berdaya, bergantung dan bersandar kepada Mu Ya Jalil untuk apa jua keperluan hidup kami. Ya Jalil, ketika Engkau memberi kepada kami, kami dapat melaksanakan tugas sebagai khalifahMu, ketika Engkau tidak memberi, tiadalah daya kami sedikitpun. Ya Zohir Ya Jalil, nampakkan sentiasa pada pandangan matahati kami akan keagungan dan kesempurnaanMu, kedhaifan dan kehinaan diri ini serta bimbing kami Ya Haadi untuk menjadi hamba dan khalifah sejati.

42. AL KARIM

ALLAH YA KARIM Yang Maha Mulia, Maha Pemurah, Maha Dermawan. Memberi tanpa hitungan, tidak pernah menghalang siapapun untuk datang kepadaNYA dan gembira memberi anugerah kepada makhlukNYA. Kemuliaan ALLAH YA KARIM juga digambarkan ketika ALLAH memberi pendidikan, pemeliharaan dan pembaikkan kepada makhlukNYA. ALLAH YA KARIM tak pernah memutuskan harapan hambaNYA yang meminta kepadaNYA.

Penghayatan kepada sifat AL-KARIM akan melahirkan hamba yang hanya menuju permintaan dan harap kepada ALLAH YA KARIM yang Maha Mulia dan Pemurah serta mengabulkan doa dan mampu melahirkan orang yang berfikiran positif kerana yakin dengan pertolongan ALLAH dan mereka akan sentiasa bertaqwa dan bertawakkal kepadaNYA. Orang yang menghayati sifat AL-KARIM akan sentiasa bersifat dermawan sesama manusia walaupun DIA dalam keadaan susah atau senang.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Karim Yang Maha Mulia lagi Maha Memberi. Engkau memberi tanpa perlu meminta. Engkau  Ya Karim Ya Muqit memberi secukupnya kepada hamba-hambaMu. Engkau Ya Karim Ya Bashir sentiasa memberi segala keperluan hambaMu kerana Engkau sentiasa melihat keadaan hambaMu. Engkau Ya Khabir Ya Roqib sentiasa waspada dan mengawasi hamba-hambaMu dan memberi pertolongan bila hambaMu memerlukan. Ketika Engkau Ya Karim ingin memberi, seringkali Engkau detikkan hati hambaMu untuk berdoa dan berbicara kepadaMu sebagai menunjukkan dhaif dan hinanya kami hamba-hambaMu, menundukkan ego dan nafsu ammarah kami.

Mulianya Mu Ya Karim, Engkau hanya memberi pemberian yang mulia kepada hambaMu yang Engkau muliakan yakni ilmu makrifatullah dan syurga abadi.  Dengan ilmu makrifatullah Engkau bawa hamba-hambaMu mengenalMu dan mencintaiMu, dan Engkau bawa kepada jalan pencintaMu iaitu jalan Rasullullah s.a.w.  Masukkan ku Ya Rahman Ya Rahim Ya Jami’ dalam golongan orang-orang yang Engkau muliakan ini Ya Karim, istiqomahkan ku untuk terus rukuk sujud mentaatiMu Ya Ahad Ya Wahid Ya Somad. Aturkan lidahku Ya Baari’, izinku menyebut-nyebut nama- namaMu dan berbicara dengnMu dikala orang lain masih lena berselimut.

43. AR ROQIB

ALLAH YA ROQIB Yang Maha Mengawasi, tegak dan lurus bagi memelihara sesuatu, memerhatikan dan mengawas apa yang dipeliharaNYA. DIA pencatat ucapan dan perbuatan manusia. ALLAH mengawasi bukan untuk mencari kesalahan manusia, tetapi hendak mengarahkan, membimbing dan memelihara hambaNYA agar tidak terjerumus kepada dosa dan kesalahan, agar manusia berwaspada dalam setiap tindakan.

Penghayatan kepada AR-ROQIB akan melahirkan hamba yang muraqabah sentiasa mengamati kewujudan ALLAH dengan lebih jelas dalam alam dan diri. Muraqabah Tuhan kepada semua makhluk – kurniaan Muraqabah Tuhan kepada perlaksanaan ibadah – menggerakkan hamba melaksanakan ibadah. Muraqabah Makhluk kepada Tuhan adalah dengan merasa ALLAH sentiasa memerhati dan mengawasi.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Roqib, sesungguhnya Engkau Maha Mengawasi, Engkau sentiasa mengawasi kami dari tersasar dari jalan kebenaranMu. Sekiranya kami tersasar, Engkau Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq segera menarik kami kembali ke jalan kebenaran kadang-kadang dengan kelembutanMu Ya Latif Ya Halim Ya Rouf dan kadang-kadang dengan sedikit kekerasanMu Ya Qohhar Ya Jabbar kerana kedegilan nafsu kami.

Engkau Ya Roqib sentiasa mengawasi kami dengan sentiasa mengingatkan kami kepadaMu ketika kami lupa dan lalai dengan pelbagai peristiwa yang kami sangka ujian dan musibah. Allahumma Ya Roqib, Engkau mengawasi kami agar dunia dan manusia tidak melalaikan kami dariMu, ketika kami hampir terlalai, Engkau memanggil kami kembali kepadaMu dan membuat kami merintih dan merayu kepadaMu.

Allahumma Ya Roqib Ya Bashir Ya Khobir, awasila kami, pandanglah kami dan waspadakan kami dari dosa nafsu kami sendiri, jangan biarkan kami merancang dan menjalani hidup ini sendirian, pastilah kami akan sentiasa tersasar. Dengarkanlah Ya Sami’ kami menyerahkan seluruh jiwaraga kami kepadaMu Ya Baari' untuk Engkau agendakan dengan agendaMu, daku hanya abdi dan khadamMu di dunia yang sedikit masa lagi akan kami tinggalkan.  Kami pasti akan kembali kepadaMu Ya Allah Ya Mu'id Ya Mumit. Ya Allah Ya Somad, kami sesungguhnya sangat memerlukanMu setiap saat, kekalkan kami dalam pengawasanMu Ya Baaqi’ Ya Roqib.

44. AL MUJIB

ALLAH YA MUJIB Yang Maha Mengabulkan pasti menjawab dan memberi ‘response’NYA kepada setiap keluhan, permohonan dan rayuan. ALLAH memberi masalah dan ujian hanya semata-mata  untuk menguji tahap keimanan dan keyakinan hambaNYA. YA MUJIB berhak mempercepat atau melambatkan pengabulan hajat hambaNYA kerana kebijaksanaanNYA dalam menentukan samada hajat itu membawa manfaat atau mudarat. Doa hajat hendaklah dipohon dengan penuh yakin dan sabar. ALLAH YA MUJIB tidak pernah jemu dengan keluhan dan permintaan hamba-hambaNYA.

Penghayatan kepada AL-MUJIB melahirkan insan yang berfikiran positif dan tidak berfikir negatif terhadap ALLAH dan janjiNYA, begitu juga dengan manusia lain dan hakikat kehidupan ini. Semuanya diterima sebagai ketentuan ALLAH dan sebagai seorang hamba, dia perlu redha sepenuhnya. Manusia hanya perlu berdoa kepada ALLAH bukan kepada manusia lain. Elakkan berputus ada, teruslah mengulangi doa dan hajat itu sekiranya masih tidak dimakbulkan. Dengan hubungan semasa manusia, lapangkanlah manusia lain dengan senyuman dan tunaikan permintaan manusia semampu mungkin.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Mujib, sesungguhnya Engkau Yang Maha Mengabulkan permintaan, doa dan rintihan hamba-hambaMu. Tiada suatupun permintaan kami yang Engkau abaikan walaupun banyaknya permintaanMu, arahanMu dan laranganMu yang kami abaikan. Engkau Ya Mujib menunggu-nunggu kami dipagi hari untuk kami menadah tangan dan menyungkurkan diri kepadaMu memohon segala permintaan bagi segala masalah dan cabaran hidup kami.

Ya Allah Ya Mujib, Engkau mengabulkan permintaan kami yang baik-baik untuk akhirat dan dunia kami kerana Engkau Maha Baik Ya Barr dan Engkau tidak akan mengabulkan permintaan yg tidak baik bagi akhirat untuk kami walaupun kami rasakan ianya kebaikan untuk dunia kami. Engkau Ya Mujib Ya Baari' mengabulkan mengikut masa yang Engkau tentukan kerana Engkau Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid Maha Mengetahui apa yang terbaik dan masa yang terbaik untuk hamba-hambaMu.

Ya Allah Ya Mujib, walaupun Engkau memperkenalkan diriMu Maha Mengabulkan, seringkali kami masih juga mencari-cari manusia dan makhluk untuk memohon pertolongan kerana tidak yakin denganMu Ya Allah, kadangkala berputus asa kerana tidak sabar dalam memohon kepadaMu, kadang-kadang meminta sesuatu yg tidak baik bagi kami kerana kejahilan dan ketidakyakinan kami kepadaMu Ya Allah. Oleh itu Ya Mukmin Ya Mujib, masukkan keimanan dan keyakinan dalam jiwa kami bahawa Engkau sentiasa mengabulkan permintaan hambaMu yang merayu merintih kepadaMu, yang memanggil-manggilMu dengan Nama-namaMu.

45. AL WAASI’

ALLAH YA WAASI’ Yang Maha Luas pemberian dan nikmatNYA yang tidak dapat dihitung dan diperincikan. ALLAH Ya Waasi’ juga Maha Luas IlmuNYA, Maha Luas KekuasaanNYA, Maha Luas Petunjuk dan BimbinganNYA, Maha Luas RezekiNYA, Maha Luas KeampunanNYA dan GanjaranNYA.

Allah Ya Wasi' yg Maha Luas, Allah luas dari segala aspek, luas pemberianNya dan kurniaanNya, luas kemaafan, keampunan dan pintu taubatNya, luas kekayaanNya, luas kerajaanNya, luas kekuasaanNya, luas kebijaksanaanNya, luas alam ciptaanNya, luas syurga dan nerakaNya, luas padang mahsyarNya, luas pandanganNya, luas pendengaranNya, luas petunjuk dan bimbinganNya, luas ilmuNya, luas bimbinganNya dan luas DzatNya.

Penghayatan kepada AL-WAASI’ akan melahirkan seorang yang berwawasan luas dan jauh pandangan, pantang menyerah dalam mengharungi samudra kehidupan. SIFAT AL-WAASI’ melahirkan insan pejuang dan aktivis, membenci kemalasan dan tidak suka bergantung kepada orang lain dan memaksimakan potensi diri yang ada. Hidup sebagai pejuang akan melahirkan kemuliaan dan kejayaan. Tanamkan ke dalam hati hidup ini dalam keluasan kurniaan ALLAH yang mana DIA sentiasa melimpahkan kurniaNYA setiap saat tanpa diduga.

Sahabat, Luaskan harapanmu terhadap ALLAH YA WASI', pasti dirimu akan keluar dari segala kesempitan, kebuntuan dan halangan.

BICARA HATI

Allahumma Ya Wasi' Yang Maha Luas, sesungguhnya Engkaulah yg meluaskan langit yang luasnya tak bertepi, Engkaulah yang meluaskan 7 lapisan langit dan 7 lapisan bumi, meluaskan Padang Mahsyar, Syurga dan Neraka. Ya Wasi' Engkau juga yang meluaskan jalan bagi hambaMu menghampiriMu, Ya Wasi' Ya Tawwab Engkau meluaskan pintu taubatMu. Ya Wasi' Ya Ghaffar keluasan keampunanMu lebih luas dari langit dan bumi. Ya Wasi' Ya Rahman Ya Rahim luasnya kasih sayangMu. Ya Wasi’ Ya Affuw luasnya kemaafanMu.  Ya Wasi'  Ya Razzaq, luasnya rezekiMu.

Ya Wasi', luaskanlah jiwa kami yang sempit ini, luaskanlah jalan hidup kami yang sempit, luaskanlah pemikiran kami yang sempit ini, luaskan ilmu dan kebijaksanaanMu dalam otak kami, luaskanlah jalan keluar bagi segala masalah ummah pd hari ini.

Sesungguhnya keluasanMu membuat  kami yakin denganMu dalam mengharungi hidup yang penuh cabaran ini. Ya Baaqi Ya Wasi' Ya Rahman Ya Rahim kekalkan kami dalam keluasan kasihMu di dunia, alam barzah hingga alam akhirat.

46. AL HAKIM

ALLAH YA HAKIM Yang Maha Bijaksana, kebijaksanaanNYA tidak mampu difikirkan dan difahami oleh sesiapa kecuali Nabi Muhammad s.a.w. DIA bertindak penuh hikmah bagi menampakkan kekuasaanNYA. KebijaksanaanNYA tidak mampu dilhat dengan pandangan zahir, bahkan hanya dengan pandangan mata hati. Semua tindakan ALLAH penuh dengan kebijaksanaan. Penciptaan alam ini juga melambangkan kebijaksanaan ALLAH YA HAKIM yang mana semuanya berlaku penuh harmoni dan saling berkait.

Manusia dikurniai sifat AL-HAKIM yang mampu mengemudi kehidupanNYA dalam mencapai martabat yang mulia lebih mulia daripada malaikat. Penghayatan kepada sifat Al-Hakim melahirkan insan yang bekerja keras dalam kehidupan ini dengan bergantung dengan kebijaksanaan ALLAH YA HAKIM.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Hakim, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Bijaksana. KebijaksanaanMu terserlah melalui alam buana ciptaanMu ini.  KebijaksanaanMu juga tergambar dalam penciptaan manusia dengan segala aturan dan peristiwa hidup manusia. Engkau bijak mengurus hidup manusia dengan mengurniakan otak yang Engkau alirkan ilmu dan kebijaksanaanMu dan dengan itu manusia dapat menjalankan tugas khalifah atas mukabumi ini. Ya Allah Ya Basith Ya Wasi' Ya Fattah luaskan otak kami seluas langit dan bumi, dan Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid alirkan ilmu dan kebijaksanaan dalam otak kami sederas tsunami.

Engkau bijaksana dalam membawa hamba yang lalai kepadaMu, Engkau bijaksana dalam memberi peringatan kepada hamba yang sombong dengan pelbagai peristiwa yg menundukkan manusia. Sesungguhnya seluruh manusia adalah hamba yang jahil yang dicipta dari tanah yang hina, seluruh kebijaksanaan pada manusia adalah milikMu, dan Engkau akan mengambil kembali pada saat yang Engkau kehendaki.

47. AL WADUD

ALLAH YA WADUD Yang Maha Pencinta mencintai makhlukNYA dengan kecintaan yang suci, abadi dan luar biasa. Cinta adalah ciptaan pertama yang dicipta yang melahirkan kekuatan kreativiti dan kehidupan yang sangat indah di dunia ini. DIA YA WADUD mengalirkan rasa cinta ke dalam jiwa hamba-hambaNYA agar mencintaiNYA dan sesama makhluq.

Manusia yang menghayati dan mengenal YA WADUD akan mengingati ALLAH sentiasa dalam hati dan fikirannya. Cintanya hanya untuk ALLAH dan tidak bercinta dengan yang lain dariNYA dan melahirkan kepatuhan dan taqwa dengan penuh ketulusan dan hati yang penuh redha dan kasih.

Penghayatan kepada sifat AL-WADUD akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban demi kebahagiaan orang lain, suka menolong orang dengan mengorbankan kepentingan diri. Menyebarkan cinta sesama manusia dengan membantu manusia lain yang dalam kesusahan, kekecewaan, keputus-asaan dan kedukaan.

BICARA HATI HAMBA

Ya Allah Ya Wadud, hanya kepadaMu daku merintih dan merayu secebis cintaMu yang agung, suci dan abadi, daku hanya memerlukanMu setiap saat setiap ketika, tanpa kurniaanMu daku tidak akan boleh bernafas pun, tidak akan mampu melihat dan mendengar, tidak mampu berbuat baik, tidak mampu sujud kepadaMu dan tak mampu membuka kelopak matapun.

Ya Allah Ya Wadud Ya Somad Ya Rahman Ya Rahim, hanya Engkau yg dicintai, diharapkan dan tempat ku bergantung kasih dlm hidup ini. Engkau mencintai hambaMu ini ketika orang membenciku, ketika orang lain merendah-rendahkanku, cintaMu terus kekal walau daku kaya maupun miskin, walau daku muda maupun tua, walau daku sihat maupun sakit, walau daku cantik maupun hodoh, cintaMu tak pernah pudar, terus kekal di alam dunia, alam barzah hingga alam akhirat

Ya Allah Ya Wadud, masukkan secebis rasa cinta kepadaMu dalam jiwaku agar daku mampu merasa rindu dan lazat ketika mendekatkan diri kepadaMu dalam ibadahku dan memberi semangat kepada jiwaku untuk berbakti kepada ummah.

48. AL MAJID

ALLAH YA MAJID yang Maha Mulia memuliakan hamba pilihanNYA sehingga DIA mampu mengkayakan seorang hamba tanpa harta, dicukupkan segala keperluan tanpa usaha dan dimuliakan tanpa susah payah. Sebaliknya DIA juga mampu menimpakan musibah secara mendadak. Disebabkan kemuliaan itu hak ALLAH Ya Majid, manusia tidak boleh berbangga apabila dipuji kerana segala sifat baik dan terpuji itu adalah sifat ALLAH YA MAJID.

Penghayatan kepada sifat AL-MAJID ialah dengan mempamerkan sifat dan budi pekerti mulia, suka menolong, prihatin dan mudah memaafkan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Majiid, sesungguhnya Engkau Maha Memberi Kemuliaan, Engkau memuliakan hambaMu dengan memberi pelbagai kurniaan harta, pangkat, gelaran dan Engkau muliakan hamba-hambaMu dengan memberi sifat-sifat mulia, sifat kebaikan, suka menziarah, suka menderma, suka membimbing, suka membuka kesulitan manusia lain. Ya Majid, seringkali kemuliaan di Akhirat itu Engkau kurniakan melalui kehinaan dan cemuhan dari manusia di dunia ini.

Sesungguhnya hamba-hamba yang Engkau pilih untuk menyampaikan kebenaran dan mencegah kemungkaran, akan dimusuhi oleh syaitan jin dan syaitan manusia. Namun, itulah jalan para nabi, para rasul, syuhada, solihin dan siddiqin. Ya Allah Ya Majid Ya Karim Ya Dzal Jalaali Wal Ikram, kurniakan kami kemuliaan di dunia, di alam barzah dan alam akhirat. Bangkitkan kami di akhirat nanti bersama golongan yang mulia dari kalangan para Nabi, para Rasul, Syuhada', Solihin dan siddiqin. Ya Majid, muliakan kami di dunia ini dengan membuka jalan mereka yang dimuliakan olehMu Ya Majid bagi kami mengikut jejak langkah mereka, bangkit di pagi-pagi hari menangis sujud kepadaMu menginsaf diri sebagai hamba dan khadamMu yang dhaif lagi lemah, dan disiang hari berlari secepat kuda perang untuk perjuangan agamaMu.

Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, kurniakan kami jiwa yang perkasa, kuat dan teguh untuk berada di atas jalan kemuliaanMu ini, Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid kurniakan kami kebijaksanaan utk kami melaksanakan tugas mulia ini. Ya Baaqi' Ya Majid, kekalkan kami dalam kemuliaanMu.

49. AL BA’ITS

ALLAH YA BA’ITS Yang Maha Membangkitkan. DIA membangkitkan manusia selepas kematian, membangkitkan selepas tidur, membangkitkan lintasan hati untuk kebaikan dan keburukan. ALLAH YA BA’ITS mampu membangkitkan ketenangan jiwa kepada hamba pilihanNYA sehingga lahir keilkhlasan, rela, redha dan mahu menurut apa sahaja kehendakNYA. Keikhlasan adalah kunci utama bagi mendekatkan diri pada ALLAH dan mendapatkan cahaya dariNYA.

Penghayatan kepada SIFAT AL-BA’ITS melahirkan manusia yang sentiasa bersemangat dan penuh keyakinan, menjadikan kegagalan sebagai panduan untuk menempa kejayaan pada masa depan. Mereka juga berani mencuba, tidak takut gagal dan berani mengambil risiko.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Ba'its Yang Maha membangkitkan, Engkau membangkitkan hamba-hambamu dari kubur untuk dihisab dan dihitung amalan olehMu Ya Hasib Ya Muhshi. Engkau Ya Ba'its Ya Muhyi membangkitkan roh-roh yang sedang tidur nyenyak agar bangkit di pagi-pago hari merintih kepadaMu memohon ampun dariMu Ya Ghaffar Ya Ghaffur agar kami selamat ketika di hari kebangkitan nanti. Engkau juga Ya Ba'its membangkitkan semangat juang kami utk kami terus berjuang membawa manusia dekat denganMu dan sujud kepadaMu.

Engkau Ya Ba'its mampu membangkitkan peniaga ketika dia jatuh bangkrap, mampu membangkitkan jiwa yang tersungkur dengan dosa-dosa, mampu membangkitkan isteri dan suami yang terleka dan terlalai. Ya Allah Ya Ba'its, bangkitkan dan bakarkan semangat kami untuk terus mendekatkan diri kepadaMu dan membawa hamba-hamba yang lain untuk mendekatiMu agar kami semua mendapat redhaMu dan belas kasihMu di hari kebangkitan nanti.

50. AS SYAHID

ALLAH YA SYAHID Yang Maha Menyaksikan membawa erti ALLAH wujud, hadir, melihat dan menyaksikan setiap perbuatan manusia dan apa sahaja yang berlaku di dalam dunia ini. ALLAH YA SYAHID menjadikan anggota manusia berkata-kata sebagai saksi perbuatan manusia di dunia. ALLAH menyaksikan apa yang dilahirkan oleh manusia dan apa yang disembunyikan di dalam hati.

Penghayatan kepada AS-SYAHID melahirkan manusia yang sentiasa memerhatikan setiap perbuatanNYA agar tetap berada di atas landasan yang ditetapkan oleh ALLAH.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Syahid, sesungguhnya Engkau Maha Menyaksikan, Engkau menyaksikan pengorbanan para shuhada' yang berjuang menegakkan agamaMu. Ya Syahid, Engkau menyaksikan setiap apa yang dikorbankan oleh hamba-hambaMu dalam melakukan amal soleh, kebaikan dan kebaktian. Ya Syahid, Engkau menjadi saksi kepada perbicaraan di MahkamahMu di Akhirat nanti.

Engkau Ya Bashir Ya Khobir Ya Roqib sentiasa melihat, mewaspada dan mengawasi hamba-hambaMu Ya Muhsyi Ya Hasib sentiasa mencatit dan menghisab hamba-hambaMu. Engkau Ya Syahid menjadikan anggota tubuh kami menjadi saksi kepada perbuatan kami di dunia ini. Oleh itu Ya Allah Ya Syahid Ya Fattah, bukalah matahati kami tentang hadirnyaMu disisi kami setiap saat dimana saja kami berada, sangt dekat dengan kami lebih dekat dari urat leher kami agar kami merasa tenang, aman dan bahagia dengan kehadiranMu menyaksikan kami, dapat rasa terjaga, terpelihara dengan penyaksianMu.

Ya Syahid Ya Hafiz Ya Muhaimin, pagarilah anggota tubuh kami dari dosa. Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq Ya Barr, hiasi anggota tubuh ini dgn cahaya kebenaran dan kebaikan agar ia menjadi saksi yg baik nanti di mahkamahMu. Ya Mumit Ya Syahid Ya Karim, matikan kami dengan kemuliaan mahkota syuhada' Mu.

51. AL HAQ

ALLAH YA HAQ Yang Maha Benar adalah sumber kebenaran. KalimahNYA benar, janjiNYA benar, balasan dan azabNYA benar, akhiratNYA benar, cinta dan kasih sayangNYA benar dan apa yang dibawa oleh Nabi dan RasulNYA benar. Oleh itu hendaklah kita bersandarkan dan bersumberkan daripada kebenaran ALLAH YA HAQ dalam setiap kata-kata, perbuatan, ibadah, hukuman dan seluruh tindakan kita di dunia ini.

Menghayati sifat AL-HAQ ialah dengan menjadikan diri kita orang yang benar dalam segala tindakan, perkataan hatta suara hati sekali pun. Serta sebagai seorang hamba juga kita harus memperjuangkan amal makruf dan menghalang kemungkaran kerana itulah perjuangan yang benar. Dan hendaklah kita sedar bahawa ALLAH sentiasa memerhati akan kebenaran tindakan dan kata-kata kita di atas dunia ini.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Haq, sesungguhnya Engkau Maha Benar, segala kebenaran hanya Engkau yang boleh tunjukkan. Ya Fattah Ya Haq, Engkau Maha Membuka jalan kebenaran kepada hambaMu yang tersasar. Ya Mu'id Ya Haq, Engkau Maha Mengembalikan hambaMu ke jalan kebenaran setelah kami tersasar. Ya Baaqi’ Ya Haq, Engkau Maha Mengekalkan jalan kebenaran bagi hambaMu.

Allahumma Ya Haq, sesungguhnya Al Quran itu adalah benar, seluruh ayat-ayat nya adalah benar, ia menunjuk jalan kepada kebenaran untuk diikuti dan menerangi jalan kebatilan agar dijauhi. Jalan hidup yang benar itu ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w, utusanMu Ya Haq, hidup yang benar itu membela anak yatim, fakir miskin, orang tua, orang sakit, orang susah dan hidup berdakwah.

Hidup mengejar dunia dan wang ringgit serta mengabaikan suruhan Allah adalah tersasar dari kebenaran. Hidup berehat-rehat, bersantai-santai dan bermalas-malasan adalah hidup yg batil. Allahumma Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq, pancarkan cahaya kebenaran dalam jiwaku agar jelas dan terang jalan kebenaran dan kebatilan itu, agar daku dapat menyusuri jalan kebenaran.

Ya Baaqi Ya Haq, kekalkan ku dalam jalan kebenaran. Ya Qowiy Ya Haq, kurniakanku kekuatan untuk menyusuri jalan kebenaran kerana jalan ini penuh duri ranjau, kesempitan, kemiskinan, kesibukan, pengorbanan dan cemuhan-cemuhan manusia.

52. AL WAKIL

ALLAH YA WAKIL Yang Maha Menguruskan Amanah melaksanakan urusan pentadbiran di dunia ini dengan penuh kesempurnaan. Sebagai seorang hamba yang tidak berdaya, seharusnya kita menyerahkan segala urusan kita kepada ALLAH YA WAKIL agar menjadi wakil kita dalam menguruskan segala urusan kita,  menjaga suami/isterimu, anak-anakmu, harta bendamu dan lain-lain lagi ketika ketiadaanmu. DIA YA WAKIL pasti menjadi wakil yang amanah dan sempurna dalam menguruskan urusan hamba-hambaNYA yang menyerahkan urusan kepadaNYA.

Menghayati sifat ALLAH AL-WAKIL menjadikan kita seorang yang mampu memikul amanah yang diberikan olehNYA untuk mentadbir dan mengurus dunia. Dengan bergantung kepada ALLAH YA WAKIL, segala urusan menjadi mudah dan berjaya dilaksanakan dengan baik.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Wakil, sesungguhnya Engkau Maha Mengurus, Mentadbir Dan Maha Diwakilkan. Seluruh alam ini dibawah pengurusan dan pentadbiranMu. Engkau sangat hebat dan cekap mengurus alam ini, mengatur dengan tepat dan cekap perjalanan matahari, bulan, bintang dan planet-planet.  Engkau Ya Wakil mentadbir kehidupan pokok-pokok dan binatang-binatang, Engkau Ya Wakil juga mentadbir perjalanan hidup dan sistem tubuh manusia.

Allahumma Ya Wakil, Engkaulah sesungguhnya mengurus dan mentadbir setiap kerajaan di langit dan di bumi, kerajaan negara-negara seluruh dunia. Seluruh kementerian, jabatan, syarikat, badan-badan berkanun dan lain-lain lagi dibawah pengurusan, pentadbiran, kawalan, pemantauan dan seliaanMu. Semua raja, perdana menteri, ketua jabatan. Sebegitu hebat kemampuanMu mentadbir dan mengurus makhlukMu, kami kadang-kadang terlupa untuk memohon pertolnganMu dalam urusan hidup kami, dalam menghadapi masalah dan cabaran mengurus anak-anak, rumahtangga dan pekerjaan kami. Oleh itu Allahumma Ya Wakil, kami hamba yang tak berdaya, yang dhaif, jahil lagi fakir ini menyerahkan kepadaMu seluruh urusan hidup kami untuk diurustadbir olehMu Ya Allah Ya Wakil.

53. AL QOWIY

ALLAH YA QOWIY yang Maha Kuat adalah yang mempunyai kekuatan yang maha hebat yang tiada siapa mempunyai kekuatan sepertiNYA. DIA YA QOWIY mampu menggerakkan bulan, matahari, bumi dan bintang. KekuatanNYA mampu menenggalamkan bumi dan manusia. KekuatanNYA juga mampu mengalahkan seluruh musuh walaupun seluruh manusia dan jin berkumpul untuk mengalahkanNYA sudah pasti tidak akan mampu. Dengan kekuatanNYAlah sahaja yang mampu menembusi langit sepertimana ketika peristiwa Isra’ Mi’raj. Kekuatan yang ada pada manusia merupakan kekuatan ALLAH YA QOWIY dan bukanlah kekuatan manusia sesungguhnya.

Menghayati sifat AL-QOWIY mampu menjadikan jiwa kuat dan kental serta tidak mudah putus asa, gigih dan berusaha bersungguh-sungguh dalam apa juga kebaikan yang dilakukan. Manusia yang dikurnaikan kekuatan ALLAH YA QOWIY juga mampu memberikan kekuatan kepada orang-orang lain yang sedang diuji oleh ALLAH dengan kesusahan dan kesempitan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Qowiy, sesungguhnya Engkau Maha Kuat, seluruh daya kekuatan yang ada di alam buana ini adalah datang dariMu Ya Qowiy. Daya kekuatan matahari, bintang-bintang, planet-planet itu diputarkan oleh kekuatan graviti milikMu. Daya kekuatan yang ada pada besi dan gunung ganang adalah kekuatanMu. Daya kekuatan yang ada pada manusia dan binatang serta pokok-pokok yang didiri tegak olehMu adalah kekuatan milikMu Ya Qowiy. Sesungguhnya seluruh daya kekuatan yang ada pada alam, makhluk dan manusia adalah kekuatan milikMu Ya Qowiy.

Seluruh anggota tubuh manusia digerakkan dengan kekuatanMu Ya Qowiy, mata dikelip dengan daya kekuatanMu Ya Qowiy, kami tidak mampu mengelipkan mata kami sendiri, kaki dan tangan diangkat dengan daya kekuatanMu Ya Qowiy, sekiranya tiada daya ini, kakulah tubuh ini. Ya Allah Ya Qowiy pemilik mutlak kekuatan, kami hamba yang lemah lagi dhaif ini datang kepadaMu untuk memohon kekuatan dalam hati kami ini dariMu Ya Qowiy agar dengan kekuatan ini dapatlah kami terus beriman dan beramal kepadaMu, dapatlah kami bangkit dipagi-pagi hari sujud dan memujiMu, dapatlah sentiasa berjuang menegakkan agamaMu.

Tanpa kekuatan dariMu Ya Qowiy, kami akan lemah dan kalah dengan hawa nafsu kami dan mudah ditipu oleh syaitan. Ya Allah Ya Baaqi Ya Qowiy, kekalkan kami dalam kekuatan, kekuatan jiwa, emosi, pemikiran dan jasad untuk terus kami menjadi sebenar-benar abdiMu dan khadamMu. Ya Allah Ya Qowiy, Kurniakan kekuatan iman kepada diri ini, suami, anak-anak, ibubapa, adik beradik, masyarakat dan pemimpin-pemimpin kami agar dengan kekuatan iman ini kami semua selamat di dunia dan di akhirat.

54. AL MATIN

ALLAH YA MATIN Yang Maha Teguh, seluruh keteguhan yang ada di dunia ini adalah keteguhan ALLAH. KeteguhanNYAlah yang menjadikan gunung-gunung teguh menjadi pasak bumi, kedudukan bulan, bintang dan matahari sangat teguh, tidak bergoyang sedikitpun dalam peredaranNYA. Keteguhan yang ada dalam setiap ciptaanNYA merupakan keteguhan YA MATIN. Begitu juga manusia yang teguh jiwa dan iman merupakan anugerah ALLAH YA MATIN yang menyebabkan manusia mampu menghadapi apa jua dugaan hidup dengan penuh keteguhan dan kesabaran.

Menghayati ALLAH AL-MATIN menjadikan kita seorang hamba yang teguh pendirian demi menegakkan kebenaran. Keteguhan AL-MATIN yang mengalir dalam diri kita akan menjadikan kita seorang yang tabah dan mampu memberikan motivasi agar manusia lain juga merasa tabah dalam menghadapi ujianNYA serta tetap teguh dalam perjuanganNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Matin Yang Maha Teguh. Sesungguhnya Engkaulah yang mencipta alam buana yang teguh ini. Planet-planet berputar diatas orbit dengan teguh, gunung-ganang diteguhkan olehMu Ya Matin sebagai pasak bumi, bangunan-bangunan dibangunkan dengan teguh olehMu Ya Matin. Sekiranya Engkau mengambil balik daya keteguhan ini, akan runtuh dan hancurlah segalanya.

Ya Matin, Engkaulah yang meneguhkan tubuh ini sehingga dapat berdiri teguh diatas bumiMu ini yang Engkau teguhkan. Sekiranya Engkau menarik balik daya keteguhanMu ini, akan lumpuh dan tersungkurlah kami. Sekiranya bumi ini Engkau tarik daya keteguhanMu, akan retaklah bumi ini dan runtuhlah dan tumbanglah segala bangunan dan kehidupan. Ketika Engkau menarik balik daya keteguhan pada langit, akan runtuhlah langit ini dan hancurlah bumi dan isinya.

Allahumma Ya Matin, teguhkanlah hati ini yang sering tidak yakin kepadaMu, teguhkanlah hati yang sentiasa ragu dengan kasihsayangMu, kebijaksanaanMu, kehebatanMu. Hati yang sering resah gelisah ini apabila menerima ujianMu, teguhkanlah ia Ya Allah Ya Matin. Ya Matin, Teguhkanlah perjalanan kami menuju kepadaMu dalam mencari redhaMu, teguhkanlah hati ini dalam memegang prinsip-prinsip yang telah Engkau gariskan dalam Al Quran dan Hadis.

55. AL WALI

ALLAH YA WALI Yang Maha Melindungi lagi Maha Mengurus. YA WALI juga sentiasa menolong dan membantu hamba-hambaNYA yang dalam kesusahan dan ketika hamba-hambaNYA dalam kesesatan, dibimbingNYA, diberi rasa tenteram dan diberi kejayaan dalam urusan hamba-hambaNYA di dunia dan akhirat. Bagi hamba yang menjadikan ALLAH sebagai waliNYA, ALLAH akan menjaga dan membantu orang itu daripada segala yang dihajatiNYA dan sentiasa berada dalam taufik dan hidayah ALLAH.

Menghayati sifaf ALLAH AL-WALI menjadikan kita manusia yang sering tolong menolong sesama kita, berkasih-sayang, lindung melindungi, Orang yang menjadi wali ALLAH tidak ada kekuatiran pada mereka, dan tidak pula merasa sedih. Menghayati ALLAH AL-WALI menjadikan seseorang hanya menjadikan ALLAH pelindung, sandaran utama dan penolong.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Wali Yang Maha Melindungi, sesungguhnya sejak daku diciptakan olehMu Ya Khaliq, Engkaulah pelindungku dari segala bencana, kesusahan, kesempitan, dosa, kejahatan dan azab nerakaMu. Engkau Ya Wali melindungku melalui rasa kasih sayang ibu dan ayah sehingga dengan kekuatan kasihMu Ya Rahman Ya Rahim, daku sentiasa dilindungi dari segala bencana.

Ya Wali, Engkau terus melindungiku melalui ilmu-ilmuMu Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid sejak daku kecil, daku diajar melindungi jasmani dari panas matahari dunia dengan pakaian, melindungi roh dari panas matahari Mahsyar dengan ibadah kepadaMu. Engkau Ya Waliy melindungi ibubapa yang tua dengan kewajipan anak-anak berbakti kepada org tua.

Engkau Ya Wali melindungi manusia yang sakit dengan kewajipan ziarah menziarah antara manusia. Engkau Ya Wali melindungi anggota tubuhku dari bakaran neraka dgn penyucian dosa-dosaku di dunia ini. Ya Allah, daku menyerahkan segala urusan hidupku, anggota tubuhku dan segala apa yg ada padaku kepadaMu untuk Engkau lindungi dari kemarahanMu, kemurkaanMu dan azabMu.

56. AL HAMID

ALLAH YA HAMID Yang Maha Terpuji menciptakan sesuatu dengan baik dan ALLAH mempunyai sifat yang terpuji dan segala perbuatan terpuji itu adalah sifatNYA. DIA YA HAMID layak untuk menerima pujian kerana DIA yang mencipta dan menghidupkan, yang menganugerahkan keperluan hidup dan DIA yang memberi petunjuk sehingga manusia mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat. ALLAH YA HAMID layak mendapat pujian bukan hanya ketika menerima kesenangan tetapi juga ketika menerima kesempitan dan bencana kerana ianya merupakan proses pendidikan ALLAH kepada hamba-hambaNYA. Seorang hamba hendaklah berbaik sangka dengan ALLAH walaupun apa pun yang dilakukan ALLAH kepadaNYA.

Menghayati sifat AL-HAMID menjadikan seseorang hamba itu sentiasa memuja dan memuji ALLAH serta beramal dengan sifat terpuji ALLAH. Akan dialirkan sifat-sifat itu oleh ALLAH AL- HAMID sehingga mampu menaburkan kebaikan kepada sesama manusia.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Hamid Yang Maha Terpuji, segala puji dan puja hanya layak untukMu Ya Allah. Engkau Ya Hamid layak dipuji kerana seluruh alam buana ini adalah milikMu Ya Malik Ya Malikul Mulk. Engkau Ya Hamid layak dipuji kerana seluruh isi langit dan bumi adalah ciptaanMu, Engkaulah ya Wali Ya Wakil Ya Baari’ yang mengurus, mentadbir dan mengatur semuanya.

Pujian hanya layak untukMu Ya Hamid, kerana tiada yang memberi kurniaan dan pertolongan kepada hamba-hambaMu melainkan Engkau Ya Rahman Ya Rahim Ya Wahab Ya Karim. Engkau Ya Hamid dipuja dipuji kerana seluruh khazahah alam buana ini milikMu Ya Ghoni Ya Mughni.

Allahumma Ya Hamid, basahilah lidahku ini untuk sentiasa memujiMu. Ya Batin, hilangkan dalam hati, fikiran dan lidah ini daripada memuji makhluk yang lemah lagi dhaif, yang kelopak matanya pun memerlukan kekuatan AllahMu Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin untuk membukanya. Allahumma Ya Hamid, Pemilik sifat-sifat terpuji, hiasi hati dan akhlak ku, anak-anakku, suami isteriku, masyarakatku dan pemimpin-pemimpinku dengan sifat-sifat terpuji dan Ya Jami’  Ya Ba’its  Ya Hamid, bangkitkan dan kumpulkan kami nanti di akhirat dengan golongan yang terpuji disisiMu iaitu para Rasul, para Nabi, Syuhada', Solihin, Siddiqin.

57. AL MUHSI

ALLAH YA MUHSI Yang Maha Menghitung sentiasa menghitung amalan dan perbuatan hambaNYA walaupun mungkin hambaNYA lupa. Setiap perhitungan itu pasti akan dibalas di akhirat kelak kerana ALLAH itu hakim yang seadil-adilnya.

Penghayatan kepada sifat ALLAH AL-MUHSI akan melahirkan manusia yang melakukan kebaikan kerana inginkan catatan yang baik dariNYA dan menghindari kejahatan kerana takutkan catatan buruk. Menghayati sifat AL-MUHSI juga akan menjadikan kita seorang yang sentiasa menghitung setiap pemberian dan nikmat ALLAH lantas mensyukuri nikmatNYA. Begitu juga sentiasa menghitung masa-masa yang diberikan ALLAH samada digunakan untuk jalan kebaikan atau kejahatan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Muhsi Yang Maha Menghitung, sesungguhnya Engkau menghitung setiap amalan manusia samada yang baik maupun yang buruk, dan Engkau Ya Rozzaq akan membalas setiap zarah kebaikan berlipat kali ganda, dan setiap zarah kejahatan akan dihukum olehMu Ya Hakam Yang Maha Menghukum dengan penuh keadilanMu Ya ‘Adl.

Ya Allah Ya Zohir, nampakkan sentiasa malaikat kanan dan kiriku yang sentiasa mencatit segala perbuatanku dalam buku hitungan amal yang akan diserahkan kepada ku nanti di hati perhitunganMu Ya Muhsi, agar daku sentiasa berhati-hati dari dosa dan kemaksiatan, dan banyak membuat amal soleh. Ya Allah Ya Muhsyi Ya Haadi, bimbingku setiap saat agar menumpukan bersungguh-sungguh untuk persiapan pertemuan denganMu nanti di hari perhitungan dan Ya Khabir Ya Roqib, waspadakan dan awasiku agar jangan leka dengan dunia yang melekakan ini.

58. AL MUBDI’

ALLAH YA MUBDI’ Yang Maha Memulai, DIAlah yang memulai menciptakan makhluqNYA dan tidak ada yang mendahului ALLAH dalam penciptaanNYA tanpa bantuan atau contoh terlebih dahulu. KehebatanNYAlah dalam penciptaan alam ini yang membolehkan YA MUBDI’ mencipta dan menguruskan makhluqNYA tanpa bantuan dan DIA yang memulai setiap apa yang ada di dunia ini.

Menghayati sifat ALLAH AL-MUBDI’ akan menjadikan seseorang itu pembuka kebaikan yang memulai kebaikan dan penutup kejahatan. Kehidupan wakil ALLAH AL-MUBDI’ memberi pembukaan jalan kepada perubahan hidup seseorang ke arah kebaikan. Menghayati sifat ALLAH AL-MUBDI’ juga akan menjadikan seseorang berusaha tanpa henti untuk membuat penemuan-penemuan, rekaan-rekaan dan ciptaan-ciptaan baru bagi manfaat manusia sejagat dengan bantuan AL-MUBDI’.

59. AL MU'ID

ALLAH YA MU’ID Yang Maha Mengembalikan, mengembalikan manusia kepadaNYA di hari akhirat untuk dihisab dan diadili akan setiap perbuatan manusia di atas dunia ini. DIA YA MU’ID juga mampu mengembalikan hamba-hamba pilihanNYA kepada fitrah yang asal sehingga hamba-hamba pilihanNYA ini mampu hidup sebagai hamba kepada ALLAH S.W.T dan pengikut Rasulullah s.a.w.

Menghayati sifat ALLAH AL-MU’ID akan menjadikan seseorang sentiasa berhati-hati dalam hidupnya dan sentiasa melakukan kebaikan dan kebajikan kerana menyedari bahawa kita semua akan kembali kepada Pencipta yang Maha Mengembalikan iaitu ALLAH YA KHALIQ YA MU’ID. Mendekatkan diri kepada YA MU’ID akan melahirkan seorang hamba yang kembali kepada fitrah manusia yang dicipta oleh ALLAH.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Mubdi' Yang Maha Memulakan, sesungguhnya Engkaulah yang memulakan penciptaan setiap makhlukMu, tiada siapa yang mendahuluiMu, Engkau Ya Mubdi' mencipta dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa pun. Ya Mubdi' Ya Mu'id, Engkau yang memulakan penciptaandan Engkau  jugalah akan mengembalikan setiap ciptaanMu kepada asal.

Manusia yang Engkau Ya Mubdi' mencipta dari tanah akan Engkau Ya Mu'id kembalikan kepada tanah semula, bersemadi bersama tanah, hilang dan hancur. Roh yang Engkau Ya Mubdi' ciptakan dari rahsiaMu akan kembali mengadapMu Ya Mu'id dan segala kekayaan, jawatan, hartabenda, suami, anak-anak dan segala yg dipinjamkan kepada manusia akan dikembalikan kepadaMu semula Ya Mu'id dan ketika dikembalikan kepadaMu, semuanya akan dipersoalkan dan dituntut amanah yang telah Engkau amanahkan.

Allahumma Ya Mubdi' Ya Mu'id, sedarkan hati kami sentiasa yang kami ini datang dariMu dan akan kembali kepadaMu dan Ya Khobir Ya Roqib, waspada dan awasi kami dari nafsu kami dan syaitan agar kami sentiasa dalam redhaMu Ya Rahman Ya Rahim.

60. AL MUHYI

ALLAH YA MUHYI Yang Maha Menghidupkan mampu menghidupkan sesuatu yang telah mati samada tanah yang mati, manusia, termasuk jiwa. Jiwa yang dihidupkan oleh ALLAH YA MUHYI akan subur dan mampu mengenal ALLAH sehingga mampu sentiasa melakukan ketaatan dan kebaikan.

Menghayati sifat ALLAH AL-MUHYI akan menjadikan jiwa sentiasa hidup dan kuat dan seterusnya mampu untuk bekerja, berusaha tanpa mudah putus asa dan sentiasa berfikiran positif. Kegagalan bukanlah penghujung kepada kehidupan, tetapi ianya adalah langkah-langkah untuk menghadapi kejayaan yang lebih besar.

61. AL MUMIT

ALLAH YA MUMIT Yang Maha Mematikan, DIA memegang nyata makhluk-makhlukNYA dan mampu mematikan pada bila-bila masa, di mana jua tanpa ada yang mampu menahanNYA. Begitu juga sekiranya DIA YA MUMIT ingin menahan kematian seseorang, maka tiada siapa yang mampu mematikanNYA. Orang yang dekat dengan ALLAH tidak takut mati kerana kematian merupakan jalan untuk berjumpa ALLAH YA WADUD yang dirindui.

Menghayati ALLAH AL-MUMIT akan melahirkan manusia yang sentiasa melakukan kebaikan, tidak menyombong diri dan menggunakan apa sahaja anugerah yang diberikan ALLAH untuk jalan menolong orang lain dan perjuangan agama ALLAH. Mereka sentiasa ingat kematian akan datang pada bila-bila masa. Walaupun hebat mana seseorang itu, mulia atau kaya kedudukannya disisi makhlul, dia pasti tetap akan mati kerana kematian tidak mengenal itu semua, setiap yang hidup pasti akan mati, yang kekal hanyalah ALLAH YA BAQI Yang Maha Kekal lagi abadi.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Muhyi Ya Mumit, sesungguhnya Engkaulah yang menghidupkan setiap sesuatu dan Engkaulah yang mematikan setiap yang hidup. Ya Muhyi menghidupkan manusia dengan mendegup jantungnya, memasukkan udara ke dalam paru-parunya, mengalirkan darah dalam saliran darahnya dan membuat semua organ-organ tubuh berfungsi. Engkau Ya Mumit berkuasa mematikan sesiapa dengan menghentikan degupan jantung, dengan mencipta pelbagai masalah pada jantung Ya Khaliq Ya Baari' Ya Musowwir Ya Qobidh. Engkau Ya Mumit juga boleh mematikan seseorang dengan menutup saluran pernafasan yang menghalang udara masuk ke dalam paru-parunya, atau mematikan seseorang dengan menghentikan pengaliran darah dalam saliran darahnya dan menghentikan fungsi saraf tubuhnya. Semuanya dilakukan oleh Allah Ya Mumit semudah dan secepat Kun Fayakun.

Sungguh bukanlah kerana hebatnya seseorg itu menjaga kesihatan dengan memakan pelbagai vitamin dan olahraga, untuk terus hidup dan tidak mati, tetapi dihidupkan olehMu Ya Muhyi dan dimatikan oleh Ya Mumit. Engkau Ya Muhyi menghidupkan hati hamba-hambaMu untuk mengingat kami kepadaMu dan Engkau Ya Mumit mematikan dan memeterai hati hambaMu yang sombong dengan menghantar syaitan menjadi pendampingnya.

62. AL HAYY

ALLAH YA HAYY Yang Maha Hidup, hidupNYA kekal, tidak pernah musnah dan tidak terikat sebarang syarat dan keadaan. DIA berhak memberi atau mencabut kehidupan makhlukNYA. DIA terus hidup, tidak pernah tidur , tidak mengantuk atau letih.

Menghayati sifat ALLAH AL-HAYY menjadikan seseorang itu menghargai suka duka kehidupannya. Semangat AL-HAYY akan memberikan kekuatan untuk mengatasi kesulitan hidup, penderitaan dan rasa sakit. Hidup mestilah melakukan sesuatu yang bermanfaat, mencipta sesuatu dan memberi sesuatu kepada orang lain. Untuk menjadikan hidup ini bermakna dan mampu keluar daripada segala kesulitan hidup hendaklah jiwa sentiasa ingat akan DIA YA HAYY, maka akan hiduplah jiwa kita. Menghayati sifat AL-HAYY juga memberi kesedaran bahawa kehidupan manusia bukan untuk bersantai-santai dan mencari kesenangan dunia untuk kepentingan peribadi semata-mata. Hakikat kehidupan yang sebenar adalah bagi melakukan pelbagai pekerjaan penting demi umat manusia sejagat.

63. AL QOYYUM

ALLAH YA QOYYUM Yang Maha Berdiri Sendiri lagi Maha Tegak. DIA YA QOYYUM mengatur segala sesuatu yang menjadi keperluan makhlukNYA secara sempurna, terus menerus tanpa bantuan sesiapa walaupun hambaNYA tidak berterima kasih kepadaNYA. DIA YA QOYYUM tidak memerlukan ketaatan hambaNYA mahupun tidak berkurang kekuasaan dan kemuliaanNYA sekiranya semua makhlukNYA menjauhkan diri dariNYA.

Menghayati sifat AL-QOYYUM mampu menjadi manusia tidak mudah menyerah kalah ketika berhadapan dengan pelbagai kesulitan. Bergantung dengan kekuatan Al-Qoyyum menjadikan seseorang kuat dan sentiasa bersemangat dalam mengejar cita-cita kehidupan. Semua kesulitan adalah kesempatan untuk jiwa tumbuh dengan segar dengan kesegaran Al-Qoyyum.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Hayyu Ya Qoyyum, sesungguhnya Engkau Maha Hidup dan Maha Menguruskan alam ini dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa pun. Ya Ahad, Engkau Maha Esa dalam penguasaanMu pada seluruh alam dan isinya. Ya Wahid, Engkau Maha Tunggal, tiada berbilang-bilang, hanya Engkau satu-satunya berkuasa dalam pengurusan dan pentadbiran alam, makhluk, manusia dan peristiwa-peristiwa. Sesungguhnya Engkau Ya Hayyu Ya Qoyyum mengurus alam ini melalui makhlukMu. Alam dan manusia mendapat cahayaMu Ya Nuur melalui matahari, namun matahari tiada sedikitpun berkuasa memberi cahaya, ia hanya alatMu semata-mata yang taat dan patuh kepada perintahMu. Begitu juga Engkau Ya Hayyu Ya Qoyyum mengurus hamba-hambaMu yang terlantar di hospital melalui para doktor dan jururawat. Sesungguhnya tiada daya doktor untuk menyembuhkan melainkan daya dan kekuasaanMu sahaja jua Ya Salam, mereka semua hanya alatMu. Kekuasaan raja dan perdana menteri tidak wujud pada hakikatnya, semuanya adalah kekuasaanMu semata-mata Ya Hayyu Ya Qoyyum yang wujud, mereka dan kami semua adalah alatMu semata-mata.

Seluruh angin, lautan, gunung-ganang, pasir dan segalanya di alam buana ini dalam kekuasaanMu secara mutlak Ya Hayyu Ya Qoyyum. Ya Allah Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq pancarkan cahaya makrifahMu pada matahati kami agar kami sentiasa sedar dan nampak kekuasaanMu Ya Hayyu Ya Qoyyum, jadikan kami hamba yang haqqul yakin dan bergantung harap hanya kepadaMu, tiada lain dariMu Ya Allah Ya Ahad Ya Wahid Ya Somad. Sesungguhnya manusia tiada daya, utk membuka kelopak mata dan mendegup jantung pun tiada daya, jauhi kami dari meletakkan harapan walau sebesar zarahpun kepada manusia melainkan mengharapkanMu saja ya Hayyu ya Qoyyum Ya Somad.

64. AL WAAJID

ALLAH YA WAAJID Yang Maha Menemukan. DIA yang menemukan jalan keluar kepada hamba-hambaNYA yang dalam kesusahan. DIA juga menemukan jalan menuju kepadaNYA sehingga timbul rasa ghairah dan mabuk dengan cinta ALLAH. ALLAH YA WAAJID telah memberikan sepenuh potensi kepada manusia untuk menjadi khalifah di bumi ini, tetapi seringkali potensi itu tertutup seperti awan menutup gunung yang indah. Tabir potensi diri itu mampu disingkap dengan membersihkan diri dari dosa-dosa dan mendekatkan diri kepada ALLAH YA WAAJID.

Penghayatan kepada ALLAH AL-WAAJID akan melahirkan para pendaki yang membaktikan seluruh umur mereka kepada pendakian. Tanpa menghirau latar belakang, keuntungan atau rugi, nasib buruk atau baik, terus mendaki kerana telah menemui potensi diri dan mengerti tugas yang diberikan oleh YA WAAJID kepada mereka. Manusia yang menghayati sifat AL-WAAJID tidak akan ditemui dalam dirinya dalam kelemahan dan penyesalan ketika DIA disapa dengan penderitaan dan kepedihan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Waajid Yang Maha Menemukan, sesungguhnya Engkaulah yang menemukan setiap sesuatu yg hilang, terpisah dan terputus. Kecintaan kepadaMu Ya Wadud, hanya Engkau Ya Waajid yang mampu menemukan kembali cinta ini di dalam hati yang gersang ini.

Ingatan dan perkenalan (makrifah) kepadaMu ya Allah, hanya Engkau Ya Waajid yang mampu mempertemukan hambaMu dengan wujudMu melalui Nama dan sifat-sifatMu. Engkau juga Ya Waajid yang mampu mempertemukan kami dengan diri kami yang sebenar. Setelah kami bertemu dengan diri kami yang sebenar, sedarlah kami yang kami hanyalah seorang abdi yang hina sehina tanah yang dipihak-pijak itu, dari tanah kami datang kepada tanah jua lah jasad ini akan kembali. Roh kami akan bertemu denganMu Ya Waajid yang Maha menemukan. Walaupun ada yg tak mahu bertemu denganMu dek kerana menimbunnya dosa kepadaMu, namun pertemuan denganMu Ya Wajid pasti akan berlaku, samada kami bersedia atau tidak.

Allahumma Ya Waajid, pertemukan kami denganMu nanti di hari perhitunganMu Ya Muhsi dan hari hisabMu Ya hasib dalam keadaan roh kami dalam redhaMu, dalam kasihMu Ya Rahman Ya Rahim, dalam keampunanMu dan taubat kepadaMu Ya Ghaffar Ya Tawwab, dalam perlindunganMu Ya Hafiz Ya Muhaimin.

65. AL MAAJID

ALLAH YA MAAJID Yang Maha Mulia, dan DIAlah yang menunjukkan kebaikan dan kemuliaan yang tidak terhingga kepada makhlukNYA. Dengan kebaikan dan kemuliaan ALLAH YA MAAJID seseorang hambaNYA mampu berbuat kebaikan dan dipandang mulia oleh ALLAH walaupun DIA mendapat penghinaan manusia.

Kemuliaan ALLAH YA MAAJID mampu melahirkan keyakinan tinggi dan kekuatan luar biasa pada otak dan tindakan.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Maajid Yang Maha Mulia, muliakan kami disisiMu dengan daya upaya untuk melaksanakan ibadah-ibadah yang mulia yang dilakukan oleh insan-insan mulia iaitu para Rasul, para Nabi, para Aulia’Mu.

66. AL WAAHID

ALLAH YA WAAHID Yang Maha Tunggal Yang Esa pada Dzat dan sifat-sifatNYA, juga tindakan serta keadilanNYA. Semua selain ALLAH adalah makhluk ciptaanNYA. ALLAH memperlihatkan tanda sifat-sifatNYA dalam diri manusia agar manusia dapat mengenal ALLAH dan mempertingkatkan iman.

Mendekati dan bersama ALLAH AL-WAAHID membuatkan kita tidak memerlukan yang lain, akan melahirkan peribadi yang teguh dan berdikari, mempunyai prinsip hidup yang kukuh dan tidak pernah goyang. SEMANGAT AL-WAAHID yang dialirkan ALLAH akan melahirkan pergantungan dan pengharapan yang total kepada ALLAH kerana keesaanNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Wahid Yang Maha Tunggal, Yang Maha Satu, tidak berbilang-bilang. Pelbagai jenis makhluk datang dari pencipta yang Satu, Ya Khaliq Ya Wahid. Pelbagai jenis peristiwa hidup diagendakan oleh Pengatur agenda yang Satu, Ya Baari' Ya Wahid. Pelbagai jenis penyakit datang dari pencipta penyakit Yang Satu, Ya Rahim Ya Wahid. Pelbagai jenis nikmat datang dari pemberi nikmat yang tunggal Ya Rahman Ya Rahim Ya Wahab Ya Karim Ya Wahid. Pelbagai galaksi, planet, matahari, bintang-bintang datang dari satu pencipta yang Maha Tunggal Ya Wahid Ya Khaliq.

Pelbagai jenis manusia, rupa, warna, bahasa, budaya datang dari pencipta yang Satu yang Maha Bijaksana, Ya Wahid Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid. Pelbagai jenis produk, perkhidmatan, algoritm, metodologi, pendekatan, teori datang dari sumber yang Tunggal dan Satu, Allah Ya Wahid Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid. Pelbagai jenis masalah masyarakat pada hari ini berlaku dan ditakdirkan dari Allah Ya Wahid, satu-satunya kuasa yang mampu mencipta masalah dan menyelesaikan masalah. Semua amalan dan dosa akan kembali untuk perhitungan dan hisab oleh Tuhan yang Satu, Ya Wahid Ya Muhsyi Ya Hasib Ya Hakam Ya ‘Adl.

Seluruh roh-roh manusia sentiasa merindui Tuhan yang satu-satunya pemilik cinta, Ya Wahid Ya Wadud. Satu-satunya jalan yang benar hanya ada pada Ya Wahid Ya Haq. Ya Allah, buangkanlah pelbagai kebergantungan (berhala) dalam hatiku ini, pelbagai kecintaan, pelbagai keresahan dan masukkan hanya cintaMu sahaja, sehingga tiada lain melainkan cintaMu Ya Wadud agar daku dapat menjadi abdi hanya kepadaMu Allah Ya Wahid Ya Ahad.

67. AS SOMAD

ALLAH YA SOMAD Yang Maha Diperlukan, DIA diperlukan oleh setiap makhlukNYA dan padaNYA kesudahan segala kekuasaan dan kemuliaan. ALLAH Ya Somad mengetahui setiap keperluan hamba-hambaNYA dan memenuhi keperluan itu mengikut kehendakNYA.

Menghayati sifat AS-SOMAD menjadikan seseorang itu sentiasa berusaha memenuhi keperluan saudaraNYA. Sifat AS-SOMAD ini juga akan melahirkan seorang yang tidak mengharapkan dari selain ALLAH YA SOMAD.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Somad, sesungguhnya Engkau Maha Diharapkan, satu-satunya tempat pergantungan semua hamba-hambaMu dan makhlukMu. Setiap saat kami bergantung kepada daya hidup dariMu Ya Muhyi yang mendegupkan jantung kami. Hanya Engkau yang mencipta sel-sel dan sistem-sistem dalam tubuh kami, sistem penghadaman, perkumuhan, imunisasi, sistem otak, sistem mata, telinga, urat saraf, pengaliran darah dan banyak lagi. Ya Somad, sesungguhnya kami tidak boleh hidup tanpaMu walau sesaat pun. Oleh itu Ya Somad Ya Hafiz Ya Muhaimin, peliharalah hati kami agar tidak lupa untuk mensyukuri segala nikmatMu ini. Ya Quddus Ya Jalil Ya Bathin, bersihkan dan hilangkan dalam hati ini perasaan yang kami ini boleh mengurus sendiri tubuh kami dan hidup kami ini.

Ya Allah Ya Somad Ya Haadi Ya Haq, sesungguhnya hanya Engkau satu-satunya tempat pengharapan kami untuk memimpin kami berjalan atas jalanMu yang lurus. Kami pasti tak akan mampu sujud kepadaMu tanpa pertolonganMu, kami pasti tidak akan mampu melakukan amal ibadah dan amal soleh tanpa pertolonganMu, Ya Allah Ya Somad. Jangan biarkan hati ini merasai dengan daya kami, kami sujud dan rukuk melainkan hanya dengan dayaMu Ya Qohhar Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq. Jangan biarkan kami merasa dengan daya kamilah, kami melakukan amal soleh melainkan hanya dengan daya kebaikanMu Ya Barr yang Engkau kurniakan.

Ya Allah Ya Somad, kami sangat memerluMu setiap saat dalam hidup kami, pandanglah kami sentiasa Ya Bashir, waspadakan dan awasi kami Ya Khabir Ya Roqib agar kami tidak tersasar dari agendaMu Ya Baari'.

68. AL QODIR

YA QODIR Yang Maha Menentukan lagi Maha Berkuasa, DIA melakukan apa yang dikehendakiNYA apabila DIA menghendakiNYA. Kekuasaan ALLAH YA QODIR terpantul pada alam semesta.

Menghayati sifat Al-Qoodir akan melahirkan seorang hamba yang sentiasa ingin melakukan sesuatu yang bererti dalam hidupNYA kerana sedar semuanya berlaku dengan kuasa ALLAH dan DIA bergantung penuh dengan YA QODIR. Walaupun berlaku kegagalan atau kesempitan dalam melaksanakan sesuatu, disebaliknya terdapat keindahan kehendak ALLAH YA QODIR kerana melalui kegagalanlah ALLAH mengangkat darjat seseorang. Menghayati Sifat AL-QODIR juga akan menjadikan jiwa tenang dan tenteram kerana mengenali kekuasaan ALLAH YA QODIR.

69. AL MUQTADIR

ALLAH YA MUQTADIR Yang Berkuasa dan Maha Menentukan yang mana di tanganNYA terletak segala ketentuan dan DIA Memegang kekuasaan mutlak. Tidak ada sesiapa yang dapat menghalang kehendak dan ketentuanNYA. Dengan kekuatan ALLAHlah berlaku sesuatu kehendakNYA melalui makhlukNYA. Tanpa kekuatanNYA, makhlukNYA tidak mampu melakukan apa2 pun.

Menghayati sifat ALLAH AL-MUQTADIR akan melahirkan manusia yang bergantung sepenuhnya dengan kekuasaan ALLAH, redha dengan setiap ketentuanNYA dan mampu melihat akan kasih-sayang dan kelembutanNYA dalam setiap kehendakNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Qodir Ya Muqtadir, sesungguhnya Engkau Maha Berkehendak lagi Maha Menentukan takdir. Setiap yang berlaku atas kehendakMu semuanya Ya Qodir. Apabila Engkau Ya Qodir berkehendak sesuatu itu berlaku, Engkau Ya Qodir akan memasukkan rasa kehendak dalam jiwa hamba2Mu, Engkau Ya Ba'its membakar semangat hambaMu untuk melakukan kehendakMu. Tiada kehendak makhluk yang berlaku melainkan kehendakMu ya Qodir.

Semua kehendakMu adalah kebaikan bagi kami Ya Qodir, tiada satu pun yang buruk atau zalim. Kamilah yang tersilap faham kerana terhijab dengan AkhiratMu. Ya Qodir Engkau berkehendak kami berjalan atas jalan Syurga, tetapi kami seringkali mengelengkan kepala dan memilih jalan Neraka kerana kegelapan hati kami.

Oleh itu Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq, pancarkanlah cahaya kebenaranMu agar kami dapat melihat kebenaran kehendak dan takdirMu buat kami. Ya Qodir ya Muqtadir, ketika kami leka dalam kelapangan, Engkau berkehendak kami ingat kepadaMu, maka dengan kasihsayangMu Ya Rahman Ya Rahim, Engkau memberi kami sedikit kesempitan agar kami ingat kepadaMu dan kembali beribadah kpMu. Setiap kehendak dan takdirMu bagi hamba beriman akan berakhir di SyurgaMu. Ya Allah Ya Qodir, jadikan hati ini hati yang akur dengan kehendakMu dan hati yang redha dengan takdirMu Ya Muqtadir.

70. AL MUQODDIM

ALLAH YA MUQODDIM Yang Maha Mendahulukan mempunyai kuasa mutlak mendahulukan sesuatu mengikut kehendakNYA. DIA mampu menyegerakan sesuatu perkara mengikut kehendakNYA semahuNYA. Seringkali ALLAH YA MUQODDIM mendahulukan kegagalan dan kesulitan sebelum diberi kejayaan yang lebih besar. Ternyata kesulitan itu adalah kejayaan dan keuntungan yang tiada taranya. Dengan kesulitan, akal akan berfikir mencari jalan keluar. Sesungguhnya ukuran kemajuan yang sebenarnya adalah darjat kedekatan seseorang pada ALLAH.

Menghayati sifat AL-MUQODDIM mampu melahirkan seseorang yang mendahulukan yang lebih utama iaitu ALLAH berbanding yang lain, dan mengutamakan akhirat berbanding dunia. Penghayatan ini juga mampu melahirkan kekuatan luar biasa sehingga mampu menjadikan seseorang itu pelopor atau peneraju dalam melakukan perubahan dalam kehidupan masyarakatnya.

71. AL MUAKHKHIR

ALLAH YA MUAKHIR Yang Maha Mengakhirkan mampu mengakhirkan atau melambatkan sesuatu permintaan hambaNYA. Dialah yang memulakan penciptaan alam yang terdiri dari tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan bumi, dan Dialah juga yang akan menamatkannya dengan peristiwa kiamat. Dialah yang memulakan sesuatu peristiwa kesakitan dan kesempitan dengan mendatangkan asbab untuk kesempitan itu, dan Dialah juga yang akan menamatkan peristiwa itu dengan mendatangkan asbab untuk menamatkan. Dialah yang memulakan sebuah perkahwinan dan Dialah yang mengakhirkannya dengan asbab-asbab yang Dia YA KHALIQ ciptakan. DIA memberi pada masa yang paling sesuai dan tepat untuk hambaNYA dan keputusanNYA penuh dengan kasih sayang dan kebijaksanaan.

Menghayati sifat AL-MUAKHIR akan melahirkan seorang yang berjalan mencari pengajaran dan pengalaman sebelum menuju ke destinasi kejayaan yang hakiki dan penuh kematangan. Sesungguhnya tiada satu kejayaan yang mudah tanpa kerja keras dan kejayaan itu datangnya di akhir perjuangan dan pengorbanan.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Muqaddim Yang Maha Memulakan, Ya Muakhir Yang Maha Menamatkan. Engkaulah yang memulakan setiap sesuatu dan menamatkannya. Engkau Ya Muqaddim memulakan penciptaan alam ini dan Engkau Ya Muakhir yang akan menghancurkannya.

Ya Muqaddim Ya Muhyi, Engkaulah yang memulakan kehidupan kami di dunia yang fana' ini dan Engkaulah Ya Muakhir yang menamatkan kehidupan kami dengan kematian Ya Mumit. Ya Muqaddim Engkaulah yang memulakan peristiwa kesakitan sebagai penyucian dosa-dosa kami dan Engkaulah Ya Muakhir yang mengakhiri kesakitan itu.

Engkaulah jua Ya Muqaddim yang memulakan perjalanan kami menuju kepadaMu, dan Engkaulah yang akan mengakhiri perjalanan ini ketika kami sampai ke hadratMu. Ya Allah Ya Muqaddim, pimpinlah kami dalam hidup yang Engkau mulakan ini sebelum Engkau Ya Muakhir menamatkannya.

72. AL AWWAL

ALLAH YA AWWAL Yang Maha Memulakan, memulakan setiap sesuatu dengan kekuasaanNYA dan tiada siapa yang mampu menghalangNYA. DIA yang paling awal, tiada lagi sesiapa sebelumNYA dan DIA menciptakan setiap sesuatu.

Menghayati sifat AL-AWWAL akan melahirkan insan peribadi yang suka memulakan dan mempelopori sesuatu. Kita harus mencari peluang baru bagi memberikan khidmat bakti dan membantu dunia. Kita harus memanfaatkan peluang yang datang bagi menjadikan seluruh kehidupan satu perjuangan yang menyeronokkan dengan pergantungan kepada YA AWWAL yang akan menganugerahkan keberanian yang luar biasa dan akhirNYA mendatangkan hasil yang menakjubkan.

73. AL AKHIR

ALLAH YA AKHIR Yang Maha Akhir, ketika semua makhluq musnah, DIA tetap ada kekal abadi dan tiada pengakhirannya. ALLAH mampu mengakhirkan atau melambatkan sesuatu mengikut kehendakNYA dan setiap ketentuan YA AKHIR mengandungi kasih sayang dan pertolonganNYA yang tidak terhingga. ALLAH YA AKHIR ingin membina kekuatan, keberanian dan ketekunan dalam jiwa seseorang.

Penghayatan sifat AL-AKHIR akan melahirkan insan berjiwa kental, tekun, berusaha bersungguh-sungguh dan di akhir perjuangan itu akan dikurniai ALLAH YA AKHIR darjat yang mulia di sisiNYA.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Awwal Ya Akhir, sesungguhnya Engkaulah yg Maha mempercepatkan sesuatu dan Maha Melambatkan sesuatu. Engkau mempercepatkan dalam mengabulkan permintaan hambaMu apabila ianya baik bagi dunia dan akhirat kami. Dan Engkau juga melambatkan permintaan hambaMu apabila permintaan itu tidak baik bagi kami pada ketika itu. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui Ya ‘Alim bila masa yang sesuai bagi kami untuk menerima kurniaanMu. Ya Awwal, Engkau mempercepatkan jodoh kami apabila ia baik bagi kami dan kami sudah bersedia utk menjadi suami/isteri yang baik, dan Engkau Ya Akhir melambatkan jodoh kami kerana Engkau mengetahui kami masih belum mampu untuk menjadi suami/isteri yang baik.

Engkau Ya Awwal mempercepatkan rezeki dunia bagi kami untuk kami berbuat kebaikan dan Engkau Ya Akhir melambatkan rezeki dunia bagi kami ketika jiwa ini sangat lemah dalam menghadapi ujian kekayaan. Ya Awwal, Engkau mempercepatkan perjalanan kami menuju kepadaMu dan kadang-kadang melambatkannya agar kami sentiasa merintih dan merayu kepadaMu sebagai seorang hamba yang dhaif lagi berharap.

Engkau Ya Awwal mempercepatkan kematian dan Ya Akhir melambatkan kematian kami mengikut kehendakMu. Ya Awwal, percepatkan langkah kami menuju ke hadratMu agar kami dapat merasa dekat kepadaMu dan dengan itu dapatlah kami bergantung harap kepadaMu sentiasa Ya Somad, mengadu kepadaMu Ya Sami' dan berpaut kepadaMu setiap saat Ya Qowiy, sentiasa dalam perlindunganMu Ya Hafiz Ya Muhaimin. Ya Akhir, akhirkanlah penantian kami untuk mendapat cintaMu Ya Wadud agar dengan cintaMu itu dapatlah kami merasa rindu kepadaMu dan bangkit setiap pagi sujud dan memujiMu.

74. AL ZOHIR

ALLAH YA ZOHIR Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadiran DIA YA ZOHIR kelihatan jelas pada setiap sesuatu yang dilihat. Di sebalik keindahan dan keharmonian yang menakjubkan itu membuktikan adanya ALLAH Yang Maha Pencipta. DIA seperti cahaya yang membuat segalaNYA dapat dilihat, tetapi cahaya yang cukup hebat itu juga membuatNYA tidak terlihat, tetapi YA ZOHIR nyata dalam setiap sesuatu.

Penghayatan kepada AL-ZOHIR akan melahirkan insan yang mampu menzahirkan sifat-sifat ALLAH yang terbenam dalam dirinya, dan akan menghasilkan keajaiban ALLAH dan dengan itu manusia lain akan mampu mengenali ALLAH melalui diri kita.

75. AL BATHIN

ALLAH YA BATHIN Yang Maha Ghaib sehingga kewujudanNYA tidak mampu dilihat oleh fikiran manusia yang menjadi silau dan tumpul. Kita harus merenung sifat-sifat ALLAH dalam makhluk sekeliling kita tapi dilarang membayangkan DzatNYA kerana ianya di luar kemampuan akal kita untuk memikirkan.

Penghayatan kepada Sifat AL-BATHIN akan membimbing kita untuk lebih suka menilai diri sendiri demi menjaga diri di hadapan ALLAH. ALLAH YA BATHIN juga mampu menghilangkan aib dan dosa kita pada pandangan umum, oleh itu bergantunglah sepenuhnya kepada ALLAH YA BATHIN agar dipeliharaNYA kita pada pandangan orang lain dan kita mampu melakukan kebaikan dan kebajikan kepada manusia lain.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Zohir Ya Bathin, sesungguhnya Engkaulah yang menampakkan dan menghilangkan. Engkau Ya Zohir menampakkan pada pandangan matahati akan Nama dan Sifat2Mu disebalik alam, makhluk, manusia dan peristiwa.

Ya Zohir, Engkau juga mengzohirkan alam ghaib melalui kalamMu dalam Al Quran, namun matahati yang bercahaya dipancar olehMu Ya Nuur dan terbuka dibuka olehMu Ya Fattah saja yang dapat melihatnya. Sesungguhnya Neraka itu setiap saat dizohirkan oleh Allah melalui alam ini. Matahari dunia mengingatkan matahari Mahsyar. Timbangan dunia mengingatkan hari timbangan amal. Mahkamah dunia mengingatkan Mahkamah Akhirat. Ya Zohir menzohirkan kekuasaanNya dengan pelbagai peristiwa alam, 2 jenis lautan bertemu tetapi air tidak bercampur bagi menzahirkan sifatMu Ya Jami' Maha Menyatukan dan Maha memisahkan. Gempabumi menzahirkan sifatMu Matin Yang Maha Meneguhkan dan Maha menghancurkan.

Ya Allah Ya Zohir Yg Maha menampakkan, nampakkan pada pandangan matahatiku akan Nama-nama dan sifat-sifatMu disebalik alam, peristiwa, makhluk dan manusia, Ya bathin, hilangkan pada pandangan matahati kami bahawa alam ini berkuasa, peristiwa terjadi dengan sendirinya, makhluk dan manusia punya daya upaya kerana semua daya itu milikMu dan semua sifat itu datang dariMu.

76. AL WAALIY

ALLAH YA WAALIY Yang Maha Memerintah dan Maha Memberi, DIA memerintah dan mengawal alam semesta mengikut kehendakNYA. Seluruh makhluk dikawal oleh ilmu dan kekuasaan ALLAH, dibawah kasih sayang, perlindungan dan belaianNYA. DIA YA WAALIY melindungi hamba-hambaNYA daripada setiap bencana.

Penghayatan kepada sifat AL-WAALIY akan menjadikan kita orang yang berpegang kepada ALLAH dengan pegangan dan pergantungan yang sangat kukuh walaupun dalam kesusahan ataupun kegagalan.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Waaliy Yang Maha Menguruskan, sesungguhnya Engkau Maha Menguruskan alam angkasaraya, galaksi-galaksi, planet-planet, bintang-bintang, matahari, bulan dan segala ciptaanMu di angkasaraya sana Ya Khaliq Ya Baari’ Ya Musowwir.

Engkaulah Ya Waaliy yang menguruskan perjalanan setiap makhlukMu diatas sana. Engkau juga YA WAALIY yang menguruskan setiap binatang dan tumbuhan di alam maya ini. Ya Muhyi Engkau menghidupkan, mengurus cahaya matahari dan sumber kehidupan kepada setiap tumbuhan dan binatang dan Engkau Ya Mumit mematikan semuanya dan Ya Mu'id yang Maha Mengembalikan, semuanya daya-daya pada makhlukMu kembali kepadaMu.

Ya Waaliy, Engkaulah yang menguruskan setiap manusia di alam ini dengan sistem kehidupan yang Engkau Ya Baari' aturkan untuk kebaikan manusia. Allahumma Ya Waaliy, kami serah seluruh jiwa raga kami kepadaMu untuk Engkau uruskan mengikut kehendakMu, kami hanya abdi yang akur dan rela serta redha atas apa jua yang Engkau tentukan buat diri ini.

77. AL MUTA’AALI

ALLAH YA MUTA’AALI Yang Maha Tinggi yang ketinggianNYA tidak terbatas dan akal manusia tidak dapat membayangkannya. DIA yang paling tinggi DzatNYA, martabatNYA, kedudukanNYA, kemuliaanNYA, kekayaanNYA, kasih sayangNYA dan lain-lain.

Menghayati sifat AL-MUTA’AALI akan memberikan kita kekuatan dan semangat untuk mendaki gunung cita-cita, kebahagian dan kejayaan dengan kekuatan YA MUTA’AALI yang Maha Dahsyat yang dialirkan ke dalam jiwa pendaki dan DIA YA MUTA’AALI akan bersama kita sepanjang pendakian kerana pendakian itu panjang dan meletihkan dan sentiasa memerlukanNYA.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Muta'ali, sesungguhnya Engkau Maha Meninggikan. Engkau meninggikan 7 lapisan langit yang penuh dengan tanda-tanda ketinggian darjatMu, ketinggian kebijaksanaanMu Ya Muta'ali Ya Hakim, ketinggian kemuliaanMu Ya Muta'ali Ya Karim.

Engkau Ya Muta'ali meninggikan darjat hamba-hambaMu di dunia dan akhirat di kalangan para Rasul dan Nabi yang menyebarkan kalimah tauhid, juga ketinggian darjat disisiMu bagi pejuang-pejuang agamaMu yang melepaskan kesenangan dunia untuk mencari redhaMu dalam melaksanakan tugas sebagai abdi dan khalifahMu di dunia ini. Ya Muta'ali, Engkau juga meninggikan kedudukan hamba-hambaMu di dunia ini dengan memberi kekuasaanMu dan KerajaanMu Ya Malikul Mulk, Ya Dzaljalaaliwalikram sebahagiannya sebagai ketinggian yang hakiki dan sebahagian sebagai istidraj dan laknat.

Ketinggian darjat di akhirat hanya diperuntukkan olehMu Ya Muta'ali kepada org-orang yang beriman yang sentiasa rohnya sujud taat kepada perintah dan agenda Ya Baari' dan jasad yang tidak henti-henti mengorbankan diri untuk meninggikan nama-namaMu dan agamaMu Ya Muta'ali.

Ya Muta'ali, jadikan hati kami ini hati yang sentiasa merendah diri dan meninggikanMu.

78. AL BARR

ALLAH YA BARR Yang Maha Baik dan Dermawan menganugerahkan pelbagai jenis kebaikan kepada makhluqNYA walaupun mereka derhaka dan tidak menyembahNYA. KebaikanNYA tergambar dalam sifat pemaafNYA kepada hamba-hambaNYA yang berdosa. DIA tidak terus menghukum, diberi peluang untuk bertaubat dan DIA ampunkan dosa-dosa itu.

Menghayati sifat AL-BARR akan menjadikan kita seorang yang sentiasa melakukan kebaikan kepada sesama manusia, tetapi hendaklah ingat kebaikan itu adalah kebaikan ALLAH YA BARR yang terpancar melalui makhlukNYA. Kebaikan yang dialirkan oleh YA BARR akan membuatkan seseorang itu merasa kaya tanpa harta, mulia tanpa nasab, tidak ada yang menandingiNYA, raja tanpa takhta yang tak memerlukan tentera. Mereka mendermakan sebahagian daripada harta yang disayanginya.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Barr, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Baik, seluruh kebaikan adalah milikMu, sifat kebaikan yang ada pada manusia itu kurniaanMu, tiada sebarang kebaikan melainkan kebaikanMu. Ketika org-orang yang diberi kekayaan olehMu Ya Ghoniy Ya Mughniy untuk melakukan kebaikan kepada orang-orang yang ditakdirkan miskin oleh Ya Qodir Ya Muqtadir, itulah pada hakikatnya kebaikanMu Ya Barr, bukan kebaikan dari manusia itu, manusia itu hanya alatMu Ya Barr. Ketika seorg kaunselor membimbing orang yang bermasalah, pada hakikatnya Allah Ya Barr Ya Haadi yang memberi kebaikanNya dan bimbinganNya kepada orang bermasalah itu, kaunselor itu hanya alatMu semata-mata.

Ketika seorang kesempitan datang merintih kepada Allah Ya Basith untuk melapangkannya, Allah Ya Barr Ya Basith alirkan sifat kebaikan dan daya memberi kelapangan kepada hamba-hambaNya untuk menjadi alatNya menyalurkan kebaikanNya bagi melapangkan hamba-hambaNya yang meminta.

Allahumma Ya Barr, setiap saat kami ini menikmati kebaikanMu, Engkau ya Haadi ya Barr sentiasa memimpin kami diatas jalan kebaikan, Engkau datangkan kepada kami insan-insan yang bersifat baik untuk menjadi contoh tauladan bagi kami. Kami bersyukur Ya Barr atas kebaikanMu kepada kami. Ya Baaqi’ Ya Barr, kekalkan kami dalam kebaikanMu di dunia, alam barzah dan alam akhirat.

79. AL TAWWAB

ALLAH YA TAWWAB Yang Maha Penerima Taubat memberi dan menerima taubat hambaNYA tanda kehalusan dan kelembutanNYA kepada hamba-hambaNYA. ALLAH tidak melihat kepada kesalahan dan keburukan perbuatan hambaNYA, tetapi hamba itu perlu menyesali semua perkara buruk yang dilakukan dengan azam tidak mahu mengulangi dan takut dengan dosa tersebut. ALLAH bukan sahaja hanya menerima taubat, namun setelah hambaNYA disucikan dari dosa, dialirkan pula kasih sayangNYA dan cintaNYA YA RAHMAN YA RAHIM YA WADUD. ALLAH YA TAWWAB seringkali memberi taubat dengan memberi anugerah musibah kepada hamba-hambaNYA yang lupa memohon taubat, tetapi hukuman itu cukup ringan berbanding dengan azab di akhirat kelak. Oleh itu hendaklah seseorang itu melahir rasa syukur ketika dalam musibah.

Menghayati AL-TAWWAB akan menjadikan kita seorang yang pemaaf walau apa pun kesalahan orang terhadap kita. Sifat pemaaf menunjukkan kebersihan hati yang telah dibersihkan oleh ALLAH YA TAWWAB.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Tawwab Yang Maha Menerima Taubat, sesungguhnya Engkau menerima taubat hambaMu walaupun pernah melakukan dosa setinggi gunung, sebanyak buih dilautan, sebanyak pasir dipantai. Dengan kasihMu Ya Rahman Ya Rahim, dgn kelembutanMu Ya Latif Ya Halim, Engkau menerima hambaMu Yang ingin kembali ke jalan yang benar dengan penuh keterbukaan. Hatta hamba yang kafir juga Engkau terima taubat mereka walau setiap hari mereka pernah menyembah patung, dan tuhan-tuhan yg lain.

Begitulah hebatnya sifatMu Ya Tawwab Yang Maha Menerima Taubat. Engkau Ya Fattah Ya Tawwab sentiasa membuka jalan taubat dan jalan kembali kepada hamba-hambaMu yang menginsaf diri dan berazam untuk mengubah diri dari pembuat dosa kepada pembuat amal soleh, dari hamba yang lupa kepada hari pertemuan denganMu Ya Muhsi Ya Hasib kepada hamba yangg sentiasa ingat kepada saat-saat cemas di Akhirat nanti.

Ya Allah Ya Tawwab, kami datang kepadaMu di pagi ini merintih kepadaMu agar menerima taubat kami atas segala perbuatan dosa yang telah kami lakukan terhdapMu Ya Allah kerana kejahilan dan kelalaian kami terhadp ayat-ayat Quran dan Hadis NabiMu, kami lalai dalam berdoa kepadaMu dan lalai menyebut-nyebut NamaMu dan lalai dalam mengingati kebesaran dan keagonganMu Ya Allah Ya Kabir Ya Mutakabbir Ya Adzhim, maka hambaMu yang dhaif lagi hina ini datang menadah tangan, menangis menagih kepadaMu Ya Tawwab agar kami termasuk dalam golongan yang diterima taubat. Ya Nuur, Ya Haadi Ya Haq, pimpinlah kami dalam jalan kebenaranMu hingga akhir hayat kami.

80. AL MUNTAQIM

ALLAH YA MUNTAQIM Yang Maha Penyiksa hanya menyeksa hamba-hambaNYA yang sudah keterlaluan membuat kerosakan dan kezaliman di bumi ini serta menyekutukan ALLAH. Namun begitu, sebelum turun azab, ALLAH akan beri peringatan demi peringatan agar mereka bertaubat demi kasih sayang dan rahmatNYA. Tetapi ketika mereka berterusan melakukan dosa dan tidak menghiraukan peringatan ALLAH dan merasa gembira dengan kejahatan itu, maka akan turunlah azab YA MUNTAQIM. Bagi sesiapa yang memohon ampun segera setelah menyedari kesilapanNYA, seringkali ALLAH mengampuniNYA tanpa menghukumNYA.

Menghayati sifat AL-MUNTAQIM akan menjadikan seorang itu pemaaf dan menyerahkan urusan pembalasan dan penganiayaan kepada Ya Muntaqim. Balasan dan azabNYA terkandung kasih-sayang dan rahmatNYA.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Muntaqim yang maha azab siksaan kepada hamba-hambaMu yang engkar, kufur dan yang memusuhiMu. SiksaanMu teramat pedih di NerakaMu, seringan-ringan siksaan Neraka, apabila dipakai selipar Neraka, menggelegak otak manusia. Ya Muntaqim, NerakaMu itu rumahnya penuh dengan ular, kala jengking berbisa, minumannya dari darah dan nanah ahli neraka yang ditadah.

Ya Allah Ya Muntaqim, azabMu tidak mengenal raja, menteri, pegawai, tukang sapu atau penganggur, semuanya akan menerima balasan yang setimpal atas kejahatan dan kezaliman masing-masing. Ya Muntaqim, Engkau pasti melindungi hamba-hambaMu yang sentiasa memohon keampunanMu dan hamba-hamba yang berkorban untuk perjuangan agamaMu dari azabMu Ya Muntaqim. Ya Allah Ya Muntaqim, masukkan dalam hati kami rasa gerun dan gementar kepada NerakaMu agar kami berhati-hati dalam hidup ini.

Ya Muntaqim, di dunia ini Engkau sentiasa memberi peringatan kepada hamba-hambaMu tentang Neraka melalui kalamMu dalam Al Quran dan melalui alam. Ya Allah Ya Muntaqim Ya Zohir, sentiasalah zahirkan keadaan NerakaMu pada pandangan matahati kami agar kami sentiasa merasa takut kepada azabMu dan patuh kepada arahanMu dan menjauhi laranganMu. Ya Rahman Ya Rahim Ya Wahab Ya Karim, tolonglah kami untuk taat kepadaMu.

81. AL AHAD

ALLAH YA AHAD Yang Maha Esa atau Tunggal, terbebas daripada segala sifat, nama, tanda dan hubungan tetapi semuanya tersembunyi di dalamnya. DIA esa, tidak berbilang, tiada sekutu dan semua makhluk memerlukan dan bergantung dengan keesaanNYA.

Menghayati ALLAH AL-AHAD akan menjadikan kita hamba sejati yang bergantung harap terus kepada keesaan ALLAH YA AHAD.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Ahad yang Maha Esa, sesungguhnya seluruh kekuasaan di alam buana ini datang dariMu, Engkau diEsakan kerana tiada sesuatu yang wujud melainkan diwujudkan olehMu Ya Khaliq dan dihidupkan olehMu Ya Muhyi. Engkau diEsakan kerana milikMu lah seluruh kerajaan langit dan bumi Ya Malik Ya Malikul Mulk, seluruh kebesaran semua milikMu Ya Kabir Ya Mutakabbir, seluruh kemuliaan milikMu Ya Karim, Ya Majid, Ya Dzaljalaaliwalikram, seluruh ketinggian milikMu Ya ‘Aliy Ya Muta’ali, seluruh kesempurnaan milikMu ya Quddus ya Jalil, seluruh keagongan milikMu ya Adzim. Engkau ya Ahad satu2nya pemberi kasih sayang Ya Rahman Ya Rahim, tiada manusia yg boleh memberi kasih sayang melainkanMu.

Ya Ahad, Engkaulah satu-satunya sumber kebaikan Ya Barr, tiada kebaikan melainkan kebaikanMu, manusia hanya alatMu Ya Ahad, Ya Barr dalam menyebarkan kebaikanMu. Ya Ahad, dgn keEsaanMu juga Engkau Ya Hakam menghukum semua penzalim, orang yang kufur dan menentangMu. Tiada siapa dapat menghalang hukumanMu Ya Ahad. Engkau memutuskan sendiri orang-orang yang berhak menerima azabMu Ya Dharru Ya Muntaqim.

Engkaulah Ya Ahad satu-satu Raja dan Penguasa Padang Mahsyar, hari perhitungan Ya Muhsyi, hari hisab Ya Hasib, hari keadilan Ya Hakam Ya ‘Adl. Keputusan ke Syurga atau ke Neraka diputuskan olehMu sendirian tanpa campurtangan sesiapa Ya Ahad, pemilik, penetap dan pemutus segalanya. Ya Ahad yg Maha Esa, kami datang dipagi ini mengesakanMu dan mengakui hanya Engkau Tuhan yang memiliki segala kekuasaan, kerajaan, keputusan, keampunan, kemaafan, kelembutan, hukuman, azab dan nikmat.

82. AL ‘AFFUW

ALLAH YA ‘AFUWW Yang Maha Pemaaf melebur dosa dan menghapuskan sama sekali. ALLAH suka memaaf dan menghapuskan dosa. DIA tidak menghukum segera hamba-hambaNYA yang melakukan dosa agar mereka bertaubat dan memohon maaf kepada ALLAH. Walaupun Neraka itu wujud, tetapi jalan untuk menyelamatkan diri terlalu banyak.

Menghayati sifat AL-‘AFUWW akan melahirkan sifat pemaaf atas kesalahan orang terhadap kita. Ikutlah sifat pemaaf ALLAH, walau sebanyak mana dosa, akan dimaafkan ALLAH dengan sifat AL-AFFUW ALLAH.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Affuw Yang Maha Pemaaf, sesungguhnya Engkau memaafkan kesalahan dan kesilapan hambaMu ketika kami datang menadah tangan dan menangis di hadapanMu. Engkau Ya Affuw mengetahui dan memahami bahwa kami bukanlah sengaja ingin membuat kesalahan kepadaMu, kesalahan-kesalahan itu kami lakukan ketika kami terleka dan hati terlalai kepadaMu Ya Allah, ini semua tanda menunjukkan kami ini hanyalah seorang hamba yNg tidak berdaya dan sangat dhaif.

Ya Affuw, Engkau Maha Memaafkan, walau kesalahan kami sangat banyak, lebih banyak dari pasir dipantai, banyak dan luas lagi kemaafanMu Ya Allah. Ya Affuw, jadikan juga kami hamba yang pemaaf agar kami dapat bermaaf-maafan antara kami. Sesungguhnya kami ini hamba yang lemah, sekiranya Engkau tidak memberi kekuatan kepada kami Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, kami akan terus lemah dan ketika itu banyaklah kesilapan dan kesalahan yang kami lakukan kepadaMu Ya Allah dan kepada sesama kami.

Maka, maafkanlah kami Ya Affuw dan berikan kami energi untuk memaafkan sesama kami. Ya Affuw, seringkali kami tersalah kata, terlajak bicara terhadapMu Ya Allah dan terhadap sesama manusia, maka maafkanlah kami. Kadang-kadang terguris hati sesama kami, terluka dan tercalar hati-hati ini kerana tikaman lidah yang tajam, pandangan mata yang tajam, perbuatan yang penuh dengan kemarahan dan kekecewaan, maka Ya Allah Ya Affuw, hanya Engkau yang mampu menyapu luka-luka di hati-hati kami dengan penawar kemaafanMu Ya Affuw. Dengan kemaafanMu Ya Affuw, kami dapat terus hidup dengan penuh harapan untuk menempuh hari-hari yang mendatang memikul amanahMu menyebarkan kemuliaan dan ketinggian sifat pemaafMu Ya Affuw kepada jiwa-jiwa yang dalam kegelapan dan keputus-asaan.

83. AR ROUF

ALLAH YA RAUF Yang Maha Pelimpah Kasih mencipta alam ini dengan penuh limpahan kasih sayang. KasihNYA diberikan kepada seluruh makhluk walaupun makhluk itu tidak berterima kasih kepadaNYA. Tetapi kasih sayangNYA seringkali dalam bentuk ujian dan penderitaan bagi membersihkan hamba-hambaNYA supaya mereka dapat menerima cahaya dan kasihNYA.

Penghayatan kepada sifat AR-RAUF akan melahirkan seorang yang pemurah dan prihatin, dan diberi jalan oleh ALLAH YA RAUF untuk menolong orang lain.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Rauf, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih, Engkau kasih kepada hamba-hamba-Mu dengan memberi pelbagai keperluan hidup termasuk cahaya matahari, siang dan malam, air minuman, tanah yang terhampar, awan yang melindungi, cuaca yang nyaman, makanan, buahan, lauk pauk dan sayuran yang berkhasiat. Engkau Ya Rauf memberi kepada hambaMu kasihMu melalui ibubapa, suami/isteri, anak-anak, sahabat-sahabat yang menyayangi dan mengasihi. KasihMu Ya Rauf dapat dirasai ketika kami sujud, berzikir dan membaca Al Quran, dengan kasihMu Ya Rauf Ya Haq, Engkau memimpin kami di jalan yg benar.

Allahumma Ya Rauf, curahkan kasih-Mu kepada kami sekeluarga, masyarakat kami dan pemimpin-pemimpin kami, tanpa kasih-Mu dalam hati kami, kami tidak dapat hidup di dunia ini, akan merasa keseorangan, kebosanan, kesedihan dan kemurungan. Kasih-Mu memberi kekuatan dan semangat luar biasa kepada kami untuk meneruskan kehidupan ini sehingga pertemuan dengan-Mu nanti di Akhirat untuk menikmati kemuncak kasih-Mu Ya Rauf iaitu hadiah syurga-Mu.

84. MAALIKUL MULK

ALLAH YA MAALIKUL MULK Yang Maha Memiliki Kerajaan memiliki kerajaan alam semesta di langit dan di bumi, di dunia dan di akhirat dan DIA tidak merasa berat menguruskan dan mentadbir kerajaanNya. DIA tidak memerlukan sebarang bantuan dalam semua urusan tadbir kerajaanNYA dan DIA Raja yang sebenarnya. DIA memerintah dengan penuh keadilan. Di dunia DIA Ya Malikul Mulk memilih hamba-hambaNYA menjadi Raja bagi pihakNYA dan ALLAH mengambilnya kembali dengan menurunkan takhtanya bila tiba masanya. Di akhirat, ALLAH adalah Raja yang mutlak yang setiap makhlukNYA akan berlutut kepadaNYA.

Menghayati sifat YA MAALIKUL MULK akan menjadikan seseorang ketika diberi kekuasaan, menggunakan kekuasaan untuk kebaikan dan keadilan dan sentiasa menyedari kekuasaan itu hanya sementara dan akan diambil kembali oleh ALLAH dan sentiasa bertasbih kepada ALLAH.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Malikul Mulk, sesungguhnya Engkau Maha Memiliki Seluruh Kerajaan 7 lapisan langit, 7 lapisan bumi, alam nyata dan alam ghaib. Engkau Ya Malikul Mulk adalah Raja yang memerintah setiap kerajaan di alam dunia ini, raja-raja dan pemerintah di kalangan makhluk hanya alatMu semata-mata.

Engkau melantik alatMu mengikut kehendakMu. Sesungguhnya hambaMu yang berjiwa hamba lah yg paling layak menjadi alatMu dalam pentadbiran sesebuah kerajaan di alam dunia ini, namun ketika hambaMu umat islam sudah mencintai dunia dan kepentingan diri, Engkau Ya Hakam menghukum mereka dengan Engkau Ya Rofi' menaikkan hambaMu yang kufur dan musuhMu sebagai raja dan mengizinkan kezaliman berleluasa, agar umat Islam kembali menjadi abdiMu dan meninggalkan pengabdian kepada hawa nafsu dan dunia.

Ya Malikul Mulk, Engkaulah hakikatnya perdana menteri setiap negara, menteri di setiap kementerian, ketua jabatan disetiap jabatan, CEO setiap syarikat, ketua keluarga bagi setiap keluarga, pengurus setiap bank. Engkaulah yg menguasai semua pemerintahan di langit dan dibumi, Engkau Yaa Malikul mulk, Raja bagi setiap planet, setiap galaksi, setiap matahari, bintang-bintang. Engkau Raja setiap hutan belantara, Raja bagi harimau, ular, semut, kuman. Ya Malikul Mulk, Engkau Raja setiap pokok, tumbuhan, sungai, lautan, awan, angin. Ya Malikul Mulk, Engkau Raja yang menguasai bagi setiap jin, syaitan, iblis, dan segala makhluk halus. Engkau Ya Malikul Mulk adalah Raja, penguasa dan pemilik yang mutlak bagi setiap sesuatu yang mentadbir, mengurus dan mengatur dengan penuh kebijaksanaanMu Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid. Ya Malikul Mulk, kami menyerah diri kepadaMu sebagai khadamMu dalam pentadbiranMu dan KerajaanMu.

85. DZAL JALAALI WAL IKRAM

ALLAH YA DZAL JALAALI WAL IKRAM Yang Maha Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan, semua kesempurnaan, kemuliaan dan rahmat datang dariNYA. DIA mampu memberi dan mengambilnya kembali.

Menghayati sifat ALLAH YA DZAL JALAALI WAL IKRAM akan melahirkan insan yang sentiasa memuji memuja ALLAH sebanyak-banyaknya dengan lidah dan hatinya dan sentiasa menyedari bahawa kemuliaan dan kebesaran yang dikurniakan itu hanya sementara dan akan diambil kembali olehNYA pada bila-bila masa.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Dzal Jalaali Wal Ikram, sesungguhnya Engkau Pemilik seluruh kemuliaan, keagungan, kesempurnaan dan ketinggian. Ya Dzal Jalaali Wal Ikram, tiada sedikitpun kemuliaan dan keagungan kepada manusia, makhluk dan alam ini melainkan semuanya hanya ciptaan yang menerima daya-dayaMu semata-mata, ketika Engkau memberi daya, nampak seolah-olah mereka berdaya, ketika Engkau menghilangkan daya-dayaMu, jadilah makhluk itu fatamorgana, tiada wujud lagi.

Ya Dzal Jalaali Wal Ikram, kemuliaan dan kesempurnaanMu terlihat jelas pada alam dan makhluk ciptaanMu di angkasaraya dan dibumi. Jelas kelihatan daya-daya kemuliaanMu dan kehebatanMu pada hati yang bercahaya dipancari cahaya makrifahMu, dapat dirasai oleh hati yang dibuka hijab olehMu Ya Fattah. Ya Dzal Jalaali Wal Ikram, keagungan dan kemuliaanMu terdapat pada sekecil-lecil makhluk seperti kuman yang ketika Engkau memberi daya membunuh, kuman itu akan menjadi asbab mematikan manusia. KeagunganMu juga terdapat pada sebesar-besar ciptaanMu di alam yang nyata ini, galaksi yang terkandung berbilion bintang, blackhole yang dapat menelan planet-planet termasuk bumi ini.

Dan sesungguhnya alam nyata ini jika dibandingkan dgn keagunganMu pada alam yang ghaib, seumpama setitis air pada lautan yang luas tidak bertepi. Sesungguhnya tiada lafaz dapat dilafazkan oleh lidah ini bagi menyatakan keagungan, kemuliaan, kesempurnaanMu ya Allah. Ya Quddus Ya Jalil, bersihkan dalam hati kami sekiranya terdapat walau sebesar zarah rasa keagungan dan kehebatan milik diri ini kerana tiada makhluk di dunia ini yg mempunyai apa-apa kemuliaan dan keagungan melainkanMu Ya Dzal Jalaali Wal Ikram.

86. AL MUQSITH

ALLAH YA MUQSITH Yang Maha Menyeimbangkan, mencipta dengan penuh keseimbangan dan mengagumkan, harmoni dan seimbang penuh kesempurnaan. KeadilanNYA memberikan kekayaan kepada sebahagian manusia dan kemiskinan kepada sebahagian yang lain, begitu juga memberi kelemahan kepada sebahagian yang lain dan kekuatan kepada yang lain, DIA memberi anugerahNYA kepada setiap hambaNYA dengan tepat. ALLAH YA MUQSITH juga membalas setiap amal kebaikan, budi pekerti yang mulia dengan ganjaran yang penuh adil dan setimpal.

Menghayati sifat ALLAH AL-MUQSITH akan melahirkan insan yang sentiasa memperjuangkan keadilan, keharmonian dan kedamaian berteraskan kembali kepada ALLAH. Menghayati AL-MUQSITH juga akan menjadikan seorang mampu melihat keadilan ALLAH disebalik setiap kejadian dan mampu menikmati setiap ujianNYA.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Muqsith, sesungguhnya Engkau Maha Saksama dan Maha menyeimbangkan serta Maha Mengharmonikan. Engkau Ya Muqsith mengharmonikan perjalanan bulan, bintang dan matahari sehingga semuanya bergerak dengan gerakan yang harmoni dan seimbang, tidak tergelincir walau seinci pun planet-planet pada orbitnya, matahari tidak pernah mengatasi bulan, bulan tidak pernah mendahului matahari, semuanya bergerak penuh keseimbangan dan harmoni.

Semua binatang ciptaanMu Ya Khaliq Ya Muqsith hidup dalam ekosistem yang seimbang, rusa yg dimakan harimau, katak yang dimakan oleh ular menjadikan binatang hidup dengan penuh sistem keseimbangan, sebahagiannya menjadi makanan sebahagian yang lain. Tumbuhan yang mati menjadi baja kepada tumbuhan yang hidup, ada yang menjadi akar, batang, ranting dan pucuk, semuanya memainkan peranan masing-masinh menjadikan hidupan yang harmoni dan seimbang, itulah kehebatanMu Ya Muqsith. Engkau juga menyeimbangkan kehidupan manusia dengan memberi peluang kepada keperluan dunia dan keperluan akhirat. Engkau Ya Muqsith seimbangkan waktu bekerja dan waktu berehat. Keseimbangan kehidupan manusia menjadikan setiap hari ada manusia yang baru lahir dan ada yg mati.

Ya Muqsith, Engkau harmonikan kehidupan manusia dengan menjadikan sebahagiannya kaya dan sebagian miskin agar yang kaya boleh membantu yang miskin. Anak-anak yatim dijaga oleh ibu yang tiada anak, org-orang tua dijaga oleh org-orang muda, org-orang sakit dirawat oleh org-oran sihat, org-orang yang dalam kesempitan dilapangkan oleh orang-orang yang berkelapangan, begitulah seimbang dan harmoninya kehidupan manusia ciptaanMu Ya Muqsith.

Ya Allah ya Muqsith, jadikanlah setiap kehidupan dunia ini sebagai bekalan untuk Akhiratku, setiap lafazku sebagai zikir kepadaMu, setiap gerak kakiku sebagai ziarah demiMu, setiap saat mataku memandang, tiada yang ku lihat melainkan keseimbangan dan keharmonian aturanMu Ya Muqsith.

87. AL JAAMI’

ALLAH YA JAAMI’ Yang Maha Menghimpun akan menghimpunkan orang-orang yang telah mati dan dihidupkan kembali untuk dihitung oleh ALLAH YA MUHSI, dihisab oleh YA HASIB, dibalas oleh YA MUNTAQIM dan diadili oleh YA ‘ADL. Di hari penghimpunan, manusia akan sedar siapakah ALLAH sebenarnya yang mana di dunia ini mereka tidak takuti akan azabNYA, tidak bersyukur akan nikmatNYA. Di hari penghimpunan ini, manusia yang sentiasa ingat ALLAH akan mendapat perhatian istimewa dariNYA.

Menghayati sifat ALLAH YA JAAMI’ akan menjadikan seseorang berusaha untuk menyatukan orang-orang yang berpisah dan berkelahi. Bergantung dgn ALLAH ALLAH YA JAAMI’ mampu mengumpulkan hati-hati yang terpisah.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Jaami', sesungguhnya Engkau Maha Menyatukan, Engkau menyatukan planet-planet di dalam galaksi masing-masing. Ya Jaami', Engkau menyatukan galian-galian dalam tanah, Engkau menyatukan pelbagai jenis binatang dan tumbuhan dalam satu hutan. Engkau menyatukan jutaan sel dalam satu tubuh manusia. Ya Jaami', Engkau menyatukan hati-hati manusia untuk bersatuhati dalam satu jemaah, satu dasar perjuangan, satu fikrah dan satu kaedah. Engkau Ya Jaami' menyatukan pekerja dalam satu organisasi, Engkau menyatukan ibu, ayah dan anak-anak dalam satu keluarga, Engkau menyatukan 2 hati dalam satu perkahwinan.

Engkau Ya Jaami' menyatukan beberapa perkataan dalam satu ayat, Engkau menyatukan kumpulan-kumpulan manusia dalam satu bahasa, satu bangsa dan satu budaya. Ya Jaami' Engkau juga menyatukan hati-hati hamba yang mencintaiMu dalam satu ingatan dan rindu kepadaMu, di dunia hati yang diikat dalam ingatan berterusan tanpa sesaat pun lupa kepadaMu, di Akhirat akan bersatu dengan roh-roh kekasih Allah untuk bertemu dengan kekasih sejati Ya Wadud. Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Jaami', satukan hati-hati kami sekeluarga, dengan sanak saudara, masyarakat dan pemimpin kami dengan kasih sayangMu agar kami dapat pimpin memimpin di atas jalan taqwaMu Ya Haq Ya Barr.

88. AL GHONIY

ALLAH YA GHONIY Yang Maha Kaya memiliki seluruh kekayaan langit dan bumi. Kekayaan yang ada pada orang kaya itu adalah kekayaanNYA. DIA mampu memberi kekayaan kepada sesiapa yang DIA kehendaki dan mengambil kembali kekayaan tersebut. Kekayaan ALLAH tidak mampu dilihat dengan mata kasar kerana yang nampak itu hanyalah terlalu sedikit dari kekayaanNYA yang ada.

Menghayati sifat ALLAH YA GHONIY akan melahirkan manusia yang sentiasa merasa cukup dengan rezeki dan anugerah ALLAH kepadaNYA yang menyebabkan mereka tidak meminta-minta kepada manusia. Sebahagian hamba ALLAH yang ALLAH lantik sebagai wakil YA GHONIY ketika diberikan kekayaanNYA, mereka akan mengalirkan kekayaan itu kepada mereka yang memerlukan.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Ghoniy yg Maha Kaya, sesungguhnya seluruh kekayaan di alam buana ini adalah kekayaanMu, selain dari Mu adalah fakir. Sesungguhnya kekayaan yang ada pada manusia adalah kekayaanMu, tiada sezarah pun kekayaan manusia, semuanya amanah dariMu Ya Ghoniy untuk digunakan bagi mengerjakan amal soleh dan amal ibadah. Setiap kekayaanMu, Ya Ghoniy yang dipinjamkan kepada manusia akan dihitung dan dihisab olehMu Ya Ghoniy Ya Muhsyi Ya Hasib. Dan Engkau Ya Ghoniy Ya Hakam akan menghukum bagi setiap salahlaku terhadap kekayaanMu.

Ya Ghoniy, kekayaanMu terdapat di dalam bumi, tujuh lapisan bumi, di atas langit yang 7 lapis. KekayaanMu di alam nyata dan alam ghaib, kekayaanMu tidak mampu dihitung oleh manusia dan dibayangkan dengan akal yang cetek ini. Allahumma Ya Ghoniy, bimbing kami untuk menggunakan kekayaanMu ini untuk agendaMu Ya Baari'. Ya Ghoniy, jauhkan ku kekayaan yang membuatku lalai kepadaMu.

89. AL MUGHNI

ALLAH YA MUGHNI Yang Maha Pemberi Kekayaan suka memberi kekayaan kepada hamba-hambaNYA. Tetapi kekayaan ALLAH bukan hanya dalam bentuk harta benda, tetapi juga DIA mampu memberi kekayaan jiwa sehingga sesiapa yang dikurniakan kekayaan jiwa, mereka akan menjadi seorang yang redha dan tenang dalam hidupNYA.

Menghayati sifat YA MUGHNI akan melahirkan insan yang suka membahagikan kekayaan yang ALLAH YA MUGHNI berikan kepadaNYA kepada orang lain yang memerlukan. Mereka sama sekali tidak merasakan yang mereka ini kaya dan mempunyai sifat dermawan, kerana menyedari semua datang dari ALLAH.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Mughniy, sesungguhnya Engkau maha memberi kekayaan, Engkau memberi kekayaan ilmu makrifah kepada sesiapa yang Engkau dekatkan, Engkau Ya Mughniy memberi kekayaan Syurga Akhirat kepada sesiapa yang Engkau sayangi, Engkau Ya Mughniy memberi kekayaan dunia yang hina melimpah ruah kepada sesiapa yang Engkau hinakan.

Ya Mughniy, Engkau memberi rasa kaya dalam jiwa hambaMu yang Engkau cintai sehingga hidupnya setiap saat memberi kepada orang yang memerlukan, tiada disimpan, tiada dikumpul, kekayaanMu hanya lalu seperti lalunya air sungai, memberi manfaat kepada manusia sekeliling.

Ya Allah ya Mughniy, kurniakan kami kekayaan makrifah dan saat indah bertemu denganMu di Akhirat nanti, jauhkan kami dari kekayaan dunia yang melalaikan yang hina dan rendah disisiMu, jadikan setiap sen duit yang lalu melalui diriku memberi manfaat kepada ummah.

90. AL MAANI’

ALLAH YA MAANI’ Yang Maha Mencegah sentiasa mencegah hamba-hamba pilihanNYA daripada melakukan kemaksiatan kepadaNYA. ALLAH YA MAANI’ seringkali mencegah dengan cara memberi ujian kesusahan, kesempitan dan kesakitan ketika hambaNYA lalai kepadaNYA.

Menghayati sifat YA MAANI’ akan menjadikan kita manusia yang suka mencegah perkara yang mungkar yang berlaku di sekeliling kita dengan cara yang penuh hikmah yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W. Menghayati sifat YA MAANI’  juga menjadikan seseorang itu sentiasa bergantung dan berlindung dengan pencegahan ALLAH daripada penyelewengan, kejahatan dan kelalaian.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Maani' Yang Maha Mencegah, Engkau mencegah hambaMu dari dosa dan kemaksiatan dengan mendatangkan peringatan demi peringatan melalui RasulMu, KitabMu dan hadis NabiMu. Engkau juga mencegah kami dari tersasar dari jalan syurga dengan sentiasa menarik kami dengan pelbagai peristiwa yang Engkau Ya Khaliq ciptakan dan Engkau Ya Baari' agendakan dan Engkau Ya Haadi bimbing kami agar kami sentiasa berada diatas jalanMu yang lurus, Ya Haq.

Ya Allah Ya Maani', Engkau mencegah kami dari leka ketika hidup kami lapang dgn mendatangkan sedikit kesempitan agar dengan kesempitan itu, hati ini ingat kepadaMu. Begitu juga Engkau Ya Maani' mencegah hambaMu yang memegang jawatan yang tinggi daripada leka dan lalai dengan menjatuhkan mereka seketika agar hati mereka tidak lupa kepadaMu, sesungguhnya Engkaulah Ya Rafi' yang menaikkan manusia ke suatu darjat dan Engkau Ya Khafidh menjatuhkan manusia kepada darjat yg rendah.

Allahumma Ya Maani', Engkau mencegah hambaMu dari azab api neraka dengan membasuh kotoran-kotoran yang melekat pada roh kami dengan sedikit kesakitan dunia dengan penuh kelembutan, kesantunan dan kasihMu Ya Latif Ya Halim Ya Rauf. Allahumma Ya Mani', kami redha diatas apa jua peristiwa yang Engkau datangkan kepada kami agar kami dicegah dari azab siksa yang sangat dahsyat di akhirat nanti. Ya Zohir, nampakkan pada pandangan matahati kami yang Engkau sentiasa mencegah kami dari kemurkaanMu.

91. AL DHARR

ALLAH YA DHARR Yang Maha Pemberi Derita mampu memberi penderitaan kepada hamba-hambaNYA bagi mengingatkan hambaNYA tentang kesilapan yang dilakukan, memberi hukuman kepada hambaNYA yang memohon taubat kepadaNYA agar memberikan pengajaran kepadaNYA dan sebahagian dari proses penyucian dari dosa yang telah dilakukan. ALLAH YA DHARR bukan memberi penderitaan kerana benciNYA DIA kepada hamba-hambaNYA, tetapi lebih kepada hukuman dan pelajaran kepada hambaNYA agar mereka insaf dengan kesalahan yang dilakukanNYA.

Menghayati ALLAH YA DHARR akan melahirkan manusia yang redha dengan penderitaan yang diberikan oleh Ya Dhoorr serta mengambil pelajaran daripada penderitaan itu agar tidak lagi melakukan kesilapan pada masa akan datang.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Dharr, sesungguhnya Engkau Maha Memberi Mudarat, tiada siapa makhluk yang boleh memberi mudarat melainkanMu Ya Dharr. Makhluk sifatnya lemah dan tiada apapun daya upaya dan seluruh daya yang ada pada makhluk adalah daya-dayaMu Ya Allah. Ketika manusia takut kepada kejahatan manusia dan jin dan tidak takut kepadaMu Ya Allah Ya Dharru, Engkau Ya Hakam memberi hukuman melalui makhlukMu agar manusia kembali beriman kepadaMu Ya Allah.

Sesungguhnya tiada daya pada bomoh dan jin, daya memberi mudarat hanyalah ada padaMu Allah Ya Dharr. Api tiada boleh membakar, Engkau Ya Dharr yang memberi kesan terbakar melalui api. Pisau tiada daya menghiris, Engkau Ya Dharr yang memberi kesan hirisan melalui pisau. sakit jantung, darah tinggi, kencing manis, tidak boleh memberi mudarat kepada manusia, tetapi Engkau Ya Dharr yang memberi mudarat itu kerana kasih kepada hambaMu.

Ya Dharr, masukkan rasa gerun kepadaMu dalam jiwa kami kepada kemudaratan di NerakaMu agar kami taat kepadaMu di du nia ini.

92. AL NAAFI’

ALLAH YA NAAFI’ Yang Maha Pemberi Manfaat mampu memberikan manfaat kepada hamba-hambaNYA. Setiap manfaat yang diterima oleh setiap manusia datangnya dari ALLAH YA NAAFI. DIA mampu memberi manfaat dan mampu menarik kembali manfaat dengan memberikan mudarat.

Menghayati sifat AN-NAAFI’ akan melahirkan insan yang sentiasa ingin memberikan manfaat kepada orang lain bagi membantu orang lain dalam menghadapi masalah hidup mereka. Kehadiran mereka akan mengembirakan orang sekeliling kerana mereka mendapat manfaat dengan kehadirannya.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Naafi', sesungguhnya Engkaulah yang Maha Memberi Manfaat dan kebaikan kepada hamba-hambaMu. Tiada siapa dapat menahan manfaat dariMu walau seluruh manusia membenci dan cuba menghalangnya. Manfaat dariMu untuk Akhirat Engkau peruntukkan untuk orang-orang beriman dan seringkali juga Engkau anugerahkan sedikit mudarat di dunia untuk manfaat di Akhirat agar kami sentiasa ingat kepadaMu dan bersyukur atas kurniaanMu.

Ya Razzaq Ya Naafi', jadikan rezeki yang Engkau kurniakan kepada kami memberi manfaat kepada ummah di dunia ini. Ya Allah Ya Muhyi Ya Naafi', jadikanlah hidup kami ini memberi manfaat kepada ummah. Ya Allah Ya Baari' Ya Naafi', agendakan agendaMu yang bermanfaat bagi kami dunia dan akhirat dan agenda kami sebagai khalifahMu memberi manfaat kepada ummah sekeliling kami. Jauhkan kami dari lidah yang memudaratkan orang lain, perbuatan yang memudaratkan orang lain, lindungi kami Ya Hafiz Ya Muhaimin Ya Nafi'. Jgnlah Engkau keluarkan dari kami melainkan kebaikan dan manfaat utk ummah.

93. AN NUUR

ALLAH YA NUUR Yang Maha Bercahaya mampu memberikan cahaya kepada jiwa manusia yang mana jiwa yang mendapat cahaya ALLAH pasti mendapat bimbingan dan cinta ALLAH. ALLAH juga memberikan cahayaNYA kepada kehidupan di bumi dengan memancarkan cahaya AN-NUURNYA melalui matahari. DIAlah sumber semua cahaya di seluruh alam semesta ini.

Menghayati sifat AN-NUUR ALLAH akan melahirkan manusia yang mampu menjadi penerang kepada orang lain dalam membantu mereka menunjuk jalan yang benar. Tetapi sesungguhnya cahaya itu adalah cahaya ALLAH YA NUUR dan hidayah itu adalah hidayah ALLAH YA HAADI. Jiwa yang bercahaya juga akan sentiasa berhati-hati dengan larangan ALLAH dan sentiasa melakukan ketaatan kepadaNYA.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Nuur, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Memancar Cahaya, Engkau memancar cahaya ke alam buana melalui matahari untuk kehidupan manusia, tumbuhan dan binatang. Engkau Ya Nuur juga memancar cahayaMu di dalam hati manusia, dengan cahayaMu itu manusia mengenal kebenaran dan kebatilan, dengan cahayaMu, jelaslah jalan ke syurga dan jalan ke neraka. Dengan cahaya petunjukMu Ya Nuur Ya Haadi, hamba-hambaMu beriman dan hidup bersyariat serta dapat rukuk dan sujud kepadaMu.

Dgn cahayaMu di hati, nampaklah Nama dan Sifat-sifatMu di sebalik alam ini. Pokok-pokok yang tumbuh segar menceritakan tentangMu Ya Muhyi, hujan turun menceritakan tentangMu Ya Razzaq, sakit dan rawatan menceritakan tentangMu Ya Salam Ya Fattah. Pertukaran malam dan siang menceritakan tentangMu Ya Baari' yang mengatur siang dan malam. Kasih sayang antara manusia memperkenalkanMu Ya Rahman Ya Rahim Ya Rauf Ya Halim.

Allahumma Ya Nuur, dayaMu terserlah pada pandangan matahatiku ketika hatiku dimandikan dengan pancaran cahaya hidayah dan cahaya makrifah. Namun ketika cahayaMu padam, merabalah daku mencariMu Ya Allah, tersesatlah hambaMu ini sekiranya cahayaMu dihati ini Engkau padamkan. Oleh itu Ya Allah Ya Baaqi’ Ya Nuur, kekalkan cahayaMu dalam hatiku agar daku dapat berjalan menujuMu dalam mencari kasih dan cintaMu Ya Rahman Ya Rahim Ya Wadud.

94. AL HAADI

ALLAH YA HAADI Yang Maha Memberi Petunjuk memberi petunjuk dan hidayah kepada hamba-hamba pilihanNYA. DIA sahaja yang mampu memberi petunjuk, bimbingan dan hidayah kepada jalan yang lurus. Sekiranya YA HAADI tidak memberikan hidayah, tiada siapa yang mampu memberiNYA, maka akan sesatlah seseorang yang tidak dibimbing ALLAH YA HAADI.

Menghayati sifat AL-HAADI akan melahirkan seseorang hamba yang bergantung penuh dengan hidayah dan bimbingan ALLAH, merelakan dirinya dipimpin ALLAH YA HAADI walau jalan itu mendapat cemuhan dan fitnah daripada manusia. Penghayatan kepada sifat AL-HAADI akan menjadikan seseorang itu ingin mengajak manusia lain kepada mendekatkan diri kepada ALLAH sehingga mampu diberi hidayah dan bimbingan dari ALLAH YA HAADI.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Haadi, sesungguhnya Engkau Maha Memberi Petunjuk. Engkau menerangkan dalam Al QuranMu, 'Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada org yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang yang mau menerima petunjuk'(surah Al Qashash:56).

Sesungguhnya tanpa petunjukMu Ya Haadi, kami akan tersasar dari kebenaran, ditipudaya oleh syaitan yang sentiasa datang kepada kami dari depan, belakang, kiri dan kanan. Ya Allah ya Hafiz Ya Muhaimin, lindungi dan pelihara hati kami dari bisikan syaitan yang sentiasa mengajak kami kepada dosa dan maksiat. Kami sesungguhnya sangat memerlukan pimpinan dan petunjukMu Ya Allah Ya Haadi. Jauhkan kami Ya Haadi dari meletakkan pergantungan kepada manusia dan makhluk dalam membimbing kami, sesungguhnya manusia itu bersifat lemah, jahil lagi dhaif, tiada daya upaya untuk membimbing, diri sendiri pun tak mampu membimbing, apatah lagi org lain.

Engkau Ya Haadi membimbing kami melalui ayat-ayat QuranMu, maka berilah kami faham ayat-ayat QuranMu agar kami dapat hayati dalam kehidupan kami, sesungguhnya Engkaulah Maha Guru yang hakiki Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid, kami hambaMu yang jahil. Ya Haadi, pimpinlah kami diatas jalan baginda Rasulullah s.a.w, akhlakkan kami dengan akhlak baginda, sesungguhnya Engkaulah pemilik akhlak mulia dan sifat terpuji, Ya Majid Ya Hamid. Ya Haadi Ya Haq Ya Barr Ya Rahman Ya Rahim, bimbinglah kami atas jalan hidup Ar Rasul s.a.w, kehidupan yang benar, penuh kebaikan dan kasih sayangMu Ya Allah.

Ya Haadi Ya Haq Ya Adl jadikan kami pejuang agamaMu yang terus menyambung perjuangan Rasulullah s.a.w bagi menegakkan kebenaran dan keadilan.

95. AL BADI’

ALLAH YA BADI’ Yang Maha Pencipta Keindahan mencipta alam ini penuh dengan keindahan dan kecantikan. Manusia harus merenungi keindahan ciptaan ALLAH dan memuja memuji ALLAH atas kehebatanNYA.

Menghayati sifat Al-Badi’ akan melahirkan insan yang suka keindahan dan kekemasan. DIA akan menjadi keindahan jiwa sambil menjaga keindahan sekelilingNYA.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Badi', sesungguhnya Engkaulah yang Maha Cantik lagi mencipta kecantikan. Seluruh kecantikan di alam buana ini adalah kecantikan ciptaanMu Ya Badi'. Engkau juga Ya Badi' mengurniakan kecantikan akhlak kepada hamba-hambaMu, kecantikan budi bicara, kecantikan ibadah dan kecantikan jiwa seorang hamba sejati.

Ya Allah Ya Majid Ya Badi', kurniakan kami budi pekerti yang cantik, Ya Baari' Ya Badi', aturkan lidah kami dengan tuturkata yang cantik dan hasil kerja yang cantik. Sesungguhnya kecantikan budi seorang hambaMu kepada Mu Ya Allah Ya Badi' yang mencipta kami dengan penuh kecantikan adalah sujud dipagi hari sambil memujiMu dengan Nama2Mu, sentiasa memohon keampunan dan taubat kepadaMu Ya Ghaffar Ya Tawwab.

Kecantikan budi kami kepada Rasul JunjunganMu adalah berakhlaknya kami dengan akhlak baginda yang cantik, hidup dengan keindahan hidup seorang abid di pagi hari, mujahid di siang hari. Ya Allah Ya Baaqi Ya Badi', sebagaimana cantiknya alam ciptaanMu ini, kekalkan kami dalam kecantikan akhlak terhadapMu, terhadap RasulMu, terhadap kedua ibubapa kami, suami/isteri kami, anak-anak kami, sahabat-sahabat kami, masyarakat dan pemimpin kami.

96. AL BAAQI’

ALLAH YA BAAQI Yang Maha Kekal akan tetap kekal, tidak akan hancur dan musnah. Sebaliknya makhluq ciptaanNYA akan pasti hancur dan musnah satu hari nanti dan bersifat fana’. DIA YA AKHIR tidak ada pengakhiran.

Menghayati sifat YA BAAQI akan menjadikan seorang hamba itu insaf tentang kefana’an dan kehancuran diri dan dunia ini yang akan menjadikannya sentiasa ingat akan kematian dan pengakhiran yang akan dihadapiNYA dan hari-hari pertemuan dengan ALLAH S.W.T. dan dengan itu akan memberi semangat kepadaNYA untuk taat kepada perintah ALLAH dan menjauhi setiap laranganNYA. Menghayati sifat AL-BAAQI juga akan melahirkan insan yang berusaha bersungguh-sungguh membuat kebaikan dan kebajikan akan dapat memberi manfaat yang berkekalan walaupun selepas kematiannya.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Baaqi’ yang Maha Kekal, hanya Engkau yang kekal, yang lain dariMu akan musnah, hilang dan fana'. Ya Baaqi, kami semua akan musnah, mati dan meninggalkan segalanya walaupun suami/ister dan anak-anak yang disayangi, kami akan pergi meninggalkan harta benda dan wang ringgit walau jutaan. Tiada sesuatu yang kekal di dunia ini melainkanMu ya Allah Ya Baaqi’.

Ya Allah Ya Baaqi, hanya cintaMu yang kekal, cinta manusia akan musnah dan hilang. Maka, oleh itu kami memilih untuk mencintaiMu Ya Baaqi Ya Wadud. Kami insaf, hati ini dicipta olehMu Ya Khaliq hanya untuk satu cinta, oleh itu kami memilih cintaMu dan mengeluarkan cinta manusia ke genggaman kami. Cinta manusia tidak kekal, ia seumpama fatamorgana, pada hakikatnya tidak wujud sama sekali, hanya persangkaan dan tipudaya syaitan semata-mata.

Cinta sejati yang kekal abadi adalah cintaMu Ya Wadud Ya Baaqi’. Ya Allah Ya Baaqi, hanya Engkau yang kekal, wang ringgit dan hartabenda yang ada pada kami akan musnah dan hilang, ia semua seperti fatamorgana yang tidak pernah wujud, makin dikejar makin hilang. Maka Ya Allah Ya Baaqi’ Ya Wadud, kekalkan cintaMu dihati kami, kekalkan iman kepadaMu dihati kami Ya Baaqi Ya Mukmin. Kekalkan kami dalam kebenaranMu Ya Baaqi’ Ya Haq. Kekalkan kami dalam kebaikanMu Ya Baaqi’ Ya Barr, kekalkan kami dalam perlindunganMu Ya Baaqi’ Ya Hafiz Ya Muhaimin.

Kekalkan kami dalam bimbinganMu, Ya Baaq’i Ya Haadi. Kekalkan roh kami dalam mandian cahaya makrifatMu agar setiap saat kami dapat merasai kehadiranMu dalam hidup kami, agar kami kekal dalam ingatan kepadaMu, sesungguhnya setiap kehendak itu adalah kehendakMu Ya Qodir, setiap peristiwa itu ciptaanMu Ya Khaliq, setiap yang berlaku itu agendaMu Ya Baari', setiap sakit itu tanda cintaMu Ya Wadud. Ya Qobidh, setiap kesempitan dunia itu adalah untuk kelapangan akhirat kami Ya Basith. Ya Allah Ya Baaqi Ya Nuur kekalkan kami dalam cahaya MakrifahMu.

97. AL WARITS

ALLAH YA WARITS Yang Maha Mewarisi, mewarisi segala apa yang ada di alam semesta ini kerana DIAlah yang memiliki dan semuanya akan kembali kepadaNYA. DIA YA WARITS berhak mewariskan apa sahaja kepada siapa sahaja. ALLAH YA WARITS mewariskan syurga kepada hambaNYA yang bertaqwa dan sebaliknya DIA mewariskan hukuman kepada hambaNYA yang melakukan kejahatan. YA WAARITH mewariskan dunia ini untuk hamba-hambaNya yang beriman yang diberi daya keimanan dan kejujuran YA MUKMIN untuk diurus dan ditadbir dengan daya YA WAALI YA WAKIL dengan penuh kebijaksanaan YA ‘ALIM YA HAKIM YA RASHID yang berasaskan Al Quran dan hadis, bersama kreativiti YA KHALIQ, YA BAARI', YA MUSOWWIR.

Penghayatan kepada sifat YA WARITS akan melahirkan manusia yang memikul agenda ALLAH YA BAARI', memegang amanah warisan khazanah bumi dan langit, tiada sezarahpun agenda peribadi dan keinginan dunia singgah dihatinya, segalanya diletakkan di genggaman, digenggam kuat dgn kekuatan ya Aziz ya Qowiy ya Matin, amanah dalam melakukan kebaikan, memberi sedeqah dan amal jariah lainnya.

BICARA HATI HAMBA

Allahumma Ya Warits, Engkau Maha Mewarisi. Engkau mewarisi SyurgaMu kepada hamba-hambaMu yang beriman, Engkau mewarisi NerakuMu kepada hamba-hambaMu yang kufur.

Engkau Ya Warits mewarisi KerajaanMu dan kekuasaanMu di dunia ini kepada hamba-hambaMu yang beriman dan bertaqwa untuk diuruskan mengikut hukum hakamMu. Namun ketika hamba-hambaMu mencintai dunia dan tidak mencintaiMu, Engkau Ya Warits mewarisi KerajaanMu kepada hamba-hambaMuyang kufur dan zalim sebagai hukuman kepada manusia yang tidak beriman kepadaMu.

Ya Allah Ya Warits Ya Mukmin masukkanlah iman dalam jiwa kami agar kami dapat mengabdi diri kepadaMu untuk menerima warisanMU dalam mengurus alam ini.

98. AR RASHID

ALLAH YA RASHID Yang Maha Pintar dan Maha Cerdas , pandai dan cerdik dalam memberi petunjuk kepada hambaNYA searah kebaikan dan dengan kepintaranNYA YA RASHID menyelesaikan segala permasalahan makhlukNYA. Alam, makhluk, manusia dan peristiwa di dunia ini memperkenalkan kepintaran Allah dalam mengurus dan mentadbir. YA RASHID merupakan guru terhebat dan tertinggi yang mengajar kita menghadapi kehidupan ini mengikut kehendakNYA dan seterusNYA mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

Menghayati sifat YA ROSHID melahirkan manusia yang hatinya penuh tawakkal kepada ALLAH. Memulakan sesuatu pekerjaan dengan memohon perlindungan dari ALLAH, kemudian melakukannya dengan tekun. Hasil daripada kurniaan YA RASHID akan melahirkan hati yang cintakan keimanan dan ketaatan dan benci kepada kekafiran dan kederhakaan.

BICARAHATI HAMBA

Allahumma Ya Rashid Yang Maha Pintar dan Cerdas,  setiap ciptaanMu dan peristiwa dalam hidup kami memaparkan kepintaran dan kecerdasanMu. KepintaranMu banyak yang terbalik dari apa yang kami, acap kali dengan akal kami yang cetek dan jahil ini kami tersilap faham dan tersilap tafsir akan peristiwa-peristiwa. Sngguh tanpa suluhan cahaya MakrifahMu Ya Nuur sukar bagi kami memahami kepintaranMu yang penuh hikmah.

 Kehidupan dan kematian yang berlaku setiap hari, itulah caraMu Ya Allah Ya Rashid menyeimbang dunia ini. Seandainya kadar kelahiran terus berlaku dan kematian pula tidak wujud, akan penuhlah bumi ini dan tidaklah  dapat bumi ini menampung semua makhluk-makhluk. Ketika ada kawasan tanah terbiar, Engkau Ya Rashid tumbuhkan pokok-pokok yang kami katakan semak, hakikatnya pokok-pokok itu amat diperlukan untuk menghasilkan oksigen kepada kehidupan. Keseimbangan alam ini dipelihara oleh Ya Hafiz Ya Muhaimin dengan kehijauan pokok-pokok.

Atas KepintaranMu Ya Rashid orang-orang tua kembali menjadi seperti kanak-kanak, semua ini Engkau jadikan agar  anak-anak dapat berbakti, membelai dan membalas budi ibubapa mereka sepertimana ibubapa mereka membelai mereka semasa kecil. Denan ini Engkau  Ya Allah Ya Rashid Ya Fattah Ya Razzaq bukakan pintu-pintu syurga buat ibubapa dan anak-anaknya.

Ketika mana manusia lalai dengan kerja dakwah, mengajak kepada kebenaran dan mencegah kemungkaran, Engkau Ya Rashid mencipta gejala sosial agar masyarakat bekerjasama membenterasnya, dengan itu dapatlah kami melakukan kerja-kerja dakwah, ini semua tanda kasihMu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Fattah Ya Razzaq membuka pintu syurga buat kami.

Engkau Ya Rashid menyeimbangkan kelapangan dan kesempitan dalam hidup manusia. Engkau Ya Basith yang Maha Melapangkan, melapangkan rezeki wang ringgit supaya manusia boleh berbakti, dan ketika manusia leka dan lalai dengan wang ringgit itu, Engkau Ya Qobidh hidangkan kesempitan agar manusia kembali insaf atas kelalaian itu dan redha atas teguranMu dan terus datang mendekatiMu memohon dan mengharap keampunanMu Ya Ghaffar Ya Ghaffur Ya Tawwab dan setelah diampuni olehMu, dilimpah kelapangan lagi oleh Ya Basith, dengan itu hati menjadi bersyukur. Itulah kepintaranMu Ya Rashid dalam mendidik hambaMu dalam hidup agar sentiasa dalam redhaMu.

Apa yang kami sangkakan bala dan musibah itu sebenarnya kasih sayangMu Ya Rahman Ya Rahim kepada kami agar kami dapat berjalan atas jalan SyurgaMu dengan caraMu Ya Rashid yang maha pintar dan cerdas. Ya Allah Ya Qohhar Ya Rashid tundukkanku kepada kepintaranMu Ya Rashid dan bimbingku Ya Haadi agar dapat menyelesai masalah ummah hari dengan cahaya kepintaranMu Ya Nuur Ya Rashid dalam meniti jalan kehambaan dan kekhalifahan.

99. AS SOBUR

ALLAH YA SOBUR Maha Sabar dalam segala tindakanNYA. Ya Sobur tidak tergesa-gesa dan tidak terburu-buru dalam mengambil apa jua tindakan terhadap makhluqNYA hatta manusia yang melakukan dosa juga diberi peluang oleh ALLAH untuk insaf dan bertaubat, tidak dihukum serta merta. Segala yang ALLAH Ya Sobur lakukan tepat pada waktunya dengan cara yang sebaiknya dan sepatutnya.

Menghayati sifat Ya Sobur akan melahirkan manusia yang sabar dalam mengharungi kehidupan, tidak tergesa-gesa dan cermat dalam mengambil apa jua tindakan. Orang yang bersifat dengan As-Sobur akan mampu mengawal hawa nafsu. Pahala yang besar dikurniakan kepada orang yang sabar menghadapi hawa nafsu dan ketika menghadapi musibah seperti kemiskinan, kemalangan dan penyakit. Kesabaran yang hakiki akan melahirkan rasa nikmat mengharungi kesusahan, penderitaan, musibah dan kesulitan kerana sedar ianya semua datang dari ALLAH sebagai ujian menguji kesabaran seseorang hambaNYA.

BICARA HATI HAMBA

Dalil[sunting | sunting sumber]

Berikut merupakan beberapa dalil yang terkandung di dalam al-Quran dan hadis tentang Asmaul Husna:

  • "Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Dia mempunyai Asmaul Husna (nama-nama yang baik)." - (al-Quran, Surah Thaa-Haa : 8)
  • Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah al-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai Asmaul Husna (nama-nama yang terbaik) dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam solatmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua itu" - (al-Quran, Surah al-Israa': 110)
  • Dari Abu Huraira r.a.: Nabi SAW bersabda: "Allah itu memiliki sembilan puluh sembilan nama yang bagus. Barang siapa yang mampu menghafalnya, maka dia akan masuk syurga. Sesungguhnya Allah itu ganjil [esa] dan Dia menyukai [bilangan] yang ganjil." - Sahih Bukhari[1]

Asmaul Husna[sunting | sunting sumber]

No. Nama Arab Maksud
1 Allah الله Allah [Nama khas Tuhan]
2 al-Rahman الرحمن Yang Maha Pe­mu­rah dan Yang Memberi Rahmat[2]
3 al-Rahim الرحيم Yang Maha Pengasih kepada semua makhluk
4 al-Malik الملك Yang Maha Memiliki Segala Ke­kuasaan
5 al-Quddus القدوس Yang Maha Suci
6 al-Salam السلام Yang Maha Sejahtera
7 al-Mukmin المؤمن Yang Maha Melimpahkan Ke­aman­an dan Kesejahteraan
8 al-Muhaimin المهيمن Yang Maha Mengawal
9 al-Aziz العزيز Yang Maha Berkuasa dan Perkasa
10 al-Jabbar الجبار Yang Maha Perkasa
11 al-Mutakabbir المتكبر Yang Maha Memiliki Segala Kebesaran
12 al-Khaliq الخالق Yang Maha Pencipta Sekalian Makhluk
13 al-Barik البارئ Yang Maha Pencipta Makhluk
14 al-Musawwir المصور Yang Maha Menentukan Ben­tuk Rupa Makhluk-Nya
15 al-Ghaffar الغفار Yang Maha Mengampuni
16 al-Qahhar القهار Yang Maha Gagah Perkasa
17 al-Wahhab الوهاب Yang Maha Pemberi
18 al-Razzaq الرزاق Yang Maha Memberi Rezeki
19 al-Fattah الفتاح Yang Maha Pembuka
20 al-Alim العليم Yang Maha Mengetahui
21 al-Qabid القابض Yang Maha Pengekang
22 al-Basit الباسط Yang Maha Melapangkan
23 al-Khafid الخافض Yang Maha Merendahkan Darjat Seseorang
24 al-Rafik الرافع Yang Maha Meninggi­kan Darjat
25 al-Muiz المعز Yang Maha Memuliakan
26 al-Muzil المذل Yang Maha Menghina Musuh-Nya
27 al-Samik السميع Yang Maha Mendengar
28 al-Basir البصير Yang Maha Melihat
29 al-Hakam الحكم Yang Maha Menentukan Hu­kum­­an
30 al-Adl العدل Yang Maha Adil
31 al-Latif اللطيف Yang Maha Lemah Lembut dan Menge­tahui Segala Sesuatu Sehalus-halusnya
32 al-Khabir الخبير Yang Maha Sedia Mengetahui
33 al-Halim الحليم Yang Maha Penyantun dan Pe­nya­bar
34 al-Azim العظيم Yang Maha Agung
35 al-Ghafur الغفور Yang Maha Sedia Mengampuni
36 al-Syakur الشكور Yang Maha Meng­gandakan Balasan
37 al-Ali العلى Yang Maha Tinggi (Luhur)
38 al-Kabir الكبير Maha Besar
39 al-Hafiz الحفيظ Yang Maha Memelihara
40 al-Muqit المقيت Yang Maha Menyediakan Segala Keperluan Makhluk-Nya
41 al-Hasib الحسيب Yang Maha Menghitung Amalan Makhluk
42 al-Jalil الجليل Yang Maha Memiliki Sifat Ke­agung­an Yang Tiada Pada Makhluk
43 al-Karim الكريم Yang Maha Mulia dan Sedia Mem­beri
44 al-Raqib الرقيب Yang Maha Mengawasi
45 al-Mujib المجيب Yang Maha Memakbulkan
46 al-Wasik الواسع Yang Maha Luas Ilmu dan Rahmat-Nya
47 al-Hakim الحكيم Yang Maha Bijaksana
48 al-Wadud الودود Yang Maha Mengasihi orang yang beriman kepada-Nya
49 al-Majid المجيد Yang Maha Sempurna
50 al-Bais الباعث Yang Membangkitkan Manusia
51 al-Syahid الشهيد Yang Maha Me­nyak­sikan Segala Kebenaran
52 al-Haq الحق Yang Maha Benar
53 al-Wakil الوكيل Yang Maha Pelindung
54 al-Qawi القوى Yang Maha Berkuasa
55 al-Matin المتين Yang Maha Teguh Kekuatan-Nya
56 al-Wali الولى Yang Maha Memberikan Per­tolong­an
57 al-Hamid الحميد Yang Maha Layak Menerima Pujian
58 al-Muhsi المحصى Yang Maha Mengira
59 al-Mubdik المبدئ ang Maha Memulakan Sesuatu
60 al-Muid المعيد Yang Maha Mengem­balikan Ciptaan-Nya
61 al-Muhyi المحيى Yang Maha Menghidupkan
62 al-Mumit المميت Yang Maha Mematikan
63 al-Hai الحي Yang Maha Hidup
64 al-Qayyum القيوم Yang Maha Berdiri Sendiri
65 al-Wajid الواجد Yang Maha Memperoleh Segala Sesuatu Yang Dikehendaki-Nya
66 al-Majid الماجد Yang Maha Dimulia­kan
67 al-Wahid الواحد Yang Maha Esa
68 al-Samad الصمد Yang Kekal dan Men­jadi Tempat Bergantung Sekalian Makhluk
69 al-Qadir القادر Yang Maha Berkuasa
70 al-Muqtadir المقتدر Yang Maha Berkuasa Me­nentu­kan Sesuatu
71 al-Muqaddim المقدم Yang Memulakan Wujudnya Sesuatu
72 al-Muakhir المؤخر Yang Mentak­hir­kan Wujudnya Sesuatu
73 al-Awwal الأول Yang Awal dan Tiada Permulaan
74 al-Akhir الأخر Yang Akhir dan Tiada Kesudahan
75 al-Zahir الظاهر Yang Menzahirkan Kewujudan
76 al-Batin الباطن Yang Menyembunyikan Kewujud­an
77 al-Wali الوالي Yang Maha Memiliki dan Meme­rintah Segala Sesuatu
78 al-Mutaali المتعالي Yang Maha Tinggi dan Suci
79 al-Bar البر Yang Menjadi Sumber Kebaikan
80 al-Tawwab التواب Yang Sentiasa Menerima Taubat
81 al-Muntaqim المنتقم Yang Membalas Dengan Seksa
82 al-Afu العفو Yang Maha Pemaaf
83 al-Rauf الرؤوف Yang Maha Pemberi Kasih Sayang
84 Malik al-Mulk مالك الملك Pemilik Mutlak Segala Kekuasaan
85 Zu al-Jalal wa al-Ikram ذو الجلال و الإكرام Yang Memiliki Keagungan dan Kemuliaan
86 al-Muqsit المقسط Yang Maha Adil dan Saksama
87 al-Jamik الجامع Yang Maha Penghim­pun
88 al-Ghani الغنى Yang Maha Kaya dan Tidak Me­mer­lukan Sesuatu Apa-apa pun
89 al-Mughni المغنى Yang Maha Mengayakan Ma­k­h­luk Sehingga Tidak Memerlukan Apa-apa
90 al-Manik المانع Yang Maha Menegah dan Menolak
91 al-Dar الضار Yang Mendatangkan Kemudaratan
92 al-Nafik النافع Yang Memberikan Ke­bai­kan dan Kemanfaatan
93 al-Nur النور Cahaya Yang Menerangi
94 al-Hadi الهادئ Yang Memberi Hidayah Kepada Hamba-Nya
95 al-Badik البديع Yang Maha Mencipta­kan Sesuatu yang sebelumnya tiada
96 al-Baqi الباقي Yang Berkekalan
97 al-Waris الوارث Yang Kekal Memu­sakai
98 al-Rasyid الرشيد Yang Memberi Pe­tun­juk Kepada Kebenaran
99 al-Sabur الصبور Yang Maha Penyabar

Nama orang[sunting | sunting sumber]

Menurut ajaran Islam, seseorang Muslim tidak akan diberi nama menyerupai nama Allah dalam bentuk yang sama. Contohnya, al-Malik, tetapi boleh dipanggil Malik.

Bagaimanapun nama/sifat Allah boleh digabungkan dengan perkataan "Abdul -" yang bererti hamba (contohnya. - kepada Allah) dan biasa digunakan sebagai nama orang bagi orang Islam. Sebagai contoh Abdul Rahman ("hamba kepada Tuhan Yang Maha Pengasih").

Berikut ini contoh nama orang yang diambil dari Asmaul Husna:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ bin Abdul Lateef Az-Zubaidi, Al-Imam Zain-ud-Din Ahmad; Dr. Muhammad Muhsin Khan (1996). "5". The translation of the Meanings of Summarized Sahih Al-Bukhari (dalam bahasa Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris). Riyadh, Arab Saudi: Darussalam. m/s. 574. Narrated (Abu Huraira)" Allah's Messenger SAW said, "Allah has ninety-nine names, i.e. one hundred less one, and whoever counts them (believes in their meanings and acts accordingly) will enter paradise  Petik menggunakan parameter |coauthors= dikecam (bantuan)
  2. ^ Pendidikan Islam