Astro GO

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Astro Go)
Astro GO
Maklumat umum
URLastrogo.astro.com.my
JenisPerisian Kandungan berlebihan (OTT)
Tersedia dalam
Pengurusan dan pentadbiran
Pemilik Astro Malaysia Holdings Berhad
Kandungan dan sokongan
KomersialYa
PendaftaranPercuma
  • Pelanggan Astro:Perlu mempunyai pek tersedia
  • Pelanggan NJOI:Perlu mempunyai Pek HD dan Pek Primary
(Hanya di Malaysia)
Dilancarkan pada31 Ogos 2012; 11 tahun yang lalu (2012-08-31)
(Sebagai Astro On The GO)
Status terkiniAktif
Lokasi
Ibu pejabatAll Asia Broadcast Centre, Technology Park Malaysia, Lebuhraya Puchong-Sg. Besi, Bukit Jalil, 57000 Kuala Lumpur, Malaysia,
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Astro GO (dahulu dikenali sebagai Astro On The GO dan digayakan sebagai Astro GO) merupakan satu platform OTT kali kedua di Malaysia selepas pelancaran RTM Mobile (kini RTM Klik) yang dirasmikan oleh RTM (Radio Televisyen Malaysia) pada 16 Jun 2012. Ia dibangunkan dan dikendalikan oleh Astro Malaysia pada 31 Ogos 2012. Apikasi ini digantikan dengan Astro Mobile TV setelah 5 tahun beroperasi di telefon bimbit. Sekarang pelanggan NJOI boleh mengakses aplikasi ini selepas NJOI Now telah dihentikan berikutan dengan kontroversi.

Astro GO turut mempunyai 2 jenis iaitu satu Plus dan satu percuma.Bagi percuma, pengguna dapat menyambung dua peranti dalam satu akuan beserta dengan masa Cloud Recording dalam 200 jam manakala untuk plus adalah berbayar.Ia membolehkan pengguna dapat strim di empat peranti dalam satu akuan dan masa Cloud Recording dalam 1500 jam sahaja.

Astro GO ini hanya tersedia di platform mudah alih seperti Android, IOS, Komputer Dan TV pintar seperti Samsung Tizen OS, TV Sharp dan Sony Bravia dikuasai Android TV dan LG Think OS.Untuk Apple TV masih tidak tersedia.

Bukan Astro GO sahaja, ada apikasi yang serupa dengannya seperti NJOI Now (2017-19) dan apikasi premium VIP iaitu sooka.

Astro GO ini juga menyiarkan video strim langsung dengan saluran tv dan video atas permintaan (On-Demand) yang berdefinisi tinggi (HD). Saluran bagi Berdefinisi standard (SD) tidak tersedia seperti saluran TV Media Prima masih dalam format definisi standard sahaja sekilas 1 April 2021 yang lalu saluran Radio Televisyen Malaysia (dikenali RTM) seperti TV1, TV2 telah tersedia termasuk OKEY walaupun dulunya tidak ada di Astro GO pada 9 tahun lepas.Bukan saluran TV Media Prima tidak dimasukkan di Astro GO kerana format definisi standard (SD), ada saluran yang lain pun telah mempunyai HD tetapi tidak tersedia di Astro GO seperti Awesome TV (Saluran Melayu) dan NHK World Premium (Saluran Jepun) yang tidak ada di Astro GO sehingga sekarang termasuk Astro Vellithirai (Saluran India) (yang dilancarkan HD pada 14 April 2022) saluran sendiri mereka tidak tersedia di Astro GO kerana baharu yang telah menukar format definisinya. Astro GO adalah percuma kepada semua pelanggannya yang hanya mempunyai pakej-pakej yang dilanggan sahaja dan ia menyokong peranti dalam resolusi 16:9 dan ke atas. Bagi siaran yang berformat 4K UHD tidak tersedia kerana kebanyakan telefon pintar, tablet, PC dan laptop hanya sedikit.

Kandungan tersedia[sunting | sunting sumber]

Astro GO juga mempunyai saluran eksklusifnya khas untuk pelanggan Astro bergantung pada pakej yang tersedia.Terdapat saluran ini juga adalah tiada dalam set kotak dekoder Astro (STB) seperti Ultra Box, Ulti Box dan Beyond Box.

Saluran Nama
170HD Astro Ria Plus (HD)
301HD Astro AEC Plus (HD)
307HD Astro QJ Plus (HD)
521HD DW English (HD)
522HD France 24 English (HD)
830HD Astro Arena Plus (HD)
831HD Astro Cricket Plus (HD)
835HD Golf Channel Plus (HD)

Lihat lagi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]