Astro MAX

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Astro Max)
Astro MAX
Jenis/bentuk sahSyarikat awam
IndustriPerakam video digital
DitubuhkanJulai 2006
Dibubarkan2008
NasibDigantikan dengan Astro B.yond PVR dan IPTV
Ibu pejabatAll Asia Broadcast Centre, Taman Teknologi Malaysia,lebuhraya Puchong - Sg.Besi,Bukit Jalil, Kuala Lumpur
Tapak webwww.astro.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Astro MAX merupakan penyahkod baru yang mampu merakam sesuatu rancangan di Astro selama 60 jam dengan kapasiti rakaman sehingga 80GB, dan menjadi perakam video digital yang pertama di Malaysia, dilancarkan pada Julai 2006. [1] Walaupun satu lagi perakam video digital diintegrasi dalam TV dipanggil "Time Machine TV" dari LG yang diperkenalkan. Penonton boleh merakam sesuatu rancangan sambil menonton rancangan kegemaran di saluran lain dan boleh menonton kembali rakaman yang telah dibuat sebelum ini.

Maklumat teknikal[sunting | sunting sumber]

Astro MAX tiba pada masanya pada Julai 2006 sebagai penerima satelit digital / penyahkod dan perakam video peribadi (PVR) yang digabungkan, [1] dan juga sebagai saingan bagi televisyen LG akan datang ini bersepadu dengan perakam video digital yang sama, Time Machine TV. Ia membolehkan rakaman, berhenti dan serta-merta gulung semula TV secara langsung, serta skip 30 saat. Unit ini juga mempunyai penampan 30 minit yang sentiasa merakamkan program yang sedang menonton. Integrasi penuh dengan panduan program elektronik Astro membolehkan program pilihan yang akan dirakamkan.

Ciri-ciri tambahan termasuk keupayaan untuk merakam semua trek audio dan semua trek sari kata pada berbilang bahasa pengaturcaraan. Salinan program direkodkan juga akan dipindahkan ke DVD atau VHStape. Sistem ini melakukan fungsi-fungsi ini menggunakan cakera keras dalaman di dalam set top box Astro MAX. Program dirakamkan tanpa menukar DVB-S patuh MPEG2 aliran satelit digital seperti video yang dirakam adalah kualiti yang sama tinggi sebagai feed siaran.

Sistem Astro MAX adalah serupa dengan TiVo. Ia dilengkapi dengan penala satelit digital berkembar yang membenarkan rakaman satu rancangan semasa menonton rancagan lain. Walau bagaimanapun, sistem itu tidak dapat membenarkan rakaman dua saluran dan program pada masa yang sama.

Tiada yuran perkhidmatan bagi penggunaan sistem Astro MAX.

Pengeluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan sistem itu umumnya miskin, sebagai PVR bermula dan berhenti rakaman mengikut masa hari, berdasarkan Panduan Program Elektronik. Malangnya, terutama di beberapa saluran, rancangan tidak bermula atau tamat pada masanya. Keputusan dalam rancangan yang dirakamkan hilang awal atau akhir. Juga, Panduan Program elektronik sering salah dan kebolehpercayaan unit PVR tidak baik. Banyak aduan telah dibuat berkenaan dengan kurang sensitiviti, lokap dan but semula. [2] Aduan ini begitu hangat bahawa pada tahun 2008, Astro menghentikan pengeluaran unit Astro MAX sama sekali.

Walau bagaimanapun, varian baru kini sedang diteliti, dan akan menawarkan 100 jam masa rakaman serta membuat menggunakan sepenuhnya perkhidmatan video atas permintaan. [3] Padang untuk perkhidmatan dipanggil, [4] walaupun tidak ada agensi telah diketahui dijemput. Pada masa itu, akaun Astro kini berpecah antara Y & R dan Naga DDB. Malangnya, varian ini tidak membuat secara terbuka, kerana perkhidmatan itu telah ditamatkan dan ditutup selama-lamanya.

Sebab-sebab di sebalik pemberhentian dekoder Astro MAX dan penutupan akhirnya perkhidmatan yang jelas ada sesuatu yang tidak memuaskan atau tidak memuaskan tentang perkhidmatan ini, seperti isu cetak rompak dan hak cipta, dan ia boleh menjadi keuntungan yang berkaitan. Atau, Astro cuba untuk memastikan ia mudah dan memastikan kos rendah yang mungkin, manakala baki benar kepada namanya, hanya televisyen tradisional, walaupun syarikat status MSC. Orang-orang yang bekerja di belakang Astro Max telah ditugaskan semula ke peranan lain.

Astro mengumumkan bahawa mereka akan menghentikan sokongan untuk semua pelanggan Astro MAX sedia ada pada 10 Oktober 2010. Semua pelanggan Astro MAX sedia ada ditawarkan untuk menukar kepada Astro B.yond PVR.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Tan, Maryann. "The idiot box gets smart". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-29. Dicapai pada 23 January 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-04-12. Dicapai pada 2016-06-08.
  3. ^ Mustapha Kamil (13 October 2008). "New Astro contents to pack a bigger punch". Business Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-21. Dicapai pada 16 October 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Bakht, Asiya (20 October 2008). "Astro calls review". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-07-17. Dicapai pada 23 January 2009. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]