Astroganger

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Astroganger
アストロガンガー
GenreMecha
Siri televisyen anime
PengarahYoshikata Nitta
PenerbitKatsumaro Saijo
Kensuke Fuji (NTV)
Skrip/PenulisHiromichi Mogaki
Mitsuru Majima
Tatsuo Tamura
Toyohiro Andô
Lagu/MuzikAkihiro Komori
StudioKnack Productions
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalNippon Television
Tarikh tayangan4 Oktober 197228 Mac 1973
Episod26
Portal Anime dan Manga

Astroganger (Bahasa Jepun: アストロガンガー, Astroganga) adalah siri anime super robot yang diterbitkan oleh Knack Productions. Ia terdiri daripada 26 episod dan mula ditayangkan dari 4 Oktober 1972 sehingga 28 Mac 1973.

Plot[sunting | sunting sumber]

Seorang wanita makhluk asing bernama Maya terhempas di Bumi. Dunia asalnya telah dihancurkan oleh Blasters, makhluk asing yang kejam yang mencuri sumber semula jadi dari planet lain. Dia telah jatuh cinta dengan seorang saintis dan melahirkan anak lelaki bernama Kantaro. Ketika Blasters menyerang Bumi, Kantaro mestilah mengalahkan mereka dengan bertarung dengan Astroganger, robot kuat yang terbuat daripada logam.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Manga ini merupakan pertunjukan Robot Super berwarna yang pertama, di mana mengalahkan telah Mazinger Z ke udara selama dua bulan.

Astroganger sangat berbeza dengan kebanyakan robot genre. Dia adalah makhluk yang boleh bercakap, berfikir, dan merasa sakit. Dia tidak mempunyai kebolehan khas dan mesti bergantung pada kekuatannya untuk memenangi pertempuran.[1]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Astroganger sangat terkenal di Timur Tengah, di mana dikenali sebagai Jongar (جونغر), di Itali sebagai Astroganga dan di Sepanyol sebagai Astro Gungar.

Kakitangan yang sama akan terus mencipta Chargeman Ken! yang terkenal. Seperti pertunjukan itu, Astroganger kadang-kadang disebut sebagai "sangat buruk itu bagus."[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Enciclo'robo'pedia. "Astroganga (in Italian)". Dicapai pada 19 February 2014.
  2. ^ Let's Anime. "Get the Knack, Let's Anime: Classic Japanese Animation 1960-1990". Dicapai pada 19 February 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]