Astrositoma

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Astrocytoma
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Two PET images—the upper of which shows a normal brain and the lower shows astrocytoma.
PengkhususanNeuro-oncology, neurosurgery
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Astrositoma ialah sejenis barah otak. Ia berasal dari sejenis sel glia, sel otak berbentuk bintang di serebrum yang disebut astrosit. Barah jenis ini biasanya tidak merebak di luar otak dan saraf tunjang dan biasanya tidak mempengaruhi organ lain. Astrositoma adalah glioma paling biasa dan boleh berlaku di kebanyakan bahagian otak dan kadang-kadang di saraf tunjang. Dalam astrositoma, dua gred luas dikenali dalam kesusasteraan, yang mempunyai:

  • Zon penyerapan yang sempit (kebanyakannya barah tidak invasif; misalnya, astrositosis pilositik, astrositosis sel gergasi subependimal, xantoastrositoma pleomorfik), yang sering digariskan dengan jelas pada gambar diagnostik
  • Zon difus (diffuse) penyerapan (contohnya, astrositoma gred tinggi, astrositoma anaplastik, glioblastoma), yang mempunyai pelbagai ciri, termasuk keupayaan untuk timbul di mana-mana lokasi dalam sistem saraf pusat, tetapi dengan pilihan untuk hemisfera serebrum; ia berlaku biasanya pada orang dewasa, dan mempunyai kecenderungan intrinsik untuk berkembang ke tahap yang lebih tinggi.[1]

Individu boleh mengembangkan astrositoma pada usia berapa pun. Jenis gred rendah lebih kerap dijumpai pada kanak-kanak atau orang dewasa muda, sementara jenis gred tinggi lebih banyak berlaku pada orang dewasa. Astrositoma di pangkal otak lebih kerap berlaku pada orang muda dan menyumbang sekitar 75% barah neuroepitelial.[perlu rujukan]

Patofisiologi[sunting | sunting sumber]

Astrositoma menyebabkan kesan pada beberapa kawasan oleh pemampatan, penaklukan, dan pemusnahan parenkima otak, hipoksia arteri dan vena, persaingan untuk nutrien, pelepasan produk akhir metabolik (contohnya, radikal bebas, elektrolit yang diubah, neurotransmiter), dan pelepasan serta pengambilan mediator selular (mis., sitokin) yang mengganggu fungsi parenkima normal.[1] Sekuel klinikal sekunder mungkin disebabkan oleh peningkatan tekanan intrakranium yang disebabkan oleh kesan jisim langsung, peningkatan jumlah darah, atau peningkatan jumlah cecair serebrospinal.

Perubahan molekul[sunting | sunting sumber]

Pola perubahan genom DNA salinan nombor (CNA) telah ditemukan, yang berkorelasi dengan kelangsungan hidup pesakit dan tindak balas terhadap rawatan. Pola ini mengenal pasti antara subjenis glioblastoma dan juga pesakit astrositoma gred bawah, iaitu genotip CNA yang berkorelasi dengan fenotip kelangsungan hidup sekitar satu tahun.[2][3]

Diagnosis[sunting | sunting sumber]

Imbasan sinar-X berkomputer (CT) atau pengimejan resonans magnetik (MRI) diperlukan untuk mencirikan tahap barah ini (ukuran, lokasi, konsistensi). CT biasanya akan menunjukkan herotan ventrikel ketiga dan lateral dengan anjakan arteri serebrum anterior dan tengah. Analisis histologi diperlukan untuk penilaian peringkat.

Pada peringkat pertama diagnosis doktor akan mengambil sejarah gejala dan melakukan pemeriksaan neurologi asas, termasuk pemeriksaan mata dan ujian penglihatan, keseimbangan, koordinasi dan status mental. Doktor kemudian akan memerlukan imbasan CT dan MRI otak pesakit. Semasa imbasan CT, sinar-X otak pesakit diambil dari pelbagai arah. Ini kemudian digabungkan oleh komputer, menghasilkan gambaran keratan rentas otak. Untuk MRI, pesakit berehat di alat seperti terowong sementara otak mengalami perubahan medan magnet. Gambar dihasilkan berdasarkan tingkah laku molekul air otak sebagai tindak balas terhadap medan magnet. Pewarna khas boleh disuntik ke dalam vena sebelum imbasan ini untuk memberi kontras dan membuat barah lebih mudah dikenali.

Sekiranya terdapat barah, pakar bedah saraf mesti melakukan biopsi di atasnya. Ini hanya melibatkan penyingkiran sejumlah kecil tisu barah, yang kemudian dihantar ke pakar neuropatologi untuk pemeriksaan dan penilaian. Biopsi boleh berlaku sebelum pembedahan membuang barah atau sampel boleh diambil semasa pembedahan. Penggredan sampel barah adalah kaedah klasifikasi yang membantu doktor untuk menentukan tahap keparahan astrositosis dan menentukan pilihan rawatan terbaik. Ahli neuropatologi menilai barah dengan mencari sel-sel atipikal, pertumbuhan saluran darah baru, dan untuk petunjuk pembahagian sel yang disebut angka mitosis.

Penggredan[sunting | sunting sumber]

Dari banyak sistem penggredan yang digunakan untuk klasifikasi tumor sistem saraf pusat, sistem penggredan Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) biasanya digunakan untuk astrositoma. Ditubuhkan pada tahun 1993 dalam usaha untuk menghilangkan kekeliruan mengenai diagnosis, sistem WHO menetapkan garis panduan penggredan histologi empat peringkat untuk astrositoma yang memberikan nilai dari 1 hingga 4, dengan 1 yang paling tidak agresif dan 4 yang paling agresif.

Skema penggredan WHO didasarkan pada penampakan ciri-ciri tertentu: atipia, mitosis, percambahan endotel, dan nekrosis. Ciri-ciri ini menggambarkan potensi malignan barah dari segi penaklukan dan kadar pertumbuhan. Pelbagai jenis astrositoma diberikan gred WHO ini:

Gred WHO Astrositoma Penerangan
I Terdiri daripada astrositoma yang lambat tumbuh, benigna, dan berkaitan dengan kelangsungan hidup jangka panjang. Individu dengan barah yang tumbuh sangat perlahan di mana kemungkinan pembedahan sepenuhnya melalui pembedahan stereotaktik mungkin mengalami remisi total.[4] Walaupun pakar bedah tidak dapat membuang keseluruhan barah, ia mungkin tidak aktif atau berjaya dirawat dengan radiasi.
II
  • Astrositoma gred rendah (fibriliari)
  • Xantoastrositoma pleomorfik
  • Oligoastrositoma bercampur
Terdiri daripada astrositoma yang agak lambat, biasanya dianggap benigna yang kadang-kadang berkembang menjadi lebih ganas atau sebagai barah yang lebih tinggi. Ia sering berlaku pada orang muda yang sering mengalami sawan. Kelangsungan hidup median berbeza dengan jenis sel tumor. Astrositosis gred 2 didefinisikan sebagai glioma invasif, yang bermaksud bahawa sel-sel barah menembusi ke otak normal di sekitarnya, menjadikan penyembuhan pembedahan lebih sukar. Individu dengan oligodendroglioma (yang mungkin mempunyai sel asal sel yang sama[5]) mempunyai prognosis yang lebih baik daripada mereka yang mempunyai oligoastrositoma campuran, yang pada gilirannya mempunyai prognosis yang lebih baik daripada pesakit dengan astrositoma gred rendah (tulen). Faktor lain yang mempengaruhi kelangsungan hidup termasuk usia (lebih muda semakin baik) dan status prestasi (kemampuan untuk melakukan tugas kehidupan seharian). Oleh kerana sifat barah ini menyusup, jadi semula adalah perkara biasa. Bergantung pada pesakit, radiasi atau kemoterapi selepas pembedahan adalah pilihan. Individu dengan astrositoma gred 2 mempunyai kadar kelangsungan hidup 5 tahun sekitar 34% tanpa rawatan dan sekitar 70% dengan terapi radiasi. Masa bertahan rata-rata adalah 4 tahun. ]
III Astrositoma anaplastik Terdiri daripada astrositoma anaplastik. Selalunya berkaitan dengan sawan, kekurangan neurologi, sakit kepala, atau perubahan status mental. Rawatan awal yang standard adalah membuang barah sebanyak mungkin tanpa memburukkan lagi kekurangan neurologi. Terapi radiasi terbukti dapat memanjangkan usia dan merupakan komponen rawatan yang standard. Individu dengan astrositoma gred 3 mempunyai masa bertahan rata-rata 18 bulan tanpa rawatan (radiasi dan kemoterapi). Tidak ada faedah yang terbukti untuk kemoterapi tambahan atau melengkapkan rawatan lain untuk barah jenis ini. Walaupun temozolomida berkesan untuk mengubati astrositoma anaplastik berulang, peranannya sebagai pembantu terapi radiasi belum diuji sepenuhnya.
IV Multiforme glioblastoma (GBM) Terdiri daripada Glioblastoma multiforme (GBM), yang merupakan barah otak primer yang paling biasa dan paling ganas. GBM primer tumbuh dan merebak ke bahagian otak yang lain dengan cepat; ia boleh menjadi sangat besar sebelum menghasilkan gejala, yang sering bermula secara tiba-tiba dengan sawan.[6][petikan lengkap diperlukan] Kurang daripada 10% bentuk lebih perlahan berikutan degenerasi astrositoma gred rendah atau astrositoma anaplastik. Ini disebut GBM sekunder dan lebih kerap berlaku pada pesakit yang lebih muda (usia rata-rata 45 berbanding 62 tahun). "Pembedahan pembuangan tetap menjadi andalan rawatan, dengan syarat kecederaan neurologi yang tidak dapat diterima dapat dielakkan. Sifat barah yang sangat menyusup menjadikan penyingkiran pembedahan tidak mungkin dilakukan. Walaupun radioterapi jarang menyembuhkan glioblastoma, kajian menunjukkan bahawa ia menggandakan kelangsungan hidup rata-rata pesakit, berbanding dengan rawatan sokongan sahaja." Prognosis untuk glioma gred 4 ini adalah terburuk. Hanya sedikit pesakit yang bertahan melebihi 3 tahun. Individu dengan astrositoma gred 4 mempunyai masa bertahan rata-rata 17 minggu tanpa rawatan, 30 minggu dengan radiasi, dan 37 minggu dengan pembedahan membuang sebahagian besar barah diikuti dengan terapi radiasi. Kelangsungan jangka panjang (sekurang-kurangnya lima tahun) berada di bawah 3%.[7][8]

Menurut data WHO, astrositoma gred terendah (gred I) hanya merangkumi 2% astrositoma yang direkodkan, gred II 8%, dan astrositoma anaplastik gred lebih tinggi (gred III) 20%. Astrositosis gred tertinggi (gred IV GBM) adalah barah sistem saraf primer yang paling biasa dan barah otak kedua paling kerap selepas metastasis otak. Walaupun kejadian astrositoma rendah berbanding dengan barah manusia yang lain, kematian adalah ketara, kerana tahap yang lebih tinggi (III & IV) menunjukkan kadar kematian yang tinggi (terutamanya disebabkan oleh pengesanan lewat neoplasma).

Pencegahan[sunting | sunting sumber]

Tidak ada garis panduan yang tepat kerana penyebab sebenar astrositoma tidak diketahui.

Rawatan[sunting | sunting sumber]

Untuk astrositoma gred rendah, penyingkiran barah secara amnya memungkinkan kelangsungan hidup berfungsi selama bertahun-tahun. Dalam beberapa laporan, kelangsungan hidup selama 5 tahun melebihi 90% dengan barah yang dilindungi dengan baik. Memang, campur tangan yang luas terhadap keadaan gred rendah adalah perkara yang dipertikaikan. Secara khusus, astrositoma pilositik biasanya badan indolen yang memungkinkan fungsi neurologi normal. Walau bagaimanapun, tanpa pengawasan, barah ini akhirnya dapat mengalami transformasi neoplastik. Sehingga kini, reseksi lengkap astrositoma gred tinggi adalah mustahil kerana penyebaran sel barah ke dalam parenkima normal. Oleh itu, astrositoma gred tinggi pasti akan berulang selepas pembedahan atau terapi awal, dan biasanya diperlakukan sama seperti barah awal. Walaupun selama bertahun-tahun menjalankan penyelidikan terapeutik, intervensi kuratif masih belum ada untuk astrositoma gred tinggi; rawatan pesakit akhirnya menumpukan pada pengurusan paliatif.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Astrocytoma di EMedicine
  2. ^ C. H. Lee*; B. O. Alpert*; P. Sankaranarayanan; O. Alter (January 2012). "GSVD Comparison of Patient-Matched Normal and Tumor aCGH Profiles Reveals Global Copy-Number Alterations Predicting Glioblastoma Multiforme Survival". PLOS ONE. 7 (1): e30098. doi:10.1371/journal.pone.0030098. PMC 3264559. PMID 22291905. Highlight.
  3. ^ S. P. Ponnapalli, et int.; O. Alter (May 2020). "Retrospective Clinical Trial Experimentally Validates Glioblastoma Genome-Wide Pattern of DNA Copy-Number Alterations Predictor of Survival". APL Bioeng. 4 (2): 026106. doi:10.1063/1.5142559. PMC 7229984. PMID 32478280. Press Release.
  4. ^ mdguidelines.com > Astrocytoma Retrieved on Mars 26, 2010
  5. ^ Ohgaki, Hiroko; Kleihues, Paul (2009). "Genetic alterations and signaling pathways in the evolution of gliomas". Cancer Science. 100 (12): 2235–41. doi:10.1111/j.1349-7006.2009.01308.x. PMID 19737147.
  6. ^ "Glioma - Symptoms and causes". Mayo Clinic.
  7. ^ Buckner, Jan C.; Brown, Paul D.; O'Neill, Brian P.; Meyer, Fredric B.; Wetmore, Cynthia J.; Uhm, Joon H. (2007). "Central Nervous System Tumors". Mayo Clinic Proceedings. 82 (10): 1271–86. doi:10.4065/82.10.1271. PMID 17908533.
  8. ^ "CBTRUS - CBTRUS". CBTRUS.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]