Athena Asamiya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Athena Asamiya
Watak Athena and The King of Fighters
Fail:Athena Asamiya KOFXII.png
Athena Asamiya di The King of Fighters XII. While the character always wears different outfits, Athena's school outfit is present in both Psycho Soldier dan tiga game dari KOF.
Kemunculan pertama Psycho Soldier (1987)
Dilakonkan oleh Kei Ishibashi (Athena)
Disuarakan oleh Haruna Ikezawa
Informasi
KewarganegaraanJepun

Athena Asamiya (Jepun: 麻宮 アテナ, Hepburn: Asamiya Atena) adalah watak fiksyen yang berasal dari bekas permainan video Psycho Soldier 1986 di SNK. Seorang esper, Athena adalah keturunan Putri Athena dari permainan Athena yang lebih awal. Dia kemudian muncul dalam siri The King of Fighters permainan pertempuran sebagai anggota Pasukan Psycho Soldier bersama rakannya Sie Kensou dan gurunya Chin Gentsai. Walaupun terdapat perubahan kepada pasukan, Athena telah dimainkan secara konsisten dalam siri utama. Dia juga diberikan permainan videonya sendiri Athena: Awakening dari Life Ordinary, yang hanya dikeluarkan di kawasan Jepun untuk PlayStation pada tahun 1999.

Athena direka dengan idea untuk mempunyai watak utama yang menarik di Psycho Soldier berikutan reaksi negatif kakitangan terhadap permainan video Athena . Penggunaan lagu watak dan pelbagai pakaian menghasilkan pujian besar oleh penerbitan untuk permainan video. Walau bagaimanapun, watak itu juga menerima kritikan negatif.

Penciptaan dan reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Regina Marie Cosplay sebagai Athena dengan Heroin SNKnya: Pakaian Frenzy Tag Team di Ekspo Anime 2018

Athena Asamiya berdasarkan watak tajuk dari permainan video SNK Athena . Kakitangan tidak suka tajuk watak dan dengan itu mahu membuat sekuel yang lebih baik, Pahlawan Psycho . Athena mempunyai rambut merah jambu panjang dan memakai pakaian seragam sekolah hitam Jepun . Bagi menjana perbezaan antara kedua-dua Athenas, Psycho Soldier ' telah direka untuk kelihatan lebih matang. Dalam retrospektif, pereka watak Ogura merasakan pemasaran Athena sebagai idola menjelang masa, memetik perkara-perkara seperti lagu-lagu dan ilustrasi seperti anime. Kenyataan bahawa pakaian Athena yang berubah dalam setiap permainan merasakan seperti yang dipercayai oleh Ogura akan merayu kepada demografi.

Untuk siri King of Fighters '94, terdapat tekanan dalam kalangan kakitangan tentang memasukkan watak itu. Kakitangan bekerja dengan bersusah-payah untuknya menyebabkan pemaju lain menuduh mereka pilih kasih. Salah seorang daripada pereka cuba menjelaskan sikap Athena tetapi pemaju mendapati ia lucu. Athena memakai pakaian baru dalam setiap perlawanan, dengan beberapa perubahan kecil. Bagaimanapun, rambutnya berwarna ungu dan menjadi pendek dari The King of Fighters '99 kepada The King of Fighters 2001, dan tanpa mengira pakaiannya, satu perkara yang tetap tidak berubah adalah tiara yang dipakai pada rambutnya, dengan berbentuk bintang berbentuk hairpins. Kakitangan dari siri ini telah diminta oleh peminat untuk memulangkan seragam sekolah Jepun dalam beberapa permainan, tetapi mereka hanya membuatnya memakai hanya dalam perkenalannya kerana mereka menganggap ia tidak akan diterima baik oleh pemain dari negara lain. Dalam siri Maximum Impact, kostumnya yang biasa sebagai asas untuknya, ia adalah sekeping "pakaian comel yang dia miliki dalam hatinya dan jiwa". Sebaliknya, "Satu lagi" adalah pakaian "pakaian sekolah" dengan gelas mengikut kakitangan. [1]

Walau bagaimanapun, oleh King of Fighters XI, Athena muncul dengan pakaian seragam sekolah putih dan di The King of Fighters XII dia kembali ke pakaian Psycho Soldier asalnya sebagai ahli-ahli dari SNK ingin mengembalikan siri The King of Fighters kepada "konsep asalnya. " [2] Dalam The King of Fighters XIII, Athena kembali memakai pakaian yang sama tetapi dengan perubahan warna (kemeja putih dan skirt biru, lebih sesuai dengan pakaiannya dari The King of Fighters XI ). Eisuke Ogura diberikan pelbagai arahan oleh kakitangan permainan bagaimana Athena harus kelihatan seperti ekspresi wajah dan anggota badannya. Pengarah Kei Yamamoto menjelaskan banyak mekanisme Athena berdasarkan gerakan psikik dengan Psycho Ball (Jepun: サイコボール) menjadi salah satu daripada yang paling terkenal. Yamamoto menjelaskan bahawa kakitangan XIII bekerja untuk menghasilkan variasi yang seimbang dari serangannya. Langkah paling kuat dalam permainan itu, Psycho Medley 13 (Jepun: サイコメドレー13) membawa banyak kesukaran kepada pasukan tetapi pada akhirnya SNK berpuas hati dengan hasilnya.

Apabila membuat King of Fighters XIV dengan Enjin Unreal, permainan asal mempunyai visual yang lebih realistik tetapi bertentangan dengan model-model watak Athena dan Kula Diamond yang telah dibandingkan dengan siri seperti anime supaya mereka memilih untuk melihat semasa. Watak ini telah direka semula oleh Keisuke Ogura daripada veteran Nobuyuki Kuroki untuk merayu kepada pendatang baru. Pengarah Sound Asakana menemui Athena sebagai watak yang tetap setia kepada penjelmaan sebelumnya sehingga kakitangannya telah merancangnya. [3] Menurut SNK, penampilan Athena dari The King of Fighters '98 kekal sebagai yang paling popular di dalam fanbase yang menyebabkan dia dimasukkan ke dalam XIV sebagai kandungan yang boleh dimuat turun.

Bagi spin-off SNK Heroines: Tag Team Frenzy, Athena diberi pakaian seperti gadis ajaib yang juga sesuai dengan penciriannya. Pelbagai aksesori kemudian ditambah untuk merayu kepada demografi muda sehingga menjadikannya kelihatan seperti watak utama. Gelang dimaksudkan untuk kelihatan seperti aksesoris morphing pada nota lucu. Ogura mahu memberinya kakitangan tetapi idea itu ditolak oleh pasukan. Walau bagaimanapun, tema utama permainan adalah bahawa pemain akan memakai pakaian yang mereka tidak suka. Yasuyuki Oda menyatakan sukar untuk mempersembahkan model 3D Athena dan menjadikannya kelihatan seperti model 2D asalnya.

Athena telah disuarakan oleh beberapa pelakon suara sejak debutnya di Psycho Soldier di mana dia dimainkan oleh Rushina dalam permainan dan Kaori Shimizu untuk lagu-lagu imejnya. Untuk siri King of Fighters, Athena telah dimainkan oleh beberapa pelakon. Reiko Fukui menyuarakannya di The King of Fighters '94, Moe Nagasaki di The King of Fighters '95, Tamao Satō di The King of Fighters '96 dan Yukina Kurisu di The King of Fighters '97 dan The King of Fighters: Kyo . Sejak The King of Fighters '98, Athena telah disuarakan oleh Haruna Ikezawa dalam setiap permainan yang dia tampil serta anime The King of Fighters: Satu Lagi Hari dan Raja Pejuang: Destiny. Lily Kong menyuarakan Athena dalam pidato bahasa Inggeris The King of Fighters: Maximum Impact 2.

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Athena mula-mula muncul dalam permainan video Psycho Soldier, menentang beberapa makhluk menyerang Bumi bersama rakannya, Sie Kensou . Dia juga akan muncul dalam siri permainan pertempuran crossover The King of Fighters sebagai sebahagian daripada Psycho Soldier Team. Pasukan Psycho Soldier pada mulanya terdiri daripada guru Kensou dan Athena, Chin Gentsai. Pasukan itu akan hadir di kebanyakan kejohanan King of Fighters apabila Chin mahu melatih lebih banyak Kensou dan Athena serta mencari kekuatan jahat seperti Orochi setan. Pasukan ini mempunyai sedikit perubahan dalam pertandingan dengan satu-satunya ahli baru menyertai mereka sebagai Bao dari The King of Fighters '99 hingga The King of Fighters 2001 . The King of Fighters '99: Evolution juga mengandungi versi Penyerang dari Athena dengan seragam sekolahnya. [4] Oleh The King of Fighters 2003 pasukan Psycho Soldier bersara daripada persaingan kerana Kensou dan Bao diperlukan untuk melatih kuasa baru mereka. Dengan itu, Athena mencipta Pasukan Gadis Sekolah Tinggi bersama dengan pejuang Sumo, Hinako Shijo, yang menjadi sebahagian daripada Pasukan Wanita Pertarungan dalam dua kejohanan sebelumnya, dan seorang gadis misterius bernama Malin. Pasukan Psycho Soldier kembali dalam The King of Fighters XI dengan Athena, Kensou dan Momoko, seorang gadis muda yang dapat menggunakan kuasa Psycho. Dalam The King of Fighters XII, Athena boleh dimainkan, tetapi seperti setiap watak, dia tidak mempunyai pasukan rasmi. Dalam sekuel, The King of Fighters XIII, dia kembali dengan Kensou dan Chin yang mewakili Psycho Soldiers; dia dan muncul semula di The King of Fighters XIV .

Dia juga ditonjolkan dalam permainan spin-off The King of Fighters: Battle de Paradise, King of Fighters Neowave, KOF: Kesan Maksimum 1 dan 2, dan KOF ALL STARS . Dalam siri Maximum Impact, Athena mempunyai saingan sendiri yang bernama Mignon Beart yang dia tidak mengaku atau mengenalnya. [5] Athena juga muncul dalam permainan video spin-off The King of Fighters R-1 dan The King of Fighters R-2 sebagai sebahagian daripada Pasukan Heroine dengan Mai Shiranui dan Yuri Sakazaki dan sekuel dengan Kazumi dan Yuri sekali lagi. [6] [7] Dia juga hadir dalam permainan peranan The King of Fighters: Kyo di mana dia dan Kensou pergi ke Jepun untuk bertemu dengan Kyo Kusanagi, berteman dengan teman wanita Kyo, Yuki, dalam proses itu. Kedua-duanya juga boleh direkrut untuk pasukan Kyo dalam kejohanan 1997. [8] Athena, Kensou dan Bao juga hadir dalam dua permainan Permainan Boy Advance The King of Fighters EX: Neo Blood dan The King of Fighters EX2: Howling Blood . Dua lagi menembak penembak, KOF: Sky Stage dan Neo Geo Heroes: Menembak Terbaik, memaparkannya sebagai watak yang boleh dimainkan, sementara permainan peranan untuk telefon bimbit The King of Fighters '98: Online mempunyai dia sebagai sebahagian daripada pelakon.

Dalam permainan petualangan 3D Athena: Awakening dari Kehidupan Biasa, Athena terpaksa mencari jawapan mengenai perkara-perkara pelik yang berlaku di sekolahnya, dan kemudiannya di pelbagai bahagian Jepun yang berkaitan dengan kuasa psikiknya. [9] Dia juga dimasukkan ke siri crossover SNK vs. Capcom, yang dimainkan di SNK vs Capcom: Pertandingan Milenium dan Capcom vs. SNK 2 . Wataknya juga muncul di Snk Gals 'Fighters sebagai watak yang boleh dimainkan, dengan Athena ingin memenangi kejohanan Gals' untuk memulihkan rambut panjangnya, [10] manakala di SNK Heroines: Tag Team Frenzy dia terperangkap dalam kejohanan baru. [11] Athena juga muncul dalam siri permainan bertarikh Days of Memories, di mana setiap permainan dibentangkan dengan keperibadian yang berbeza (dan juga dengan usia yang berbeza). Dia juga hadir dalam Metal Slug Defense, Brave Frontier dan The Rhythm of Fighters . Selain daripada spin-off, Athena menjadi watak utama permainan telefon bimbit Athena di Peringkat .

Dengan Kerjasama Moonton dan SNK , Athena Asamiya dibebaskan sebagai kulit untuk wira pejuang / ahli sihir Guinevere di Mobile Legends: Bang Bang.

Penerimaan tetamu[sunting | sunting sumber]

Athena juga muncul dalam beberapa penyesuaian komik dari siri King of Fighters yang mengulangi cerita dari pelbagai permainan video. Dalam manga Masato Natsumoto The King of Fighters: Kyo, Athena telah menghancurkan Kyo Kusanagi, yang juga berminat dengan kebolehannya. Dia muncul dalam beberapa bab dari siri ini bersama-sama dengan Kensou ketika mereka menyiasat kuasa dari Iori Yagami . [12] Dalam manga dari Ryo Takamisaki, The King of Fighters G, Athena dipaparkan sebagai salah satu watak utama yang berpartisipasi dalam kejohanan The King of Fighters '96 bersama-sama dengan Kyo dan Naib, seorang hamba dari Orochi iblis. [13] Dia juga membuat penampilan yang singkat dalam animasi bersih asal 2006 The King of Fighters: Satu lagi Hari membantu warga dari Southtown dalam kebakaran. Dalam drama aksi bertajuk Athena, wataknya digambarkan oleh Kei Ishibashi, sedangkan cerita itu didasarkan pada permainan video Athena: Awakening dari Kehidupan Biasa . Athena juga mempunyai soundtrack CD sendiri yang dinamakan Athena the Music (Jepun: アテナ ザ ミュージック) sebagai sebahagian daripada ulang tahun ke-20 dari permainan video Athena. CD telah diterbitkan oleh Happinet dan mengandungi pelbagai trek berdasarkan watak Athena. Dalam siri web The King of Fighters: Destiny Athena menghadapi Rugal Bersntein bersama pejuang lain semasa klimaks tetapi dikalahkan. [14]

Wataknya juga dipaparkan dalam pelbagai jenis barangan seperti patung dari KOF: Maximum Impact dan SNK Beach Volley . Athena juga ditonjolkan bersama dengan Mai Shiranui sebagai sebahagian daripada satu set dua aksi-aksi dengan kedua-dua wataknya menjadi chibi . Rantaian utama dari wataknya juga dikeluarkan oleh SNK. Athena adalah watak yang dipaparkan pada mesin cetak foto 'Neoprint' untuk seketika.

Watak Athena telah menjadi sangat popular dalam kalangan perggemar pemainan video; dalam pengundian populariti watak pada laman web Neo Geo Freak pada tahun 2000, beliau telah dipilih sebagai watak kegemaran kesepuluh dengan jumlah 1,020 undi. Majalah Jepun Gamest menduduki ranking Athena di No. 3 dalam senarai Top 50 Characters of 1994. [15] Pada bulan Jun 2018 ia mendedahkan Athena akan menjadi maya Youtuber yang mengekalkan suara Haruna Ikezawa. Transformasi Athena menjadi Youtuber maya telah dianggap sebagai tanda populariti tinggi kedua-dua watak dan syarikat yang membuatnya, SNK. Pada 2018, Athena dipilih sebagai watak Neo Geo yang kelapan paling popular. Dua watak dari Crystalis adalah mengangguk halus kepada Athena dan Kensou; dua orang bijak terakhir, Asina dan Kensu. Den Geek mempunyai pemikiran bercampur-campur tentang wataknya, memuji cara dia menukar pakaian dalam setiap permainan dan gaya pertempuran tetapi mengkritik dia berputar-putar dan persatuan.

Pelbagai permainan video telah mengulas mengenai watak Athena, yang telah menerima respons bercampur. GamesRadar mengiktiraf Athena dan Sie Kensou dalam penampilan pertama mereka, Psycho Soldier, kerana menjadi salah satu watak pertama yang mempunyai lagu tema mereka sendiri yang mana The King of Fighters akan mengulangi beberapa kali merangkul gelarannya. PSPMinis mendapati hubungan Athena dengan dewi yang tidak masuk akal dan sifat-sifat yang pemain tidak mempunyai pengetahuan mengenainya jika bukan untuk internet kerana permainan ini tidak menyediakan maklumat untuk ini. Kakitangan IGN berkomentar bahawa pengenalan Athena dalam The King of Fighters pertama kelihatan parodi Chun-Li dari siri Street Fighter ketika dia memakai pakaian sekolah yang sama. Dalam ulasan lain, penulis dari IGN mencatat kemahiran Athena sebagai watak penolong (bernama "Penyerang") untuk menyembuhkan watak semasa pergaduhan di The King of Fighters '99 menjadi salah satu yang terbaik dari permainan walaupun ia harus digunakan dengan teliti seperti ia adalah terhad. Apabila dia diumumkan untuk muncul di Capcom vs. SNK 2, David Smith dari IGN memuji penambahannya kepada permainan tetapi keliru tentang apa permainan Athena akan didasarkan kerana dia mempunyai beberapa inkarnasi. Dalam catatan yang lebih besar mengenai francais The King of Fighters, Den of Geek mendapati hubungan antara Athena dan Kensou sebagai pasangan kekasih kerana yang kedua suka dengan bekas dan selepas beberapa permainan, Kensou tidak meluahkan perasaannya. Walau bagaimanapun, pengendalian Team Psycho Soldiers dalam permainan pertempuran didapati lucu kerana bagaimana kumpulan itu kelihatan mempunyai garis cerita yang relevan dalam arus cerita NESTS namun berikutan permainan bermula XI ujung-ujungnya ditunjukkan dalam satu sudut pandangan yang lucu. Kakuchopurei merasakan Athena dan Kensou telah disesuaikan dengan baik kepada The King of Fighters kerana walaupun perubahan genre, mereka sesuai dengan gaya pertempuran mereka.

Wartawan juga telah menyatakan banyak pendapat mengenai penampilan watak yang telah dimuatkan dalam siri The King of Fighters . Reka bentuk semula Athena untuk The King of Fighters XII mendapat respons negatif oleh Game Zone kerana betapa berbeza rupanya dari inkarnasinya sebelumnya. Penampilannya yang baru dilihat sebagai salah satu perubahan terbesar dari siri Todd Ciolek dari Anime News Network yang mengulas bahawa Athena "kelihatan telah berusia lima atau enam tahun." Penulis GameSpot Hirohiko Niizumi mendakwa beberapa peminat mengadu pada reka bentuk baru ini kerana ia kelihatan "gemuk", tetapi disebut Athena tampak normal-ukuran dibandingkan dengan karakter lain dari permainan. Ryan King dari Majalah Xbox Rasmi menyatakan bahawa penampilannya yang baru membuatnya kelihatan lebih "bintang pop-esque daripada sebelumnya." Power Up Bits mengkritik aktres suara Athena dari XIV hingga dia berharap ingin menjadi bisu dalam permainan. Siliconera menikmati cara wataknya ditangani dalam SNK Heroines kerana nota muzik yang muncul apabila dia menyerang lawan, serta pakaian alternatif yang membuatnya kelihatan seperti Putri Athena yang asal. Polygon mencatatkan bahawa pakaian bikini Athena kelihatan menunjukkan bahawa SNK Heroines mungkin sengaja memberi khidmat peminat kerana tumpuan kepada pakaian yang sedikit.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The King of Fighters Maximum Impact Artbook (dalam bahasa Japanese). SNK Playmore. June 17, 2006. m/s. 57. ISBN 978-4-7973-3543-9.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Previews: The King of Fighters XII". Game Informer. GameStop Corporation (191). 2009. ISSN 1067-6392.
  3. ^ The King of Fighters XIV artbook. Atlus. 2016. m/s. 75.
  4. ^ The King of Fighters Fighting Evolution 10th (dalam bahasa Japanese). SNK Playmore. December 2004. m/s. 94. ISBN 978-4-575-16431-2.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  6. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  7. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  8. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  9. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  10. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  11. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  12. ^ Natsumoto, Masato (1996). The King of Fighters Kyo, volume 1. Kodansha. ISBN 978-4-06-319759-4.
  13. ^ Takamisaki, Ryo (1997). ザ・キング・オブ・ファイターズG. 1. Shinsenga. ISBN 978-4881993507.
  14. ^ The King of Fighters: Destiny episode Destiny.
  15. ^ Ishii, Zenji; Pigu (January 1995). "第8回 ゲーメスト大賞". Gamest Magazine (136): 40. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-03-04. Dicapai pada 2008-12-25.