The Legend of Korra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Avatar: The Legend of Korra)
The Legend of Korra
Genre
FormatSiri animasi
Pencipta
Ditulis oleh
  • Michael Dante DiMartino
  • Bryan Konietzko
  • Tim Hedrick
  • Joshua Hamilton
Pengarah
Pelakon suara
PenggubahJeremy Zuckerman
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim4
Bilangan episod52 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Michael Dante DiMartino
  • Bryan Konietzko
  • Joaquim Dos Santos (penolong pengarah eksekutif)
PenerbitTim Yoon
Tempoh siaran24 minit
Syarikat penerbitan
Penyiaran
Saluran asalNickelodeon
Format gambar
Siaran asal14 April 2012 (2012-04-14)[1] – 19 Disember 2014 (2014-12-19)
Kronologi
MengikutiAvatar: The Last Airbender (siriTV)
Avatar: The Last Airbender 9 komik)
Pautan luar
Laman web rasmi

The Legend of Korra ialah sebuah siri animasi televisyen Amerika Syarikat yang telah ditayangkan di rangkaian televisyen Nickelodeon sejak 2012. Siri ni dicipta oleh Bryan Konietzko dan Michael Dante DiMartino sebagai sebuah susulan daripada Avatar: The Last Airbender, yang telah ditayangkan di Nickelodeon pada tahun 2005 sehingga tahun 2008. Beberapa orang yang berkencimpung dalam penciptaan Avatar: The Last Airbender, termasuk seorang pereka, Joaquim Dos Santos dan dua orang komposer, Jeremy Zuckerman dan Benjamin Wynn, kembali semula untuk mencipta The Legend of Korra.

Siri ini berlatar belakangkan dunia fiksyen dimana seseorang boleh memanipulasi, atau "bend", bagi elemen air, bumi, api, atau udara. Hanya seorang sahaja, "Avatar", boleh memanipulasi kesemua 4 elemen, dan bertanggungjawab dalam mengekalkan keseimbangan dunia. Siri ini mengisahkan Avatar Korra, penggati Aang daripada siri sebelum ini, sambil menghadapi pergolakan politik dan roh semangat dalam dunia pemodenan.

Siri ini yang gayanya dipengaruhi oleh animasi Jepun, merupakan satu kejayaan yang kritikal dan komersial. Ia mendapat jumlah penonton tertinggi bagi siri animasi di Amerika Syarikat pada tahun 2012. Siri ini telah dipuji oleh pengulas untuk nilai-nilai pengeluaran yang tinggi dan untuk menangani isu-isu sukar sosiopolitik seperti pergolakan sosial dan keganasan. Ia pada asalnya dianggap sebagai siri mini yang terdiri daripada dua belas episod, tetapi ia kini bersedia berjalan selama lima puluh dua episod dipisahkan kepada empat musim ("buku"), setiap yang menceritakan kisah yang berasingan.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

The Legend of Korra pada mulanya dihasratkan sebagai dua belas episod siri mini. Nickelodeon membangkang pencipta lapangan untuk susulan filem animasi berdasarkan Avatar: The Last Airbender yang kemudian menjadi komik The Search, sebaliknya memilih untuk mengembangkan Korra kepada 26 episod.[2] Siri ini dikembangkan lagi pada Julai 2012 kepada 52 episod. Episod ini akan dikumpulkan ke dalam empat musim yang berasingan ("buku") terdiri daripada 12 hingga 14 episod ("bab") setiap satu, dengan setiap musim memberitahu cerita yang berdiri sendiri. The Legend of Korra akan berakhir pada musim keempat.[3]

Musim Episod Tarikh siaran asal atau tarikh keluaran dalam talian
Mula-mula disiarkan Tamat disiarkan
1 Buku Satu: Udara 12 14 April 2012 (2012-04-14) 23 Jun 2012 (2012-06-23)
2 Buku Dua: Roh 14 13 September 2013 (2013-09-13) 22 November 2013 (2013-11-22)
3 Buku Tiga: Ubah 13 27 Jun 2014 (2014-06-27) 22 Ogos 2014 (2014-08-22)
4 Buku Empat: Seimbang 13 3 Oktober 2014 (2014-10-03) 19 Disember 2014 (2014-12-19)

Cerita[sunting | sunting sumber]

Latar[sunting | sunting sumber]

The Legend of Korra ditetapkan dalam dunia fiksyen Avatar: The Last Airbender 70 tahun selepas peristiwa siri itu. Dunia ini dipisahkan kepada empat negara: yang Suku Air (Utara dan Selatan), Air Nomads, Bumi Kingdom, dan Negara Api. Fokus siri ini adalah "memanipulasi", keupayaan sesetengah manusia (dan haiwan) untuk memanipulasi elemen secara telekinetik yang berkaitan dengan negara mereka (air, bumi, api atau udara). Bending dilakukan menggunakan latihan rohani dan fizikal, yang digambarkan dalam siri ini sebagai sama dengan Cina dan lain-lain seni mempertahankan diri Asia.

Hanya seorang iaitu "Avatar", yang boleh manipulasi keempat-empat elemen. Avatar dilahirkan semula secara bergilir dalam empat negara dunia, Avatar bertanggungjawab untuk mengekalkan keamanan dan keseimbangan di dunia. The Legend of Korra bertumpu pada Avatar Korra, seorang gadis berusia tujuh belas tahun dari Southern Water Tribe. Pada permulaan siri ini, dia telah menguasai waterbending, earthbending, dan firebending, tetapi mesti melengkapkan latihan dengan pembelajaran airbending dari Tenzin, anak bongsu Aang dan Katara.[4]

Siri ini kebanyakannya ditetapkan di Republik Bandar, ibu kota Republik Syarikat-Bangsa Bersatu, sebuah negara yang muncul selepas berakhirnya perang yang berlaku di Avatar: The Last Airbender. Metropolis, yang digambarkan sebagai "jika Manhattan dibina di Asia" oleh pencipta siri,[5] telah menjadi satu wadah tumpuan untuk semua negara. Penduduknya bersatu dengan semangat mereka untuk "pro-bending", sukan penonton di mana dua pasukan terdiri daripada satu earthbender, waterbender, dan firebender cuba untuk menjatuhkan antara satu sama lain daripada cincin menggunakan teknik lenturan.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Musim pertama, Buku Satu: Udara, melihat langkah Korra dari didikan beliau terpencil di Kutub Selatan ke Republik City untuk belajar dari airbending Tenzin, Avatar Aang 's anak. Dia memasuki liga pro-lentur, dan berkawan saudara-saudara Sarip dan Mako, kedua yang beliau akhirnya jatuh cinta dengan, dan juga Asami Sato, waris perempuan untuk Industri Masa Depan. Ahli politik bercita-cita tinggi Tarrlok enlists Korra untuk melawan pemberontakan anti-Bender daripada "Equalists", yang diketuai oleh bertopeng Amon yang jalur benders kebolehan mereka. Akhirnya, didedahkan sebagai anak seorang darah lenturan tuan jenayah, Tarrlok mendedahkan Amon menjadi abangnya. Korra dan rakan-rakan beliau, dibantu oleh Ketua Polis Lin Beifong dan Angkatan Bersatu umum Iroh, berjaya mendedahkan Amon untuk menamatkan rampasan kuasa tentera Equalist.

Walaupun Korra dan rakan-rakannya cuba untuk menghentikan dia, Unalaq berjaya membebaskan Vaatu dari penjara, dan bergabung dengan Unalaq untuk menjadi Avatar "Gelap" yang menguruskan untuk mengeluaran Raava dari Korra dan memusnahkan semangat cahaya. Walau bagaimanapun, Korra mampu menyerap tenaga dari Tree Of Time yang membolehkan Korra untuk melawan Avatar Gelap, dan dengan bantuan anak perempuan Tenzin, Jinora; Korra berjaya mendapatkan kelahiran semula Raava manakala memutuskan sambungan semangat cahaya untuk Vaatu, dan memusnahkan Vaatu dengan Unalaq terbunuh dalam proses. Selepas pertempuran, Korra bergabung semula dengan Raava, tetapi kerana sambungan Korra untuk kehidupan masa lalunya telah hilang akibat daripada pemisahan ringkasnya dari Raava, Korra menyimpan portal semangat terbuka supaya manusia dan roh boleh wujud bersama-sama sebagai memulakan satu zaman baru.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Nick Press The Legend of Korra press release" (PDF). Nick Press. Burbank, California: Viacom. 15 Mac 2012. Dicapai pada 20 Mac 2012. In the premiere episode, "Welcome to Republic City,"... In episode two, "A Leaf in the Wind,"...
  2. ^ "'Avatar: The Search' was pitched as a movie by Mike DiMartino, but Nick opted for 'Korra' Book 2". Hypable. 25 Mac 2013. Dicapai pada 26 Mac 2013.
  3. ^ Konietzko, Bryan (Julai 12, 2012). "I'm Sure This Meme Is Dead By Now But It Still". Dicapai pada Julai 12, 2012.
  4. ^ John, Christopher (2010-07-19). "Legend of Korra: The Avatar Creators on the New Spinoff – Speakeasy – WSJ". Blogs.wsj.com. Dicapai pada 2010-07-23.
  5. ^ Konietzko, Bryan; DiMartino, Michael Dante (22 Jun 2012). "The Legend of Korra: All Answered Questions". Korra Nation. Dicapai pada 30 Jun 2012. (Transcript Diarkibkan 2013-09-26 di Wayback Machine)