Awan kumulus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Awan kumulus
{{{image name}}}
SingkatanCu
GenusCumulus (longgok)
AltitudDasar biasanya di bawah 2,000 m (bawah 6,500 kaki)
tapi mungkin lebih tinggi (altitud paras tengah ) semasa keadaan kelembapan relatif yang sangat rendah. (puncak berbeza)
Klasifikasirendah hingga paras tengah (keluarga C2) atau menegak (keluarga D), bergantung pada saiz
Ciri-ciribengkak
Awan mendap?Bergantung. Cumulus humilis dan mediocris, mungkin tidak, namun cumulus congestus dan cumulus castellanus kadang-kadang ya. Kumulonimbus, ya, namun mungkin virga.
Awan kumulus gebu dilihat dari atas

Awan kumulus ialah tompokan awan dengan dasarnya rata dan struktur atas yang berbonggol-bonggol. Kumulus bermaksud "timbunan" atau "gumpalan" dalam bahasa Latin. Rupa awan kumulus sering diterangkan sebagai "gebu" atau berbentuk seperti kapas. Ia boleh dijumpai bersendirian, dalam satu baris atau dalam gugusan. Faktor-faktor seperti ketidakstabilan, lembapan dan cerun suhu sering menjadikan awan jenis ini sebagai pelopor jenis lain, contohnya awan kumulonimbus.

Awan kumulus sebahagian daripada kategori besar awan bentuk kumulus , termasuklah kumulus, kumulus kongestus dan awan kumulonimbus.

Ia terjadi akibat proses perolakan. Awan ini terbahagi kepada 3 jenis, iaitu: awan strato kumulus iaitu awan kumulus yang baru terbentuk, awan kumulus dan awan kumulonimbus iaitu awan kumulus yang sangat besar dan mungkin terdiri beberapa awan kumulus yang bergabung menjadi satu.

Panorama awan kumulus di Swifts Creek, Victoria
Panorama awan kumulus di Swifts Creek, Victoria

Rujukan[sunting | sunting sumber]