Ayam Cemani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ayam Cemani
Ayam cemani betina
Nama lainAyam Cemani
Negara asalIndonesia
Ciri-ciri
BeratJantan: 2-2,5 kg
 Betina: 1,5-2 kg
Warna kulitHitam
Warna telurKrim
Klasifikasi

Ayam Cemani adalah sejenis baka ayam asli yang berasal dari Cemani, Jawa Tengah. Ia sukar untuk dibiakkan.

Asal[sunting | sunting sumber]

Baka ini berasal dari Cemani, sebuah kampung berhampiran dengan kota Surakarta, Jawa Tengah, Indonesia. Ayam cemani merupakan ayam yang termasuk ke dalam golongan ayam kedu yang merupakan ayam jenis lokal yang berasal dari daerah Kedu, Temanggung, Jawa Tengah. Ayam cemani muncul dari perkembangan dari tetua ayam buras pada kondisi lingkungan yang berada sehingga terbentuklah beraneka ragam jenis ayam buras dengan karakteristik yang khas pada setiap jenis.[1] Ia pertama kali dieksport ke Eropah pada tahun 1998 oleh seorang pembiak Belanda, Jan Steverink. Pada hari ini, ia banyak dibela di Belanda, Jerman, Slovakia dan Czechia.

Terdapat banyak baka yang diterbitkan dari Ayam Cemani termasuk "Ayam Hitam Sweden". Idalah dipercayai Ayam Cemani mungkin telah dibawa ke Eropah oleh pelaut Syarikat Hindia Timur Belanda yang menjalankan perniagaan di Afrika dan Asia.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cahyono, Ir Bmabang (2008). Cara Mudah Berternak Ayam Cemari. Jakarta: Pustaka Mina Jakarta. m/s. 2. ISBN 978-979-3756-19-6.
  2. ^ European Poultry Society

Pautan luar[sunting | sunting sumber]