Ayam masak kicap

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ayam masak kicap
Ayam masak kicap dengan hirisan bawang
Nama alternatifAyam kecap
Jenis sajianSajian utama
Tempat asalIndonesia dan Malaysia
Kawasan/rantauAsia Tenggara
Dicipta olehIndonesia dan Malaysia
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaAyam (potong), direbus dalam kicap manis dan rempah
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ayam masak kicap,[1] ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia[2] dan Malaysia.[3]

Variasi[sunting | sunting sumber]

Indonesia[sunting | sunting sumber]

Ayam kecap panggang disajikan bufet di Jakarta.

Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis, diperisakan dengan bawang merah atau bawang, bawang putih, halia, lada, bawang merah dan tomato.[1] Versi lain mungkin menambah rempah yang lebih kaya, termasuk buah pala dan cengkih.[4] Di Indonesia, istilah ayam kecap sering dipertukarkan dengan ayam goreng kecap (sejenis ayam goreng dalam kicap manis) dan semur ayam, rebusan kicap manis Indonesia yang menggunakan ayam berbanding daging lembu. Oleh kerana mereka semua hampir serupa — jika tidak hampir sama, iaitu resipi ayam yang dimasak dalam kicap manis. Walau bagaimanapun, semur ayam sering menambah rempah yang lebih banyak, termasuk cengkih, kayu manis dan bunga lawang. Sebaliknya, ayam goreng kicap mempunyai kicap manis yang lebih pekat dan sering ditambah dengan kepingan limau segar atau percikan jus limau. Perbezaan utama mungkin adalah kandungan airnya, walaupun agak lembab, kedua-dua ayam kicap dan ayam goreng kicap biasanya lebih kering dan mempunyai kuah yang lebih pekat berbanding dengan semur ayam yang lebih berair.

Di Indonesia, ayam goreng dalam kicap manis adalah hidangan ayam yang biasa dihidangkan di seluruh Indonesia. Walau bagaimanapun, ia lebih tepat dari asal-usul orang Jawa-Cina. Resipi ini mengikuti pengeluaran kicap manis Indonesia. Mengikut sejarah, pengeluaran kicap dikaitkan dengan pengaruh Cina di kepulauan itu. Walau bagaimanapun, versi Jawa Indonesia, kacang soya mempunyai sentuhan sendiri, yang merupakan penambahan gula kelapa (gula jawa) dengan kepekatan molases.[5] Ayam kicap pedas adalah versi pedas dengan menambah cili.[6]

Di Indonesia, ayam kicap biasanya potongan ayam direbus, yang termasuk tulangnya. Walau bagaimanapun, terdapat varian yang dipanggil ayam panggang kicap yang menggunakan kicap manis dan rempah manis yang sama, tetapi ayam yang tidak bertulang itu digril dan bukan digoreng.[7]

Malaysia[sunting | sunting sumber]

Ayam masak kicap sedang dimasak.

Ayam masak kicap Melayu berbeza dari versi ayam kicap Cina kerana daging ayam dipotong dan dicampur dengan rempah-rempahnya sendiri.[8]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Ayam Kecap". Bango (dalam bahasa Indonesian).CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Cheryl Moeller (2012). Creative Slow-Cooker Meals: Use Two Slow Cookers for Tasty and Easy Dinners. Harvest House Publishers. m/s. 102. ISBN 9780736944922.
  3. ^ Norhaslina Hassan (2006). Dinamika masyarakat bandar Malaysia: ke arah kualiti hidup mapan (dalam bahasa Malay). Penerbit Universiti Malaya. ISBN 978-983-100-376-3.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Charles Gordon Sinclair, penyunting (1998). International Dictionary of Food and Cooking. Taylor & Francis. ISBN 9781579580575.
  5. ^ Heinz Von Holzen; Lother Arsana (2015). Food of Indonesia: Delicious Recipes from Bali, Java and the Spice Islands, Periplus world cookbooks. Tuttle Publishing. ISBN 9781462914913.
  6. ^ Anita (17 December 2013). "Ayam Kecap Pedas – Chicken in Spicy Sweet Soy Sauce". Daily Cooking Quest.
  7. ^ "Ayam Panggang Fillet". Cookpad (dalam bahasa Indonesian).CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ Betty Saw (15 September 2014). Best of Malaysian Cooking. Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd. m/s. 9–. ISBN 978-981-4561-98-3.