Azurill

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nombor: 298 Jenis: Normal Berevolusi daripada: Tiada Berevolusi menjadi: Marill

Azurill (Jepun: ルリリ, Ruriri) ialah spesies Pokémon bintik polka. Ia berevolusi menjadi Marill dengan happiness (kegembiraan}, yang akan berevolusi menjadi Azumarill pada tahap 18. Ia menyerupai tikus dan bola pantai.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Azurill ialah Pokémon tikus bulat, biru. Ia mempunyai telinga bulat dengan bahagian dalam merah jambu. Terdapat dua tompok putih di pipi, dan ia mempunyai mata hitam. Ekornya yang nipis, hitam, zigzag mempunyai bola biru yang besar pada hujungnya. Bola ini berada melantun dan penuh dengan nutrien yang diperlukan untuk dapat berkembang. Bola juga boleh digunakan sebagai alat pengapungan. Ia boleh dilihat melantun dan bermain di atas ekor bergetah ini. Ekor juga boleh dihayun berputar seperti laso. Apabila ekor disingkir, badannya boleh pergi sejauh 33 kaki (10 meter). Ia menggunakan ekornya untuk melawan lawan yang lebih besar daripadanya sendiri. Ia hidup di pinggir air.

Kemunculannya[sunting | sunting sumber]

Azurill pertama kali muncul dalam Pikachu PikaBoo sebagai salah satu Pokémon yang bermain sorok-sorok dengan Pikachu. Azurill membuat penampilan pertamanya dalam anime apabila Mei berusaha untuk menangkap Pokémon Polka Dot dalam Pepuing dengan Pemandangan (A Ruin with a View). Dia gagal, dan Torchicnya akhirnya disembur kalah oleh beberapa sahabat Azurill itu yang juga bentuk perkembangannya. Seekor Azurill juga merupakan salah satu daripada rakan baik Pichu Brothers. Ia telah muncul dalam Big Meowth, Little Dreams.

Rujukan[sunting | sunting sumber]