Bánh tráng

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bánh tráng
Pembalut bánh tráng
JenisPembalut boleh dimakan
Tempat asalVietnam
Bahan utamatepung beras atau kanji ubi kayu (atau kedua-duanya) dan pelbagai bahan-bahan dan rempah bergantung kepada jenis bánh trang
Keragaman/variasinipis, lembut ke tebal, bergantung kepada jenis banh trang
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bánh tráng atau bánh đa nem, istilah Vietnam utara, (masing-masing secara literal, kek salut dan kulit nem,), kadang-kadang dipanggil pembalut kertas beras, krep beras, wafer beras atau pembalut nem, adalah pembalut Vietnam yang boleh dimakan yang digunakan dalam masakan Vietnam, terutamanya dalam makanan ringan dan pembuka selera seperti hidangan nem Vietnam. Istilah pembalut kertas beras kadang-kadang boleh menjadi kesilapan nama, kerana beberapa pembalut banh trang diperbuat daripada tepung beras ditambah dengan tepung ubi kayu atau kadang-kadang digantikan sepenuhnya dengan kanji ubi kayu.[1][2] Versi panggang adalah bánh tráng nướng.[3]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Bánh tráng Vietnam adalah pembalut kertas beras yang boleh dimakan.[1] Mereka diperbuat daripada adunan tepung beras yang kemudian dikukus kemudian dijemur kering di bawah matahari. Satu kaedah yang lebih moden adalah dengan menggunakan mesin yang boleh mengewap dan mengeringkan pembalut untuk produk yang lebih nipis dan lebih bersih, sesuai untuk pasaran eksport.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Pembalut bánh tráng Vietnam pembalut terdapat dalam pelbagai tekstur, bentuk dan jenis. Tekstur mungkin berbeza-beza dari nipis, lembut ke tebal (sama seperti keropok beras). Pembalut bánh tráng terdapat dalam pelbagai bentuk, walaupun bentuk bulat dan persegi yang paling biasa digunakan. Pelbagai jenis bahan-bahan dan rempah tempatan Vietnam ditambah kepada pembalut banh trang Vietnam untuk tujuan mewujudkan rasa dan tekstur yang berlainan, seperti bijan, cili, santan, pisang dan durian. Antara rasa dan jenis yang lebih biasa disenaraikan di bawah:

Banh trang[sunting | sunting sumber]

Ini pembalut banh trang diperbuat daripada sama ada kanji beras atau ubi kayu (atau campuran kedua-duanya), air dan garam.[4] Tekstur pembalut ini adalah nipis dan ringan.

Bánh tráng rế (Banh trang tenun)[sunting | sunting sumber]

Pembalut banh trang ini diperbuat daripada tepung beras, kacang hijau, minyak sayuran dan garam. Pembalut ini halus dan nipis. Ia berenda seperti jaring dan biasanya digunakan untuk gulungan cha gio goreng.[5]

Bánh tráng me (Banh trang bijan)[sunting | sunting sumber]

Pembalut banh trang ini biasanya diperbuat daripada kanji beras, kemudian ditambah bijan. Teksturnya menyerupai keropok beras

Bánh tráng tôm me (Banh trang bijan udang)[sunting | sunting sumber]

Pembalut banh trang ini dibuat dengan menambah bijan dan udang kering. Teksturnya menyerupai keropok beras.

Bánh tráng sữa (Banh trang berperisa susu)[sunting | sunting sumber]

Pembalut banh trang ini dibuat dengan menambah susu untuk mewujudkan rasa susu. Teksturnya menyerupai keropok beras.

Bánh tráng chuối (Banh trang berperisa pisang)[sunting | sunting sumber]

Pembalut banh trang ini biasanya dibuat dengan menambah pisang. Teksturnya menyerupai keropok beras.

Bánh tráng dừa (Banh trang berperisa kelapa)[sunting | sunting sumber]

Pembalut banh trang ini biasanya dibuat dengan menambah santan, gula, tepung beras, biji bijan, dan air. Teksturnya menyerupai keropok, serupa dengan banh trang bijan.

Kegunaan masakan[sunting | sunting sumber]

Banh trang bijan bakar ditambah dalam mi quang

Pembalut banh trang biasanya digunakan di hidangan nem Vietnam. Pembalut ini dimakan kering (khô), goreng (rán), dibakar (nướng) atau direndam (ướt). Mereka biasanya disajikan dalam bentuk gulung (cuộn) atau dibakar (nướng), dalam salad, sup dan hidangan goreng kilas Vietnam.

Pembalut banh trang tradisional yang ringan dan lutcahaya biasanya digunakan untuk pelbagai gulungan Vietnam, biasanya goi cuon (gulungan salad).[6] Walaupun biasa digunakan dalam bentuk gulungan segar, masakan Vietnam Utara sering menggunakan pembalut ini dalam Chả giò (utara Vietnam: Nem rán), popia goreng yang rangup.[7] Pembalut banh trang tradisional juga digunakan untuk membalut hidangan Vietnam biasa seperti banh xeo (lempeng berdesir Vietnam), Bò 7 món (tujuh hidang daging lembu Vietnam) dan cá nướng (ikan bakar Vietnam) dan kemudian dicelup ke dalam sos.

Pembalut banh trang tradisional juga digunakan untuk membuat hidangan salad Vietnam dipanggil bánh tráng trộn (salad banh trang kacau).[8]

Pembalut banh trang tenun biasanya digoreng untuk menghasilkan estetika cha gio (popia rangup Vietnam) menarik.

Pembalut banh trang bijan biasanya dimasak atau direndam di dalam air, bergantung kepada pilihan tekstur individu, kemudian dihidangkan dengan salad, mi quang dan pelbagai hidangan lain.

Di luar Vietnam[sunting | sunting sumber]

Pembalut banh trang terdapat di negara-negara luar Vietnam dengan diaspora Vietnam.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Twice as rice: there is rice paper, and then there is rice paper. - Free Online Library". Thefreelibrary.com. Dicapai pada 2013-10-06.
  2. ^ Lucy Nguyen-Hong-Nhiem - A Dragon Child: Reflections Of A Daughter Of Annam In America - 2004 p13 "The batter is made of rice flour, which my mother would prepare herself. The night before she would soak the rice. Early in the morning, she would take it to the neighbors (who specialized in making rice paper called bánh tráng) to use in their ..."
  3. ^ Phillip Taylor, Modernity and Re-Enchantment: Religion in Post-Revolutionary Vietnam Institute of Southeast Asian Studies - 2007 p 145 "... along with personal bowls, spoons, chopsticks, paper napkins, saucers of fish-sauce dip and bottles of beer and soft drinks. ... and onion, seasoned with lime, sugar and fish sauce, served with a large roasted rice cracker [bánh tráng nướng].
  4. ^ "Banh Trang Recipes". Pham Fatale. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-16. Dicapai pada 2013-10-06.
  5. ^ "Saigon Food Souvenirs - Viet World Kitchen". Vietworldkitchen.typepad.com. 2008-05-14. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-31. Dicapai pada 2013-10-06.
  6. ^ "Goi Cuon with Peanut Hoisin Dipping Sauce". Sunday Nite Dinner. 2008-02-13. Dicapai pada 2013-10-06.
  7. ^ "Cha Gio / Nem Ran / Vietnamese Fried Rolls | Giant Hippo Cha Gio / Nem Ran / Vietnamese Fried Rolls | Home of the (Gluten- & Allergen-)Free!". Gianthippo.org. 2012-08-01. Dicapai pada 2013-10-06.
  8. ^ "Brightclouds - Xử lý bánh tráng còn dư - Bánh tráng trộn". My.opera.com. 2011-06-17. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-06. Dicapai pada 2013-10-06.