Bánh xèo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bánh xèo
Bánh xèo gaya Vietnam
JenisBánh, pancake Sunting ini di Wikidata
Tempat asalVietnam
Bahan utamatepung beras, air, serbuk kunyit
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bánh xèo [ɓǎɲ sɛ̂w], harfiahnya "kek berdesir", dinamakan sempena berdesir bunyi kuat apabila adunan beras itu dituang ke dalam kuali panas[1][2] adalah lempeng goreng Vietnam (ia menyerupai krep Perancis dengan tepi yang rangup) diperbuat daripada tepung beras, air, serbuk kunyit, disumbat dengan gulungan urat daging babi berlemak, udang, daun bawang dipotong dadu, dan taugeh.

Kepelbagaian[sunting | sunting sumber]

Bánh xèo gaya Selatan mengandungi santan kelapa dan gaya Tengah tertentu mengelakkan terus serbuk kunyit. Ia disediakan dengan dibungkus dalam daun sawi, daun salad atau pembalut banh trang, dan disumbat dengan daun pudina, selasih, daun ikan dan/atau herba lains, dan dicelup dalam sos ikan cair masam manis. Di kawasan Tengah, ia sering dibalut dengan kertas beras segar dengan sosej (nem lui) dan kemudian dicelup dalam sos khas yang terdiri daripada kacang soya yang ditapai dan sos pulut, hati daging babi kisar, kisaran kacang bakar dan bahan perasa. Ia secara meluas dipercayai bahawa hidangan ini adalah terbitan daripada krep dibawa dari Perancis semasa pendudukan apa yang dikenali sebagai Indochina.

Hidangan ini juga popular dalam masakan Kemboja, di mana hidangan ini dipanggil បាញ់ឆែវ (paling sering ditransliterasi sebagai banh chao). Ia juga telah diperkenalkan ke Thailand di mana ia dikenali dengan dua nama-nama: ขนมเบื้องญวน (khanom beuang yuan), di mana yuan adalah perkataan Thai untuk "Vietnam", dan บั๊ญแส่ว (Ban sao).

Keserupaan dengan bánh khoái di Huế[sunting | sunting sumber]

Bánh xèo gaya Selatan adalah lebih besar dan lebih nipis berbanding versi kecil goreng kuali di kawasan tengah dan utara. Di Huế, bekas ibu kota empayar, ia dipanggil bánh khoái (harfiah "kek kegemaran”) dan disajikan secara terbuka dan bukannya dilipat separuh. Bánh khoái sentiasa dihidangkan dengan sos kacang soya yang ditapai yang dinyatakan di atas. Di bahagian tengah pula, ia dianggap makanan cuaca sejuk kerana kesan minyaknya. Oleh itu, kebanyakan keluarga membuatnya dari awal hanya semasa musim sejuk.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ottolenghi, Yotam - Plenty: Vibrant Vegetable Recipes from London's Ottolenghi 2011 "Bánh xèo - In 2007 I visited Hanoi with my friend, Alex Meitlis, and found myself squatting in the dingiest of family-run street kitchens, experiencing the best food I've ever tasted."
  2. ^ Lucy Nguyen-Hong-Nhiem - A Dragon Child: Reflections Of A Daughter Of Annam In America Page 13 2004 "She loved to cook our favorite dishes, bánh xèo and bánh khoái. This is a dish that Vietnamese in the US call “happy pancakes”. They are called bánh xèo: bánh is cake; xèo is the sizzling noise of the batter when it is poured into a hot ..."

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Wikibooks
Buku resipi Wikibuku mempunyai resipi