Babi rusa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Babirusa)

Babi rusa
Seekor babirusa Sulawesi Utara jantan; hanya jantan dewasa yang mempunyai gading.
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Keluarga: Suidae
Subkeluarga: Babyrousinae
Thenius, 1970
Genus: Babyrousa
Perry, 1811
Spesies

3-4, Lihat teks.

Babirusa[1] atau babi rusa ialah genus Babyrousa, dalam keluarga babi ditemui di gugusan pulau Sulawesi, Togian, Sula dan Buru dalam Indonesia.[2] Semua anggota genus ini dianggap sebagai bahagian dari satu spesies sehingga tahun 2002 dinamakan babirusa atau B. babyrussa, tetapi setelah itu, dibahagikan kepada beberapa spesies. Nama ilmiah ini terbatas pada Buru babirusa dari Buru dan Sula, sedangkan spesies yang paling terkenal, , diberi nama B. celebensis.[3] Kemunculan "prasejarah" yang luar biasa pada mamalia ini disebabkan oleh taring anjing yang menonjol ke atas yang sebenarnya menusuk daging di moncong.[4]

Semua spesies babirusa disenaraikan sebagai terancam oleh Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam (IUCN).[5]

Pengelasan[sunting | sunting sumber]

Genus monotipik dalam subkeluarga Babyrousinae, atau secara alternatif dianggap membentuk suku, Babyrousini, dari subkeluarga Suinae. Sehingga kini, hanya satu tengkorak fosil yang ditemukan menunjukkan nenek moyang yang lebih besar.[6]

Semua anggota genus dianggap sebagai bahagian dari satu spesies, babirusa atau babi rusa, B. babyrussa . Mereka dibagi menjadi beberapa spesies, nama ilmiah ini terbatas pada Buru babirusa dari Buru dan Kepulauan Sula, sedangkan spesies yang paling terkenal, babirusa Sulawesi utara, diberi nama B. celebensis.[3] Perpecahan yang menggunakan konsep spesies filogenetik, didasarkan pada perbezaan ukuran, jumlah rambut pada badan dan ekor punggung, dan ukuran tengkorak dan gigi.

Spesies[sunting | sunting sumber]

B. babyrussa beruensis digambarkan sebagai subspesies Pleistosen yang sudah pupus dari Sulawesi barat daya sebelum babirusa dibahagikan kepada beberapa spesies.

Penerangan fizikal[sunting | sunting sumber]

Tengkorak babirusa Sulawesi Utara jantan (37 panjang cm).

Babirusa terkenal dengan taring atas panjang pada jantan. Taring atas babirusa jantan muncul secara menegak dari proses alveolar, menembusi kulit dan melengkung ke belakang di bahagian depan muka dan ke arah dahi. [7] [8] Taring bawah juga tumbuh ke atas. Taring betina dikurangkan atau tidak ada.

Struktur taring jantan berbeza mengikut spesies. Di babirusa emas, taring atas pendek dan langsing dengan alveolar diputar ke hadapan untuk membolehkan taring bawah melintasi pandangan sisi. Babirusa Togian juga mempunyai ciri yang sama dan gigi taring atas selalu berkumpul. Babirusa Sulawesi Utara mempunyai taring atas yang panjang dan tebal dengan alveolar yang ditanam secara menegak. Ini menyebabkan gigi taring atas muncul secara menegak dan tidak bersilang dengan taring bawah.[9] Babirusa juga berbeza mengikut spesies dengan ciri lain. Babirusa emas mempunyai pelajur panjang dan tebal yang berwarna putih, emas berkrim, hitam atau emas secara keseluruhan dan hitam di pantat. Bulu babirusa Togian juga panjang tetapi tidak seperti babirusa emas. Babirusa Togian mempunyai bulu berwarna coklat, hitam atau hitam yang lebih gelap di bahagian atas daripada di bahagian bawah. Babirusa Sulawesi Utara mempunyai bulu yang sangat pendek dan kelihatan botak. Babirusa betina hanya mempunyai sepasang puting.[10]

Biologi dan ekologi[sunting | sunting sumber]

Dua babirusa berlawan di Indonesia.
Kerangka babirusa Sulawesi Utara (Muzium Osteologi)

Babirusa berasal dari Sulawesi, beberapa Kepulauan Togian, Kepulauan Sula dan Buru.[7] Di Sulawesi, mereka berkisar dari semenanjung utara hingga provinsi selatan dan tenggara. Walaupun babirusa ada di Sulawesi dan Sula, mereka tidak dijumpai di pulau-pulau besar di antara keduanya iaitu Kepulauan Banggai. Telah dihipotesiskan bahawa taburan yang tidak biasa itu disebabkan oleh pengangkutan mereka oleh manusia sebagai hadiah yang diberikan oleh bangsawan orang asli.[11] Habitat babirusa yang disukai adalah hutan hujan tropika di sepanjang tebing sungai. Mereka telah terkurung di kawasan yang lebih tinggi di pedalaman walaupun pernah terjadi di kawasan dataran rendah dekat pantai pada masa lalu. Mereka juga aktif pada waktu siang. Seperti semua spesies babi, babirusa mempunyai diet omnivor dengan saluran usus yang serupa dengan babi domestik.[12] Perut divertikulum daripada babirusa yang dibesarkan yang mungkin menunjukkan bahawa ia adalah ruminan tetapi menunjukkan bukti sebaliknya. Kerana tidak memiliki tulang rostral di hidung, babirusa tidak menggali dengan moncongnya seperti babi lain kecuali di tanah lumpur dan paya. Diet babirusa merangkumi daun, akar, buah dan bahan haiwan. Rahang babirusa yang kuat mampu memecahkan kacang keras dengan mudah.

Babirusa jantan cenderung hidup secara sendiri sementara bentina dewasa boleh dijumpai dalam kumpulan yang masih muda.[13] Kumpulan babirusa betina dan muda boleh berjumlah sehingga 84 individu yang kebanyakannya tidak mengandungi jantan dewasa. Jantan jarang bepergian secara berpasangan atau betiga. Gading jantan dewasa digunakan dalam pertempuran intraspesifik. Gading atas adalah untuk pertahanan sementara gading bawah adalah senjata menyerang.[14] Sekiranya babirusa jantan tidak menggosok taringnya (dapat dicapai melalui aktiviti biasa), mereka akhirnya dapat terus tumbuh sehingga dapat menembus tengkorak sendiri.[15]

Panjang kitaran babirusa betina antara 28 dan 42 hari dan estrus 2–3 hari terakhir.[7] Babirusa biasanya mempunyai satu atau dua anak babi sahaja.

Hubungan dengan manusia[sunting | sunting sumber]

Di Indonesia, penampilan babirusa yang menonjol telah mengilhami topeng iblis, dan haiwan itu sendiri kadang-kadang digunakan sebagai hadiah untuk dipersembahkan kepada pengunjung.[16]

Paviliun Mahkamah Keadilan era Hindu Bali dan "paviliun terapung" runtuhan istana Klungkung terkenal untuk raksasa babirusa (gaya grotes) yang dilukis di siling.[17]

Lukisan prasejarah babirusa yang terdapat di gua-gua di pulau Sulawesi di Indonesia telah diturunkan sekurang-kurangnya 35,400 tahun (hingga zaman ais Pleistosen). Adam Brumm yang bersama-sama mengarang kajian 2014 mengenai lukisan itu, mengatakan "Lukisan binatang liar paling menarik kerana jelas bahawa mereka menarik minat para seniman itu sendiri."[18]

Status pemuliharaan[sunting | sunting sumber]

Babirus dilindungi di Indonesia dan membunuhnya dilarang dalam kebanyakan kes. Namun, pemburuan haram tetap menjadi ancaman besar bagi babirusa. Selain itu, operasi pembalakan komersial mengancam babirusa dengan kehilangan habitat, dan juga mengurangi perlindungan, menjadikan babirusa lebih terdedah kepada pemburu haram.[16] Semua spesies babirusa yang masih ada disenaraikan sebagai terdedah atau terancam oleh IUCN.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Skeat, Walter W. (1901). A Concise Etymological Dictionary of the English Language. Clarendon Press. m/s. 35. Dicapai pada 17 July 2012.
  2. ^ Grubb, P. (2005). "Order Artiodactyla". Dalam Wilson, D. E.; Reeder, D. M (penyunting). Mammal Species of the World (ed. 3rd). Johns Hopkins University Press. m/s. 637. ISBN 978-0-8018-8221-0. OCLC 62265494.
  3. ^ a b Meijaard, E., & C. Groves. (2002). Proposal for taxonomic changes within the genus Babyrousa. Asian Wild Pig News 2 (1), 9-10.
  4. ^ "Babyrousa babyrussa". Animal Diversity Web. Dicapai pada 2015-12-02.
  5. ^ a b "IUCN Red List of Threatened Species Version 2010.1". 2010. Dicapai pada 18 April 2010. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "RedList2010" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  6. ^ Ian Metcalfe, Faunal and floral migrations and evolution in SE Asia-AustralasiaCRC Press, 2001. ISBN 978-90-5809-349-3. 416 pages: pp338.
  7. ^ a b c MacDonald, A. A. 1993. The Babirusa (Babyrousa babyrussa). In: W. L. R. Oliver (ed.), Pigs, Peccaries, and Hippos: Status Survey and Conservation Action Plan, IUCN, Gland, Switzerland.
  8. ^ Nasoori, A (2020). "Tusks, the extra-oral teeth". Archives of Oral Biology. 117: 104835. doi:10.1016/j.archoralbio.2020.104835 – melalui https://drive.google.com/file/d/1ux2OWcKU67O-4v0vHeflljrh6lZkrekG/view?usp=sharing.
  9. ^ Groves, C. 1980. Notes on the systematics of Babyrousa (Artiodactyla, Suidae). Zoologische Mededelingen 55:29–46.
  10. ^ BBC (2010). Babirusa. Downloaded 18 April 2010.
  11. ^ Umberto Albarella, Keith Dobney, Anton Ervynck: 2007. Pigs and humans: 10,000 years of interaction Oxford University Press 2007. ISBN 978-0-19-920704-6. 454 pages: pp20.
  12. ^ Langer, P. (1988): The Mammalian Herbivore Stomach – Comparative Anatomy, Function and Evolution. Gustav Fischer, Stuttgart and New York: 136-161.
  13. ^ Patry, Maurice; Leus, Kristin; Macdonald, Alastair A (1995) "Group Structure and Behaviour of Babirusa (Babyrousa babyrussa) in Northern Sulawesi", Australian Journal of Zoology, 43:643-655.
  14. ^ J. MacKinnon, (1981) "The structure and function of the tusks of babirusa", Mammal Review, 11(1):37-40.
  15. ^ "Babirusas can get impaled by their own teeth: that most sought-after of objects does exist! (babirusas, part VIII)". Tetrapod Zoology.
  16. ^ a b "Sulawesi babirusa (Babyrousa celebensis)". ARKive. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 April 2012. Dicapai pada 17 July 2012. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "ARKive" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  17. ^ Umberto Albarella, Keith Dobney, Anton Ervynck: 2007. Pigs and humans: 10,000 years of interaction Oxford University Press 2007. ISBN 978-0-19-920704-6. 454 pages: pp20.
  18. ^ Sample, Ian (9 October 2014). "35,000-year-old Indonesian cave paintings suggest art came out of Africa". The Guardian. Dicapai pada 14 November 2015. "The paintings of the wild animals are most fascinating because it is clear they were of particular interest to the artists themselves", said Brumm.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Indonesia topics