Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) merupakan organisasi berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia. Bakti aktif semasa Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali menjadi pengerusinya. Bangunan BAKTI Siti Hasmah terletak di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur.

Bakti banyak menjaga kebajikan para menteri dan timbalan menteri peringkat Malaysia. Mereka mengadakan aktiviti sosial seperti perlawanan badminton dan lawatan kerja di samping mengumpul dana bagi tujuan kebajikan. Organisasi yang hampir sama ialah PUSPANITA.

Lawatan ke Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

Pada 18 April 2010, ahli Bakti mengikuti rombongan Perdana Menteri Malaysia,Datuk Seri Najib Tun Razak da isteri ke New York. Antara yang turut serta ialah isteri Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datin Seri Shuryani Shuaib, isteri Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Prof Datin Seri Aishah Salleh dan isteri Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datin Seri Khamarzan Ahmad Meah.

Pada 16 April 2010, mereka berkunjung ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sempena isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor berucap pada Forum Wanita Antarabangsa "First Ladies Speak." Seterusnya menghadiri majlis penganugerahan Anugerah Keamanan Antarabangsa dan Harmoni kepada Rosmah Mansor daripada Majlis Perniagaan untuk Persefahaman Antarabangsa (BCIU) Amerika Syarikat di St Regis Hotel .[1]


Laman web Bakti[sunting | sunting sumber]

Pada 27 Mei 2009, Yang Dipertua Bakti, Datin Seri Rosmah Mansor mewujudkan laman web Bakti agar menjadi organisasi yang mesra rakyat.Orang ramai boleh melayari pelbagai segmen seperti latar belakang Bakti, rangkuman aktiviti, galeri dan program yang dilaksanakan oleh Bakti.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]