Baekjeong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sistem kasta Joseon
Darjat Hangul Hanja Makna
Yangban 양반 兩班 bangsawan
Jung-in 중인 中人 kelas menengah
Sangmin 상민 常民 orang kebanyakan
Cheonmin 천민 賤民 orang kebanyakan kasar
 • Baekjeong 백정 白丁 jijik
 • Nobi 노비 奴婢 hamba atau abdi
VT
Seorang bertopeng yang bertindak sebagai tukang daging Baekjeong dalam sebuah pementasan
Baekjeong
Hangul백정
Hanja
Perumian SemakanBaekjeong
McCune–ReischauerPaekchŏng

Baekjeong (bahasa Korea: 백정) ialah kumpulan minoriti Korea yang "jijik" atau "tidak tersentuh ".[1] Pada bahagian awal zaman Goryeo (918–1392), kumpulan minoriti ini banyak menetap dalam komuniti tetap. Namun, pencerobohan Mongol menyebabkan Korea dalam kekacauan dan anomi, dan kumpulan ini menjadi nomad. Subkumpulan lain dari baekjeong adalah 'chaein' dan 'hwachae'. Semasa dinasti Joseon, mereka mempunyai profesyen tertentu seperti menenun bakul dan menjalankan hukuman bunuh. Pada zaman Goryeo, baekjeong digunakan sebagai istilah untuk merujuk kepada kumpulan orang biasa.[2] Namun, dalam dinasti Joseon, ia merujuk kepada golongan orang paling rendah dan gelaran menghina.[3] Selain itu, semasa Dinasti Joseon dan hari ini, baekjeong juga digunakan sebagai ungkapan untuk mencemarkan nama baik seseorang.[4][5] Sebaliknya, kadang-kadang, maknanya disempurnakan dan digunakan sebagai nama restoran.[6] Fakta bahawa nama "Baekjeong" telah berubah menjadi istilah yang merujuk kepada pelbagai golongan daripada pelbagai usia selepas pencapaian penyelidikan sejarah terkini.[7]

Asal[sunting | sunting sumber]

Ada teori bahawa mereka berhijrah dari Tartar.[8] Istilah 'Tartar' nampaknya digunakan sebagai istilah umum untuk semua orang utara, Mongol, Manchuria, dan sebagainya. Teori ini didasarkan pada tulisan Jeong Yakyong, yang merupakan salah satu sarjana yang paling terkenal mengenai metodologi penyelidikan sejarah pada masa pemerintahan Raja Jeongjo (1777-1800) dan Raja Sunjo (1801-1834). Dalam bukunya, asal usul baekjeong dikaitkan dengan kumpulan nomad dari zaman Goryeo yang dikenali sebagai Yangsuchuk (Hanja: 楊 水尺) atau Mujari (Korea: 무자리). Sebagai orang asing dari Tartar, orang Yangsuchuk hampir tidak berasimilasi dengan penduduk umum. Mereka terlibat dalam pembuatan dan penjualan bakul willow. Mereka juga mahir menyembelih binatang dan suka berburu, yang dipandang sinis oleh masyarakat Buddha dari Dinasti Goryeo.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada zaman Goryeo[sunting | sunting sumber]

Dari Dinasti Goryeo (918 ~ 1392) hingga zaman Raja Sejong dari Dinasti Joseon, baekjeong bukanlah gelaran untuk merujuk kepada golongan orang yang paling rendah.[9] Istilah baekjeong itu sendiri bermaksud "orang biasa.[10] Para sarjana menganggap bahawa baekjeong adalah "orang yang tidak mempunyai beban tugas (역, 役)" berdasarkan " Goryosa ". Ia terdiri daripada "baek" ( Bahasa Korea : 백, Hanja : 白), yang bermaksud 'putih / tidak bersalah / kosong', dan "jeong ( Bahasa Korea : 정, Hanja : 丁)", atau "orang, lelaki". Dengan demikian, baekjeong, "orang kosong," menunjukkan sekelompok petani yang tidak diberi tanah kerana mereka tidak menerima tugas-tugas tertentu dari negeri ini.

Tetapi mereka juga wujud sebagai golongan paling rendah. Pada zaman Goryeo, nama-nama untuk memanggil mereka ialah 'yangsuchuk (hanja: 楊 水尺)', 'suchuk (hanja: 水尺)', ' hawchuck (hanja: 禾 尺)' dan 'mujari (hangul:무자리, harfiahnya. "tanpa tempat")'.[11] Mereka berketurunan Jurchen atau Khitan sejak awal Goryeo.[12] Kumpulan pemujaan paling rendah ini menyukai kehidupan berkumpulan sesama mereka, jadi mereka terus tinggal di kediaman sementara sambil berpindah ke pelbagai kawasan.[13] Mereka tersebar di seluruh negara, terutama di wilayah Pyeongan-do dan Hwanghae-do. Mereka tidak didaftarkan dalam daftar warganegara.

Pada zaman Joseon[sunting | sunting sumber]

Selepas zaman Goryeo, Joseon ditubuhkan. Pada awal-awal penubuhan Dinasti Joseon, Raja Sejong menggabungkan 'yangsucheok', 'sucheok ', 'hawcheok' dan 'mujari' dengan petani biasa.[9] Oleh itu, gelaran yang memanggil mereka kemudian menjadi 'Baekjeong', yang merupakan kelompok petani umum pada zaman Goryeo. Raja Sejong juga memasukkan mereka ke dalam daftar keluarga, memberi mereka tanah untuk bercucuk tanam dan menempatkan mereka menjadi petani, dan berusaha menjaga mereka di bawah kawalan negara. Namun, dasar umum Raja Sejong tidak berjaya kerana orang biasa terus melakukan kebiasaan mereka dan mendiskriminasikannya. Bahkan pegawai pemerintah juga tidak mengikut arahan raja.[14]

Di satu pihak lagi, baekjeong tidak mengubah gaya hidup atau pekerjaan sedia ada mereka dengan mudah.[14] Mereka menetap di satu kawasan dan tidak cuba untuk bertani, tetapi mereka tinggal dan bekerja dalam pekerjaan tertentu, seperti membuat dan menjual hasil anyaman, menyembelih, menyanyi dan menari. Dalam situasi ini, pertukaran dan perpaduan dengan baekjeong dan golongan petani biasa tidaklah mudah, dan praktik diskriminasi dan penindasan berlanjutan. Secara khusus, kumpulan arus perdana menganggap kehidupan dan adat tukang daging sebagai kelompok keji, antisosial, tidak normatif, dan bahkan berpotensi untuk melakukan jenayah.

Akhir Dinasti Joseon[sunting | sunting sumber]

Menjelang akhir Dinasti Joseon, sebuah organisasi bantu bersama untuk baekjeong ditubuhkan, bernama Seungdongdoga (bahasa Korea: 승동도가, hanja: 承洞都家), dengan wakil dari pelbagai komuniti.[15] Organisasi ini terlibat dalam mengambil tindakan, mengkoordinasikan peningkatan, dan kadang-kadang bertindak sebagai wakil rasmi baekjeong dalam masalah undang-undang. Pada tahun 1894, sistem kadet dihapuskan secara sah melalui pembaharuan Gabo. Namun, diskriminasi sosial terhadap baekjeong tidak hilang. Daftar keluarga baekjeong masih terpisah, dan ditandai dengan penggunaan perkataan " 殺漢 (membunuh binatang)" atau titik merah.[16] Meskipun demikian, pembaharuan Gabo memastikan bahawa baekjeong dapat menjadi pegawai, aset, sarjana atau seniman jika mereka memiliki kemampuan.[17] Walaupun masih terbatas pada pekerjaan tradisional mereka, peraturan yang diubah pada tahun 1896 memungkinkan mereka yang bukan baekjeong menjadi tukang daging berlesen, yang kemudiannya menjadi perniagaan daging yang kuat.

Namun, sementara perubahan untuk meningkatkan status sosial baekjeong berlaku dengan kadar yang lambat, orang kebanyakan (golongan bawahan yangmin) yang secara ekonomi sedikit berbeza daripada hamba, sudah tidak rasa hormat terhadap pemerintah pada abad ke-17 ketika mereka melarikan diri daripada serangan Jepun dan Manchuria, dan membiarkan orang awam. Kerajaan juga memberikan banyak status yangban kepada golongan militia sebagai galang ganti untuk kegiatan militia sukarela menentang penjajah. Pada satu masa, dengan meningkatnya perdagangan, pedagang mula membeli sejarah keluarga palsu dan dokumen status rasmi palsu. Akhirnya, sekitar tiga perempat penduduk mempunyai nama bertaraf yangban.

Moden[sunting | sunting sumber]

Istilah "baekjeong" masih kekal dalam masyarakat Korea moden. Hal ini biasa berlaku dalam pekerjaan yang berkaitan dengan daging mentah.[18] Apabila seseorang memilih pekerjaan untuk menguruskan daging mentah, mereka kadang-kadang dibantah dengan teruk. Tetapi pada masa yang sama, ada juga restoran yang menggunakan perkataan "baekjeong".[19] Ini juga merupakan contoh fakta bahawa perkataan tukang daging tidak digunakan untuk meremehkan orang lain.

Pekerjaan[sunting | sunting sumber]

Algojo[sunting | sunting sumber]

Sepanjang sebagian besar Dinasti Joseon, mereka juga dipaksa untuk menjadi algojo.[20] Apabila komuniti baekjeong dipanggil untuk menyediakan seorang algojo, pekerjaan itu diberikan kepada beberapa anggota yang kurang bernasib baik, kadang-kadang orang yang tidak waras.

Tukang daging[sunting | sunting sumber]

Baekjeong melakukan pekerjaan yang tidak akan disentuh oleh orang Buddha Korea punya harga diri, termasuk apa pun yang bekerja dengan haiwan.[21] Menyembelih haiwan; menyiat kulit; tugas-tugas kotor seperti ini dielakkan oleh orang Korea, dan oleh itu dilakukan secara de facto oleh baekjeong. Dengan kata lain, kumpulan ini ditugaskan untuk tugas yang paling jijik dalam masyarakat Korea. Mereka juga dianggap sebagai pelanggaran moral terhadap prinsip-prinsip Buddha, yang menyebabkan orang Korea melihat pekerjaan yang melibatkan daging mencemarkan dan berdosa, walaupun jika mereka rasakan memakannya masih dapat diterima. Menjelang akhir zaman Dinasti Joseon, baekjeong menerima prinsip-prinsip Konfusianisme dan mereka tidak menyembelih haiwan selama tiga tahun apabila ibu bapa mereka meninggal.[22]

Diskriminasi[sunting | sunting sumber]

Kumpulan ini telah lama mengalami diskriminasi sosial yang teruk dalam masyarakat Korea.[23] Baekjeong dipandang sebagai orang yang hina dan jijik yang ditakuti dan dielakkan oleh orang lain. Baekjeong tidak dapat tinggal di rumah beratap jubin, tidak memakai pakaian sutera, tidak memakai kasut kulit, dan tidak memakai gat (topi).[24] Ketika baekjeong keluar dari rumah mereka, mereka tidak boleh mengikat kepala mereka dan memakai paeraengi. Baekjeong harus tunduk di hadapan yangin. Baekjeong tidak boleh merokok atau minum di hadapan yangin. Baekjeong tidak dapat menaiki tandu atau menunggang kuda ketika berkahwin, dan seorang wanita yang sudah berkahwin tidak boleh memakai cucuk sanggul. Baekjeong tidak boleh meletakkan nama keluarga pada nama mereka, juga tidak boleh menggunakan perkataan tertentu dalam nama mereka seperti 仁, 義, 禮, 智 (Bahasa Korea: 인, 의, 예, 지). Sejauh mana mereka dipandang sebagai orang jijik digambarkan dengan baik dalam kenyataan bahawa mayat mereka diletakkan di kuburan yang terpisah agar tidak bercampur dengan mayat orang yangmin.

Pengaruh agama[sunting | sunting sumber]

Ajaran Donghak dan agama Kristian banyak mempengaruhi Baekjeong. Kedua-dua Donghak dan Kristian mendedahkan Baekjeong, dan orang Korea secara umum, kepada konsep egalitarianisme dan persamaan sosial. Pengaruh agama-agama ini kemudian dikaitkan dengan gerakan sosial.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dr, OP Sudrania (2012-09-09). "Castes in a Global Perspective - Is Caste Only a Hindu Problem? (Part 6) - ChakraNews.com". ChakraNews.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-05-05.
  2. ^ "Baekjeong(白丁) - Korean National Culture Encyclopedia". encykorea.aks.ac.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2018-04-14.
  3. ^ "National Korean Language Institute - Standard Language Encyclopedia". stdweb2.korean.go.kr. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-20. Dicapai pada 2018-04-14.
  4. ^ "Prosecutors alleged the lobby to finish checking two people indicted without detention... 'anticlimax'" (dalam bahasa Korea). 2018-04-18. Dicapai pada 2018-04-28.
  5. ^ Lee, Jung Geun (2011-10-25). "Human Baekjeong, criticism of Sejo of Joseon". Oh-My-News. Dicapai pada 2018-04-28.
  6. ^ "Kang Ho Dong BAEKJEONG". www.baekjeong.co.kr (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-16. Dicapai pada 2018-06-14.
  7. ^ Yoon, Soon Yong (2011). "벽초『임꺽정』에 나타난 백정의 실체와 문학적 형상화" [The) Butcher's reality and his literary portrayal in 「Imggeokjeong」]. Master's Thesis(Graduate School of Education, Kongju National University): 1.
  8. ^ Rhim, Soon Man (1974). "THE PAEKCHONG: "UNTOUCHABLES" OF KOREA" (PDF). Journal of Oriental Studies. 12: 30–40.
  9. ^ a b Kim, Joong Seop (2013). ""조선시대 백정"의 기원에 대한 역사사회학적 고찰" [Articles : The Origins of the Outcast, Paekjong, in the Choson Period: The Socio-Historical Perspective Reconsidered]. 동방학지. 164: 140~141 – melalui 연세대학교 국학연구원(Yonsei Univ. Oriental Institute).
  10. ^ Ryu, Sun Young (2001). "高麗時代 白丁에 대한 再檢討" [Reexamation of Baekchong in Koryo Dynasty]. Thesis (Master)-Dong-A University Graduate School: History Department. 3: 1~50 – melalui 동아대학교 도서관(Dong-A University Library).
  11. ^ "Yangsuchuck(楊水尺) - Korean National Culture Encyclopedia". encykorea.aks.ac.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2018-04-14.
  12. ^ "신편한국사-고려 전기의 사회와 대외 관계" [New Korean History - Society and Foreign Relations in Goryeo Dynasty] (PDF). 국사편찬위원회. 2002.
  13. ^ "Hawchuck(禾尺) - Korean National Culture Encyclopedia". encykorea.aks.ac.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2018-04-14.
  14. ^ a b Kim, Joong Seop (2013). ""조선시대 백정"의 기원에 대한 역사사회학적 고찰" [Articles : The Origins of the Outcast, Paekjong, in the Choson Period: The Socio-Historical Perspective Reconsidered]. 동방학지. 164: 154~155 – melalui Yonsei Univ. Oriental Institute.
  15. ^ Lee, Moon Jae (August 8, 1991). "'분강나루'서 건져낸 백정 恨" [Baekjeong's Resentment]. www.sisapress.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2018-05-12.
  16. ^ Kim, Han Jong (Jun 6, 2004). "차별과 저항의 역사 '백정'" [The history of discrimination and resistance "Baekjeong"]. legacy.www.hani.co.kr (dalam bahasa Korean). Dicapai pada 2018-05-12.CS1 maint: unrecognized language (link)
  17. ^ Lee, Lee Hwa (2008). 인물로 읽는 한국사 시리즈 - 빼앗긴 들에도 봄은 오리니 [Korean History Series by Humans- Spring is also coming down Take away Field] (dalam bahasa Korean). 김영사[Gimmyoung]. ISBN 978-8934953647.CS1 maint: unrecognized language (link)
  18. ^ Kim, Yun Ho (2018-04-16). "스키니진 입고 칼질하는 열아홉 육부장" [Nineteen Sixteen Meat Directors]. JoongAng Ilbo (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2018-05-12.
  19. ^ Kang, Matthew (November 17, 2017). "Watch: Is Kang Ho Dong Baekjeong the World's Favorite Korean Barbecue?". Eater Video. Dicapai pada 2018-05-12.
  20. ^ Shin, Michael D; Park, Edward; Yŏksa, Yŏn'guhoe (2014). Everyday life in Joseon-era Korea : economy and society / The Organization of Korean Historians, Seoul ; edited and translated by Michael D. Shin ; co-translated by Edward Park. Netherlands: Leiden. ISBN 9789004261150.
  21. ^ "CE 1100. The Baekjeong: Medieval Outcasts". The History of Korea (dalam bahasa Inggeris). 2017-09-11. Dicapai pada 2018-05-05.
  22. ^ Jo, Yun Min (2017). 모멸의 조선사: 지배 권력에 맞선 백성의 열 가지 얼굴 [Anger History of Joseon-Ten faces of the people against the dominant power]. 글 항아리. ISBN 9788967354961.
  23. ^ Kim, Han Jong (Jun 6, 2004). "The history of discrimination and resistance 'Baekjeong'". legacy.www.hani.co.kr. Dicapai pada 2018-05-12.
  24. ^ Kim, Jung In (2015). 민주주의를 향한 역사 : 시대의 건널목, 19세기 한국사의 재발견 [History for Democracy: Crossing the Age, Rediscovery of 19th Century History]. 책과함께. ISBN 9791186293393.

Jurnal[sunting | sunting sumber]

  • Osgood, Cornelius. 1951. The Koreans and Their Culture. New York: Ronald Press.
  • Passin, Herbert. 1957. "The Paekchŏng of Korea: A Brief Social History" Monumenta Nipponica. 12 (3/4): 195–240.
  • Kim, Joong-Seop. 1999. "In Search of Human Rights: The Paekchŏng Movement in Colonial Korea" Pp. 311–335 in Colonial Modernity in Korea, edited by Gi-Wook Shin and Michael Robinson. Cambridge; London: Harvard University Asia Center.
  • Kim, Joong-Seop. 2003. The Korean Paekjŏng under Japanese rule: the quest for equality and human rights. London; New York: Routledge.
  • 上原善広, 2006. "コリアン部落". ミリオン出版.
  • 金永大, 1988. "朝鮮の被差別民衆". 解放出版社.
  • 金仲燮, 2003. "衡平運動 朝鮮の被差別民・白丁その歴史とたたかい". 部落解放・人権研究所