Pembahagian pentadbiran di Korea Utara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pembahagian pentadbiran di Korea Utara disusun menjadi tiga peringkat hierarki. Pembahagian ini ditemui pada tahun 2002. Banyak unit mempunyai kesamaan dalam sistem di Korea Selatan. Di peringkat tertinggi adalah sembilan wilayah, dua bandar yang ditadbir terus, dan tiga bahagian pentadbiran khas. Peringkat kedua ialah bandar, kaunti, mukim, dan daerah. Ini selanjutnya dibahagikan kepada entiti peringkat ketiga: bandar, kejiranan, kampung, dan daerah pekerja.

Sistem pentadbiran tiga peringkat yang digunakan di Korea Utara pertama kali dirasmikan oleh Kim Il-sung pada tahun 1952, sebagai sebahagian daripada penstrukturan semula kerajaan tempatan. Sebelum ini, negara ini telah menggunakan sistem pelbagai peringkat yang sama seperti yang masih digunakan di Korea Selatan.

(Terjemahan nama adalah tidak rasmi, tetapi anggaran. Nama-nama yang dirumikan mengikut sistem McCune-Reischauer yang secara rasmi digunakan di Korea Utara; penyunting asal juga dipandu oleh ejaan yang digunakan pada peta Korea National Geographic 2003).

Bahagian peringkat pertama[sunting | sunting sumber]

Sembilan buah wilayah (To; , )) berasal daripada wilayah tradisional Korea, tetapi telah dibahagikan sejak pembahagian Korea. Ia merupakan kawasan yang besar termasuk bandar-bandar, kawasan luar bandar dan pergunungan. Kedua-dua bandar khas (T'ŭkpyŏlsi; 특별시 , 特別市 ) adalah bandar metropolitan besar yang telah dipisahkan daripada bekas wilayah mereka untuk menjadi unit peringkat pertama. Empat bandar-bandar lain telah ditadbir secara langsung pada masa lalu, tetapi kemudiannya disatukan semula dengan wilayah mereka atau disusun semula.

Tiga kawasan pentadbiran khas telah dicipta pada tahun 2002 untuk pembangunan dengan usaha sama Korea Selatan dan negara-negara lain. Salah satunya, Wilayah Pentadbiran Khas Sinuiju, bertujuan untuk menarik pelaburan dan perusahaan China, tetapi setakat 2006 tidak pernah dilaksanakan. Kawasan pentadbiran khas tidak mempunyai subbahagian kedua dan ketiga yang diketahui.

Peta Kod Nama Chosongul Hanja
KP-01 Ibu kota Pyongyang 평양직할시 平壤直轄市
KP-02 Wilayah Pyongan Selatan 평안남도 平安南道
KP-03 Wilayah Pyongan Utara 평안북도 平安北道
KP-04 Wilayah Chagang 자강도 慈江道
KP-05 Wilayah Hwanghae Selatan 황해남도 黃海南道
KP-06 Wilayah Hwanghae Utara 황해북도 黃海北道
KP-07 Wilayah Kangwon 강원도 江原道
KP-08 Wilayah Hamgyong Selatan 함경남도 咸鏡南道
KP-09 Wilayah Hamgyong Utara 함경북도 咸鏡北道
KP-10 Wilayah Ryanggang 량강도 兩江道
KP-13 Bandar khas Rason 라선특별시 羅先特別市

Bahagian peringkat kedua[sunting | sunting sumber]

Lihat Senarai pembahagian pentadbiran peringkat kedua di Korea Utara untuk senarai lengkap.
Peta Korea Utara dengan bahagian peringkat kedua

Bahagian peringkat kedua yang paling biasa ialah kaunti (Kun; , ),kawasan yang kurang urbanisasi dalam wilayah atau bandar yang ditadbir secara langsung. Daerah yang lebih ramai penduduk di wilayahnya adalah bandar-bandar (Si; , ), dan bandar Nampho ialah sebuah bandar khas (T'ŭkkŭpsi; 특급시, 特級市). Beberapa wilayah juga mempunyai dua jenis daerah (Ku, Chigu).

Pusat-pusat bandar di bandar-bandar yang ditadbir terus diatur ke dalam mukim (Kuyŏk, bersamaan dengan Gu Korea Selatan)

Bahagian peringkat ketiga[sunting | sunting sumber]

Bahagian desa untuk bandar-bandar dan kaunti-kaunti disusun menjadi kampung-kampung (Ri, , ). Kawasan pusat bandar di dalam bandar dibahagikan kepada kejiranan (Tong, , ), dan sebahagian besar kaunti pula membentuk bandar (Ŭp, , ). Beberapa daerah juga mempunyai daerah pekerja (Rodongjagu, 로동자구, 勞動者區).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]