Bahasa Lotud

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Dusun Lotud
Suang Lotud
Asli kepadaMalaysia, Sabah
KawasanTuaran, Sabah
EtnikDusun, Lotud
Penutur bahasa
20,000 (2016)
Kod bahasa
ISO 639-3dtr

Bahasa Lotud merupakan bahasa bumiputera kaum Dusun Lotud di Sabah. Bahasa ini adalah di bawah rumpun Bahasa Dusun yang digunakan oleh masyarakat di sekitar Daerah Tuaran.[1]

Sedikit yang direkodkan tentang asal usul bahasa Lotud, kecuali ia berkaitan dengan bahasa 'Dusun' yang lain. Appell (1968) memberikan beberapa bukti untuk hubungan budaya dengan Rungus dan mencadangkan bahawa pembesar suara Lotud mungkin telah berhijrah ke lokasi mereka sekarang dari kawasan Dusunic yang lain, tetapi ini tidak dapat disimpulkan. Seperti bahasa lain di Sabah, Lotud hanyalah salah satu nama yang diberikan kepada bahasa yang dipertimbangkan dalam kertas kerja ini. Di kampung Dusunic di sekitar bandar bahasa Tuaran dikenali sebagai ' Dusun Tuaran '. Etnonim lain ialah ' Latud ' , ' Latod ' , ' Suang Lotud ' and ' Dusun Lotud ' . Satu dialek bahasa ini dituturkan di kawasan sekitar pekan Telipok KK disebut sebagai 'Dusun Kadayan' oleh pembesar suaranya. Dalam makalah ini istilah Lotud digunakan untuk merujuk kepada semua kampung-kampung yang nampaknya tergolong dalam kumpulan bahasa ini. Bilangan para pembesar Lotud adalah lebih kurang 5000 orang pada ketika itu,[2] yang kebanyakannya hidup di kawasan berhampiran pekan Tuaran , Tamparuli dan Telipok.[3]

Sistem Fenologi[sunting | sunting sumber]

Hanya ada 22 Fonem Segmental dalam bahasa Lotud; [4]

  • 18 adalah Konsonan /p/, /t/, /k, /'ʔ/, /b/, /d/, /g/, /s/, /h/, /ᶁ/, /m/, /n/, /ɲ/, /ŋ/, /l/, /r/, /w/, /y /
  • 4 adalah Vokal / i u a ɔ /
Jadual fonem konsonan dalam Bahasa Lotud
Dwibibir Gusi Bel.
gusi
Lelangit Velum Peti suara
Letupan
p /p/ /pʰ/ t /t/ k /k/ k (hujung)/q /ʔ/
Hentian b /b/ d /d/ g /g/
Geseran s /s/ h /h/
Letusan j /dʒ/
Sengau m /m/ n /n/ ny /ɲ/ ng /ŋ/
Sisian l /l/
Getaran r /r/*
Malaran
tak geser
w /w/ y /j/
Jadual fonem vokal dalam Bahasa Lotud
Ketinggian Depan Pusat Belakang
Sempit i /i/ u /u/
Luas a /a/ o [ɔ]*

Bahasa Lotud juga mempunyai lima diftong yang merangkumi [ai], [au], [ou], [iu] dan [ui].[5] [6]

Perbezaan antara Bahasa Lotud dan Bahasa Kadazan-Dusun[sunting | sunting sumber]

Bahasa Lotud nampaknya dialek kurang t, iaitu dialek di mana t- boleh alih tidak pernah diperhatikan. Seperti pada kata nama awal vokal. Beberapa kata nama yang membawa t- (cth. tobpina’i - adik beradik ) hampir pasti pinjaman daripada Dusun Tengah atau Penampang Kadazan. Lotud mempunyai partikel ti yang dicadangkan yang nampaknya berfungsi terutamanya sebagai pasti artikel, seperti dalam contoh (27b), tetapi juga mempunyai kegunaan khusus tidak tentu seperti dalam (27a):

(27) §a. Ati no ti ikam.

Ini adalah tikar.

§b. ... orikot ti addau do molukas.

... apabila tiba hari pemanasan rumah.

§c. Asanang ti ginawo ku do ...

Saya gembira kerana ... (Lit: Hati saya gembira kerana ... )

§d. Olomi’ ti tana do ...

Tanahnya lembut kerana...


Seperti yang dilihat dalam contoh ini, ti berlaku sama sebelum kata nama awal vokal-awal dan konsonan. Ia tidak pernah berlaku sebelum kata nama generik, sama ada huruf awalan atau huruf awal konsonan:

(28) §a. Mamatuw oku do ikam.

Saya sedang menganyam tikar.

§b. Nakaakan ko no do ubat?

Adakah anda sudah makan ubat?

§c. Sada’ ku nopo onsi nu manuk.

Lauk saya ialah daging ayam.


Banyak kerja masih perlu dilakukan dalam menganalisis fungsi fonologi ini, zarah yang berkaitan tu dan di, dan sistem Lotud penandaan NP secara umum. Tetapi pemerhatian awal menjadikannya kelihatan munasabah bahawa fungsi ti dalam Lotud moden adalah sangat serupa dengan artikel bukan generik *ti yang dicadangkan untuk Proto-Dusunic.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lotud
  2. ^ Angka ini berdasarkan angka penduduk yang diberikan bagi setiap kampung yang bercakap Lotud dalam laporan Pegawai Daerah Daerah Tuaran.
  3. ^ Julie K. King dan John Wayne King , eds Languages of Sabah : a survey report , 237-243. Pacific Linguistics , bahagian The Lotud Language, hlm 237.
  4. ^ Buku Phonological Descriptions of Sabah Languages diterbitkan oleh Boutin, Michael E.; Pekkaneri, Inka
  5. ^ M. E. Boutin dan I. Pekkanen, Monograf Muzium Sabah, jld. 4, Kota Kinabalu: Muzium Sabah, 1993.
  6. ^ International Journal of Languages, Literature and Linguistics, Vol. 4, No. 4, December 2018. Dialect Phonemes Incorporated into the Standard Kadazandusun Language dari Henry Bating, Loi Chek Kim, and Siti Aishah Ramli
  7. ^ Kroger, Paul R., On the origins of Dusunic moveable-t Language and Oral Tradition is Borneo. Dipetik dari Persidangan Ekstraodinari Pertama dari Penyelidikan Borneo, Kuching, Sarawak, Malaysia. Pada tahun 4-9 Ogos 1990, pp. 93 - 114 (IBSN; 0962956864)