Baileys Irish Cream

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Baileys Irish Cream
JenisLiqueur
PengeluarDiageo; sebelum ini Gilbeys of Ireland
PengedarDiageo
Negara asalIreland
Diperkenalkan1974
Alkohol mengikut isi padu17.0%
VariasiOriginal
Almande Almondmilk Liqueur
Mint Chocolate
Crème Caramel
Coffee
Hazelnut
Biscotti
Orange Truffle
Vanilla Cinnamon
Chocolate
Salted Caramel
Strawberries & Cream
Chocolate Cherry
Espresso Crème
XC
Pumpkin Spice
Laman webbaileys.com

Baileys Irish Cream merupakan wiski dan minuman keras berasaskan krim, yang dibuat oleh Diageo di Nangor Road, di Dublin, Ireland dan di Mallusk, Ireland Utara yang dimiliki oleh Gilbeys Ireland, tanda niaga kini dimiliki oleh Diageo. Ia mempunyai kandungan alkohol yang diisytiharkan sebanyak 17% mengikut jumlah.[1]

Sejarah dan asalnya[sunting | sunting sumber]

Baileys Irish Cream dicipta oleh Tom Jago dari Gilbeys of Ireland , sebuah bahagian Distillers & Vintners Antarabangsa, kerana ia mencari sesuatu untuk diperkenalkan ke pasaran antarabangsa. Proses mencari produk bermula pada tahun 1971 dan ia diperkenalkan pada tahun 1974 sebagai krim Ireland pertama di pasaran. Nama Baileys diberi kebenaran oleh John Chesterman selepas Gilbeys meminta menggunakan nama dari sebuah restoran yang dimiliki John Chesterman. Tanda tangan RA Bailey fiksyen diilhamkan oleh Bailey's Hotel di London,[2][3] walaupun tanda dagangan berdaftar menghilangkan kelemahan itu. Baileys dihasilkan di Dublin dan Mallusk (Ireland Utara).

Simpanan dan jangka hayat[sunting | sunting sumber]

Pengilang tuntutan Baileys Irish Cream mempunyai jangka hayat 24 bulan dan menjamin cita rasa selama dua tahun dari hari ia dibuka atau tidak dibuka, disimpan dalam peti sejuk atau tidak-apabila disimpan jauh dari cahaya matahari langsung pada suhu antara 0 dan 25 °C (32 dan 77 °F).[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "FTC Staff Comment Before the Department of the Treasury Alchohol and Tobacco Tax and Trade Bureau Concerning Alcohol Labeling - Federal Trade Commission" (PDF).
  2. ^ Clegg, Alicia (2005-08-12). "The Myth of Authenticity". Businessweek.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-07. Dicapai pada 2009-04-15. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "Irish Food History". Littleshamrocks.com. 1974-11-26. Dicapai pada 2009-04-15.
  4. ^ "NUTRITION & ALLERGIES". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-01-30. Dicapai pada 2019-01-29.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]