Bakwan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bakwan
Bakwan goreng
Nama alternatifCucur udang atau cucur bilis yang lebih banyak sayurannya.[1]
JenisGoreng celur Sunting ini di Wikidata
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauAsia Tenggara
Dicipta olehMasakan Cina-Indonesia, dan Sunda
Bahan yang biasa digunakanTepung gandum, Kubis, lobak merah, tauge, Daun bawang, bawang putih, bawang merah Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bakwan (Cina tradisional: 肉丸Pe̍h-ōe-jī: bah-oân) merupakan snek gorengan yang terbuat daripada sayur-sayuran dan tepung gandum yang lazim ditemukan di Indonesia.[2][3] yang biasa dijual oleh penjaja keliling. Bahannya terdiri daripada tauge, hirisan kubis atau hirisan lobak merah, dicampur dalam bater dan digoreng dalam minyak masak yang cukup banyak.[3] Di Jawa Barat bakwan disebut bala-bala, di Jawa Tengah terutama Kabupaten Pati disebut pia-pia, di Kota dan Kabupaten Malang disebut weci, dan di Sidoarjo dan Surabaya disebut ote-ote.[3] Bakwan hampir sama dengan masakan Jepun yasai tenpura (tempura sayur). Para peminat Bakwan Surabaya biasanya makan hidangan ini dengan nasi putih. Sos tomato dan sambal bakwan mengiringi Bakwan Surabaya yang dihidangkan panas dan biasanya dibubuh bawang goreng dan daun bawang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Lebih 5k 'Shares', Wanita Ini Kongsi Resepi Bakwan Paling Rangup & 'Simple'. Sedapnya!". says.com. 22 Januari 2020. Dicapai pada 12 Disember 2020.
  2. ^ No Money, No Honey: A study of street traders and prostitutes in Jakarta by Alison Murray. Oxford University Press, 1992. Glossary page xi
  3. ^ a b c "Cara Membuat Bakwan yang Gurih, Renyah, dan Enak". Liputan6 (dalam bahasa Indonesia). 14 Ogos 2018. Dicapai pada 12 Disember 2020.