Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Balai Polis Dang Wangi)
Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi
Ralat Lua pada baris 384 di Modul:Mapframe: attempt to perform arithmetic on local 'lat_d' (a nil value).
Maklumat umum
JenisKompleks Balai Polis
Gaya seni bina
Senibina moden
LokasiJalan Dang Wangi
AlamatJalan Dang Wangi, 50100 Kuala lumpur, Malaysia
Bandar/pekanKuala Lumpur
NegaraMalaysia
KoordinatN3 09.381 E101 41.888
Butiran teknikal
Bilangan tingkat
12

Polis Daerah Dang Wangi meliputi kawasan yang besar dan sibuk di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur.Ibu Pejabat Polis Daerah sebelum ini beroperasi di Jalan Stadium.Balai Polis Dang Wangi berpindah dari sini ke Jalan Raja Abdullah sementara apabila pembinaan premis baru bermula.

Penempatan baru dibina semula sekarang menempatkan kedua-dua IPD Dang Wangi dan Balai Polis Dang Wangi.Kompleks ini terdiri daripada sebuah bangunan pentadbiran 12 tingkat dan tempat kediaman bertingkat tinggi berasingan untuk kakitangan.Terdapat juga sebuah surau dan taman permainan kanak dalam kawasan penjara.

Jalan Dang Wangi merupakan Jalan Campbell dan hingga ke hari ini orang ramai masih merujuk kepada Balai Polis Dang Wangi sebagai Balai Campbell.Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di bawah bidang kuasa Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPK KL)

Ketua Polis Daerah Dang Wangi[sunting | sunting sumber]

Asisten Komisioner Zainol Samah

selalu menjadi rujukan kes-kes berkaitan dengan isu-isu politik dan permohonan permit perhimpunan. Mana-mana parti politik atau pertubuhan bukan kerajaan yang ingin mengadakan perhimpunan, perarakan dan sebagainya di Kuala Lumpur, hendaklah memohon permit perhimpunan kepada beliau.