Balak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kayu balak yang baru ditebang.
Kayu balak yang telah siap diproses

Kayu balak (Jawi: بالق) merupakan kayu yang diperolehi daripada pokok-pokok besar yang tumbuh di kawasan hutan. Kayu cengal, meranti, keruing, balsa, ramin, belian dan mahogani, kapur,merupakan antara contoh-contoh kayu balak yang popular di seluruh dunia.

Balak adalah satu istilah kolektif untuk kayu yang dituai bagi penghasilan kayu dan papan. Proses ini adalah sebahagian daripada proses yang dinamakan pengeluaran kayu. Kayu ini kebanyakannya digunakan untuk tujuan struktur tetapi turut mempunyai banyak kegunaan lain juga. Kayu diklasifikasikan sebagai kayu keras atau kayu lembut.

Kayu dibekalkan sebagai kayu bergergaji kasar kerana satu, dua tiga atau keempat permukaannya hasil dari pemotongan gergaji. Selain kayu serbuk kayu kasar merupakan bahan mentah untuk pembuatan perabot dan barang-barang lain yang memerlukan pemotongan dan pembentukan tambahan. Ia boleh didapati dari pelbagai spesies biasanya yang jenis kayu keras, tetapi ia juga didapati dalam bentuk kayu lembut seperti pain putih dan pain merah kerana kos rendah mereka. Kayu siap dibekalkan dalam saiz standard, kebanyakannya untuk industri pembinaan, terutamanya kayu lembut daripada spesies konifer termasuk sanubar, fir dan spruce (secara kolektif dikenali sebagai Spruce-pain-fir ​​), araz, dan Hemlock, tetapi juga beberapa kayu keras, bagi lantai gred tinggi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.