Bandar Beika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bandar Beika

Bandar Beika (米花町 Beikachō) dinamakan sempena Baker Street, lokasi tempat tinggal Sherlock Holmes. Ia adalah lokasi khas fiksyen Tokyo secara langsung bersebelahan dengan Bandar Haido. Ia merupakan bandar rekaan oleh Gosho Aoyama dalam siri Detektif Conan.

Kediaman dan tempat awam[sunting | sunting sumber]

Agensi Detektif Mouri[sunting | sunting sumber]

Agensi Detektif Mouri di atas Cafe Poirot

Agensi Detektif Mouri (毛利探偵事務所 Mōri tantei jimusho) adalah tempat di mana Detektif Mouri tinggal bersama anak perempuannya, Ran. Conan bermula menetap di situ apabila badannya mengecil untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai Organisasi Hitam. Ia terletak di daerah bandar Beika 5 dan mengikut dalam episod 448 yang terletak di jalan ke-39.

Bangunan Agensi Detektif Mouri mempunyai tiga tingkat. Tingkat dua adalah pejabat agensi detektif, dan di mana Kogoro bertemu pelanggan-pelangan untuk mendapatkan satu kes. Tingkap dibaca "Agensi Detektif Mouri (毛利探偵事務所 Mouri Tantei Jimusho)". Tingkat tiga ialah tempat tinggal keluarga Mouri. Sebahagian daripada ruang tamu mempunyai sebuah meja rendah dan televisyen. Terdapat juga dapur kecil dan bilik mandi. Bilik tidur Kogoro dikongsi bersama Conan, mempunyai pintu gelangsar keluar ke balkoni kecil yang menghadap ke jalan. Agensi melalui tangga yang terletak sebelah kanan Cafe Poirot.

Kafe Poirot[sunting | sunting sumber]

Kafe Poirot (喫茶店 ポアロ), di mana Azusa Enomoto menjadi tuan kedai tersebut dan pelayannya Tooru Amuro, terletak secara langsung di bawah Agensi Detektif. Kafe mendapat namanya daripada salah satu daripada detektif yang paling popular Agatha Christie, Hercule Poirot. Ia terletak di daerah Bandar Beika 5.

Rumah keluarga Kudo[sunting | sunting sumber]

Rumah di mana Yusaku, Yukiko, dan Shinichi tinggal. Kediaman sementara Subaru Okiya setelah rumah sewanya telah dijilat api dan meminta kebenaran daripada Conan Edogawa untuk tinggal di rumah itu. Selepas Yusaku dan Yukiko pindah ke Amerika, Shinichi tinggal di rumah seorang diri disamping belajar di Sekolah Menengah Tinggi Teitan. Ciri-ciri yang ketara rumah termasuk keluasan laman dan dalam rumah sangat besar dan sebuah perpustakaan yang besar dengan puluhan rak-rak yang dipenuhi kapasiti dengan novel misteri dari seluruh dunia. Menurut kepada alamat pada surat dari Teiji Moriya di The Time-Bombed Skyscraper, rumah Shinichi terletak di:

2-21, Bandar Beika 2,
Bandar Beika.

"2-21" nombor rujukan langsung kepada kediaman Sherlock Holmes 'di 221B Baker Street.

Kediaman Agasa

Rumah Agasa[sunting | sunting sumber]

Terletak di sebelah kediaman Kudo, ini adalah di mana Profesor Agasa dan kemudian Ai Haibara tinggal bersama. Rumah Agasa terletak di:

2-22, Bandar Beika 2,
Bandar Beika.

Kediaman Agasa termasuk sebuah makmal di mana dia bekerja mereka ciptaan terbaru, dan di mana Haibara kerja-kerja untuk membuat penawar APTX 4869.

Bangunan Beika Center[sunting | sunting sumber]

Bangunan Beika Center(米 花 センタービル)

Mokubasou[sunting | sunting sumber]

Lokasi pangsapuri Subaru Okiya sebelum pangsapuri dibakar dalam kes membakar. Alamatnya, bandar Beika daerah 2 # 23A.

Bank Teito

Bank Teito[sunting | sunting sumber]

Sebuah bank berhampiran Beika Jabatan kedai di mana rompakan berlaku

Beika Department Store[sunting | sunting sumber]

Beika Department Store (べ いか デパート) adalah sebuah gedung bertingkat berhampiran Bank Teito. Ia mempunyai ruang untuk kanak-kanak untuk bermain di atas bumbung. Tingkat dengan jabatan anggota polis telah dirampas oleh pesawat pengebom semasa kes baju merah tiga belas.

Institusi pendidikan[sunting | sunting sumber]

Sekolah Rendah Teitan[sunting | sunting sumber]

Fail:Teitan Elementary Overhead.jpg
Sekolah Rendah Teitan

Sekolah Rendah Teitan (帝 丹 小学校 Teitan shougakkou) Sekolah rendah Conan, Ayumi, Mitsuhiko, Genta, dan Ai, dan sekolah sebelumnya Shinichi, Ran, dan Sonoko. Sekolah Rendah Teitan tidak memerlukan pakaian seragam. Ia diperhatikan Walau bagaimanapun bahawa Shinichi disebut pakaian dia mula-mula memakai sebagai Conan sebagai pakaian seragam sekolah lama utamanya, membayangkan Sekolah Rendah Teitan pada satu ketika orang memerlukan pakaian seragam. "Teitan" kemungkinan besar mainan bagi perkataan "Tantei" (探 侦) yang bermaksud "detektif".

Sekolah Menengah Teitan[sunting | sunting sumber]

Selepas habis pendidikan di sekolah rendah, Shinichi, Ran, dan Sonoko pergi ke sekolah Menengah Teitan.

Sekolah Menengah Tinggi Teitan[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Tinggi Teitan (帝 丹 高校) "sekolah tangga" yang dikaitkan dengan Universiti Teitan . Pelajar termasuk Shinichi, Ran, Sonoko, Eisuke, dan Sera. Seragam Teitan Tinggi terdiri daripada baju putih, tali leher hijau, jaket laut biru, dan sama ada sepasang seluar biru laut (lelaki) atau skirt biru tentera laut (gadis).

Universiti Teitan[sunting | sunting sumber]

Universiti Teitan (帝 丹 大学) yang berkaitan dengan sekolah Teitan tinggi dan sekolah rendah. Universiti ini merupakan tempat pengajian Kogoro Mouri sebelum menjadi polis.

Universiti Beika[sunting | sunting sumber]

Universiti Beika(米 花 大学) adalah sebuah Universiti ke-2 di bandar Beika. Pelajar drama yang kadang-kadang memakai persembahan kepada orang awam.

Tempat Hiburan[sunting | sunting sumber]

Tropical Land[sunting | sunting sumber]

Peta Tropical Land seperti yang dilihat dalam filem Captured in Her Eyes. Klik gambar untuk membesarkan.

Tropical Land (トロピカル ランド Toropikaru Rando) adalah satu taman hiburan yang merupakan tapak tarikh terakhir antara Shinichi dan Ran, sebelum Shinichi terpaksa mengambil APTX 4869 oleh Gin dan Vodka dari Organisasi Hitam. Taman ini dibina di tempat yang kini dianggap sebagai susun atur yang standard: tetamu masuk ke taman itu sebagai hab pusat yang kemudiannya berpecah kira ke kawasan lain yang bertema yang terpancar dari pusat. Penampilan yang ketara tempat ini dalam Detektif Conan termasuk Kes Pembunuhan Roller Coaster dan filem Captured in Her Eyes.