Bank Thailand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Bank of Thailand)
Bank Thailand
ธนาคารแห่งประเทศไทย
Ibu pejabat
Phra Nakhon, Bangkok, Thailand
Ditubuhkan1942; 82 tahun yang lalu (1942)
GabenorVeerathai Santiprabhob
Bank pusat bagi
Kerajaan Thailand
Mata wangBaht Thailand
THB (ISO 4217)
Laman webwww.bot.or.th
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bank of Thailand (BOT นายกฤษฎิ์ เล่าเจริญ) (Bahasa Thai: ธนาคารแห่งประเทศไทย) ialah bank pusat Thailand .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bank of Thailand (BOT) mula ditubuhkan sebagai Biro Perbankan Nasional Thailand. Akta Bank of Thailand telah diisytiharkan pada 28 April 1942 dengan syarat Bank of Thailand bertanggungjawab untuk semua fungsi perbankan pusat. Bank of Thailand memulakan operasinya pada 10 Disember 1942.[1]

Akta Bank of Thailand, BE 2485 kemudian dipinda untuk memberi penekanan kepada tanggungjawab sosial BOT, untuk mewujudkan satu mekanisme untuk mengawasi krisis ekonomi, serta menubuhkan proses membuat keputusan BOT untuk memastikan tadbir urus dan ketelusan yang baik dalam organisasi. Akta Bank of Thailand, BE2551 berkuat kuasa pada 4 Mac 2008.

Peranan dan tanggungjawab[sunting | sunting sumber]

Misi Bank of Thailand adalah untuk menyediakan persekitaran kewangan yang stabil untuk pertumbuhan ekonomi yang mampan untuk mencapai peningkatan berterusan dalam taraf hidup rakyat Thailand.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "List of Governors of the Bank of Thailand". Bank of Thailand (BOT). Bank of Thailand (BOT). Dicapai pada 1 February 2016.
  2. ^ "Roles and Responsibilities of the Bank of Thailand". Bank of Thailand (BOT). Bank of Thailand (BOT). Dicapai pada 19 September 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]