Barangan pakai buang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Karton telur pakai buang yang dibuat daripada pulpa kumai

Barangan pakai buang ialah keluaran yang direka untuk diguna sekali dan selepas itu dikitar semula atau dibuang sebagai sisa pepejal. Istilah ini juga kadangkala digunakan untuk keluaran yang boleh bertahan beberapa bulan (contohnya, penapis udara pakai buang) untuk membezakan daripada keluaran serupa yang bertahan selama-lamanya (contohnya, penapis udara boleh cuci). Perkataan "pakai buang" tidak dikelirukan dengan perkataan "guna habis", yang diguna meluas dalam dunia mekanik. Contohnya, pengimpal menganggap batang, hujung, muncung kimpalan dan lain-lain sebagai "guna habis", kerana ia hanya bertahan jumlah masa tertentu sebelum perlu diganti. Guna habis diperlukan untuk proses berlaku seperti dakwat untuk mencetak dan batang kimpalan untuk mengimpal, manakala barangan pakai buang ialah keluaran yang boleh dibuang selepas menjadi rosak atau tidak berguna.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nirr 2014" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hill 2010" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Vasile Zaikov 2009" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Disposable table cloth patent" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Sumber[sunting | sunting sumber]

 Rencana ini menggabungkan teks dan terjemahan dari karya kandungan percuma. Dilesenkan di bawah Cc BY-SA 3.0 IGO Penyataan/kebenaran lesen di Wikimedia Commons. Teks diambil dan diterjemah dari Drowning in Plastics – Marine Litter and Plastic Waste Vital Graphics, United Nations Environment Programme.