Barney Clark

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Barney Clark.

Barney Clarke (lahir pada 25 Jun 1993 di London, United Kingdom) kepada bapa Inggeris dan ibu Australianya. Minat terhadap lakonon bermula sewaktu umurnya tiga tahun ketika beliau berlakon sebagai seorang pemotong kayu dalam nurseri sekolah bertajuk 'Little Red Riding Hood'. Beliau menghadiri Laycock Primary School di antara usia-usia lima dan sebelas tahun. Ibunya Julie Ballo adalah teman penulis kepada Jenny Eclair. Beliau menyimpan sebuah buku harian pada pengalamannya sewaktu berfileman dengan Oliver Twist (2005).

Dia tinggal di Hackney, London, dengan ibu Australianya, bapa Inggeris dan adik lelaki. Pada September 2005, beliau memulakan Tahun Lapan di Central Foundation Boys' School, sebuah sekolah negeri yang letaknya di London. Beliau ahli yang bersemangat pada kelab filem sekolahnya.

Dari usia enam tahun, dia terlibat dengan bengkel lakonan di Teater Anna Scher, sebuah masyarakat teater di Islington, London. Pada 2003, apabila usianya hanya sepuluh tahun, diberikan kesempatan untuk memasuki kelas profesional di Teater.

Dia telah diambil sebagai anak lelaki Reese Witherspoon Rawdy dalam filem Vanity Fair (2004).

Kuota Peribadi: "Roman menunjukkan saya sebuah patung emas dan menanya saya kalau saya tahu apanya itu. Saya berkata ia adalah sebuah Oscar. Roman berkata dia ingin saya memenangi salah satunya.

Trivia[sunting | sunting sumber]

Gajinya dalam filem Oliver Twist (2005) ialah £ 50,000