Batagor

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Batagor
Batagor Savoy Homann Bandung.jpg
Nama alternatifBakso Tahu Goreng
Tempat asalIndonesia
KawasanJawa Timur dan seluruh Nusantara.
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaLadu ikan goreng, tauhu dan sayur-sayuran dengan dihidangkan dengan kuah kacang
VariasiSiomai
di Wikibuku Buku Masakan: Batagor  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Batagor

Batagor (singkatan dari dari Bakso, Tauhu Goreng adalah hidangan Sunda dari Indonesia, dan popular di Asia Tenggara, yang terdiri daripada ladu ikan goreng, biasanya disajikan dengan kuah kacang. Secara tradisional, batagor dibuat daripada daging ikan tenggiri cincang (wahoo). Walau bagaimanapun, jenis makanan laut lain seperti ikan tuna, ikan makarel, dan udang juga dapat digunakan. Pati ikan, kemudian dimasukkan ke dalam kulit wonton atau diisi tauhu, dan kemudian digoreng dengan minyak kelapa sawit.[1]

Secara umum, batagor disajikan dengan tauhu goreng dan otak-otak. Komponen batagor ini dipotong menjadi potongan kecil dan dihiasi dengan kuah kacang, kicap manis, sambal dan jus limau purut sebagai pelengkap rasa. Batagor umumnya mempunyai tekstur yang rangup.[2][3][1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Batagor ada di sekitar bandar-bandar Indonesia, dan dapat ditemukan di gerai makanan di pinggir jalan, gerobak, penjual basikal, dan restoran. Namun, ia sangat berkaitan dengan Jawa Barat dan Bandung.[4] Hidangan ini dipengaruhi oleh masakan Cina Indonesia dan mungkin berasal dari siomai, dengan perbezaan utama adalah bahawa batagor digoreng dan bukan dikukus. Makanan ini mudah disesuaikan dengan masakan Sunda tempatan, dan hari ini, kebanyakan penjual batagor adalah Sunda.

Batagor mulai muncul di pelbagai bandar Indonesia di seluruh daerah pada tahun 1980, dan dipercayai telah ditemukan pada tahun 1968 di Bandung.[5] Menurut legenda, batagor diciptakan sebagai cara untuk menyelamatkan "bakso" yang tidak terjual. Dikatakan bahawa suatu hari bakso tidak laku dengan baik, dan penjual terjebak dengan terlalu banyak pembuangan sisa makanan. Untuk mengurangi kerugiannya, penjual[nyatakan menurut siapa?] kemudian munculkan idea untuk menggiling bakso, memasukkannya ke dalam tahu, menggorengnya, dan menghidangkannya dengan kuah kacang dengan cara yang serupa dengan siomai. Ini membuat hidangan baru bakso tahu goreng, disingkat sebagai "batagor".[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Nasution, Pepy (31 December 2010). "Batagor | Indonesia Eats | Authentic Online Indonesian Food Recipes". indonesiaeats.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-12-22.
  2. ^ Media, Kompas Cyber. "Batagor, Si Lezat dari Bandung - Kompas.com". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2017-12-22.
  3. ^ Mustinda, Lusiana. "Batagor dan Siomay, Jajanan Murah a la Kaki Lima". detikfood (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2017-12-22.
  4. ^ 2017/11/24/berkunjung-ke-bandung-jangan-lupa-cicipi-lima-batagor-paling-enak-dan-terkenal-di-sini "Berkunjung ke Bandung, Jangan Lupa Cicipi Lima Batagor Paling Enak dan Terkenal di sini" Periksa |url= value (bantuan). jabar.tribunnews.com (dalam bahasa Indonesia). 2017-11-24. Dicapai pada 2017-12-22.
  5. ^ "Batagor Hisan Segera Menjajah Jakarta!". SWA.co.id (dalam bahasa Indonesia). 2017-12-22. Dicapai pada 2016-12-22.
  6. ^ Antoko. "Batagor Jajanan Khas Bandung". sarihusada.co.id (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2017-10-13.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Foodlogo.svg  Kandungan rencana ini berkait dengan makanan.