Bellator MMA

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bellator MMA
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPromoter seni bela diri campuran
Ditubuhkan2008; 16 tahun yang lalu (2008)
PengasasBjorn Rebney
Ibu pejabatHollywood, California, Amerika Syarikat
Tokoh pentingScott Coker (Presiden)
PemilikParamount Global Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukViacomCBS
Tapak webhttps://www.bellator.com
Facebook: BellatorMMA Twitter: BellatorMMA Instagram: bellatormma Youtube: UCnkMTsKYqhHm6l6GQzg4szg TikTok: bellatormma Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bellator MMA (secara rasmi Bellator Fighting Championships) ialah promoter seni bela diri campuran Amerika yang ditubuhkan pada tahun 2008 yang berpangkalan di Santa Monica, California yang dimiliki dan beroperasi sebagai anak syarikat ViacomCBS. Ini merupakan salah satu promoter sukan tempur terbesar di dunia dan terbesar kedua di Amerika Syarikat.[1] Promoter ini mengambil namanya dari bellātor, istilah Latin untuk "pejuang".

Acara pertama Bellator diadakan pada 2009, dan sejak itu telah mengadakan lebih dari 200 acara setakat Disember 2019. Promoter ini menampilkan bakat-bakat terkenal diantaranya Vadim Nemkov, Ryan Bader, Gegard Mousasi, Ilima-Lei Macfarlane, Paul Daley, Lyoto Machida, Patrício "Pitbull" Freire, Quinton "Rampage" Jackson, Michael "Venom" Page, Douglas Lima, Juan Archuleta, dan Cris Cyborg.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Promo Score and Ranking". ScoreCardMMA.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada May 27, 2018. Dicapai pada May 26, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]