Bendera Thailand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Bendera Thai)
Bendera sekarang. Nisbah: 3:2

Bendera Thailand (Bahasa Thai: ธงไตรรงค์ thong trai rong, "Bendera Trirona") menunjukkan lima jalur yang mendatar: jalur-jalur paling luar berwarna merah, suatu jalur tebal dua kali tengah berwarna biru, dan jalur putih di antara kedua-dua jalur ini.

Warna merah-putih-biru melambangkan "negara-agama-raja", cogankata tidak rasmi negara Thai.[1] Bendera ini menjadi rasmi pada 28 September 1917 melalui suatu titah diraja oleh Raja Vajiravudh.[2]

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Perlambangan[sunting | sunting sumber]

Warna merah diketahui melambangkan tanah dan bangsa Thai, ia juga merupakan warna yang telah lama dipakai pada panji-panji diraja sejak zaman Raja Narai (1656-1688) memerintah dalam Kerajaan Ayutthaya. Warna putih berkaitan dengan agama. Warna biru pula melambangkan raja melalui perkaitan ia dengan hari keputeraan Raja Vajiravudh pada Sabtu menurut adat setempat.[3]

Ada juga yang mengusulkan penerapan warna biru ini sebagai tanda persekutuan dengan Pihak Bersekutu memerangi Kuasa Tengah semasa Perang Dunia Pertama menyerupai bendera-bendera Perancis dan British.[3]

Spesifikasi[sunting | sunting sumber]

Rincian warna rasmi untuk bendera ini diberikan dari Pejabat Perdana Menteri Thailand sempena ulang tahun ke-100 penciptaan bendera ini:[4]

(2017–kini) Merah Putih Biru
Pantone 350c 225c 246c
CMYK 0-85-70-35 2-1-0-3 39-43-0-71
RGB 165-25-49 244-245-248 45-42-74
Hexadecimal #A51931 #F4F5F8 #2D2A4A

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bendera pertama yang digunakan di Siam adalah berwarna merah dan tidak bercorak, digunakan sewaktu pemerintahan Raja Narai dari 1680. Kemudiannya, pelbagai jenis simbol direkakan pada latar bidang bendera tersebut seperti sebilah cakeram putih ("cakeram Sudarsana") baik kosong mahupun ada bentuk seekor gajah putih atau matahari di dalamnya.

Dalam catatan rasmi, bendera Thai pertama kali direkakan pada tahun 1855 oleh Raja Mongkut (Rama IV), memaparkan seekor gajah putih (lambang diraja) di latar belakang yang merah, kerana bendera merah yang tidak bercorak tidak begitu sesuai digunakan di arena antarabangsa.

Pada 1916, bendera Thai diubah menurut rekabentuk yang digunakan sekarang, namun pada mulanya, jalur yang di tengah berwarna merah seperti jalur yang berada di lingkungan bendera. Jaur tengahnya warna merah tersebut diganti dengan warna biru untuk hari keputeraan raja semasa itu dan kekal sehingga hari ini.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Thailand: A Country Study". Country Studies Program, formerly the Army Area Handbook Program, from the Library of Congress. Mongabay.com. Dicapai pada 23 July 2011. Sarit revived the motto "Nation-Religion-King" as a fighting political slogan for his regime, which he characterized as combining the paternalism of the ancient Thai state and the benevolent ideals of Buddhism.
  2. ^ (dalam bahasa Thai) การฉลองครบรอบ 100 ปี การประกาศใช้ธงไตรรงค์ เป็นธงชาติไทย Thailand.prd.go.th, Retrieved September 26, 2017.
  3. ^ a b Duncan Stearn (14–20 February 2003). "A Slice of Thai History: Raising the standard; Thailand's national flags". Pattaya Mail. Dicapai pada 24 July 2011. The prevailing – although unofficial – view of the meaning of the five stripes is that red represents the land and the people; the white is for Theravada Buddhism, the state religion and the central blue stripe symbolises the monarchy. It has also been stated that blue was the official colour of King Rama VI. Another account claims the blue was inserted as a show of solidarity following Thailand’s entry into the First World War (in July 1917) as an ally of Britain and France.
  4. ^ มาตรฐานแถบสีธงชาติไทย [Bendera Thailand] (dalam bahasa Thai). National Science and Technology Development Agency. 16 Oktober 2017. Dicapai pada 16 February 2018.
  5. ^ Supplement of The Singapore Free Press, 26 October 1843

Pautan luar[sunting | sunting sumber]