Benson & Hedges

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Benson & Hedges
بينسن ايند هيجس
Pek Benson & Hedges Silver dengan amaran.

Benson & Hedges (tulisan Jawi: بينسن ايند هيجس) ialah salah satu jenama rokok yang dikeluarkan oleh Philip Morris International, British American Tobacco, dan Japan Tobacco. Benson & Hedges dilancarkan pada tahun 1873.

Di Malaysia, ia diperbuat dan disebarkan oleh Rothmans.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Benson & Hedges diasaskan di Kanada pada tahun 1873 oleh Richard Benson dan William Hedges sebagai Benson dan Hedges Ltd. Alfred Paget Hedges menggantikan bapanya dalam perniagaan pada tahun 1885. Pada tahun yang sama, Richard Benson meninggalkan perniagaan dan ibu pejabat ini telah berpindah ke England. Pada tahun 1900, ia menyaksikan cawangan pembukaan Benson & Hedges Ltd di Amerika Syarikat. Pada tahun yang sama pula, cawangan Amerika Syarikat menjadi bebas, dan telah dibeli oleh Philip Morris International. Benson & Hedges Ltd di UK telah dibeli oleh Gallaher Limited pada tahun 1957. Royal Warrant telah dikeluarkan kepada syarikat Inggeris pada tahun 1878, selepas lima tahun diperlukan bekalan Keluarga Royal. Ini telah dibatalkan pada 1999 kerana "kekurangan permintaan dalam isi rumah Royal". The Waran Seal, yang sebelum ini berada di tudung flip kotak, telah dibuang. Pada bulan Jun 1977, Benson & Hedges Gallaher diwakili, bersama-sama dengan eksekutif daripada enam syarikat tembakau antarabangsa utama yang lain, pada mesyuarat haram gaya Operasi Berkshire di Shockerwick House luar Bath, England, di mana mereka bersetuju dengan strategi yang sengaja mengelirukan orang awam lebih kesan berbahaya berbanding rokok dan membantut usaha kawalan tembakau kerajaan dan kumpulan kesihatan.

Pemasaran[sunting | sunting sumber]

Rokok ini ialah didapati dalam bentuk Emas atau Perak, dan di sesetengah negara juga sebagai hijau (Menthol), biru, putih dan hitam. Japan Tobacco juga mengeluarkan cerut Hamlet.

Pasaran Inggeris[sunting | sunting sumber]

Dalam pasaran UK pada tahun 1970-an, Benson & Hedges berlari kempen pengiklanan yang dimainkan di atas had apa yang boleh dikatakan dan ditunjukkan dalam iklan rokok. Satu siri yang menarik photomontages dan filem pawagam, yang dicipta oleh Collett Dickenson Pearce, memaparkan pek emas dalam juxtapositions pelbagai transformasi dan nyata, tanpa perkataan dan rakyat. John Emperor, yang telah digunakan oleh CDP, adalah pencipta logo pek.

Pada tahun 2007, Benson dan Hedges berubah pembungkusan dari Benson & Hedges Special Filter menjadi Benson dan Hedges Gold, dengan formula yang sedikit berbeza dan juga melancarkan versi Perak, yang mengandungi tar dan nikotin lebih sedikit 0.1 mg pada harga sedikit murah. Pada tahun 2008, Benson dan Hedges melancarkan pek 14 rokok yang dijual di sepanjang sisi 10 dan 20 pek. Ia juga melancarkan versi Black, tetapi ini hilang pada awal tahun 2009. Pada bulan Julai 2009, Benson & Hedges melancarkan versi Emas dan Perak tembakau beralun. Ia juga melancarkan pek gelangdar untuk rokok Silver yang berjenama.

Pada bulan Jun 2010, Benson dan Hedges melancarkan pek Edge, gaya baru pembungkusan dengan sudut bermata/melengkung, untuk pek rokok Benson & Hedges Gold 20.

Pada masa ini, jenama Benson dan Hedges Emas, Perak dan Emas Superkings Benson & Hedges, serta tembakau beralun. Benson & Hedges jenama di UK sejak 40 tahun yang lalu telah dimasukkan: Sovereign (dua versi), Gold Bond, Virginia Red, dan Virginia Blue.

Sehingga bulan Jun 2011, satu jenama baru telah dilepaskan ke dalam pasaran Inggeris - Benson & Hedges White.

Jenis rokok Benson & Hedges terbaru ialah Benson & Hedges Dual Flavor. Paket direka sekitar gaya "gelangsar" dilihat pada jenama Perak, tetapi rokok Dual sendiri mempunyai kapsul poppable pengguna menthol di dalam penapis. Rokok boleh dihisap dengan rasa tembakau tradisional; tetapi jika kapsul muncul kemudian rasa menthol dilepaskan ke dalam penapis, menjadikan rasa rokok dari tembakau ke dalam menthol. Sehingga Oktober 2012, Benson & Hedges Duals terdapat dalam "kedai sudut" paling francais pada kadar harga standard.

Pasaran luar negara[sunting | sunting sumber]

Dalam tahun 1930-an, Benson & Hedges (Overseas) Ltd telah ditubuhkan oleh Abraham Wix untuk mengendalikan perdagangan luar negara. Cawangan ini telah dibeli oleh British American Tobacco pada tahun 1956. Hari ini, British American Tobacco memasaran Benson & Hedges di seluruh Asia Pasifik, termasuk Australia dan New Zealand, tetapi dengan pengecualian Taiwan dan Filipina. Cawangan Kanada Benson dan Hedges dimiliki oleh Philip Morris International.

Di Australia, syarikat rokok didapati variasi berikut: Classic, Rich, Smooth, Subtle, Fine dan Ultimate, dengan persegi satu kecil warna seluruh nama jenama menjadi merah, ungu, biru, langit biru, kelabu dan putih masing-masing, seluruh pek sebahagian besar/majoriti emas.

Di Kanada, satu jenama yang popular adalah "Belmonts", yang dikeluarkan oleh Benson & Hedges di Toronto.

Rokok versi Amerika Syarikat, yang diperolehi oleh Philip Morris International pada tahun 1954, dikreditkan dengan permulaan dekad 1960-an 100 mm kegilaan. Pada tahun 1967, belum matang dan tidak lama lagi untuk menjadi agensi pengiklanan terkenal Wells, Kaya, Greene telah memperkenalkan rokok lagi dengan anugerah Clio memenangi kempen pengiklanan (Benson & Hedges 100s, Television/Cinema, Best, 1967) berdasarkan "kelemahan" Benson & Hedges 100s.

Jenis-jenis rokok Benson & Hedges di Amerika Syarikat, iaitu :

  • Benson & Hedges King Size - Kotak
  • Benson & Hedges Menthol - King Size & 100s
  • Benson & Hedges Multifilter Kings - Soft
  • Benson & Hedges 100s - Soft, Kotak
  • Benson & Hedges 100s Menthol - Soft, Kotak
  • Benson & Hedges 100s DeLuxe - Kotak
  • Benson & Hedges 100s DeLuxe Menthol - Kotak
  • Benson & Hedges 100s Luxury - Soft, Box
  • Benson & Hedges 100s Luxury Menthol - Soft, Kotak

Tajaan[sunting | sunting sumber]

Sukan[sunting | sunting sumber]

Badminton[sunting | sunting sumber]

Benson & Hedges menaja Terbuka Malaysia sejak tahun 1937 sehingga ketika ini.

Lumba kereta[sunting | sunting sumber]

Benson & Hedges merupakan penaja utama pasukan Jordan Grand Prix sejak tahun 1996 hingga 2005. Benson & Hedges menyokong dengan cogan kata "Be On Edge" (BENSON & HEDGES)

Golf[sunting | sunting sumber]

Benson & Hedges menaja Terbuka Malaysia sejak tahun 1962 dan Kejohanan Golf Terbuka Antarabangsa Benson & Hedges sejak tahun 1971.

TV[sunting | sunting sumber]

Benson & Hedges pernah menaja rancangan B&H Golden Dreams (kemudian B&H Gold & Dreams) dan B&H Golden Dreams Xtreme di TV3 pada sekitar tahun 1990-an.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]