Beretta 1934

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Beretta 1934 adalah pistol tendang belakang ( blowback ) .380 ACP caliber kompat, yang dihasilkan oleh Beretta.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada awal 1930-an, tentera Itali kagum dengan pistol Walther PP, Beretta tidak mahu kehilangan kontrak ketenteraan Itali dan mereka pistol kompat 1934 untuk tentera Itali, yang diterima pakai pada 1937.

Spesifikasi[sunting | sunting sumber]

Beretta 1934 adalah pistol aksi tunggal semi-automatik tendang belakang yang menggunakan peluru .380 ACP. Ia diperbuat daripada It is made out of carbon steel dengan pemegang plastik. Ia dilengkapkan dengan keselamatan manual dan apabila tembakan terakhir telah dilepaskan slide terbiar terbuka oleh tempat peluru kosong. Kapasiti tempat peluru adalah untuk 7 biji peluru. Kerana pistol ini dihasilkan untuk tentera Itali, semua bahagian boleh ditukar yang memudahkan pembuatan dan baikpulih, yang pertama masa itu.

Pasaran sasaran[sunting | sunting sumber]

Ia direka dan dibina khusus untuk tentera Itali, bagaimanapun ia juga dijual dipasaran awam.

Kelebihan rekabentuk[sunting | sunting sumber]

Dilengkapi dengan selunsur terbuka stail Beretta, Beretta 1934 mempunyai kitaran masuk dan keluar yang baik. Ia dibina dengan sedikit bahagian dan mudah dijaga. Beretta 1934 dibuat dengan kukuh dan tempoh hayat perkhidmatan melebihi 100 tahun jika dijaga dengan baik.

Had[sunting | sunting sumber]

Peluru .380 ACP agak ( anemic ). Keupayaan ruang peluru hanya 7 biji menjadikan Beretta 1934 sebagai pistol usaha pertahanan diri terakhir. Apabila tempat peluru kosong dialih, gelunsur kembali bergerak kehadapan kerana tempat peluru yang memegangnya kebelakang, ini melambatkan mengisi semula pistol.

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Antara 1934 hingga 1991, sekitar 1'080'000 unit Beretta 1934 telah dihasilkan.

WW 2 prize guns[sunting | sunting sumber]

Sejumlah besar Beretta 1934 telah dirampas semasa Perang Dunia II daripada tentera Itali oleh tentera bersekutu yang menggemarkannya kerana ia kemas. Kerana reka bentuknya yang tahan dan pembuatan yang baik hampir kesemua pistol yang dirampas masih beroperasi sehingga hari ini dan terdapat secara meluas di [[Amerika Syarikat, Kanada, Australia, New Zealand, Perancis, dan di United Kingdom. Kerana Beretta 1934 padat dan mudah disorok, pelurunya mudah didapati, Beretta 1934 kekal digunakan.

Lihat juga: Beretta 1935

Pautan luar[sunting | sunting sumber]