Bila Hati Memilih Dia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bila Hati Memilih Dia
Genre
Berdasarkan daripada
Adaptasi novel Bila Hati Memilih Dia karya Wan Nur Najihah
Ditulis olehFarah Alya As'ari
PengarahBahri Uma
Dibintangi oleh
Lagu pembukaanBila Hati Rindu - Lah Ahmad
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod15 Episod
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Zetty Adila Dato' Ramly
  • Zetty Alia Dato' Ramly
PenerbitDato Zaiton Mohd Jiwa
Tempoh siaran42 minit
Syarikat penerbitan
Global Station
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Samarinda) (IQIYI) Ulangan
Format gambar
Format audioDolby Digital
Siaran asal28 Mac 2022 – 15 April 2022
StatusTamat
Kronologi
MengikutiSuamiku Lelaki Pendosa
Diikuti olehKhilaf Asmara

Bila Hati Memilih Dia ialah sebuah siri drama televisyen Malaysia 2022 arahan Bahri Uma, dibintangi oleh Aedy Ashraf dan Eyka Farhana. Siri ini memulakan tayangan di Slot Samarinda, TV3 bermula 28 Mac 2022 menggantikan drama Suamiku Lelaki Pendosa.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Adra Zulaikha (Eyka Farhana) yang baru habis belajar dan sedang menunggu tawaran pekerjaan. Adra telah dipaksa oleh mak tirinya Makcik Melur (Zila Bakarin) untuk berkahwin dengan Farhan (Azri Sabri). Namun Adra menolak permintaan ibu tirinya kerana masih tidak bersedia. Pada masa yang sama, Nazril (Aedy Ashraf), terpaksa berpindah ke Langkawi atas urusan kerja. Nazril merupakan seorang bapa tunggal dan dia terpaksa mencari pengasuh untuk menjaga anaknya, Nufail (Maryam Annisa).

Makcik Melur yang tahu akan tawaran pengasuh tersebut terus memaksa Adra kerana mendengar gaji yang diberi lumayan. Adra akur apabila Makcik Melur beri jaminan selepas bekerja beberapa bulan dengan Nazril, Adra boleh bebas bekerja di Kuala Lumpur.

Nazril dan anaknya, Nufail tiba di Langkawi dan cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan di sana. Satu insiden terjadi di mana Nufail hilang sewaktu Nazril sibuk menjawab panggilan telefon. Kebetulan Adra berada di situ, dia cuba memujuk Nufail dengan memeluknya. Nazril terus menjerit dan menuduh Adra cuba menculik Nufail.

Keesokan hari, Adra tiba di rumah Nazril. Nazril terkejut dan mengungkit peristiwa semalam. Setelah Nufail menceritakan hal sebenar, Nazril terus meminta maaf kepada Adra. Adra tidak suka dengan sikap Nazril dan berasa tidak sedap hati bekerja di situ. Nufail seorang kanak-kanak yang pemalu tetapi dia sangat selesa dengan Adra membuatkan Nazril mengalah dan meminta Adra terus bekerja sehingga dia mendapat pengasuh baharu.

Makcik Melur terus cuba menjodohkan Adra dengan Farhan. Adra menolak kerana tidak suka dengan perangai Farhan. Pada masa yang sama, Fadhil (Shahz Jaszle) abang kepada Farhan juga cuba memikat Adra.

Satu hari, satu insiden berlaku yang membuat Adra dan Nazril terperangkap tanpa siasatan kejadian sebenar. Adakah kesudahan nasib Nazril dan Adra?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]