Billions and Billions: Thoughts on Life and Death at the Brink of the Millennium

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Billions and Billions: Thoughts on Life and Death at the Brink of the Millennium
Umum
PengarangCarl Sagan
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
SubjekSains
Penerbitan
PenerbitRandom House
Tarikh penerbitan
1997
Jenis media
Cetakan (Kulit keras dan kertas belakang)
Halaman322 pp.
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 0-679-41160-7
OCLC39234941
Kronologi
The Demon-Haunted World The Varieties of Scientific Experience: A Personal View of the Search for God

Billions and Billions: Thoughts on Life and Death at the Brink of the Millennium merupakan buku 1997 oleh ahli astronomi dan pelopor sains Amerika Carl Sagan. Buku terakhir yang ditulis oleh Sagan sebelum kematiannya pada tahun 1996,[1] diterbitkan oleh Random House.

Sekilas[sunting | sunting sumber]

Buku ini adalah koleksi esei Sagan menulis meliputi pelbagai topik seperti pemanasan global, letupan penduduk, kehidupan di luar bumi, moral, dan perbahasan pengguguran. Bab terakhir adalah riwayat perjuangannya dengan melodisplasia, penyakit yang membawa kepada kematiannya pada Disember 1996. Isteri Sagan, Ann Druyan, menulis epilog buku itu selepas kematiannya.

"Billions and billions"[sunting | sunting sumber]

Untuk membantu Cosmos membezakan antara "berjuta-juta" dan "bilion", Sagan menegaskan "b". Namun Sagan tidak pernah mengatakan "berbilion-bilion dan berbilion". Persatuan umum orang awam dan Sagan datang dari skit Tonight Show ini. Memparodikan Sagan, Johnny Carson mengutip "berbilion-bilion dan berbilion".[2] frasa itu bagaimanapun, kini menjadi rekaan nombor Sagan yang lucu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sagan, Carl (1997). Billions and Billions: Thoughts on Life and Death at the Brink of the Millennium. Random House. ISBN 0-679-41160-7.
  2. ^ Carl Sagan takes questions more from his 'Wonder and Skepticism' CSICOP 1994 keynote, Skeptical Inquirer Diarkibkan Disember 21, 2016, di Wayback Machine

Pautan luar[sunting | sunting sumber]