Binchōtan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Binchō-tan / arang putih
Binchōtan yang dibakar

Binchō-tan (Jepun: 備長炭), juga dipanggil arang putih atau binchō-zumi, ialah sejenis arang yang digunakan secara tradisional dalam masakan Jepun. Penggunaannya bermula pada zaman Edo, apabila, semasa era Genroku, seorang tukang bernama Bichū-ya Chōzaemon (備中屋 長左衛門) mula menghasilkannya di Tanabe, Wakayama. Bahan mentah biasa yang digunakan untuk membuat binchō-tan di Jepun ialah oak, khususnya Quercus phillyraeoides [ja], kini pokok rasmi Wilayah Wakayama. Wakayama terus menjadi pengeluar utama arang berkualiti tinggi, dengan bandar Minabe, Wakayama, menghasilkan lebih banyak binchō-tan daripada mana-mana bandar lain di Jepun. Binchō-tan yang dihasilkan di Wakayama dirujuk sebagai Kishū binchō-tan (紀州備長炭), Kishū ialah nama lama Wakayama.

Arang putih dibuat dengan pirolisis kayu dalam tanur pada kira-kira 240 °C selama 120 jam, kemudian menaikkan suhu kepada sekitar 1000 °C. Setelah dikarbonisasi, bahan tersebut dikeluarkan dan ditutup dengan campuran tanah, pasir dan abu yang lembap.[1] Disebabkan struktur fizikalnya yang istimewa, ia kelihatan lebih putih atau lebih metalik dan selain digunakan untuk memasak, ia membawa faedah kepada rumah, seperti penyerapan bau.

Terdapat salah tanggapan biasa di kalangan restoran dan chef apabila mempromosikan penggunaan binchō-tan mereka, apabila restoran tersilap merujuk kepada sejenis briket Biojisim yang dikenali sebagai 'oga-tan', sebagai binchō-tan.'

Untuk membezakan antara produk "tidak tulen" yang disebutkan di atas, memahami perbezaan fizikal antara binchō-tan dan oga-tan adalah penting. Oga-tan ialah sejenis arang habuk papan mampat dengan tepi bersudut dan selalunya terdiri daripada lubang di tengah.

Binchō-tan ialah sejenis arang kayu keras yang mengambil bentuk semula jadi kayu yang digunakan untuk membuatnya. Binchō-tan juga lebih keras daripada arang hitam, berdering dengan bunyi logam apabila dipukul.

Lonceng angin dan alat muzik, tankin ("gambang arang"), telah dibuat daripada Binchō-tan.

Oga-tan, iaitu sejenis arang habuk papan mampat yang sering tersilap dipasarkan sebagai Bincho-tan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chia, C. H.; Munroe, P.; Joseph, S. D. (2012). "Microstructural Characterization of White Charcoal". Journal of Analytical & Applied Pyrolysis. 18 (S2): 1562. Bibcode:2012MiMic..18S1562C. doi:10.1017/S143192761200966X. Dicapai pada 29 April 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]