Birah keris hitam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Birah keris hitam
A. sanderiana yang ditanam di Bukidnon
A. sanderiana yang ditanam
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
A. sanderiana
Nama binomial
Alocasia sanderiana

Birah keris hitam (atau senteh keris hitam),[1] turut disebut birah Sander dan keladi keris hitam[1] dengan nama saintifiknya, Alocasia sanderiana ialah tumbuhan dalam keluarga Araceae. Ia endemik di Mindanao Utara di Filipina, tapi selalu ditanam menjadi tanaman hiasan di seluruh dunia. Ia digolongkan terancam genting di hutan oleh Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa.[2]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Alocasia sanderiana turut dikenali selaku kris plant lantaran kesamaan tepi daunnya dengan bilah keris yang beralun. Ia adalah saka tropika, dengan daun tegak selalunya tumbuh sampai ke ketinggian 2 ka (20 cm) panjang.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama spesies ini adalah sempena pakar tumbuhan Henry Frederick Conrad Sander.

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

A. sanderiana ditanam menjadi tanaman hiasan untuk dedaun besar menawannya. Di iklim bukan tropika, ia dijadikan tanaman rumah. Ia turut dipakai dalam pembuatan nanobahan untuk melawan bakteria in vitro.[3]

Gambar[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Senarai pokok Pokok mangga
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Autumn Belle (18 Mac 2012). "Alocasia sanderiana - Kris Plant". My Tropical Plants Finder. Dicapai pada 2022-03-05.
  2. ^ Hay, A (1999). "The genus Alocasia (Araceae-Colocasieae) in the Philippines". The Garden's Bulletin, Singapore. 51 (4): 1–41.
  3. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-08-09. Dicapai pada 2016-02-12.CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]