Biro Perundangan Kabinet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Biro Perundangan Kabinet
内閣法制局
Naikaku-hōseikyoku
Intisari agensi
Bidang kuasa
 Jepun
Ibu pejabat3-1-1 Kasumigaseki Chiyoda-ku, Tokyo 100-0013, Jepun
Eksekutif Agensi
  • Masaharu Kondō, Ketua Pengarah Biro Perundangan Kabinet
Agensi induk
Kabinet Jepun
Laman sesawang
www.clb.go.jp/english/ (dalam bahasa Inggeris)

Biro Perundangan Kabinet (Bahasa Jepun: 内閣法制局, naikakuhōseikyoku) adalah agensi pemerintah Jepun yang menasihatkan ahli Kabinet mengenai penggubalan undang-undang untuk dicadangkan kepada Diet. Ia bertindak sebagai penasihat undang-undang untuk Kabinet dengan memeriksa rang undang-undang, perintah, dan perjanjian. Ini juga menyampaikan pendapat mengenai hal-hal perundangan kepada Perdana Menteri dan Menteri Kabinet yang lain.

Jabatan Biro[sunting | sunting sumber]

Untuk menyokong peranan memberi pendapat dan pemeriksaan, Biro dibahagikan kepada empat jabatan:[1]

Jabatan Pertama[sunting | sunting sumber]

Jabatan Pertama melakukan kerja memberi pendapat. Ia memberi pendapat. Ini menafsirkan undang-undang yang ada dan menunggu keputusan untuk Cabang Eksekutif. Sudah tentu, tafsiran sebenar undang-undang dilakukan oleh mahkamah. Pejabat Penyelidikan Arkib Konstitusi juga terletak di Jabatan Pertama.

Jabatan Kedua[sunting | sunting sumber]

Jabatan Kedua melakukan kerja pemeriksaan. Ini memeriksa rang undang-undang perundangan yang belum selesai, rancangan perintah Kabinet, dan rancangan perjanjian yang berkaitan dengan Kabinet; Kementerian Keadilan; Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi; Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan; dan Kementerian Pertahanan.

Jabatan Ketiga[sunting | sunting sumber]

Jabatan Ketiga melakukan kerja pemeriksaan. Ini memeriksa rang undang-undang perundangan yang belum selesai, rancangan perintah Kabinet, dan rancangan perjanjian yang berkaitan dengan Agensi Perkhidmatan Kewangan; Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi; Kementerian Luar Negeri; Kementerian Kewangan; dan Lembaga Audit.

Jabatan Keempat[sunting | sunting sumber]

Jabatan Keempat melakukan kerja pemeriksaan. Ini memeriksa rang undang-undang perundangan yang belum selesai, rancangan perintah Kabinet, dan rancangan perjanjian yang berkaitan dengan Suruhanjaya Perdagangan Adil; Suruhanjaya Penyelarasan Pertikaian Alam Sekitar; Kementerian Kesihatan, Tenaga Kerja dan Kebajikan; Kementerian Pertanian, Perhutanan dan Perikanan; Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri; dan Kementerian Alam Sekitar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Carta Organisasi Kabinet Jepun (dalam bahasa Inggeris)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 35°40′24″N 139°44′53″E / 35.67333°N 139.74806°E / 35.67333; 139.74806