Biro Pusat Telegram Astronomi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Biro Pusat Telegram Astronomi
بيرو ڤوست تيليݢرم استرونومي
Bureau central des télégrammes astronomiques
Kerangka
Jenis/bentuk sahPertubuhan bukan kerajaan
Tapak webwww.cbat.eps.harvard.edu Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Ditubuhkan1882 Sunting ini di Wikidata di Kiel, Jerman
Pengurusan
PengarahDr. Daniel W. E. Green[1]
Lokasi
Lokasi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Biro Pusat Telegram Astronomi (Bahasa Inggeris: Central Bureau for Astronomical Telegrams; singkatan: CBAT) ialah gedung penjelasan antarabangsa rasmi untuk maklumat berkaitan dengan peristiwa falak fana.

CBAT mengumpul dan mengedarkan maklumat mengenai komet, satelit semula jadi, nova, supernova dan peristiwa falak fana yang lain. Biro ini juga menetapkan keutamaan penemuan (siapakah yang akan mendapat kredit) serta memberikan designasi dan nama awal kepada objek baru.

Bagi pihak Kesatuan Astronomi Antarabangsa (IAU), CBAT mengedarkan Pekeliling IAU (IAUC). Dari 1920an hingga 1992, CBAT menghantar telegram untuk kes-kes kecemasan, walaupun kebanyakkan pekeliling dihantar melalui surat biasa; apabila telegram tidak diguna pakai lagi, nama "telegram" untuk sebab sejarah dan ia diteruskan sebagai Biro Pusat Telegram Elektronik.[1] Sejak pertengahan 1980an, pekeliling IAU dan pekeliling planet kecil yang berkaitan boleh didapati secara elektronik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b History of the Central Bureau for Astronomical Telegrams, IAU Central Bureau for Astronomical Telegrams, dicapai pada 27 Ogos 2011

Pautan luar[sunting | sunting sumber]