Bisan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam cerita rakyat Malaysia, Bisaan (bermaksud "wanita") ialah roh atau dewa wanita yang dihormati secara meluas di kalangan orang Melayu dan Jakun. Adalah dipercayai bahawa setiap spesies pokok mempunyai semangat unik yang mengetuainya, dan Bisan dikatakan sebagai penjaga khusus pokok yang mengandungi kapur barus. Ia boleh muncul dalam bentuk cengkerik, malah mengeluarkan bunyi seperti cengkerik pada waktu malam apabila ia menyanyi, ia memberi petunjuk yang pasti bahawa kapur barus akan ditemui berdekatan. Walau bagaimanapun, Bisan adalah roh yang sangat cemburu, dan akan menghalau sesiapa sahaja yang mencari kapur barus melainkan dia diberi ketenangan dengan betul. Persembahan makanan boleh diberikan kepadanya, dan dia juga boleh menerima pengorbanan seekor ayam jantan putih. Untuk mengelakkan Bisan lebih jauh lagi, seseorang mesti bercakap dengannya hanya dalam bahasa Camphor atau patang kapor ("bahasa kapur barus", campuran bahasa Melayu dan Jakun), bahasa tiruan yang dibuat khusus untuk mengelirukan Bisan cukup lama untuk orang itu cari kapur barus tanpa halangan.[1][2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Littell, Eliakim and Robert S. (ed.) Littell's Living Age, Vol. 204. Boston. T. H. Carter & Company, 1895. p. 824. "The Camphor Language".
  2. ^ Rose, Carol. Spirits, Fairies, Leprechauns, and Goblins: An Encyclopedia. New York. W. W. Norton & Co., 1998. p. 41. "Bisan".