Bitmap

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam pengkomputeran, bitmap ("peta bit") ialah pemetaan daripada beberapa domain (contohnya, julat integer) kepada bit. Ia juga dipanggil sebagai tatasusunan bit atau indeks bitmap.

Sebagai kata nama, istilah "bitmap" sangat kerap digunakan untuk merujuk kepada aplikasi pemetaan bit tertentu: pix-map, yang merujuk kepada peta piksel, di mana setiap satu boleh menyimpan lebih daripada dua warna, dengan itu menggunakan lebih daripada satu bit setiap piksel. Dalam kes sedemikian, domain yang dimaksudkan ialah susunan piksel yang membentuk peranti output grafik digital (skrin atau monitor). Dalam sesetengah konteks, istilah bitmap membayangkan satu bit setiap piksel, manakala pixmap digunakan untuk imej dengan berbilang bit setiap piksel.[1][2]

Bitmap ialah sejenis organisasi memori atau format fail imej yang digunakan untuk menyimpan imej digital. Istilah bitmap berasal daripada terminologi pengaturcaraan komputer, yang bermaksud hanya peta bit, susunan bit yang dipetakan secara beruang. Kini, bersama-sama dengan pixmap, ia biasanya merujuk kepada konsep yang sama bagi tatasusunan piksel yang dipetakan secara spatial. Imej raster secara umum boleh dirujuk sebagai bitmap atau pixmap, sama ada secara sintetik atau fotografi, dan dalam fail mahupun ingatan data.

Banyak antara muka pengguna grafik menggunakan bitmap dalam subsistem grafik terbina dalam mereka;[3] contohnya, subsistem GDI platform Microsoft Windows dan OS/2, di mana format khusus yang digunakan ialah format fail bitmap Windows dan OS/2, biasanya dinamakan dengan sambungan fail .BMP (atau .DIB bagi bitmap bebas peranti; device-independent bitmap). Selain BMP, format fail lain yang menyimpan bitmap literal termasuk InterLeaved Bitmap (ILBM), Portable Bitmap (PBM), X Bitmap (XBM) dan Wireless Application Protocol Bitmap (WBMP) . Begitu juga, kebanyakan format fail imej lain, seperti JPEG, TIFF, PNG dan GIF, juga menyimpan imej peta bit (berbanding dengan grafik vektor), tetapi ia biasanya tidak dirujuk sebagai peta bit, kerana ia menggunakan format termampat secara dalaman.

Storan piksel[sunting | sunting sumber]

Dalam bitmap biasa yang tidak dimampatkan, piksel imej biasanya disimpan dengan bilangan bit yang berubah-ubah setiap piksel yang dikenal pasti warnanya, yakni kedalaman warna. Piksel 8 bit atau kurang boleh mewakili sama ada skala kelabu atau warna diindeks. Komposisi alfa (bagi ketelusan) boleh disimpan dalam bitmap yang berasingan, di mana ia serupa dengan sistem skala kelabu, atau dalam saluran keempat yang, sebagai contoh, menukar imej 24-bit kepada 32 bit setiap piksel.

Bit yang mewakili piksel bitmap mungkin dipakej atau tidak (dijarakkan kepada sempadan bait atau perkataan), bergantung pada format atau keperluan peranti. Bergantung pada kedalaman warna, piksel dalam gambar akan menduduki sekurang-kurangnya n/8 bait, di mana n ialah nilai kedalaman bit.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ James D. Foley (1995). map+%22short+for+pixel+map%22&pg=PA13 Computer Graphics: Principles and Practice Check |url= value (bantuan). Addison-Wesley Professional. m/s. 13. ISBN 0-201-84840-6. The term bitmap, strictly speaking, applies only to 1-bit-per-pixel bilevel systems; for multiple-bit-per-pixel systems, we use the more general term pix-map (short for pixel map).
  2. ^ V.K. Pachghare (2005). Comprehensive Computer Graphics: Including C++. Laxmi Publications. m/s. 93. ISBN 81-7008-185-8.
  3. ^ Julian Smart; Stefan Csomor & Kevin Hock (2006). Cross-Platform GUI Programming with Wxwidgets. Prentice Hall. ISBN 0-13-147381-6.