Black Panther: Wakanda Forever

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Black Panther: Wakanda Forever
PengarahRyan Coogler
Lakon layar
Cerita olehRyan Coogler
BerdasarkanBlack Panther oleh
Stan Lee
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiAutumn Durald Arkapaw
Disunting oleh
Muzik olehLudwig Göransson
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 26 Oktober 2022 (2022-10-26) (Hollywood)
  • 11 November 2022 (2022-11-11) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
161 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$250 juta[2][3]

Black Panther: Wakanda Forever ialah filem adiwira Amerika 2022 berdasarkan watak Marvel Comics, Black Panther. Dihasilkan oleh Marvel Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures, ia merupakan sekuel kepada Black Panther (2018) dan filem ke-30 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Ryan Coogler, yang menulis skrip bersama Joe Robert Cole, dan dibintangi Letitia Wright, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Winston Duke, Dominique Thorne, Florence Kasumba, Michaela Coel, Tenoch Huerta, Martin Freeman, dan Angela Bassett. Dalam filem itu, para pemimpin Wakanda berjuang untuk melindungi negara mereka selepas kematian Raja T'Challa.

Idea untuk sekuel bermula selepas keluaran Black Panther pada Februari 2018. Coogler berunding untuk kembali sebagai pengarah pada bulan-bulan berikutnya, dan Marvel Studios secara rasmi mengesahkan perkembangan sekuel itu pada pertengahan 2019. Rancangan filem itu berubah pada Ogos 2020 apabila bintang Black Panther, Chadwick Boseman meninggal dunia akibat kanser kolon, dengan Marvel memilih untuk tidak menyusun semula wataknya sebagai T'Challa. Ahli pelakon utama lain filem pertama telah disahkan kembali pada November tahun itu, dan tajuknya diumumkan pada Mei 2021. Penghasilan pada mulanya berlangsung dari akhir Jun hingga awal November 2021, di Atlanta dan Brunswick, Georgia, serta sekitar Massachusetts, sebelum tempoh rehat untuk membolehkan Wright pulih daripada kecederaan yang dialami semasa penggambaran. Pengeluaran disambung semula pada pertengahan Januari 2022 dan ditutup pada akhir Mac di Puerto Rico.

Black Panther: Wakanda Forever ditayangkan di Teater El Capitan dan Teater Dolby di Hollywood pada 26 Oktober 2022, dan ditayangkan di Amerika Syarikat pada 11 November 2022 sebagai filem terakhir dalam Fasa Empat MCU. Filem ini menerima ulasan positif daripada pengkritik, yang memuji berat emosinya, arahan Coogler, skor muzik, penghormatan kepada Boseman, dan persembahan pelakon, terutamanya Wright, Huerta, dan Bassett.

Premis[sunting | sunting sumber]

Para pemimpin kerajaan Wakanda berjuang untuk melindungi negara mereka daripada serangan tentera susulan kematian Raja T'Challa, manakala ancaman baru muncul dari negara bawah laut yang tersembunyi iaitu Tālocān yang diperintah oleh Namor.

Masa depan[sunting | sunting sumber]

Sekuel mungkin[sunting | sunting sumber]

Pada November 2022, telah didedahkan bahawa Coogler dan Feige sedang berunding mengenai filem Black Panther ketiga dan Coogler memerlukan "sedikit rehat... untuk berkumpul semula" sebelum memulakan kerja pada filem ketiga.[4]

Ironheart[sunting | sunting sumber]

Awal bulan itu, Moore menyatakan bahawa siri Disney+ Ironheart akan berfungsi sebagai sekuel terus kepada Wakanda Forever, dengan Thorne kembali untuk memainkan semula peranannya sebagai Riri Williams / Ironheart dalam projek itu. Ironheart dijadualkan dikeluarkan sebagai sebahagian daripada Fasa Lima.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Black Panther: Wakanda Forever (12A)". British Board of Film Classification (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 November 2022.
  2. ^ Rubin, Rebecca (8 November 2022). "Will 'Black Panther: Wakanda Forever' Beat 'Doctor Strange 2' for Biggest Opening Weekend of the Year?". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 November 2022. Dicapai pada 8 November 2022.
  3. ^ Streiber, Art (9 November 2022). "Rebuilding 'Black Panther': How the 'Wakanda Forever' Family Fought Through Grief and Injury to Create a $250 Million Superhero Tribute". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2022. Dicapai pada 9 November 2022.
  4. ^ Barnhardt, Adam (January 10, 2023). "Black Panther 3 Star Says Film Already in the Works, But There's a Catch" ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Januari 2023. Diperoleh pada 12 Januari 2023.
  5. ^ D'Alessandro, Anthony; Fleming, Ryan; Grobar, Matt (July 23, 2022). "Marvel At Comic-Con 2022: What Phase 5 & 6 Look Like – Update" Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Julai 2022. Diperoleh pada 24 Julai 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]