Blackheath, London

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 51°28′12″N 0°00′32″E / 51.47°N 0.009°E / 51.47; 0.009

Blackheath

All Saints' Church
Blackheath, London is located in Bumi
Blackheath, London
Blackheath, London (Bumi)

 Blackheath ditunjukkan dalam Greater London
Rujukan grid OS TQ395765
    - Charing Cross 6.4 bt (10.3 km)  WNW
Daerah Bandaran London Greenwich
Lewisham
Ceremonial county Greater London
Kawasan London
Perlembagaan negara England
Negara berdaulat United Kingdom
Bandar pos LONDON
Poskod daerah SE3
Kod panggilan 020
Polis Metropolitan
Balai bomba London
Ambulans London
Parlimen Eropah London
Parlimen UK Lewisham East
Greenwich and Woolwich
Perhimpunan London Greenwich and Lewisham
Senarai tempat di
UK
England
London

Blackheath adalah kawasan subbandar dalam London tenggara, England. Ini adalah nama dari padang rumput luas dan lapang awam[1] yang memisahkan dari Greenwich di utara dan Lewisham ke barat. Kawasan ini terutama di London Borough of Lewisham dengan bahagian di utara dan timur dalam London Borough of Greenwich.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ilmu nama tempat[sunting | sunting sumber]

Nama ini tercatat pada tahun 1166 sebagai Blachehedfeld dan bermaksud 'berwarna gelap heathland'.[1] Hal ini terbentuk dari bahasa Inggeris Kuno 'blæc' dan 'hǣth' dan mengacu pada kawasan lapang yang merupakan tempat pertemuan ratusan kuno Blackheath.[1] Nama itu kemudian diterapkan pada kampung yang berkembang pada abad ke-19 dan diperpanjang ke kawasan yang dikenal sebagai Taman Blackheath dan Blackheath Vale.[1]

Asal[sunting | sunting sumber]

Jalan kuno yang kemudian menjadi dikenal sebagai Watling Street melintasi hujung utara Blackheath (hampir sesuai dengan A2), mungkin menuju kuala Deptford Creek (bukan Deptford Jembatan seperti A2 moden) masa lepas arkeologis tapak kuil digali di Taman Greenwich mana banyak duit syiling Romawi ditemukan. Memang, banyak tumuli Romano-Inggris kerucut kecil berbaring di samping Watling Street dalam kawasan ini, dan dibuka menjelang lewat abad ke-18 untuk mengungkapkan artefak termasuk rambut kuning awet muda, kepala-tombak, pisau, paku, manik-manik kaca, dan kain sakhlat dan kain linen [2]. Sewaktu pemerintahan Ethelred yang Belum siap, yang armada orang Denmark berlabuh di sungai Thames bersimpang dengan Greenwich selama lebih dari tiga tahun, dengan tentara yang sedang berkhemah di bukit di atas dan dari sini mereka menyerang Kent. Dikenal secara lokal sebagai Gua Jack Cade,Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref> Blackheath kemudian suatu titik perhimpunan untuk Pemberontakan Petani Wat Tyler dari 1381, dan untuk pemberontakan Kent Jack Cade pada 1450. Wat Tyler diingat dengan Wat Tyler Road pada kawasan rawa. Selepas pendirian kem di Blackheath, para pemberontak Cornwall telah dikalahkan dalam Pertempuran Jembatan Deptford (kadang-kadang disebut Pertempuran Blackheath), hanya di barat, pada 17hb Jun 1497. Dengan Watling Street melintasi kawasan rawa membawa kereta menuju Kent utara dan pelabuhan-pelabuhan Channel, itu juga menghantui terkenal dari penyamun sewaktu abad ke-17. Seperti dilaporkan dalam 'Old dan New London' Walford (1878), "Pada masa lepas ia ditanam dengan tiang gantung, di mana tulang pemutihan lelaki yang berani meminta beberapa perluasan kebebasan, atau yang meragukan kebenaran mutlak raja-raja, yang tersisa dari tahun ke tahun bergantung di angin." [2] Bertahun-tahun kemudian, Blackheath juga memiliki perkaitan yang kuat dengan kempen untuk hak pilih perempuan, gerakan suffragette.

Pengembangan[sunting | sunting sumber]

gereja kariah All Saints di kawasan rawa

Estet swasta yang cukup besar berprestij Taman Blackheath, dibuat oleh John Cator dan dikenal sebagai Estate Cator, terletak di sebelah timur kampung Blackheath. Estet swasta yang cukup besar berprestij Taman Blackheath, dibuat oleh John Cator dan dikenal sebagai Estate Cator, terletak di sebelah timur kampung Blackheath. Dibangun pada akhir 1700-an dan awal 1800-an, ia mengandungi banyak contoh rumah Georgia dan Victoria besar baik - terutama The Paragon crescent Michael Searles - serta beberapa tambahan tahun 1930-an dan 1960-an. St Michael and All Angels Church, direkabentuk oleh arkitek tempatan George Smith dan dilengkap pada 1830, diberikan gelaran Needle of Kent dengan penghormatannnya puncak menara tipis yang tinggi (ia juga diberikan nama samaran Devil's Pick atau The Devil's Toothpick). Gereja All Saints, terletak di Heath ini, bertarikh dari 1857 dan direkabentuk oleh arkitek Benjamin Ferrey. Estate Cator dibangun di bahagian estet yang sebelumnya dimiliki oleh Sir John Morden, yang Morden College (1695) merupakan salah satu lagi bangunan penting di tenggara Heath tersebut. Cator Estate juga mengandungi rumah dan rumah pangsa 'Span' zaman 1960-an inovatif oleh Span Developments terkenal (arkiteknya Eric Lyons), dan bangunan Blackheath High School di Taman Vanburgh termasuk Gereja Kecil Church Army (arkitek E. T. Spashett).

Geografi[sunting | sunting sumber]

Tempat terdekat adalah:

Panorama kawasan rawa

Budaya[sunting | sunting sumber]

Suatu pandangan udara kawasan rawa, melihat selatan dengan Gereja All Saints di bahagian belakang pusat kawasan rawa

Pusat utama Blackheath - 'kampung' - terletak di sisi selatan kesihatan di sekitar stasen kereta api Blackheath, dan merupakan rumah bagi banyak kedai, restoran dan pub. Gereja kariah All Saints berdiri pada kawasna rawa itu sendiri, terpisah dari bangunan lain kampung. Kira-kira satu batu ke barat laut, Blackheath Standard adalah daerah perbelanjaan lain, mengambil namanya dari pub 'Royal Standard'.

Di selatan stesen kereta api, di tepi kawasan Taman Blackheath, adalah Konservatori Musik dan Seni Blackheath. Pintu berikutnya adalah Blackheath Halls, tempat konser hari ini dimiliki dan diurus oleh Trinity College of Music (yang berasas di Greenwich yang berhampiran).

Kawasan rawa adalah tuan rumah pada paparan bunga api tahunan pada hari Sabtu pada bulan November terdekat dengan Guy Fawkes Night, diselenggarakan dan sekarang dibiayai oleh kawasan pilihanraya bandaran London Greenwich dan Lewisham. Acara ini telah menjadi salah satu yang termasyhur dan paparan bunga api terbesar di UK dengan empat puluh ribu lebih penonton.[3]

Sukan[sunting | sunting sumber]

Pada 1608, menurut tradisi, Blackheath merupakan tempat di mana golf diperkenalkan ke England - Royal Blackheath Golf Club[4] (yang berasaskan di Eltham yang berhampiran sejak 1923) adalah salah satu persatuan golf pertama didirikan (1766) di luar Scotland. Blackheath juga memberi nama untuk yang pertama hoki klub yang didirikan pada pertengahan abad ke-19.

Namun, Blackheath mungkin paling terkenal sebagai rumah Blackheath Rugby Club, didirikan pada tahun 1858, yang merupakan kelab ragbi tertua didokumentasikan di England. Kelab Blackheath juga mengatur permainan ragbi antarabangsa pertama di dunia (antara England dan Scotland di Edinburgh pada 27hb Mac 1871) dan menjadi tuan rumah pertama antarabangsa antara England dan Wales sepuluh tahun kemudian - para pemain pertemuan dan berganti pakaian di Princess of Wales rumah awam. Blackheath adalah salah satu dari 12 anggota pendiri Persatuan Bola Sepak pada tahun 1863, serta Blackheath Proprietary School dan Rumah Percival, dari Blackheath juga.

Kriket telah dimainkan di 'Heath' itu sendiri sejak 1820-an. Pada 1890, London County Council mempertahankan 36 pic. Blackheath Cricket Club telah menjadi sebahagian dari kain sukan dari kawasan ini, bergabung dengan Blackheath Rugby Club pada tahun 1883 untuk membeli dan memajukan Rectory Field sebagai tanah rumah. Serta menjadi tuan rumah klub kriket berkualiti untuk mendapatkan selama 150 tahun, Blackheath CC menjadi tuan rumah pertandingan 84 kelas pertama Kent County antara 1887 dan 1971. Untuk daftar ini lihat: [1]

Ada juga suatu sejarah panjang terbangan layang-layang di kawasan rawa. Tumbuh kemasyhuran sukan ini dalam beberapa tahun terakhir telah menarik banyak penerbang layang-layang dan kitebuggying juga merupakan pemandangan umum pada kawasan rawa tersebut. Dengan Taman Greenwich berjiran, Blackheath juga dikenal sebagai titik awal London Marathon. Ini memelihara hubungan dengan olahragawan menarikh semula pada pembentukan Harriers Blackheath (kini Blackheath dan Bromley Harriers) pada tahun 1869. Kesihatan Ketenteraan British menjalankan kelas malam di kawasn rawa selama bulan-bulan musim sejuk, ketika Taman Greenwich ditutup. Blackheath muncul pada tanggal 26 Ogos 2009 sebagai lokasi 2009 Climate Camp. Ia dipilih kerana hubungannya dengan Pemberontakan Petani 1381 .

Angkutan[sunting | sunting sumber]

Blackheath dikhidmat oleh stesen kereta api Blackheath. Penumpang kereta api di stesen ini adalah dioperasikan oleh Southeastern dan ada perkhidmatan ke terminal London pusat di Cannon Street, Charing Cross dan Victoria.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Mills, A.D. (2001). Dictionary of London Place Names. Oxford.
  2. ^ a b 'Blackheath and Charlton', Old and New London: Volume 6 (1878), pp. 224-236 accessed: 04 November 2009
  3. ^ Blackheath Fireworks 2006: safe and spectacular Diarkibkan 2008-03-07 di Wayback Machine accessed 11 Jul 2007
  4. ^ http://www.royalblackheath.com/index.lasso?pg=ec7e88a710c7a8e9&mp=cbc638823c5eb85e

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:LB Greenwich Templat:LB Lewisham