Bobby (filem 1973)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bobby
Poster pawagam
PengarahRaj Kapoor
PenulisKhwaja Ahmad Abbas
Jainendra K. Jain
V.P. Sathe
Dihasilkan olehRaj Kapoor
DibintangiRishi Kapoor
Dimple Kapadia
SinematografiRadhu Karmakar
Disunting olehRaj Kapoor
Muzik olehLaxmikant-Pyarelal
Syarikat
penerbitan
R.K. Studios
Diedarkan olehR.K. Films Ltd.
Tarikh tayangan
November 1973 (1973-11)
Masa tayangan
169 minit
NegaraIndia
BahasaHindi

Bobby adalah filem cinta remaja Bollywood 1973 yang diarahkan oleh Raj Kapoor. Filem ini amat popular dan ditiru secara meluas. Ia juga mewakili debut filem untuk Dimple Kapadia dan peranan utama yang pertama bagi anak Raj Kapoor, Rishi Kapoor.

Filem ini diketahui menjadi penetap-trend yang tersendiri. Ia memperkenalkan di Bollywood genre percintaan remaja dengan pertembungan orang kaya-vs-miskin sebagai latar belakang. Banyak filem pada tahun-tahun berikut diilhamkan menurut plot ini.

Indiatimes Movies menilai kedudukan filem sebagai di kalangan 25 Teratas Filem Bollywood Mesti DiLihat.[1] Filem ini menjadi "blockbuster" dan merupakan hit berjaya meraih kutipan tertinggi 1973,[2] dan juga turut menjadi filem kedua tertinggi berjaya meraih kutipan hit tahun 1970-an.[3]

Plot[sunting | sunting sumber]

Filem ini adalah kisah tentang cinta antara dua Mumbai remaja daripada kelas yang berlainan - Raj Nath (Rishi Kapoor), anak kepada seorang ahli perniagaan kaya Encik Nath (dimainkan oleh Pran), dan Bobby Braganza (Dimple Kapadia), anak perempuan nelayan Kristian Goan miskin Jack Braganza (dimainkan oleh Prem Nath).

Pasangan itu pertama kali berjumpa semasa parti hari jadi Raj, dan bertemu apabila Raj pergi untuk melihat pengasuh lamanya, Puan Braganza. Di sana, dia melihat cucunya Bobby, dan ia adalah cinta pandang pertama baginya. Raj dan Bobby pergi untuk melihat filem tetapi mendapati ia ditutup. Kemudian Raj mendapat idea untuk pergi ke suatu pesta. Di pesta tersebut Bobby melihat Raj bercakap dengan gadis lain dan berfikir dia menggunakannya. Ketika kisah berlangsung, Raj menyedari bahawa hubungannya dengan anak seorang nelayan miskin tidak mungkin diterima oleh bapanya itu. Apabila Raj mendesak, Encik Nath melawat Jack untuk memulakan rundingan perkahwinan Raj dan Bobby. Tetapi sebaliknya, Encik Nath menuduh Jack menggunakan kecantikan anaknya dan daya tarikan untuk memerangkap Raja untuk mendapatkan wang. Dia juga menawarkan Jack wang tunai agar Bobby berhenti berjumpa Raj. Jack berasa sangat malu dengan tuduhan ini dan bertindak balas dengan menghina Encik Nath. Perbincangan mereka menemui kebuntuan dan membawa kehancuran pada cinta Raja dan Bobby.

Encik Nath mengikat pertunangan Raj pada seorang gadis terencat akal, Alka ( Farida Jalal ), untuk mewujudkan hubungan perniagaan dengan bapanya yang kaya itu. Tetapi Raj melarikan diri dari rumah, untuk bersatu dengan Bobby. Kedua-duanya lari bersama-sama. Encik Nath mengiklankan hadian bagi sesiapa yang boleh membantu mencari anaknya. Prem Chopra (Prem Chopra) memutuskan bahawa dia mahu wang, dan dia dan pengikutnya menculik Raj dan Bobby. Apabila mereka cuba untuk melarikan diri, Prem mula memukul Raj. Encik Nath dan polis datang untuk membantu, dan mereka mendapati Jack sudah ada di situ berusaha untuk membantu Raj. Raj dan Bobby lari daripada bapa mereka dan melompat ke dalam air terjun. Kedua-dua Encik Nath dan Jack melompat ke dalam air mengikuti mereka. Encik Nath menyelamatkan Bobby, manakala Jack menyelamatkan Raj. Mereka sedar bahawa mereka amat sayangkan anak-anak mereka, dan tidak mahu menghalang di jalan kebahagiaan mereka. Mereka menerima anak-anak masing-masing seperti anak mereka sendiri dan memberi berkat kepada penyatuan tersebut.

Pelakon[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kanwar, Rachna (3 October 2005). "25 Must See Bollywood Movies". Indiatimes movies. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-22. Dicapai pada 2010-11-08.
  2. ^ "Box Office 1973". Boxofficeindia.com. Dicapai pada 2011-06-01.
  3. ^ "Top Earners 1970-1979". Boxofficeindia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-14. Dicapai pada 2011-06-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Raj Kapoor