Bojang dari Goguryeo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bojang dari Goguryeo
Hangul보장왕
Hanja寶藏王
Perumian SemakanBojang-wang
McCune–ReischauerPojang-wang
Nama lahir
Hangul장, 보장
Hanja臧, 寶臧
Perumian SemakanJang, Bojang
McCune–ReischauerChang, Pojang

Bojang dari Goguryeo (Jawi: بوجڠ دري ڬوڬوريو; mangkat 682; 642-668) ialah raja ke-28 dan terakhir kerajaan Goguryeo, kerajaan yang paling utara daripada Tiga Kerajaan Korea. Baginda diletakkan di takhta oleh pemimpin tentera Yeon Gaesomun. Pemerintahannya berakhir ketika Goguryeo jatuh ke sekutu bersama kerajaan selatan Korea Silla dan Dinasti Tang China.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Tempoh pemerintahan di Goguryeo diceritakan dalam dua buku terakhir sejarah Goguryeo dalam Samguk Sagi. Nama yang diberi Bojang ialah Jang, walaupun baginda juga dikenali sebagai Bojang. Bojang ialah anakanda kepada adinda lelaki raja sebelumnya, Yeongnyu. Pada tahun 642, jeneral Yeon Gaesomun melakukan rampasan kuasa dan membunuh Yeongnyu dan banyak penyokongnya. Bojang kemudian diletakkan di atas takhta.

Dengan tujuan untuk mendorong Goguryeo bergabung dalam ekspedisi menentang Baekje, Silla mengirim Kim Chun-chu untuk meminta bantuan pasukan Goguryeo tetapi Goguryeo tidak mengizinkan.

Semasa sebahagian besar pemerintahannya, Bojang hanyalah boneka, memberikan peluang kepada pemerintahan ketenteraan Yeon Gaesomun. Sebagai contoh, atas hasutan Yeon, baginda menyokong Taoisme dan mengeluarkan edik yang menekan agama Buddha di negara itu, yang merupakan agama rasmi sebelumnya.

Goguryeo juga mengalami banyak bencana alam semasa pemerintahannya.[1]

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Goguryeo melanjutkan pertempuran melawan kerajaan Silla di selatan Korea, bersekutu dengan Baekje. Silla semakin terpencil oleh hubungan Goguryeo dengan Wa Jepun yang dipulihkan. Pada tahun 642, Silla mengirim Kim Chun-chu untuk merundingkan perjanjian, tetapi ketika Yeon Gaesomun menuntut kembali wilayah Seoul, perbincangan terhenti, menyebabkan Silla akhirnya bersekutu dengan Dinasti Tang.[2]

Pada tahun 645, Maharaja Taizong dari Tang memimpin ekspedisi besar melawan Goguryeo melalui darat dan laut, tetapi Yeon Gaesomun dan Yang Manchun menangkis pencerobohan itu, serta serangan yang lebih kecil oleh Tang. Pada tahun 654, Goguryeo menyerang orang Khitan, yang bersekutu dengan Tang. Pada tahun 655, Goguryeo dan Baekje menyerang Silla.[3]

Kerajaan Baekje akhirnya jatuh ke tangan Silla-Tang pada tahun 660. Yeon Gaesomun mengalahkan pencerobohan besar-besaran ke Pyongyang pada tahun 661 dan Sungai Sasu pada tahun 662, tetapi Silla dan Tang sekarang bebas untuk fokus dan memperhebatkan serangan mereka terhadap Goguryeo. Pada tahun 663, gerakan kebangkitan Baekje berakhir ketika pemimpinnya Buyeo Pung mundur ke Goguryeo.[4]

Setelah kematian Yeon Gaesomun pada tahun 666, Bojang tidak dapat menguasai negara itu, lantas dilanda perebutan antara anak-anak Yeon.[5]

Kejatuhan Goguryeo dan selepasnya[sunting | sunting sumber]

Ketika pergelutan dalaman berlanjutan di Goguryeo, Yeon Namsaeng membelot dan 40 buah istana berhampiran sempadan menyerah diri kepada Tang, sementara Yeon Jeong-to, saudara Yeon Gaesomun, berpaling tadah kepada Silla.

Ibu kota Goguryeo jatuh ke pasukan Silla-Tang pada bulan lunar kesembilan tahun 668, dan Raja Bojang ditawan. Baginda dilantik menjadi menteri pekerjaan awam (工部 尚書) oleh Tang Gaozong.

Tang menghadapi masalah yang semakin meningkat dalam memerintah bekas penduduk Goguryeo, serta penentangan Silla terhadap kehadiran Tang di Semenanjung Korea. Pada tahun 677, Tang berkeras untuk menabalkan Bojang sebagai "Raja Joseon " dan meletakkannya untuk mengawal Komanderi Liaodong (Hangul : 요동주도독 조선왕 Hanja:遼東州都督朝鮮王) bagi Protektorat Umum untuk Mengamankan Timur.

Namun, Bojang terus memicu pemberontakan terhadap Tang dalam usaha menghidupkan kembali Goguryeo, mengatur pelarian Goguryeo dan bersekutu dengan suku Malgal. Baginda akhirnya diasingkan ke Sichuan pada tahun 681, dan mangkat pada tahun berikutnya.

Memandangkan Bojang ialah penguasa terakhir Goguryeo, baginda tidak menerima nama kuil setelah kemangkatannya. Terdapat usaha singkat pemulihan Goguryeo yang dilakukan oleh Anseung, yang akhirnya menyerah diri kepada Silla.[6]

Salah seorang puteranya Go Yak-gwang menetap di Jepun pada tahun 666 dan mendirikan suku Koma dan dikenali sebagai Koma no Koshiki Jakkō.[7]

Go Deokmu ialah seorang putera Goguryeo dan mengasaskan Goguryeo Kecil. Baginda ialah anak ketiga Raja Bojang.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

  • Anak lelaki isteri pertama:[8]
    • Go Bok-nam (고 복남) - Putera Mahkota terakhir Goguryeo.
    • Go Im-mu (고 임무) - Magniji terakhir dari Goguryeo.
    • Go Ryeon (고련)
    • Go Deokmu (고덕 무)
    • Go Yak-gwang (고약 광, 高 若 光) " Jakkō " - nenek moyang suku Koma di Jepun.[9]
  • Anak lelaki isteri kedua:
    • Anseung (안승, 安 勝)
    • Inseung (인승, 仁 承) - nenek moyang suku Hoengseong Go (juga dikenali Suku Goguryeo Go) Keluarga Diraja Goguryeo di Korea.
  • Cucu:
    • Go Bowon (고보 원) - Anak lelaki Go Bok-nam.
    • Go Jin (고진) - Anak Go Ryeon.
    • Koma no Ieshige (高麗 家 重) - Anak lelaki Yak-gwang di Jepun.

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

  • Dilakonkan oleh Kil Yong-woo pada siri TV KBS 2006-2007 Dae Jo Yeong.
  • Dilakonkan oleh Ahn Shin-woo dalam siri TV KBS1 2012-2013 Dream of the Emperor.
  • Dilakonkan oleh On Joo-wan dalam siri TV KBS2 2013 The Blade and Petal.
  • Dilakonkan oleh Ham Ji Sung dalam siri TV KBS Chronicles of Korea 2017

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Samguk Sagi
  2. ^ Samguk Sagi
  3. ^ Samguk Yusa
  4. ^ Samguk Yusa
  5. ^ Samguk Sagi
  6. ^ Jinwung Kim (2012). A History of Korea: From "Land of the Morning Calm" to States in Conflict (e-book via Scribd). Indiana University Press. m/s. 112. ISBN 9780253000781.
  7. ^ Nihon Shoki
  8. ^ "보장왕" (dalam bahasa Korean). Doopedia. Dicapai pada 2016-10-07.CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ Nihon Shoki. Japan. 720.


Bojang dari Goguryeo
Tarikh kemangkatan: 682
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Yeongnyu
Raja Goguryeo
642–668
Diikuti oleh:
Anseung