Bom Mills

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bom Mill adalah bom tangan British yang digunakan ketika Perang Dunia II, ia diberi nama No. 36.

Reka bentuk dipaten pada tahun 1915 dan, selepas pengubahsuaian, ia ditawarkan kepada Tentera British pada tahun 1918. Ia diterima dan menjadi bom tangan British piawaian semenjak itu.

Mills adalah reka bentuk klasik. Besi tuang berkelar seperti nenas dengan pengetuk pusat yang dipegang oleh tuil tangan tertutup dan dipegang dengan pin. Pembaling yang baik mampu membalingnya sejauh 30 meter dengan agak tepat, bom tangan tersebut mampu melontar serpihan berbahaya lebih jauh dari ini, menjadikan ketepatan tidak begitu penting pada penggunanya. Ia boleh dilengkapkan dengan tapak rata dan ditembak dengan menggunakan peluru kosong dari raifal dengan menggunakan pelekat cawan ( cup attachment ) untuk sasaran sejauh 150 meter.

Pada mulanya bom tangan ini dilengkapkan dengan fius tujuh saat untuk menangani untuk kedua-dua melontar dan tembakan raifal, dalam khidmat aktif tempoh masa ini didapati terlalu lama dan pada tahun 1939 fiusnya dipendekkan kepada empat saat.



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.