Bonny Hicks

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fail:Bonnyhicks.jpg
Bonny Hicks pada 1992

Bonny Susan Hicks (5 Januari 1968- 19 Disember 1997) adalah seorang model Serani Singapura yang mendapat terkenal beliau yang paling besar bagi sumbangan beliau kepada sastera pasca-kolonial Singapura dan falsafah Antropik disampaikan di dalam karya-karya beliau. Buku pertama beliau, Maafkan Aku, Adakah Kamu Seorang Model?, Diiktiraf sebagai satu peristiwa penting dalam sejarah sastera dan budaya Singapura.

Hicks meninggal dunia pada usia dua puluh sembilan pada 19 Disember 1997 apabila Penerbangan 185 SilkAir terhempas ke dalam Sungai Musi di pulau Sumatera, Indonesia, membunuh semua 104 di atas kapal terbang itu. Badannya dalam insiden itu tidak dapat dijumpai. Selepas kematian penerbitan yang banyak, termasuk buku Syurga Boleh Tunggu: Perbualan dengan Bonny Hicks oleh Tal Ben-Shahar, memaparkan kehidupan dan pemikiran beliau.

Walaupun Hicks secara meluas dianggap kontroversi semasa hayatnya untuk kerelaannya untuk membincangkan secara terbuka seksualiti manusia, legasi beliau difahami sebagai penting bagi masyarakat terutamanya warga Singapura dalam tempoh dalam perubahan masyarakat luas-besaran di bawah kuasa globalisasi. Beliau dianggap seorang tokoh penting peralihan antara Singapura lama dan baru, kedua-dua sosial dan secara literal.